Pelastakaa Lapset 2/1998
TEKSTI:
KAARINA SUNTELA
Kunniapuheenjohtajamme ajatuksia tämän päivän lapsen asemasta:
"Jos lapsella on pahoja puutteita kodissaan,
hänellä on oikeus uuteen mahdollisuuteen,
hyvään sijaiskotiin"
Jokaisella lapsella on oikeus
hyvään kotiin
(Ester Ståhlberg)
- Tullessani tähän tehtävään
minulla oli käsitys, että suomalaisten lasten asiat on hyvin
hoidettu. Onhan imeväisikäisten kuolleisuus alhainen, meillä
on neuvolapalvelut ja hyvät päivähoitopalvelut.
Kuvittelin, että lapset Suomessa voivat todella hyvin. Mutta nyt
laman seuraamusten koetellessa ankarasti myös lapsiperheitä
olen tajunnut, ttäe meillä on vielä paljon tehtävää lasten
hyvän henkisen ja fyysisen kehityksen edistämisessä, sanoo
rouva Eeva Ahtisaari.
PERHEILLE TUKEA JA
KOULUTUSTA
- Lapsen materiaaliset tarpeet pystytään tänä päivänä
hoitama aika hyvin. Kysymys onkin lähinnä lapsen henkisistä
tarpeista, turvallisuudesta. Olin yllättynyt tajutessani, että
meillä on niinkin paljon lapsia, joiden oikeus hyvään kotiin
ei toteudu. Ja siitä ei voi syyttää pelkästään lamaa.
- Meillä on perinteisesti pyritty antamaan lapselle hyvä koti
niin maaseudulla kuin kaupungeissa ja kaikissa
yhteiskuntaluokissa. Äiti on ollut eräänlainen keskushahmo
perheessä. Lapsille opetettiin hyvät tavat, siisteydestä
opetettiin pitämään huolta. Autoritaarinen kasvatus jatkui
pitkään. Ajan mittaan sitä ryhdyttiin vastustamaan. Mutta
siinä mentiin yli, lapselle annettiin vapautta, ei haluttu
asettaa rajoja. Vähitellen on tultu siihen, että enää ei
osata asettaa rajoja.
- Tuntuu aika ihmeelliseltä, että vaikka kaikin keinoin on
pyritty kehittämään hyvinvointivaltiota, niin kuitenkin tulee
tällainen taantuma: huomataan, että vanhemmuutta ei ole osattu
puolestaan kehittää. Siitä täytyy puhua ja siihen tulee
puuttua. Lastensuojelujärjestöt haluavat suojella lasta ja
lähtevät asiassa lapsen kannalta - mikä on ehdottomasti
oikein. Mutta myös perheitä täytyy tukea ja kouluttaa niitä
perheen tehtävissä.
PERHEKASVATUSTA
KAIVATAAN TAAS
- Hyvää suuntausta edusti se, kun aikoinaan otettiin
perhekasvatus kouluihin. Sitä hoitivat kotitalousopettajat.
Mutta pahimpaan lama-aikaan -94 kunnat lopettivat sen.
Perhekasvatus pitäisi saada ehdottomasti takaisin kouluihin.
Uskoisin, että entisin voimin sitä pystyttäisiin hoitamaan
mielenkiintoisesti ja mukaansatempaavasti. Kotitalousopetus on
nuorista kiinnostavaa puuhaa, mutta valitettavasti oppiaineena
supistettu.
- Olen saanut seurata, kuinka siviilipalvelusmiehet
Lapinjärvellä pesevät ja jynssäävät. Tuli mieleen ajatus,
että minkä takia tytöt on vapautettu tästä opetuksesta.
Heille voitaisiin järjestää vastaavasti perhekasvatusta. Eikä
ainoastaan tytöille vaan myös pojille.
- Harmillista tässä on, että kuntien taloudellinen tilanne on
tällä hetkellä tiukalla. Täytyy toivoa, että esimerkiksi
kansalaisjärjestöt ja yksityiset tahot ryhtyisivät tässä
asiassa aktiiviseen yhteistyöhön.
AIKAA LAPSELLE
- Kestävä hyvä aikuissuhde on lapselle tärkeä. Tänä
päivänä tilanteet esimerkiksi yksinhuoltajaperheissä
saattavat muuttua sellaisella vauhdilla, että lapsi ei aina ole
edes tietoinen siitä, kuka hänellä kulloinkin on toisena
vanhempana.
- Yhdessätekeminen on tärkeää. Perheenkeskeistä
yhdessätekemistä ei kuitenkaan välttämättä ole hyvin
toimivissakaan perheissä. Lapsia viedään kyllä hyviin
harrastuksiin, mutta sitä kaivattua yhteistä tekemistä
pitäisi olla enemmän. Miksi ei tietyssä vaiheessa nähdä,
mikä voimavara on nähdä pienen lapsen ilo, sen aitous ja
vilpittömyys. Vanhempien pitäisi pystyä uhraamaan omasta
ajastaan aikaa lapselle, sehän on ilmaistakin ja jos tahtoa on,
helposti järjestettävissä.
- Olen jo pitempään nähnyt, että eriarvoisuus myös perheiden
välillä tulee kasvamaan. Vaikka esimerkiksi peruskoulutuksella
pyrittiin toisenlaiseen suuntaukseen, on kehitys mennyt omaa
rataansa. Tämä järjestönne perusajatus, että lapsella on
oikeus hyvään kotiin, toimii tässäkin suhteessa: jos lapsella
on huono syntymäkoti, hänellä on oikeus hyvään sijaiskotiin.
- Kun olen miettinyt sijaiskotisijoituksia, olen ihmetellyt,
minkä takia huostaanoton purkaminen on tehty hyvin vaikeaksi.
Äidin rakkaus on kuitenkin aina jossain siellä syvällä
olemassa. Se on voimakas tunne ja lapsesta luopuminen saattaa
synnyttää syyllisyyden tunteita. Lapsi, joka on joutunut eroon
biologisista vanhemmistaan kokee puolestaan, että hänet on
hylätty. Se voi olla joillekin lapsille kovin kovaa. Olen sitä
mieltä, että jos perheen tilanteessa huostaanoton jälkeen
tapahtuu muutos ja tilanne paranee, niin huostaanoton purkaminen
pitäisi voida tehdä nopeasti. Epätietoisuus on aina vaikea
asia. Järjestönne on esittänyt puolueettoman lapsiasiamiehen
viran perustamista. Se olisi varmaankin tarpeellista saada
aikaan.
Lasten ongelmat
maailmanlaajuisesti
edelleen suuret
GLOBAALISIA ONGELMIA
-YK:n palveluksessa seurasin Unicefin ja Unifemin toimintaa.
Unicefilla on tavoitteita, jotka koskevat vastasyntyneitä, on
rokotus-, ravinto- ja myöhemmässä vaiheessa
koulunkäyntiohjelmia. Vaikka näiden tavoitteiden hyväksi on
tehty paljon, lasten ongelmat maailmanlaajuisesti ovat
edelleenkin suuret.
- Kun olimme viime vuoden toukokuussa käymässä Tansaniassa,
tunsin, että sukelsin toiseen maailmaan. Olin aika
järkyttynytkin asiasta, koska olimme lähteneet sieltä jo
vuonna -77, kahdessakymmenessä vuodessa väkiluku oli noussut 16
miljoonasta 28 miljoonaan. Ongelmat ovat valtavat. Vain 65
prosenttia kouluikäisistä lapsista käy koulua ja heistäkin
vain 38 prosenttia saa suoritettua neljä ensimmäistä astetta.
Samoin on Etelä-Afrikassa, sielläkään koulujärjestelmä ei
toimi.
ILTAPÄIVÄKERHOTOIMINTA LÄH-
TENYT HYVIN LIIKKEELLE
- Olen todella tyytyväinen koululaisten
iltapäiväkerhotoiminnan liikkeellelähtöön. Olin aikaisemmin
sivusta seurannut kouluasioita muun muassa Yhdysvalloissa.
Siellähän lain mukaan alle 10-vuotiasta lasta ei saa jättää
yksin kotiin. Meilläkin samansuuntainen laki olisi varmaankin
paikallaan. Yhdysvalloissa lapset saavat olla lapsia pitempään,
collegevuosiin asti. Suomessa lapsi oppii kantamaan vastuuta ja
itsenäistymään mielestäni liian aikaisin. Lapsuus saisi olla
pitempi, niin säilyisi sitä iloakin. Professori Lea Pulkkisella
on tutkimusaineistoa riittävän pitkältä ajalta osoittamaan,
että koululaisten vapaa-ajan käytössä on riskitekijöitä,
joutenolo johtaa helposti alkoholin käyttöön ja
jengiytymiseen.
- Porissa on lähdetty kehittämään ohjelmaa, johon kaupungin
puolesta on koulutettu iltapäiväkerhotoiminnan ohjaajiksi
työttömiä nuoria. Vaasassa puolestaan kirkon diakoniatyö ja
terveydenhoito-oppilaitos ovat ryhtyneet tässä asiassa
yhteistyöhön. Samoin on Rovaniemellä saatu
terveydenhoito-oppilaitos iltapäiväkerhotoimintaan mukaan.
Opiskelijoille kerhotoiminta on opetusharjoittelua. Asikkalan
kunnassa puolestaan työttömät ovat lähteneet asiassa
liikkeelle. Yleensä olisin sitä mieltä, että koulupäivä
lapsen kannalta voisi olla pidempi aivan ala-asteella, mikäli
päivään on sisällytetty kaikenlaisia kädentaitoja ja
varsinkin liikuntaa. Kun koulupäivä olisi näin rakennettu, se
saattaisi stimuloida oppimista, kun siinä välillä saa tehdä
muutakin.
- Rovaniemellä on aloitettu projekti, jossa pyritään koulun ja
vanhempien välisiä suhteita parantamaan aloittamalla vanhempain
koulu ekaluokkalaisten vanhemmille. Opettajat toivovat vetäjiksi
ulkopuolisia kumppaneita. Tehtävä voisi soveltua luonteeltaan
eräänlaisena ennaltaehkäisevänä toimintana vaikkapa jollekin
järjestölle, ehkä Pelastakaa Lapset ry:lle, onhan lasten
huostaanottoasioissakin yhtenä syynä heikentynyt vanhemmuus.
Tällaisella kumppanuus-ajattelulla luotaisiin yhteiskunnassamme
nyt niin kipeästi kaivattua hyvää yhteistyötä.
Ilolla seuraan järjestönne toimintaa edelleenkin ja toivon
voimia tärkeässä työssänne lasten hyväksi.
TEKSTI JA KUVAT:
KAARINA SUNTELA
Kummilapsi
Tansaniassa
Ahtisaarten
Tansaniassa-oloaikana Suomen lähetystössä Dar-Es-Salamissa oli
työssä kokki Maurice Kanda, jonka tyttärelle Ahtisaarten viime
toukokuisen vierailun aikana syntyi poika. Poika sai
arvovaltaiset suomalaiset kummit ja presidentillisen
kutsumanimen. Rouva Ahtisaaren oma Teemu-nalle on nyt matkalla
kummipoika-Martin hoiviin.