Tasavallan presidentin puhe




TASAVALLAN PRESIDENTIN PUHE VIRON PARLAMENTIN KONFERENSSISSA 5.11.1999

ESTONIA AND THE EU: ESTONIA ON ITS WAY TO A CHANGING EUROPE


 

Suomen puheenjohtajuus Euroopan unionissa päättyy vajaan kahden kuukauden kuluttua, mutta monet puheenjohtajuuskauden merkittävimmistä tapahtumista ovat vielä edessämme. Tämän konferenssin aiheen, eurooppalaisen integraation kannalta tärkeimmät kokoukset ovat jo ensi viikolla Helsingissä pidettävä pohjoisen ulottuvuuden konferenssi ja joulukuun 10.-11. päivinä Helsingissä järjestettävä Eurooppa-neuvoston kokous.

* * *

EU:n laajentuminen on Suomen EU-puheenjohtajuuden tärkeimpiä haasteita. Helsingin huippukokouksessa tehdään laajentumisen kannalta merkittäviä päätöksiä. Niiden vaikutukset ulottuvat pitkälle ensi vuosituhannelle.

Laajentumisprosessia seuraavalle on ollut ilo havaita, kuinka Viro on edennyt transitioprosessissaan ja jäsenyysneuvotteluissa tavalla, mikä viittaa siihen, että se voi hyvinkin yltää jäsenyyteen ensimmäisten hakijamaiden joukossa.

Nyt ei ole kuitenkaan vielä onnittelujen vaan edelleen kovan työn aika. Euroopan unionin laajentuminen itään on valtavan laaja-alainen ja monia ulottuvuuksia käsittävä prosessi, jonka kaltaista historia ei tunne. Laajentuminen on ainutlaatuinen haaste sekä unionille itselleen, että nykyisille hakijamaille.

* * *

Euroopan unioni on käynyt läpi merkittäviä muutoksia historiansa aikana. Se on laajentunut useita kertoja ja sen toimivaltaa on ulotettu monelle alalle. Unioni on vastannut ulkoisiin haasteisiin ja sisäisiin tarpeisiinsa menestyksellä.

Suomen, Ruotsin ja Itävallan liittyminen toi unioniin omalla tavallaan varsin historiallisen ulottuvuuden erityisesti, jos ajatellaan Keski-Euroopan nykyisiä hakijamaita. Viimekertainen laajentuminen merkitsi päätöstä Euroopan pitkään kestäneen jakautuneisuuden myötä syntyneille ajatusmalleille. Vielä sillä laajenemisella ei tosin ylitetty entistä rautaesirippua, mutta monta ennakkoluuloa ja ajastaan jälkeen jäänyttä asennetta kuitenkin murtui.

Meillä on nyt tilaisuus kehittää Eurooppaa ottamalla epädemokraattiset hallintomallinsa kaataneet ja itsenäisyytensä palauttaneet maat mukaan Euroopan unioniin.

Suomen ja Ruotsin liittymisen kautta EU laajeni Itämeren yli aina Napapiirille ja sai 1300 kilometriä pitkän rajan Venäjän federaation kanssa. Tämän kehityksen tuloksena unionista tuli erittäin tärkeä ja vaikutusvaltainen toimija pohjoisessa.

Tämänkertainen laajentumisprosessi, missä kaikki kolme Baltian maata ja Puola ovat mukana, korostaa entisestään pohjoisen Euroopan merkitystä unionin ulkosuhteille. EU:n huomio Euroopan pohjoisosia ja niiden erityispiirteitä kohtaan lisääntyy luonnostaan. Uusien maiden liittyminen pidentää EU:n ja Venäjän sekä muiden Itsenäisten valtioiden yhteisön maiden välistä rajaa entisestään etelämmäksi.

* * *

Suomalaisia ajatuksia erityisestä pohjoisesta ulottuvuudesta on ensimmäisen kerran esitetty täällä Virossa jo vuona 1994 - siis jo ennen Suomen EU-jäsenyyden toteutumista. Pidin itsekin samana vuonna Tartossa puheen, jossa korostin laajentuvan unionin merkitystä ja sitä, että Itämeren alueesta voisi kehittyä maanosamme yksi painopistealueista, "Euroopan vihreä pohjoinen vyöhyke".

Sittemmin vuonna 1997 tehdystä virallisesta pohjoisen ulottuvuuden aloitteesta on kehittynyt osa unionipolitiikkaa, jonka seurauksena ensi viikolla sekä jäsenmaat että kumppanimaat kokoontuvat Helsinkiin pohtimaan pohjoisen ulottuvuuden politiikan sisältöä ja käytäntöä.

Voimme todeta, että pohjoisella ulottuvuudella on jo vahvistettu ja vahvistetaan tulevaisuudessa sekä EU:n itälaajentumista että hakijamaiden jäsenyysnäkymiä pohjoisessa. Lähtökohtanamme on ollut koko ajan, että kaikki nykyiset itämerelliset hakijamaat eli Viro, Latvia, Liettua ja Puola liittyvät aikanaan unioniin.

Pohjoinen ulottuvuus on kokonaisvaltaisen unionipolitiikan mukaista, se ei ole esimerkiksi unionin Välimeri-politiikkaa vastaan vaan päinvastoin. Kuten Välimeren asioissa, puhumme pohjoisessa ulottuvuudessakin sellaisista asioista, jotka koskevat koko Eurooppaa laajemmin; asioista, jotka eivät rajoitu pelkästään valtiollisiin rajoihin kuten ympäristöturvallisuudesta, yleiseurooppalaisista liikenneverkoista, järjestäytyneen rikollisuuden kitkemisestä joitakin esimerkkejä mainitakseni. Kysymys on koko Euroopan kehittämisestä.

Kuten tiedämme, Itämeren maat eroavat kuitenkin monella tavalla muista hakijamaista maantieteellisesta sijainnistaan ja ilmastostaan johtuen. Pohjoisen ulottuvuuden politiikan avulla nämä "Euroopan vihreän ja pohjoisen vyöhykkeen" perus- ja erityispiirteet voidaan ottaa huomioon. Pohjoinen ulottuvuus auttaa Viroa, Latviaa, Liettuaa ja Puolaa mukautumaan uuteen asemaansa mm. EU:n ja Venäjän ja lähialueemme IVY-maiden yhteistyösuhteiden keskeisinä kehittäjinä tulevaisuudessa. Pohjoinen ulottuvuus tukee Itämeri-yhteistyötä ja samalla monia alueen maiden konkreettisia projekteja eri hallinnonaloilla.

Pohjoinen ulottuvuus on saanut tukea laajalti myös unionin ulkopuolisissa maissa. Viron tuki ja ajatukset pohjoisen ulottuvuuden kehittämisessä ovat olleet erittäin tärkeitä pohjoisen ulottuvuuden käsitettä kehitettäessä. Viro on aktivisesti osallistunut Itämeren valtioiden neuvoston CBSS:n (Council of Baltic Sea States) toimintaan.

Unohtaa emme saa myöskään Baltian maiden keskinäistä yhteistyötä ja niiden yhteistyötä 5+3-muodossa pohjoismaiden kanssa, jotka osaltaan tukevat Itämeri-yhteistyötä ja yleiseurooppalaista integraatioprosessia.

* * *

Itämeren valtioiden neuvoston rooli laajenevan unionin ja Venäjän suhdekehityksen välineenä onkin saamassa uutta roolia. CBSS:n rooli pohjoisen ulottuvuuden kehittämistyössä voi olla merkittävä olemassa olevien projektien priorisoimisessa ja koordinoinnissa sekä uusien lisäarvoa tuottavien ideoiden konkretisoimisessa.

Niinikään CBSS raja-alueiden yhteistyön edistäjänä Venäjän ja sen Itämeren alueella olevien naapurimaiden välillä voi toimia monella tavalla kaikkien eduksi. Raja-alueiden haasteita on monia muitakin niin infrastruktuurin, jätevesien puhdistamisen kuin rajavalvonnankin aloilla. Kysymys on nyt siitä, kuinka näitä asioita voidaan yhteistyössä viedä eteenpäin.

CBSS on myös keskeinen alueiden yhteistyötä edistävä instrumentti. Se tuo antinsa pohjoiseen ulottuvuuteen, jossa ennen kaikkea alueiden ja paikallishallinnon rajat ylittävän yhteistyön merkitys voi tuoda merkittävää lisähyötyä kaikelle sille, mitä jo nyt pohjoisen ulottuvuuden käsitteen piirissä harjoitetaan.

* * *

Viime vuoden joulukuussa pidetty Europpa-neuvoston kokous Wienissä kävi perusteellisesti läpi laajentumisprosessin tilaa. Kaksi vuotta sitten Luxemburgissa alkuun saatettu prosessi etenee hyvää vauhtia.

Edistyminen jatkossa riippuu sekä EU:n omasta valmistautumisesta että hakijamaiden omista jäsenyyteen valmistavista toimista. Suomi tekee puheenjohtajamaana parhaansa, jotta tarvittavat uudistukset saadaan liikkeelle ja jotta laajentumisprosessi etenee jatkossakin johdonmukaisesti ja ripeästi mitään hakijamaata syrjimättä.

Jokaista hakijamaata arvioidaan niiden omien ansioidensa mukaisesti. Jäsenyys perustuu Kööpenhaminassa vuona 1993 asetetuille jäsenyyskriteereille.

Komissio on antanut juuri pari viikkoa sitten omat arvionsa hakijamaiden edistymisestä. Viroa koskeva arvio on yleisesti ottaen myönteinen. Viron demokratia on vakiintunut, makrotalouden vakaus on onnistuttu ylläpitämään ja tuleviin kilpailupaineisiin on vastattu markkinataloutta vahvistamalla. Monia uudistuksia on jo toteutettu, mutta paljon on työtä vielä jäljellä - aivan kuten kaikilla muillakin hakijamailla.

Erityisesti on muistettava, että edistymistä varsinkaan toimeenpanopuolella ei useinkaan tapahdu, elleivät hallinnollinen toimintakyky ja voimavarat ole asianmukaiset. Kansalaisten on kyettävä luottamaan virkakoneistoon ja sen oikeudenmukaisuuteen. Se kuulu erityisesti meidän pohjoisessa Euroopassa asuvien kansojen kunnia-asioiden joukkoon.

On ilo todeta, että Viron jäsenyys Maailman kauppajärjestössä WTO:ssa on lähellä toteutumistaan ja että Viron suuntautumien EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikan suuntaan on jatkunut. Tämä näkyi viimeksi mm. Kosovon kriisin yhteydessä.

Kaiken kaikkiaan Viro on kestävän kehityksen tiellä, vaikka sitä ovat kohdanneet talouspaineet niin idästä kuin lännestäkin. Viro kuuluu niiden maiden joukkoon, jotka ovat tehneet eniten talousuudistusten toteuttamiseksi. On nähtävissä, että juuri näiden toimenpiteiden ansiosta maanne on saavuttanut paremman makrotaloudellisen vakauden ja turvatumman elpymisen. Uskon, että täällä kuten kaikissa hakijamaissa on vielä paljon käyttämättömiä talouden kiinniottamisvoimia suhteessa EU-maihin. Tässä mielessä voimme olla iloisia etenkin Itämeren hakijamaiden korkeasta koulutustasosta, hyvästä työmotivaatiosta ja siitä, että keskinäinen investointitoiminta pohjoisen Euroopan maiden välillä on kasvamassa.

Unionin laajentuminen on Viron kannalta myönteinen prosessi. Edut jakaantuvat useille alueille. Kaupankäynnin edellytykset paranevat ja uusia markkinoita syntyy houkutellen puolestaan uusia investointeja ja turismia luokseen. Jäsenyyden edellytyksenä oleva unionilainsäädännön omaksuminen vaikuttaa myönteisesti alueiden tasapainoiseen kehittämiseen sekä sosiaalisiin kuin ympäristöstandardeihin. Harmonisointi edellyttää, että sellaiset lait kuten kielilaki ovat EU-normien ja kansainvälisten standardien mukaisia. Tällä on tärkeä merkitys liike-elämälle, ulkomaisille investoijille kuin myös maan sisäiselle kehitykselle.

Kuten tänä syksynä olemme havainneet komission hakijamaiden edistymistä käsittelevistä raporteista, kaikki hakijamaat ovat osaltaan edistyneet ja lähentyneet unionia. Kysymys on kuitenkin loppujen lopuksi paljosta muusta kuin hallinnollisista tai teknisistä neuvotteluista. Kysymys on suuria ihmisjoukkoja koskevasta muutosprosessista, joka johtaa vakautta ja turvallisuutta lisäävän eurooppalaisen yhteisömme maailmanlaajuisen aseman vahvistumiseen. Olemme mukana prosessissa, jossa on huolehdittava, että kaikki voittavat.

Helsinkiin kokoontuva Eurooppa-neuvosto käsittelee joulukuussa uusien hakijamaiden mukaanottamista jäsenyysneuvotteluihin. Voimme iloita yhdessä Viron kanssa siitä, että kahden naapuriman Latvian ja Liettuan kehitys on ollut sellaista, että komissio on voinut suositella jäsenyysneuvotteluiden aloittamista myös niiden kanssa. Euroopan unionin jäsenmaissa näyttää olevan varsin laaja yksimielisyys, että nämä meille niin läheiset maat aloittaisivat muiden mukana neuvottelut, jotka Viro ja viisi muuta maata aloittivat osaltaan jo vuoden 1998 keväällä.

Uskon vahvasti, että Viro ja kaikki nykyiset hakijamaat tulevina EU:n jäsenmaina ovat aikanaan menestystarinoita, joilla on paljon annettavana koko unionille.

Euroopan unioni on juuri sitä mitä jäsenmaatkin. Ensi vuosituhannen Euroopan tärkeä kehitystekijä on yhteistyökyky ja valmius vastata monimutkaistuvan yhteiskunnan erilaisiin haasteisiin. Tässä kehityksessä Suomi ja Viro muiden pienten ja suurten kansakuntien joukossa voivat toimia tulevaisuuden rakennusmiehinä ja yhteistä hyvää yhdistyvälle Euroopalle sisukkaasti rakentaen.