TASAVALLAN PRESIDENTIN PUHE VIENTIPALKINTOJEN JAKO-
TILAISUUDESSA LINNASSA 4.2.1998
Hyvät kuulijat,
Minulla on ilo palkita kolme menestynyttä kansainvälistynyttä suomalaista yritystä Tasavallan Presidentin vientipalkinnolla. Palkinnonsaajat edustavat mielenkiintoisella tavalla koko suomalaista yrityskenttää. Kaksi niistä toimii vanhoilla, kypsillä toimialoilla. Näiden yritysten kehityshistoria osoittaa, että hyvin kohdennettu erikoistuminen ja verkottuminen ulkomaisten yhteistyökumppanien kanssa antaa hyvät mahdollisuudet menestymiselle kilpailussa kansainvälisillä markkinoilla. Kolmas palkittava yritys edustaa uusinta tietotekniikkaa ja markkinoi tuotteitaan Internetin avulla. Näin erityyppistä osaamista maassamme on tarjolla! Siitä voimme olla ylpeitä.
Hallitus on äskettäin päättänyt lisätä merkittävästi tutkimuksen ja tuotekehityksen tukemiseen suunnattuja voimavaroja. Tältä osin olemme kansainvälisten vertailujen kärjessä. Hyvä niin, sillä sekä uusien innovatiivisten ja korkeatasoisten tuotteiden kehittäminen että vanhojen tuotteiden markkinointikelpoisuuden säilyttäminen vaativat merkittävää tuotekehityspanostusta. Menestyviä tuotteita ja palveluja tarvitaan, jotta voimme kasvattaa hyvinvointia ja lisätä työpaikkoja Suomessa.
Uusien tuotteiden tueksi tarvitaan kuitenkin asiantuntevaa ja tehokasta markkinointia, muuten ne eivät jalostu kannattavaksi liiketoiminnaksi. Teknologian kehittämisen ja kansainvälisen markkinointiosaamisen parantamisen onkin kuljettava rinta rinnan. Ulkomaankauppaliitto on suomalaisten yritysten merkittävä ja asiantunteva tukija kansainvälisessä markkinoinnissa.
EU:n Leonardo da Vinci -ohjelman tutkimuksessa selvitettiin viime vuonna eurooppalaisten pienten ja keskisuurten yritysten tieto- ja koulutustarpeita kansainvälistymisessä. Kävi ilmi, että yritykset katsoivat ongelmakseen erityisesti markkinointitaidon puutteen. Saman selvityksen mukaan kansainvälisesti kilpailukykyisiä oli vuonna 1995 noin 25 % pk-yrityksistä. Suomalaiset yritykset joutuvat kansainvälistymään varhaisemmassa vaiheessa kuin suurempien maiden yritykset, koska kotimarkkinat ovat Suomessa niin pienet.
Pienen yrityksen tie kansainvälisille markkinoille on vaativa, eikä kansainvälistyminen useinkaan onnistu ilman ulkopuolista apua. Tarvitaan tähän erikoistuneita palveluorganisaatioita ja niiden välistä hyvää yhteistyötä. Työllisyyden parantaminen ja ylläpitäminen kestävällä tavalla edellyttää lisää menestyviä ja kansainvälistyneitä pk-yrityksiä. Yritystoiminnan yleisten edellytysten parantaminen ja yritysten kannustaminen kansainvälistymiseen on siten ensiarvoisen tärkeää.
Tasavallan Presidentin vientipalkinto jaettiin ensimmäisen kerran 30 vuotta sitten. Palkinto on tarkoitettu sekä tunnustukseksi ansiokkaasta toiminnasta ulkomaankaupan ja viennin kehittämiseksi että kannustamaan ulkomaille suuntautuvaa teollista ja kaupallista toimintaa.
Vuosien varrella tämän palkinnon on saanut 87 yritystä. Alkuvuosina palkinnonsaajat olivat perinteisiä viejiä, mutta nyt palkittavat yritykset edustavat paljon laaja-alaisempaa ja pitemmälle vietyä kansainvälistymistä.
Onnittelen lämpimästi palkinnonsaajia ja toivotan heille mitä parhainta menestystä.