Översättning
Fru Eeva Ahtisaaris anförande vid öppnandet av Eva Mannerheim Sparre-utställningen i Borgå museum den 6 maj 1997
Detta årtionde har varit en guldålder för de kvinnliga konstnärerna i Finland. Vår konsthistoria skrivs ständigt om. Det har blivit uppenbart att de begåvade kvinnliga konstnärerna haft ett inflytande av aldrig skådat slag på konsten i vårt land. Finska Konstföreningen som grundades redan 1846 uppmuntrade alla unga studerande - alltså också kvinnor - att främja den finländska kulturen.
Föreningens konstskolor hade från allra första början både kvinnliga och manliga elever. Situationen var unik enligt internationella mått.
En av de intressantaste kvinnliga konstnärerna som var verksam vid sekelskiftet är grevinnan Eva Mannerheim Sparre. De senare generationerna minns henne fortfarande främst som författare till en utmärkt kokbok. Det trycks hela tiden nya upplagor av boken. Ända fram till de senaste åren har Eva Mannerheim stått i skuggan av sin impulsiva och företagsamma konstnärsmake greve Louis Sparre. Eva Mannerheim och Louis Sparre bildade ett team som haft stort inflytande på konstindustrin och inredningskonsten i Finland. Borgå fortsatte att vara den ort paret arbetade och bodde på ända fram till 1906, då familjen Sparre flyttade till Sverige.
Eva Mannerheim Sparre intar också ensam en särställning under den tid då konsten blomstrade i Finland. År 1891 avlade den unga Eva examen i träsnideri och läderplastik vid Tekniska Skolan i Stockholm. Eva Mannerheim var en pionjär och den första läraren på området i Finland, då läderplastiken som hon behärskade infördes som läroämne vid Konstindustriella läroverket Ateneum. Eva Mannerheim var en populär lärare, som också ägnade sig åt sina egna arbeten. Hon gjorde bokpärmar, album, adresser, träsniderier och allehanda minnesgåvor. På den här utställningen finns det flera intressanta exempel på dessa arbeten.
I Eva Mannerheim Sparres liv förenas den gemensamma och mångsidiga historien, som Finland har haft med Sverige och Ryssland. Eva Mannerheim hade en kosmopolitisk bakgrund. Släkten Mannerheim kom från Sverige till Finland i slutet av 1700-talet. Många i familjen gjorde karriär i det kejserliga Ryssland. Hon var en aristokrat, som tillsammans med sin make intresserade sig för folklivet under en tid då detta var synnerligen ovanligt. Båda var också passionerade äventyrare. I början av sitt äktenskap reste de mycket i den finska ödemarken på jakt efter konstnärlig inspiration. Senare lockades paret också till Nord-Afrika. De var betagna av levnadssättet i detta område och gjorde noggranna anteckningar om sina upplevelser.
Med dessa ord öppnar jag denna utställning och önskar museet framgång i sitt viktiga arbete!