Eevan
istunto, 17. marraskuuta 1999 Mäntyniemessä
"Vastuullinen vanhemmuus"
Keskustelijat:
Koko kylä kasvattaa projektin Jari
Ansio, opettaja Kristiina
Alaja, VM Katriina Järvinen, projektisihteeri
Aaro Järvelä, opettaja Minna
Muukkonen, päiväkodin johtaja Liisa Rinkinen,
professori Hannu Simola, kirjailija
Anja Snellman sekä rouva Eeva
Ahtisaari ja puhetta johtanut FT Laura
Kolbe
Keskustelijat
toivat oman näkökulmansa vanhemmuuteen ja
kasvattamiseen ammattikasvattajina,
vapaaehtoistyöntekijöinä, opettajina ja
vanhempina. Keskiössä oli koulu ja
opetustilanne, oppilaan ja koululaisen
vuorovaikutus, mutta varsin seikkaperäisesti
pohdittiin myös kasvatusasiantuntijoiden ja
perheen välistä suhdetta, perheen merkityksen
katoamista ja kasvattamisen nykyistä
yhteiskunnallista arvoperustaa. Vertailuksi
otettiin eurooppalainen (lähinnä Saksa,
Iso-Britannia) ja amerikkalainen
koulujärjestelmä.
Keskustelussa
pohdittiin aikamme ylikorostunutta
yksilöllistymistä sekä aikuisvastuun
jakautumista ja pienentymistä. Analysoitiin
kysymystä siitä, milloin alkaa "kunnon
ihmisten kapina" tilanteessa, jossa kaikelle
on annettu periksi ja arvopluralismi vallitsee.
Todettiin, että vanhempien syyllistäminen voi
olla tärkeää, se havahduttaa ja pakottaa
kysymään ja etsimään vastauksia.
Keskustelijat
olivat yksimielisiä siitä, että Suomessa
vanhemmat arvostavat koulua. Koulu on
suomalaisessa yhteiskunnassa hyvässä asemassa.
Opettajakoulutukseen hakeutuu yhä ikäluokan
parhaimmistoa, ja opettajan ammatilla on hyvä arvostus. Pohdittiin onko sille
pelolle perustaa, että kunnon ihmisten kapina ja
moraalinen pahennuskin lähtee tarpeesta luoda
hyväosaisille omat koulutuksen
"kiihdytyskaistat" peruskoulun oheen ja
rinnalle.
Pitkään
analysoitiin myös suomalaisessa yhteiskunnassa
vahvana olevaa "erinomaisuuden
eetosta". Se ilmenee perheiden muuttumisena
kilpailuyksiköiksi, suorittamispakkona ja
vääränlaisena profiloitumisena. Liiallisen
virikkeiden tuottamisen sijaan vaadittiin
enemmän perustason välittämistä, rakkautta ja
vanhemman syliä. Esiin nousi kysymys siitä,
miten vaatimus päiväkotien ja koulujen
erikoistumiseen vaikuttaa peruskasvatukseen ja
-opettamiseen. Todettiin, että rima on viritetty
liian korkealle, ja tässä kohdin koti ja koulu
joutuvat kilpailemaan "kolmannen
kentän" (viihteen, populaarikulttuurin,
tietokoneiden, muodin ym.) kanssa. Tämän
kentän viestit ovat ristiriitaisia koulun ja
kodin peruskasvatustehtävään nähden,
Tilannetta
voidaan parantaa luomalla ruohonjuuritason
vanhemmuuden kulttuuria, yhteistyötä ja
verkostoitumista. On luotettava
"lähiöjärkeen",
yhteisvastuullisuuteen, ja perinteisen eettisen
koodistomme vahvuuteen ja jatkuvuuteen. Julkisen
sektorin rooli on yhätärkeä, se luo tai on
luomatta lapsen näkökulman huomioonottavaa
kulttuuria. Todettiin, että aikamme
markkinalähtöinen poliittinen retoriikka, jossa
lapsiperheet nähdään kunnallistaloudellisena
kulueränä, on asenteena raskas ja perheen
itsetuntoa koetteleva.