Översättning

REPUBLIKENS PRESIDENTS TAL 4.2.1998 I SLOTTET VID UTDELNINGEN AV

REPUBLIKENS PRESIDENTS EXPORTPRISER

 

Jag har i dag glädjen att premiera tre framgångsrika finländska företag med Republikens Presidents exportpris. De premierade, som alla är internationellt inriktade, representerar hela den finländska företagssektorn på ett intressant sätt. Två av pristagarna är verksamma inom gamla, mogna branscher. De här företagens utvecklingshistoria visar att en väl avvägd specialisering och nätbildning tillsammans med utländska samarbetspartners ofta öppnar dörrarna till framgång i den internationella konkurrensen. Det tredje premierade företaget representerar den modernaste datatekniken och marknadsför sina produkter med hjälp av Internet. Så brett är alltså vårt kunnande! Vi har all orsak att vara stolta.

Regeringen har nyligen beslutat att de resurser som riktas till forskning och produktutveckling skall utökas betydligt. På den punkten tillhör vi, i ljuset av internationella jämförelser, toppskiktet. Väl att så är, eftersom såväl utvecklandet av nya innovativa och högklassiga produkter som bibehållandet av gamla produkters duglighet på marknaden kräver betydande satsningar på produktutvecklingen. Framgångsrika produkter och tjänster behövs för att vi skall kunna utveckla välfärden och skapa flera arbetsplatser i Finland.

För att nya produkter skall kunna förädlas till lönsam affärsverksamhet behövs emellertid sakkunnig och effektiv marknadsföring. Utvecklandet av teknologin och förbättrandet av det internationella marknadsföringskunnandet måste därför gå hand i hand. I fråga om den internationella marknadsföringen erbjuder Utrikeshandelsförbundet de finländska företagen ett mångsidigt och sakkunnigt stöd.

I en undersökning inom ramen för EU:s Leonardo da Vinci -program utredde man i fjol de små och medelstora europeiska företagens kunskaps- och utvecklingsbehov vad gäller internationaliseringen. Det visade sig då att företagen anser att framför allt bristen på marknadsföringskunnande utgör ett problem för dem. Av samma undersökning framgick att ca 25 % av de små och medelstora företagen var internationellt konkurrenskraftiga år 1995. Eftersom hemmamarknaden är liten i Finland är de finländska företagen tvungna att bli internationella i ett tidigare skede än företagen i de större länderna.

De små företagens väg till den internationella marknaden är krävande - internationaliseringen lyckas sällan utan extern hjälp. Därför behövs specialiserade service-organisationer som samarbetar smidigt sinsemellan. Om sysselsättningen skall kunna förbättras och upprätthållas på ett bestående sätt måste vi få flera framgångsrika och internationaliserade små och medelstora företag. Det är med andra ord av största vikt att de allmänna förutsättningarna för företagsverksamhet utvecklas och att företagen sporras till att inrikta sig internationellt.

Det är 30 år sedan Republikens Presidents exportpris delades ut första gången. Priset skall dels tjäna som ett erkännande för förtjänstfull verksamhet vad gäller utvecklandet av utrikeshandeln och exporten, dels sporra till industriell och kommersiell verksamhet som söker sig utanför landets gränser.

Sammanlagt 87 företag har under årens lopp tilldelats detta pris. Under de första åren var pristagarna traditionella exportörer, men numera representerar de premierade företagen en internationalisering i betydligt vidare och mer avancerat perspektiv.

Jag gratulerar de premierade företagen och önskar dem framgång också i fortsättningen.