Ensimmäisestä Euroopan unionin huippukokouksestaan Korfulta
Kultarantaan palannut presidentti Martti Ahtisaari ilmaisee
tyytyväisyytensä siitä lämmöstä ja
huomionosoituksista, joilla Suomi otettiin EU:n sisäpiirissä vastaan.
Turun Sanomien haastattelussa presidentti Ahtisaari painottaa Pohjoismaiden
olevan edelleen Suomen luonnollinen viiteryhmä mm. EU:n useissa
äänestyksissä, vaikka hän on korostanutkin, että
Pohjoismaat eivät halua muodostaa erityistä pohjoismaista blokkia.
- Emme halua pelotella, että EU:n sisälle syntyisi jälleen uusi
ryhmittymä, kuuluu presidentin viesti. Pohjoismaiden
yhteinenkään äänimäärä ei yksin riitä
asioiden ajamiseen. Suomi oli lähellä päästä muiden
neljän hakijamaan kanssa äänestämään EU:n
komission puheenjohtajan valinnasta Korfun huippukokouksessa. Suomen
valtuuskuntaa johtanut presidentti Ahtisaari paljastaa, kuinka Suomellekin
kokousrutiinien mukaisesti jaettiin äänestyslaput.
- Me emme missään vaiheessa osallistuneet äänestykseen,
vaikka meillä saattoi olla näkemyksiäkin asiasta, kertaa Martti
Ahtisaari Korfun kokouksen tapahtumia.
Suomelle jäikin aktiivisen huomioitsijan rooli EU:n komission
puheenjohtajan valinnassa.Presidentti Ahtisaaren mukaan Suomen
tarkkailujäsenyyskään ei ole mitenkään varmaa
jäsenyyden myötä Länsi-Euroopan unionissa, WEU:ssa. Mm.
puolustusministeri Elisabeth Rehn on katsonut, että Suomen pitäisi
mennä tarkkailijajäseneksi unionin sotilaalliseksi käsivarreksi
kehitettävään WEU:hin, mikäli liitymme EU:hun. Presidentti
Ahtisaari lupaa kunnioittaa syksyllä järjestettävän Suomen
EU-kansanäänestyksen tulosta. Hän pitää loukkaavana
niiden kansanedustajien käyttäytymistä, jotka ajoivat
kansanäänestystä ja nyt ovat ilmoittaneet
äänestävänsä sen tuloksesta riippumatta EU:ta
vastaan.Presidentti Martti Ahtisaaren mielestä Suomen tarkkailujäsenyys
WEU:ssa ei ole mitenkään varma asia.
Presidentti Martti Ahtisaari korostaa Pohjoismaiden yhteistyön jatkuvan
EU:n jäseninäkin. EU ei murenna Ahtisaaren mukaan Pohjoismaiden
yhteeenkuuluvaisuutta tai traditionaalisia siteitä. Ahtisaari ei pidä
itsestäänselvänä sitä, että Suomesta tulee heti
edes tarkkailijajäsen EU:n sotilaalliseksi käsivarreksi mahdollisesti
kehitettävään Länsi-Euroopan unioniin WEU:hun:
- Kysymys siitä on vielä ihan täysin auki, tuleeko meistä
tarkkailija tai jäsen. Minä kyllä mielelläni näkisin,
että me seuraamme, miten näiden organisaatioiden keskinäinen
työnjako kehittyy. Me emme ole jäniksen selässä.
- Voi varmaan olla, että meistä taitaa tarkkailija tullakin, mutta ei
sen päätöksen hetki ole nyt, haluaa presidentti Ahtisaari olla
ennakoimatta koko asiaa.
Ahtisaari on liputtanut ja liputtaa edelleen näyttävästi Suomen
EU-jäsenyyden puolesta. Hänen mielestään EU-jäsenyyden
hylkääminen syksyn kansanäänestyksessä merkitsisi
Suomen kansalle vaikutusmahdollisuuksien rajaamista.
- En minä sano, että elämä siihen loppuu, mutta ehkä
mahdollisuudet parantaa elinolosuhteitamme vähenevät selvästi,
Korfulta Kultarantaan palannut Ahtisaari sanoo.
Miltä Euroopan unionin ja Euroopan tilanne nyt näyttävät
Teistä Korfun EU-huippukokouksen jälkeen?
- Minusta oleellisinta oli se, että meidät otettiin vastaan hyvin
lämpimästi. Ei ainoastaan virallisissa puheenvuoroissa, vaan
myös kahdenvälisissä keskusteluissa todettiin, että
jäseniksi on tulossa maita, jotka ovat vanhoja demokratioita, joissa
sosiaalinen vastuuntunto kehittynyt ja jotka ovat kiinnostuneita
ympäristökysymyksistä. Siis että Pohjoismaiden ja
Itävallan jäsenistä tulee lisäarvoa Eurooppaan.
Pääministeri Aholle selkisi vasta kirkossa, että
tähän porukkaanhan me kuulumme.
- Minulle se on ollut aina selvyys. Me olemme vain eläneet aikaisemmin
maailmassa, jossa tämmöistä vaihtoehtoa ei ole ollut tarjolla.
Nyt tämä mahdollisuus on tarjottu nimenomaan tälle
ryhmälle. On tärkeää muistaa, että hakijamaat ovat
kehityksessä siinä pisteessä, että he ovat kykeneviä
tuomaan mukanaan sen kurinalaisuuden, jonka jäsenyys tuo tullessaan.
Hyppäämään tavallaan junaan vauhdissa?
- Aivan.
Keiden kanssa kävitte Korfulla neuvotteluja?
- Oikeastaan neuvotteluja sanan varsinaisessa merkityksessä ei käyty,
neuvotteluthan oli käyty loppuun. Mutta minä istuin esimerkiksi
kolmella aterialla Delorsin vieressä. Yksi aterioista oli Jeltsinin
kunniaksi ensimmäisenä iltana järjestetty illallinen.
Illalliseen sinänsä liittyi symboliikkaa tapahtuneesta muutoksesta:
Suomen presidentti osallistuu Euroopan unionin kokoukseen, jossa
ensimmäisenä iltana järjestetään illallinen
Venäjän federaation presidentin kunniaksi, ja kaikki osallistuvien
maiden päämiehet ovat läsnä.
- Se osoittaa selkeästi sen, että yhdentymisprosessi edistyy. En
tarkoita sitä, että Venäjä tulee jäseneksi
lähivuosina. Siihen menee kauemmin, sen venäläisetkin
ymmärtävät, mutta he osoittavat näin sen, etteivät he
halua eristäytyä ja että he haluavat tulla vastaan.
Tuliko tämäntyyppisissä illalliskeskusteluissa ja muissa
epämuodollisissa keskusteluissa johtohenkilöiden kanssa esille
merkityksellisiä asioita?
- Minusta keskustelu selkiinnytti hyvin selkeästi sen, että
Venäjän federaatio, samoin kuin muut demokratisoituvat maat,
pyrkivät ensin Euroopan neuvoston jäseniksi. Sitä kautta, jossa
joudutaan keskustelemaan EU:n jatkolaajentamisesta. Mutta ei ole ainoastaan
kyse siitä, miten joku potentiaalinen jäsenehdokas
käyttäytyy, vaan miten nykyisissä jäsenmaissa yleinen
mielipide kehittyy. Varsinaisia nettomaksajiahan uusista jäsenistä on
ollut vain harva. On otettava huomioon se, miten kansalaismielipide kypsyy
siihen vastuunkantoon. Tämä ei nyt koske niinkään
meitä uusia tulokkaita, vaan Euroopan unionin vanhoja ja suurimpia
maksumiehiä.
Kävittekö Korfulla mitään varsinaisia, ns. virallisia
keskusteluja?
- No, Itävallan presidentin Klestilin kanssa minä kyllä
keskustelin hänen hotellissaan tunnin verran
kansanäänestyksestä. Istuin myös ensimmäisillä
illallisilla hänen ja Delorsin välissä. Myös kirkossa
meillä oli tilaisuus keskusteluun.Totesimme kyllä useaan otteeseen,
että kumpikaan ei varmaan olisi New Yorkissa tutustuessamme arvannut,
että istumme vielä rinnatusten näissä tehtävissä.
Puhumattakaan siitä, että Jeltsin olisi allekirjoittamassa sopimusta
Euroopan unionin kanssa.
- Minusta tuntuu, että se onkin yksi ongelmista, kun puhutaan Euroopan
unionin jäsenyydestä ja meidän liittymisestämme. Muutoksen
dramaattisuutta ei vielä täysin ymmärretä eikä
tajuta.
Olette torjuneet julkisuudessa sen, että Pohjoismaat esiintyisivät
omana ryhmittymänään suhteessa Euroopan unioniin. Miksi?
- Totta ihmeessä. Eikä tämä tarkoita suinkaan sitä,
että meidän perinteiset siteemme ja yhteenkuuluvuutemme Pohjoismaiden
kanssa jollain lailla murenisi, päinvastoin. Mutta missään
tapauksessa ei yksikään Pohjoismaa halua antaa sellaista mielikuvaa,
että Euroopan unionin sisällä on syntymässä uusi
ryhmittymä, se olisi huono merkki. Olkoonkin, että meillä on
yhteensä 13 ääntä ja olemme voimakas ryhmittymä jo
sinänsä, mutta oleellista on se, että me Pohjoismaat haluamme
useissa asioissa etsiä yhdessä laajempaa yhteisymmärrystä
kysymyksiin. Äänimäärämme ei sinänsä
riitä, ja siinä mielessä emme halua antaa kuvaa
minkäänlaisen blokin syntymisestä Euroopan unioniin.
- Ei tässä muutu oikeastaan mikään. Nythän
ulkopolitiikkamme perustuu hyvin paljon eurooppalaisiin arvoihin. Sehän
tässä se suuri muutos on. Etykin puitteissa on saatu aikaan
yhteisymmärrys Euroopassa, joka kattaa yhtä lailla Itä- ja
Keski-Euroopan. Kaikki vannovat markkinatalouden, demokratian, ihmisoikeuksien
ja sananvapauden nimiin. Ja tämä on poliittisesti yhdistävä
tekijä Euroopassa tällä hetkellä. Mitä enemmän
nämä periaatteet iskostuvat Itä- ja Keski-Euroopassa, sitä
enemmän se luo edellytyksiä myös laajenemisprosessille.
Mutta Euroopassa on jo taloudellisestikin vähintään kaksi
blokkiutumaa akselilla Lontoo, Pariisi, Frankfurt, Benelux-maat, ehkä
Espanjan Katalonia ja toisaalta unionin ns. köyhemmät maat?
- No näin ei välttämättä ole. Ja minusta tuntuu,
että Euroopan komission presidentinvaali tarpeettomasti minusta
kärjisti tätä tilannetta. Maantieteellisesti me olemme pohjoista
osaa, ja siinä mielessä Euroopan unionin keskipiste tai keskiarvo on
siirtynyt pohjoisemmas. Se on ilman muuta selvää. Ja siinä
mielessä Itämerestä on tullut Euroopan unionin kannalta
keskeinen osa. Mutta haluaisin korostaa sitä, että me emme ainakaan
halua pelottaa mitään toista jäsenmaata sanomalla, että
käyttäydymme kuin blokki. Yhtä lailla tajuamme kaikki sen,
että meidän täytyy etsiä laajempaa tukea niille hyville
ajatuksille, joita me (Pohjoismaat) voimme yhdessä kehitellä.
Onko Suomella luontaisempia ystäviä EU:n nykyisissä
jäsenissä?
- Meitä yhdistävät perusarvot, joita minä aiemmin kuvasin,
joten ei ole mitään syytä lähteä jakamaan
näitä valtioita vuohiin ja lampaisiin. Toisilla on enemmän
äänioikeutta kuin toisilla ja silläkin on oma
merkityksensä.
Mitkä ovat Suomen luonnolliset viitemaat mm.
äänestyksissä?
- Jos joku täytyy nimetä, niin useimmiten varmaan
äänestämme samalla tavoin kuin Pohjoismaat. Mutta se riippuu
hyvin pitkälle kysymyksistä. Jos puhutaan
ympäristökysymyksistä, olemme Pohjoismaiden kanssa kaikkein
lähimpänä toisiamme, sosiaalisissa kysymyksissä yhtä
lailla.Tällä hetkellä minun on vaikea sanoa, mikä olisi
sellainen kysymys, jossa käyttäytyisimme eri lailla.Näissä
kysymyksissäkin paljastuu minusta se, että kuvittelemme, että
saatuamme kylmän sodan pois tilalle täytyy tulla toisenlainen jako.
Pitäisi lähteä siitä, että meillä on samanlaiset
perusarvot, jotka yhdistävät.
Englanti esti nyt EU-komission uuden puheenjohtajan valinnan, vaikka kaikki
muut 11 jäsenmaata olivat Belgian pääministerin Dehaenin takana.
Mitä tämä viestii EU:n
päätöksentekokyvystä?
- Sitä, että se on todella demokraattinen yhteisö.
Vaikka vain yksi äänesti vastaan?
- Niin. Olen itsekin joskus sanonut, että valtio voi estää
päätöksen, jos se katsoo, että se on riittävän
tärkeä.
Onko EU yhden maan sisäpolitiikan työväline?
- Ei välttämättä sisäpolitiikan. Minusta
tässä on ehkä turhaa korostettu Englannin sisäpolitiikkaa.
Englantilaisten suurin ongelma taisi olla sittenkin ehdokkaan ajamassa
poliittisessa linjassa, ei persoonassa. Ehkä myös tapa, jolla
tähän oli lähdetty, ei tyydyttänyt heitä. Se oli
vähän ennalta määrätyn tuntuinen, mikä taas
johtui ehkä enemmänkin julkisuuden aiheuttamasta asetelmasta kuin
tosiasioista.
Mikä on ennusteenne, miten komission puheenjohtajan käy?
- Ulkoministeri Kinkel on sanonut, että hän lähtee nyt
etsimään sellaista ehdokasta, joka saa laajan kannatuksen. Se
merkinnee, että Englanti oli hyvin määrätietoisesti
sitä mieltä, että täytyy löytyä uusi ehdokas.
Todennäköisesti näin tapahtuukin.Ison-Britannian kauppa- ja
teollisuusministeri Michael Heseltine vieraili maassamme ja hän
viestittänyt toivovansa, että Suomi tukisi heitä EU:ssa.
Britanniahan on ajanut itsensä oppositioasemaan.
- Minä luulen, että Suomi ei tule sitoutumaan mihinkään
maahan tai maaryhmittymään.
Jos Suomi ajaa Suomen asiaa, mitä Suomi voi antaa EU:lle?
- Muut maat ajattelevat, että Suomi, samoin kuin muut Pohjoismaat ja
Itävalta, ovat perusdemokraattisia valtioita ja että meillä on
hyvin toimiva kansalaisyhteiskunta.
Onko meidän intressissämme tiukka liittovaltio vai löyhä
yhteistyö?
- Minä luulen, että siihen ei löydy vielä mitään
selvää kuvaa. Voi olla, että tässä puheenjohtajan
valintakysymyksessä jossain mielessä kysymys oli myös
esillä. Koska me emme voi osallistua tähän
äänestykseen, vaikka meillä saattaisi olla
näkemyksiäkin asiasta.
Kysyttiinkö teidän näkemyksiänne, edes yksityisesti?
- Ei. Kun tällaista keskustelua ruvettiin käymään, kuka
tahansa, niin sehän meni sillä tavalla, että jokainen pani
nimet järjestykseen paperille. Meillekin jaettiin paperit ja me totesimme
vain, että me emme osallistu tähän. Varmaan joku valtuuskunta
sai kaksikin. Kaikki hyväksyivät ilman muuta, että me olemme
vain aktiivisia huomioitsijoita. Sen sijaan erässä kysymyksessä
minä käytin puheenvuoroa, silloin kun keskusteltiin televerkkojen
kehittämisestä.
Te olette liputtanut jatkuvasti voimakkaasti EU-jäsenyyden puolesta, mutta
entä jos kansa äänestää vastaan. Miten te kokoatte
suomalaisten rivit?
- Silloin Suomen kansa on niin kuin tahallisesti omia
vaikutusmahdollisuuksiaan rajannut. Sitten täytyy katsoa, miten
niissä puitteissa voidaan hoitaa asioita. Totta ihmeessä me olemme
vaikeammassa tilanteessa silloin. En minä sano, ei elämä siihen
lopu, mutta ehkä mahdollisuudet parantaa elinolosuhteitamme selvästi
vähenevät.
Mikä on viestinne niille kansanedustajille, jotka
kansanäänestyksen tuloksesta riippumatta sanovat jo etukäteen
äänestävänsä joka tapauksessa EU:ta vastaan
eduskunnassa?
- Minusta on heidän äänestäjiensä asia
päättää ensi maaliskuussa heidän kohtalostaan.
Loukkaavaa on vain se, että jos monet näistä samoista
ihmisistä ovat olleet aktiivisesti ajamassa
kansanäänestystä ratkaisuun ja ovat sitten sanomassa, että
se ei meitä sido. Silloin minä kysyn vaan, että minkä
ihmeen takia he sitten menivät kannattamaan kansanäänestyksen
järjestämistä. Minusta se on epäluottamuslause
kansalaisille. Jos kerran menetelmää käytetään,
silloin sitä täytyy myös kunnioittaa. Muutenhan semmoisia ei
pidä järjestää.
Miksi ulko- ja turvallisuuspolitiikassa tämän EU-ratkaisun
yhteydessä puhutaan niinkin vähän kuin puhutaan?
- Koska Euroopan unionin piirissä vasta vuonna 1996 ryhdytään
oikein tosi mielessä keskustelemaan asiasta. Että näin ollen on
turha ryhtyä, ensin täytyy ratkaista, mennäänkö mukaan
ja sitten ryhtyä valmistautumaan vuoden 1996 konferenssiin. Silloin
meillä on vuosi aikaa käydä perusteellista keskustelua
tästä asiasta. Ja minusta näin pitääkin tehdä.
Mutta teidän mielestänne me emme mene mukaan, jos me menemme mukaan
johonkin sellaiseen asiaan, josta me emme tiedä, missä ollaan
mukana?
- Kyllä me tiedämme. Onhan nämä asetelmat sinänsä
selkeät. Eihän meillä, meillä on Euroopassa useita
toimijoita. Etyk on yksi, jonka rooli saattaa vielä siitä
laajentuakin. Eräs merkittävä seikka, joka minusta tuli
juhlailallisilla selkeästi esille, että venäläiset
eivät millään lailla esimerkiksi pyrkineet monopolisoimaan omaa
asemaansa näillä Euroopan alueilla olevissa valtioissa tapahtuvissa
rauhanturvaoperaatioissa. Päinvastoin. He olivat hanakoita katsomaan,
että Etyk ja sitä kautta niin kuin muut valtiot tulisi mukaan sitten.
Venäjä allekirjoitti taloudellisen ja poliittisen
yhteistyösopimuksen EU:n kanssa Korfulla ja presidentti Jeltsinin
kunniaksi järjestettiin juhlaillallinen.
Oletteko huolissanne kuitenkin aseistuksen lisääntymisestä
Suomen lähialueilla?
- No minua huolestuttaa aina enemmän atomivoimaloitten kurja kunto ja se
on paljon tärkeämpi asia, että se hoidetaan. Ja olen
erittäin tyytyväinen siihen, että mitä tulee meidän
rajaamme, niin rajavartioinnista siis venäläiset hoitivat oman
osuutensa erittäin hyvin, ehkä paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Se
osoittaa vaan, että järjestelmä toimii. Ja minä luulen,
että jos katsoo rajatapahtumia, niin enemmänhän siellä on
ollut kolmannen maan kansalaisia pyrkimässä kuin
venäläisiä konsanaan. Niin, että nämä täytyy
kaikki asettaa oikeisiin suhteisiinsa.
- Ukrainasta ja Valko-Venäjältä vedettyjä joukkoja on
jouduttu sijoittelemaan myös tälle rajalle. Ne eivät ole kaikki
palanneet sitten niille entisille alueilleen. Tärkeää on minusta
kuitenkin se, että heillä on hyvät tilat, joihin he voivat
mennä. Jos ne olisivatkin surkeat, niin silloin voisi olla enemmänkin
huolissaan. Mutta Venäjällä on selvä pyrkimys
vähentää tykistöjoukkojen määrää
puoleen jakaikki tämä kehitys niin kuin menee siihen suuntaan,
että tässä koetetaan niin kuin rauhanomaisesti
käyttää resursseja kehitykseen eikä aseistukseen.