Punainen Risti 4/98
TASAVALLAN PRESIDENTIN HAASTATTELU
Tasavallan presidentti Martti Ahtisaari
korostaa
VASTUUTA LÄHIMMÄISESTÄ
Kansalaisjärjestöt rakentavat
kirjaimellisesti hyvinvointia. Tämä näkyy erityisesti nyt, kun
julkista taloutta on jouduttu karsimaan, sanoo tasavallan
presidentti Martti Ahtisaari Punainen Risti -lehdelle
myöntämässään haastattelussa. Martti Ahtisaari tutustui
Punaiseen Ristiin nuorena miehenä luovuttaessaan verta Oulussa.
Tänään presidentti Ahtisaari on Suomen Punaisen Ristin
suojelija.
Millaisia ajatuksia Teillä on Punaisen Ristin suojelijan
tehtävästä? Monien muiden maiden Punaisilla Risteillä on
vastaavanlainen käytäntö, SPR:n
historiassa tämän on ainutlaatuinen tapahtuma.
- Tehtävä on erittäin mieluisa. On harvoja
järjestöjä, joiden toimintaa olen seurannut sillä tavalla
kuin Punaista Ristiä. Näin olen voinut tutustua järjestön
kenttätyön arvokkaisiin tuloksiin.
Mikä oli Teidän ensimmäinen kosketuksenne Punaiseen
Ristiin? Olette monissa kansainvälisissä tehtävissänne ollut
tekemisissä Punaisen Ristin kanssa. Millaisia kokemuksenne ovat
olleet?
- Ensimmäinen kosketukseni oli se, kun nuorena poikana
Oulussa menin luovuttamaan verta. Sen jälkeen olen ollut
Punaisen Ristin kanssa tekemisissä kaikissa kansallisissa
ja kansainvälisissä tehtävissäni, niin
kehitysyhteistyötehtävissä, suurlähettiläänä kuin Namibian
asian parissa.
- Ehkä tuorein ja mielenkiintoisin kokemukseni liittyy Suomen
Punaisen Ristin rooliin lähialueyhteistyössä, erityisesti
humanitaarisessa toiminnassa. SPR on hoitanut siinä hyvin
osansa.
Ongelmina työttömyys ja yksinäisyys
Monet tutkijat ovat varoitelleet, että Suomen kansa on
jakautumassa hyväosaisiin ja pysyvästi huono-osaisiin. Eri
puolille Suomea ulottuneiden maakuntakierrosten kautta Te olette
varmasti saanut tästä asiasta konkreettista tietoa ja
esimerkkejä. Miten mielestänne tällainen kehitys on
estettävissä?
- Pitkäaikaistyöttömyys on asia, joka varjostaa yhä
turhan monen perheen elämää. Se on ongelma, jonka
ratkaisemiseksi on tehtävä vielä paljon työtä. Esimerkiksi
monta vielä hyvässä työkunnossa olevaa 50-vuotiasta uhkaa
syrjäytyminen työmarkkinoilta. Siksi on panostettava
koulutukseen ja rohkaistava yrityksiä palkkaamaan myös
varttuneempia työntekijöitä.
- On kuitenkin tunnustettava, että uudet työpaikat syntyvät
uusissa pienyrityksissä, yksittäisten ihmisten
yritteliäisyyden tuloksena. Meidän olisi nostettava luovuus ja
yritteliäisyys kunniaan. Näin myös palveluelinkeinot loisivat
nykyistä paremmin uusia työtilaisuuksia.
-Toinen hyvinvointiin vaikuttava ilmiö, johon julkisen vallan on
kuitenkin vaikea puuttua, on yksinäisyyden lisääntyminen.
Esimerkiksi monet vanhukset ovat nyky-yhteiskunnassa joutuneet
eroon työikäisestä väestöstä ja lapsista. Tämän
epäkohdan korjaamisesta me olemme jokainen vastuussa
lähimmäisinä. Kansalaisjärjestöt tekevät arvokasta työtä
yksinäisyydestä kärsivien ihmisten kanssa, mistä haluan antaa
niille erityistunnustuksen.
Mikä on näkemyksenne kansalaisjärjestöjen roolista
yhteiskuntamme hyvinvoinnin rakentajina ja syrjäytymisen
estäjinä? Miten voimakkaasti mielestänne kolmas sektori voi
osallistua hyvinvoinnin rakentamiseen ammatillisin, maksullisin
palveluin?
- Punaisen Ristin kaltaiset kansalaisjärjestöt rakentavat
kirjaimellisesti hyvinvointia: niiden toiminnan ansiosta useat
lähimmäisemme voivat hyvin. Tämä on näkynyt erityisesti
tällä vuosikymmenellä, kun julkista taloutta on jouduttu
karsimaan. Suomalaisten auttamishalu on löytänyt kanavansa
monenlaisissa kansalaisjärjestöissä. Niillä on suuri ansio
syrjäytymisen estäjinä ja suomalaisen yhteiskunnan perustan
vahvistajina.
- Hyvinvointipalveluihin kehotan suhtautumaan luovasti ja
ennakkoluulottomasti. Ne ovat tulevaisuuden ala. Olen seurannut
mielenkiinnolla hankkeita, joiden avulla osaamisemme
hyvinvointipalvelujen tuottajina muokataan entistä vahvemmaksi
kansalliseksi menestystekijäksi ja jopa vientituotteeksi.
Rasismi ei ole yleinen ilmiö
Suomessakin on ollut nähtävissä
muukalaisvihamielisyyttä ja pakolaisvastaisuutta. Mikä on
tässä asiassa viestinne kansalaisille ja toisaalta
järjestöille, jotka suvaitsevaisuustyötä maassamme tekevät?
- Ensinnäkin haluan sanoa, että kehitys tällä
vuosikymmenellä on ollut valtaosaltaan myönteistä. Ulkomailta
Suomeen muuttaneet ovat rikastuttaneet yhteiskuntaamme ja tulleet
mukaan rakentamaan hyvinvointiamme. Sekä heidän sopeutumisensa
Suomeen että muiden suomalaisten sopeutuminen heidän tuloonsa
on ollut onnistunutta. Rasismi ja muukalaisvihamielisyys eivät
ole yleisiä ilmiöitä Suomessa. Useimpien epäluulojen kohdalla
kyse on ollut uuteen ilmiöön totuttautumisesta.
- Kaikkien osalta sopeutuminen ei ole kuitenkaan ollut helppoa.
Näin on erityisesti pakolaisten kohdalla. Täytyy muistaa, että
he tulevat usein sisällissodan runtelemilta alueilta, jossa
perheet ovat väkivaltaisesti hajonneet. Myös muutto vahvan
yhteisön kulttuurista yksilökeskeiseen kulttuuriin
vaikeuttaa sopeutumista. Tätä sopeutumista helpotetaan sekä
suomalaisten että pakolaisten itsensä kannalta, jos lapset
saadaan kouluun ja aikuiset työelämään. Esimerkiksi
koulukeskeytyksiin on reagoitava nopeasti, koska niistä usein
seuraa pysyvä syrjäytyminen. Tässä tarvitaan sekä kuntien
että kansalaisjärjestöjen yhteistyötä.
Suomella annettavaa Ihmisoikeuskysymyksissä
Mitä annettavaa puolueettomalla, pienellä Suomella voisi
olla maailman ihmisoikeuskysymyksissä? Entä konfliktien
ehkäisyssä? Minkä roolin annatte tässä työssä
kansalaisjärjestöille?
- Suomella on ensiksikin annettavanaan hyvä esimerkki
maasta, joka on sekä noudattanut että aktiivisesti edistänyt
ihmisoikeuksia. Se koskee niin poliittisia ja kansalaisoikeuksia
sekä perusvapauksia kuin myös taloudellisia, sosiaalisia ja
kulttuurisia oikeuksia demokraattisessa ja moniarvoisessa
kansalaisyhteiskunnassa.
- Nopeasti lisääntyneet kansalliset konfliktit maissa, jotka
ovat siirtymässä demokratiaan, johtuvat usein siitä, että
näissä maissa ei ole keinoja ratkoa rauhanomaisesti niitä
eturistiriitoja ja jännitteitä, jotka yleensä kuuluvat
moniarvoiseen kansanvaltaan. Suomella on tässä suhteessa paljon
annettavaa: toimiva dialogi poliittisten puolueiden ja muiden
kansalaisjärjestöjen kesken, oikeusvaltio, hyvä hallintotapa
ja ymmärrys siitä, että demokratia on sekä enemmistön valtaa
että myös vähemmistön suojaa. Nämä elementit ovat nopeasti
korostuneet mm. maamme kehitysyhteistyössä. Sen avulla pyrimme
edistämään vakaata ja ennakoitavaa kehitystä
yhteistyömaissamme.
- Suomalaisilla kansalaisjärjestöillä on tässä keskeinen
asema. Tukemalla vastaavien sisarjärjestöjensä toimintaa
kehitysmaissa ne luovat kansanvallan perustaa ja juuri sitä
"yhteiskunnallista pääomaa", joka auttaa kehitysmaita
ratkomaan kansallisia ongelmiaan.
Kehitysyhteistyössä 0,7 prosenttia hyvä tavoite
Miten pitkälle, tai ollenkaan, ulkopolitiikka ja
kauppapolitiikka voivat vaikuttaa maamme kehitysyhteistyöhön?
Missä aikataulussa meidän pitäisi saavuttaa YK:n suositus?
- Ideologisen kahtiajaon jälkeisessä maailmassa, jossa
maailmanpolitiikka jäsentyy lisääntyvässä määrin köyhien
ja rikkaiden maiden välisinä kysymyksittä, kehitysyhteistyö
on keskeinen osa maamme ulkopolitiikkaa. Maiden välinen
keskinäinen riippuvuus kasvaa nopeasti. Siihen sisältyy sekä
monia uusia mahdollisuuksia että uhkia. Kehitysyhteistyöllä
autamme kehitysmaita luomaan sellaisen vakaan ja suotuisan
taloudellisen ja poliittisen ympäristön, joka antaa niille
paremmat lähtökohdat hyödyntää niitä valtavia
mahdollisuuksia, joita sisältyy talouden globalisoitumiseen sen
sijaan, että niiden syrjäytyminen lisääntyisi.
- Kehitysyhteistyön poliittisen perustan vahvistuminen ei
kuitenkaan ole vähentänyt sitä moraalista perustaa, joka on
aina ollut vahva Pohjoismaisessa kehitysyhteistyöpolitiikassa.
Ne täydentävät toisiaan.
- Suomen taloudelliset suhteet koko kehitysmaakenttään ovat
edelleen muihin läntisiin teollisuusmaihin verrattuna melko
vähäiset. Kehitysmaiden lasketaan kuitenkin tuottavan vuonna
2010 puolet koko maailman kansantuotteesta. Kehitysyhteistyö on
meille erinomainen keino lisätä kontaktipintaa koko suomalaisen
yhteiskunnan ja kehitysmaiden välillä, myös talouden ja kaupan
aloilla. En näe mitään sovittamatonta ristiriitaa hyvin
harjoitetussa, perustavoitteisiinsa pitäytyvässä
kehitysyhteistyössä ja Suomen taloudellisessa edussa. Kyse on
kehitysmaiden tarpeiden ja Suomen osaamisen kohtaamisesta.
- YK:n suositus kehitysyhteistyön 0,7 prosentin
kansantuoteosuudesta on tärkeä kansainvälinen pyrkimys. Pidän
sitä myös Suomea poliittisesti velvoittavana pitemmällä
aikavälillä. Hallituksen asettama välitavoite 0,4 prosentin
osuudesta on hyvä välietappi. Meidän on kuitenkin muistettava,
että olemme tänäkin päivänä teollisuusmaiden keskitasolla,
eikä meillä ole mitään syytä itse vähätellä omaa
panostamme.
Mitä mieltä olette entisenä YK:n työntekijänä
kansalaisjärjestöjen roolista kehitysyhteistyössä ja
humanitaarisessa työssä? Mikä painotus pitäisi olla
kansalaisjärjestöjen ja YK-järjestöjen saamilla valtion
määrärahoilla?
- Kansalaisjärjestöillä on keskeinen tehtävä
kansanvallan ja moniarvoisen kansalaisyhteiskunnan
kehittämisessä. Niillä on usein suorat kanavat sellaiseen
ruohonjuuritason toimintaan, jota hallitustenvälisessä
yhteistyössä ei aina ole helppo tavoittaa. Niiden toiminnan
kohderyhmänä ovat usein juuri vähemmistöt ja syrjäytyneet,
heikoimmassa asemassa olevat kansanosat. Kansalaisjärjestötyö
tähtää parhaimmillaan siihen, että ihmisten omat
mahdollisuudet toteuttaa kehitysponnistelujaan ja tahtoaan
paranevat. Ihmisten omaehtoisten toimintamahdollisuuksien
paraneminen on juuri sitä "vahvistamista", joka tekee
ihmisistä ja heidän järjestöistään kehityksen tekijän, ei
kehityksen kohdetta.
- Kansalaisjärjestöjen kautta kanavoitu kehitysyhteistyö on
ainoa alue, joka ei 1990-luvun aikana ole vähentynyt vaan
päinvastoin lisääntynyt. Tämän kehityksen on syytä jatkua,
varsinkin kun kansalaisjärjestöjen toimintaedellytykset ovat
nopeasti parantuneet kehitysmaiden demokratiakehityksen myötä.
- Suomen kaltaiselle pienelle valtiolle YK:n toimintaedellytysten
kehittäminen on tärkeätä. YK:n kehitysjärjestöjen tuki on
tärkeä osa tässä tavoitteessa. Tänä päivänä niiden osuus
on Suomen kehitysyhteistyössä kansainvälisesti vertailtuna
korkea ja näin täytyy olla myös jatkossa. Samalla on kuitenkin
jatkettava niiden toiminnan kehittämistä ja tehostamista.
Mikään kehitysyhteistyön lohko ei voi viime kädessä olla
itsetarkoitus, vaan kaikkien toimijoiden on omalla työllään ja
tuloksiltaan ansaittava oma paikkansa.
Kuten tiedätte, siviilien suojelu ja sotavankien suojelu ovat
Punaisen Ristin tärkeitä tehtäviä. Esimerkiksi presidentti
Nelson Mandela oli yksi Punaisen Ristin pitkäaikaisimmista
vankilavierailujen kohteista. Miten Suomi voisi taloudellisesti
ja diplomaattisin keinoin tukea näitä tärkeitä tehtäviä?
- Yhteistyö Suomen Punaisen Ristin ja sitä kautta
kansainvälisen Punaisen Ristin liikkeen kanssa on tärkeä osa
kansainvälistä toimintaamme. Tämä koskee sekä pitkäaikaista
kehitystyötä että humanitaarista avustustoimintaa. Erityisesti
humanitaarisen avun kentässä on kansainvälinen Punainen Risti
Suomen näkökulmasta keskeinen toimija.
- Punaisen Ristin kansainvälisellä komitealla (ICRC) on
ainutlaatuinen rooli juuri siviilien ja sotavankien suojelussa.
Se rahoitus, jota Suomi antaa ICRC:lle yleistukena ja avustuksina
eri operaatioihin tukee järjestöä myös tässä tehtävässä.
Tämän ohella pidän tärkeänä sitä vuoropuhelua, jota ICRC
ja koko liike käy kanssamme. Työ kansainvälisten
humanitaaristen standardien kehittämiseksi on erittäin
arvokasta nykyisissä vaikeissa konfliktitilanteissa.
- Korostan myös tässä asiassa ennalta ehkäisevän toiminnan
tärkeyttä. Poliittisen vakauden edistäminen, dialogin
edellytysten parantaminen niin maiden sisällä kuin niiden
välillä, sellaisen demokraattisen kulttuurin edistäminen, joka
tähtää ristiriitojen ratkaisemiseen sen sijaan, että se
johtaa niiden kärjistymiseen, ovat avainasemassa.
- Haluan tässä yhteydessä tuoda esiin myös Kansainvälisen
rikostuomioistuimen, jonka perustamisesta sovittiin joitakin
viikkoja sitten Roomassa. Suomi on ajanut voimakkaasti
tuomioistuimen perustamista. Pidän tuomioistuimen perustamista
merkittävänä edistysaskeleena kansainvälisen oikeuden
vahvistamiseksi ja taistelussa sotarikoksia, rikoksia ihmisyyttä
ja joukkotuhontaa vastaan.
Punainen Risti 4/98