Kriiseihin on
reagoitava johdonmukaisesti ja nopeasti
Tasavallan
presidentti Martti Ahtisaari, Le Monde 4.11.1999
(suomennos)
Työskennellessäni
Kuwaitin miehityksen ja sitä seuranneen sodan aikana
Yhdistyneissä kansakunnissa alaiseni kysyivät
minulta:
"Miten on
mahdollista, herra Ahtisaari, että kun me aikoinaan
luulimme tulleemme töihin rauhanjärjestöön,
olemmekin nyt töissä järjestössä, joka sallii
sodan? Miksi YK on sallinut voimatoimet juuri tässä
tilanteessa, miksi ei muissa samantyyppisissä
kriiseissä?"
Yritin vastata heille
parhaani mukaan. Meidän täytyy olla tyytyväisiä,
että kansainvälinen yhteisö pystyy nyt reagoimaan
tilanteessa, jossa valtio miehittää ja tuhoaa
pienen naapurimaansa. On tietysti mahdollista, että
aikaisemmissa vastaavissa tilanteissa ei ole toimittu
johdonmukaisesti. Nyt on paremmat mahdollisuudet
oikeudenmukaiseen menettelyyn ja tästä on
jatkossakin pidettävä johdonmukaisesti kiinni.
Tämä keskustelu on
tullut mieleeni useita kertoja tänä vuonna, kun
olemme seuranneet Kosovon kriisin eri vaiheita.
Jälleen ovat toistuneet kysymykset: "Miksi
reagoidaan nyt, miksi ei ole reagoitu muualla?"
Kysymys on
aiheellinen. Oikea vastaus ei ole kuitenkaan se,
että vääryyden olisi pitänyt sallia tapahtua,
koska niin on ehkä tehty aikaisemminkin. Sen sijaan
meidän täytyy miettiä, miten oikeudenmukaisuus
toteutuisi tulevaisuudessa entistä useammin.
Olen eri
keskustelukumppanieni kanssa pohtinut jo pitkään,
miten kansainvälisen yhteisön toiminnan
johdonmukaisuutta ja tehokkuutta kriisitilanteissa
voitaisiin lisätä. Mielestäni olisi mahdollista
kehittää sekä päätöksentekoa että päätösten
toteuttamista.
Meidän on pyrittävä
järjestelmään, joka on periaatteiltaan kestävä,
tasapuolinen ja johdonmukainen ja joka myös
toteuttaa operaatiot tehokkaasti ja tuloksellisesti.
Se edellyttää sekä kansainvälisen oikeuden
kehittämistä, uusien toimintatapojen luomista ja
todennäköisesti myös uudentyyppisiä resursseja.
Esitin puhuessani
viime tammikuussa Haagissa pohdittavaksi, että YK:n
pääsihteeri voisi pyytää neuvovaa lausuntoa
Kansainväliseltä tuomioistuimelta, kun
kysymyksessä on kriisi, jolle ei löydy ratkaisua.
Tällöin tuomioistuimen arvovallallaan esittämä
oikeudellinen mielipide voisi mahdollisesti
edesauttaa turvallisuusneuvostoa löytämään
tarvittavan poliittisen yhteisymmärryksen
tilanteissa, jossa valtiota uhkaa kansainvälinen
väliintulo sen johdosta, ettei se enää pysty tai
halua suojella kansalaisiaan joutumasta aseellisen
väkivallan kohteeksi.
Tämän aloitteen
taustalla on ajatus siitä, että tuomioistuimen
lausunto vähitellen ohjaisi turvallisuusneuvoston
jäsenmaita ja erityisesti sen pysyviä jäseniä
johdonmukaisempaan käyttäytymiseen eri kriisien
kohdalla. Aloite ei ole saanut varauksetonta
kannatusta. Ymmärrän suhtautumisen, sillä lausunto
osaltaan rajoittaisi monien maiden harkintavapautta.
Silti suurempaan ennustettavuuteen ja
johdonmukaisuuteen on pyrittävä.
Pelkkä
päätöksenteon kehittäminen ei kuitenkaan riitä.
On myös kyettävä panemaan päätökset toimeen.
Viimeaikaiset kokemukset antavat tästä monia
opetuksia.
Oli suuri onni, että
Australia pystyi lähettämään niin nopeasti omia
joukkojaan Itä-Timorille heti sen jälkeen, kun
asiaa koskeva päätös oli syntynyt
turvallisuusneuvostossa Indonesian suostumuksella.
Vaikka kyse oli vain muutamasta tuhannesta
sotilaasta, voimme olla varmoja siitä, että
lukuisia ihmishenkiä pelastettiin juuri siksi, että
toiminta oli niin nopeaa.
Toisaalta kokemukset
Kosovon siviilioperaation käynnistymisestä
osoittavat, millaisiin vaikeuksiin joudutaan, kun
nopea toiminta ei ole mahdollista. Esimerkiksi
siviilipoliiseja on saatu paikalle vasta osa
todellisesta tarpeesta, vaikka operaation alkamisesta
on jo kuukausia. Poliisien puute on ehkä osaltaan
voimistanut serbien poistumista maakunnasta.
Kosovo opetti myös,
kuinka tärkeätä nopea toiminta on pakolaisten
auttamisessa. Ellei Makedoniassa olisi ollut
rauhanturvaajia ja heidän logistista kapasiteettia,
pakolaisleirien pystyttäminen olisi kestänyt paljon
kauemmin, mikä olisi lisännyt inhimillistä
kärsimystä. Tältä osin kansainvälisellä
yhteisöllä oli onni myötä.
On siis entistä
ilmeisempää, että meidän täytyy kehittää
järjestelmää siten, että reagointia kriisien
syntymiseen voitaisiin nopeuttaa. Kylmän sodan
aikana kansakunnat virittivät koneistonsa nopeaan ja
tehokkaaseen sodankäyntiin. Nyt on keskityttävä
nopeuttamaan rauhanponnisteluja.
YK:n entinen
alipääsihteeri Brian Urquhart esitti joitakin
vuosia sitten ajatuksen, joka on tänään ehkä
entistäkin ajankohtaisempi. Hän nimittäin teki
selvityksen pysyvästä kansainvälisestä
valmiusjoukosta , joka olisi YK:n
turvallisuusneuvoston käytössä. Urquhartin mukaan
muutaman tuhannen sotilaan joukko olisi riittävä
rauhoittamaan tilanteen jossain kriisipesäkkeessä,
jos se voitaisiin tuoda paikalle muutamassa
päivässä.
Itä-Timorin esimerkki
osoitti, että tilanteen rauhoittamisen kannalta
tärkeintä on nopea saapuminen paikalle, ei
niinkään ensimmäisten joukkojen lukumäärä.
Jatkossa mahdollinen kriisinhallintaoperaatio
voitaisiin mitoittaa pitempiaikaisen tarpeen mukaan,
kun jäsenvaltiot saavat omat joukkonsa
käyttövalmiiksi.
Urquhartin aloite on
hyvä pohja jatkokehittelylle. On varmaan
löydettävissä useita malleja, joilla valmiusaikaa
voitaisiin lyhentää. Jos ajatus YK:n omasta
"muukalaislegioonasta" ei tunnu
realistiselta, olisi pohdittava keinoja, joilla
jäsenmaat osoittaisivat turvallisuusneuvoston ja
pääsihteerin käyttöön lyhyellä varoitusajalla
joukkoja. Tämänhetkisellä järjestelmällä siihen
ei pystytä.
Samanlaista ideoita
olisi kehitettävä myös siviilipuolella. Millä
tavalla voitaisiin paremmin varautua pakolaisten
auttamiseen kriisien tai luonnononnettomuuksien
yhteydessä? Miten kansainvälinen yhteisö saisi
siviilipoliiseja käyttöönsä nopeammin kuin
Kosovossa?
Tarvitaan luovuutta ja
ennakkoluulottomuutta, jotta löydettäisiin
toteuttamiskelpoisia malleja parantaa kansainvälisen
yhteisön kykyä auttaa kriisien jalkoihin joutuneita
siviilejä. On nimittäin olennaista, että etenemme
kohti maailmaa, jossa oikeudenmukaisuus ja
mahdollisuus saada apua kriisitilanteissa eivät
riipu asuinpaikasta tai poliittisista suhdanteista.