REPUBLIKES PRESIDENT MARTTI AHTISAARIS TAL
VID UNDERVISNINGSSEKTORNS FACKORGANISATIONS JUBILEUMSMÖTE
I HELSINGFORS13.5.1998
UNDERVISNINGENS OCH FOSTRANS UTMANINGAR PÅ 2000-TALET
"Työ tekijäänsä kiittää", ett välgjort arbete
är den bästa tacken, är ett talesätt som alltid tilltalat oss
finländare. Vi är inte bra på att uppmuntra varandra och vi
ger sällan beröm. Det är ofta enklare att kritisera. Detta kan
vara karakteristiskt för vårt folklynne och våra
levnadsförhållanden.
Våra lärare får sällan offentlig erkänsla för sitt arbete.
Jag vill nu tacka er. Vårt samhälles framtid grundar sig på
lärande, kunnande och kreativitet. Ert arbete för detta är
värdefullt. Permittering borde inte få vara den tack som ni
får för ert arbete .
Under den senaste tiden har man sökt skyldiga till
permitteringarna. Permitteringarna är orimliga och förödande.
Nu är det tid att lösa problemen, inte att leta efter skyldiga.
Jag har många gånger hört utlänningar på besök i Finland,
särskilt journalister, fråga: "Hur har ni finländare
egentligen åstadkommit ett så fantastiskt land?". Frågan
uttrycker en förundran över att det i ett glesbefolkat land med
ett svårt klimat och små naturresurser har utvecklats ett
starkt och rikt samhälle som är statt i snabb utveckling.
Svaret på denna fråga är att vi har satsat på utbildning,
investerat i mänskligt kapital.
Vår bildningstradition stöder sig på två starka ben. Det ena
är att vi värdesätter allmänbildning och mångsidig personlig
utveckling. Det andra att var och en har jämlika möjligheter
att utveckla sig själv. Det är skäl att stå fast vid dessa
principer. En ensidig intellektuell rovdrift och växande
skillnader i bildningsnivån är hotfulla framtidsvisioner.
Finland har varit framgångsrikt inom högteknologin, och våra
forskare hör till världstoppen inom många områden. Man kommer
aldrig till toppen, om inte grunden är bra. En allmänbildande
utbildning ger barnen en grund som sträcker sig långt in i
framtiden. Ju högre utbildning och smalare område, desto
snabbare föråldras specialkunskaperna. Därför är det
kortsynt om nationen enbart satsar på toppkunnande, det är
andlig rovdrift.
Nu finns det ett särskilt skäl att uppmärksamma den
allmänbildande utbildningen. I vårt samhälle söker man
beklagligt ofta bara kvantitativt mätbar, direkt nytta. Den
allmänbildande utbildningen kan som skenbart improduktiv hamna i
skymundan. Den allmänbildande utbildningens ställning måste
dock tryggas i alla situationer. Ett gott yrkeskunnande och
möjligheten att tillgodogöra sig omskolning och fortbildning
grundar sig på en god allmänbildning.
Det är oroväckande att upptäcka att man trots detta i många
kommuner är redo att pruta på barnens skolgång och permittera
lärare. Kommunerna bär ansvaret för att barnen får
undervisning. Inte ens under depressionen på 1930-talet behövde
man göra några kompromisser på den punkten. Jag vädjar till
alla parter om att inte handla så, att det uppstår bestående
skador.
Vårt skolväsen har utvecklats så, att det bättre än tidigare
beaktar den enskilda eleven och elevens särskilda individuella
förutsättningar. Valfriheten har ökat och man kan inte längre
påstå att skolväsendet utplånar individualiteten.
Valfriheten är en positiv kraft i skolvärlden. Tack vare
valfriheten kommer olika begåvningar fram i skolarbetet. Man
måste dock se till att eleverna förstår de mål som
valfriheten syftar till. Målet är inte enbart att man skall
trivas i skolan, utan också att skolan skall erbjuda en
meningsfull bildningshelhet, som också beaktar individens behov
och önskemål.
Att det satsas mera på individualitet är en bra sak. Skolans
uppgift är inte bara att producera så framgångsrika individer
som möjligt. Den sociala samhörigheten, den sociala kapaciteten
är också en viktig aspekt. Skillnaderna mellan medlemmarna i
vårt samhälle ökar snabbt. Många barn saknar idag en naturlig
gemenskap utanför skolan, en gemenskap att identifiera sig med,
som bär ansvar för barnet och vars övriga medlemmar barnet
måste ta hänsyn till. Det blir ofta skolan som får erbjuda
dessa erfarenheter.
Den sociala samhörighetens betydelse har under den senaste tiden
blivit allt tydligare. Färska undersökningar berättar att de
ungas psykiska välmående beklagansvärt ofta är hotat.
Känslan av rotlöshet och till och med psykiska problem har
ökat.
Enligt erfarenheter i olika delar av landet ökar antalet elever
som hotas av utslagning eller som redan är utslagna kraftigt.
Det är en utveckling som man borde ingripa i så tidigt som
möjligt, eftersom undersökningar visar att utslagningen ofta
börjar redan i den tidiga barndomen. Det är beklagligt att
nedskärningar i specialundervisning och stödundervisning har
ökat riskerna för utslagning. Det är en fara som måste
beaktas när interna inbesparingar i skolorna planeras.
Utbildning har och måste alltid ha betydelse också för
livsinnehållet. Utbildning motverkar utslagning och gör det
möjligt för var och en att känna sig delaktig i vår kultur
och vårt samhälle. Utbildning som en livslång process är
socialt stimulerande.
Också föräldrarna måste erkänna sitt ansvar för barnens
välfärd. Föräldrarna är barnens primära fostrare. I dag kan
inte föräldrarna alltid säga ja eller nej till barnen. Ändå
är kärlek som sätter gränser och övervakad frihet
förutsättningar för att barnet skall lära sig behärska sitt
liv.
Läraren måste i sitt eget fostringsarbete lyssna till hemmets
röst, respektera föräldrarnas rätt att styra den utveckling
som skapar barnets värderingar. Lärarens roll kan dock
förändras, om det inte hörs någon fostrande röst från
hemmet och föräldrarna redan för länge sedan har överlåtit
det egentliga fostringsarbetet till andra. Då måste läraren
vara mamma eller pappa och kanske den enda trygga vuxna i barnets
liv.
Samarbetet mellan skolan och hemmet utgör en viktig del av ett
lyckat fostringsarbete. När arbetsfördelningen mellan dessa
två basinstitutioner i barnets liv är i obalans, måste ansvar
tas också på annat håll. Lärarna måste få stöd i sitt
arbete, men också det övriga samhället måste förstå att
dela detta ansvar med lärarna. På denna utmaning har vi inte
ännu förmått svara tillfredsställande.
Det ställs stora krav på skolorna. Det räcker inte längre att
eleverna tillägnar sig ett visst mått kunskaper och
färdigheter. I dag är det viktigare än tidigare att de
förbereds för det livslånga lärandet. I framtiden behövs
förmåga att lära sig saker både som individ och som medlem i
olika samarbetsgrupper.
Av den anledningen genomgår lärarens uppgift en stor
förändring. Läraren är i allt mindre grad en utbildare som
följer en färdig läroplan och allt mer en handledare, en
inspiratör, ett stöd när eleverna har inlärningssvårigheter,
den som ordnar inlärningsmiljön och en medresenär på resan
mot ny kunskap och ny förståelse.
Vi har kommit långt när det gäller undervisningspedagogiken i
Finland. Nu behövs det folk som utvecklar inlärningens
pedagogik. Det livslånga lärandet överför allt tydligare
inlärningens tyngdpunkt från läroinrättningarna till arbets-
och medborgarlivet. Detta betyder inte att läroinrättningarna
och lärarna blir överflödiga, men det förutsätter en ny
beredskap för samarbete med arbetslivsorganisationer och
medborgarorganisationer.
Hos oss har man ännu inte helt tillägnat sig idén om den
fortgående inlärningen omställningen är så stor.
Lärarnas goda yrkeskunskap och en ändring av de författningar
som gäller skolorna har dock redan gjort vårt skolväsen till
en reformivrande del av vårt samhälle. Utvecklingen går i
rätt riktning.
Läraryrket är ett av de mest krävande yrkena i dagens
samhälle. Lärarna måste hålla sig ā jour med
förändringarna i världen, och deras uppgift är att ge barnen
inte bara kunskaper utan också färdigheter så, att barnen kan
utvecklas till individer som förmår ta ansvar för sina egna
liv och känna ansvar också gentemot omvärlden.
Lärarna är tvungna att vid sidan om dessa krav också möta
problemen i vårt samhälle: familjer som inte mår bra,
rotlösheten, till och med förtvivlan. Utmattning förekommer
sorgligt ofta. Enligt utredningar som gjorts har lärarnas
trötthetssymtom ökat oroväckande.
Detta är en oroväckande trend och vi måste se faran i
tillräckligt god tid. Att ständigt arbeta i ett tillstånd av
utmattning blir med tiden en risk för hälsan. Det vittnar
också om att de resurser som står till skolornas förfogande
inte motsvarar de verkliga behoven. Detta är någonting som
beslutsfattarna måste beakta. Inbesparingar som görs på fel
ställen straffar sig på lång sikt i form av växande utgifter
inom andra områden och inverkar också på det allmänna
välbefinnandet i samhället.
Ute i samhället inser man att lärarnas arbete är krävande och
viktigt. Föräldrarna kan när de tänker på sina barns framtid
lita på våra lärares yrkesskicklighet. Även om läraren
kanske inte är en påverkare och folkbildare, en
medborgarverksamhetens stöttepelare i kommunen på samma sätt
som på 1800-talet, uppskattas lärarna och deras centrala
betydelse för samhället är ett erkänt faktum.
Undervisningssektorns fackorganisation i den form som den har
idag uppkom när folkskole- och läroverkslärarna förenade sina
organisationer i ett och samma förbund. Också yrkeslärare,
universitetslektorer och barnträdgårdslärare hör idag till
samma organisation.
Undervisningssektorns fackorganisation är inte bara en
intresseorganisation. De över hundratusen medlemmarna
företräder ett mångsidigt kunnande. Ni har lyckan att arbeta
inom en sektor, vars betydelse bara ökar i och med
informationssamhället. Ni innehar en nyckelposition, när vi
bygger vårt samhälles framtid jag önskar er kraft och
mod i er uppgift.