Översättning
REPUBLIKENS PRESIDENT MARTTI AHTISAARIS TAL
VID UTRIKESREDAKTÖRERNAS FÖRENINGS 15-ÅRSFEST
I HELSINGFORS 15.5.1998
UTVECKLANDET AV DET MILITÄRA SAMARBETET
I EN FÖRÄNDERLIG INTERNATIONELL GEMENSKAP
I över 40 år var Europa en i militärt och politiskt
hänseende kluven världsdel. Skräcken och hotbilderna sitter
djupt. Det är en andlig utmaning att frigöra sig från det
förgångna. Förmår vi vandra det allt intensivare samarbetets
väg? Det utvidgade militära samarbetet intar här en
nyckelposition.
Jag vill här framföra mina åsikter i denna fråga samt om de
uppgifter som det kan anses medföra för Finland då vi skall
bära vår del av ansvaret för den internationella freden med
hjälp av militärt samarbete.
Jag vill först betona att den utrikes- och säkerhetspolitiska
linje som vi har följt de senaste åren har stärkt vår
ställning. Vi har valt militär alliansfrihet och ett
självständigt försvar som grund för vår säkerhetspolitik.
Som medlemsstat i Europeiska unionen ingår vi i en politisk
solidaritetsgemenskap som utvecklar en gemensam utrikes- och
säkerhetspolitik, till vilken hör medverkan i förebyggandet av
kriser och i krishanteringen. Finland är också med i NATO:s
samarbetsstrukturer. Med vår politik har vi kunnat påverka
stärkandet av stabiliteten i vår världsdel samt bidra till ett
ökat samarbete. Då grunden är lagd är det lätt att gå
vidare.
Utvecklandet av det militära samarbetet upplevs i dag, då den
tudelning som rådde under det kalla kriget är över, som en
allt större säkerhetspolitisk utmaning. Detta är en följd
framför allt av de förändrade risk- och hotbilderna. Man
förstår dem allt bättre, men de följer inte tudelningens
logik. Nya samarbetsformer utvecklas.
Förebyggandet av kriser och krishanteringen är de viktigaste
formerna för det nya samarbetet, såväl i militära som i
civila frågor. Att stöda den militära förändringen i de nya
demokratierna är en del av detta samarbete.
De senaste dagarna har vi igen fått en allvarlig påminnelse om
att säkerheten fortfarande på många håll ute i världen är
allt annat än en självklarhet. Jag tänker framför allt på
kärnvapenproven i Indien och på det skärpta läget i Kosovo
och Indonesien. Exemplen ger en bild av vår tids
säkerhetsutmaningar.
Vi har en klar åsikt i fråga om de nämnda säkerhetsbekymren.
För det första måste kontinuerliga framsteg göras när det
gäller vapenkontroll och nedrustning. Situationen får inte
utvecklas till en kärnvapenkapplöpning. För det andra måste
det internationella militära samarbetet utökas så, att etniska
kriser av den typ som vi bevittnar i Kosovo kan förhindras
eller, om sådana brutit ut, snabbt kan lösas och stabilitet
skapas.
I det följande koncentrerar jag mig på utvecklandet av det
internationella militära krishanteringssamarbetet ur Finlands
synvinkel. Tyngdpunkten ligger i Europa, men det är fråga om
militärt samarbete också i en vidare bemärkelse.
Internationell krishantering eller ett befästande av freden på
basis av militära stödarrangemang är en del av utvecklandet
och upprätthållandet av säkerhetsordningen efter det kalla
kriget. Det finns dock inte tillräcklig beredskap härför. Vi
har sett operationer där fel har begåtts, t.ex. där makt har
missbrukats eller där operationer har genomförts vid fel
tidpunkt. Ofta har man inte heller lyckats vinna
civilbefolkningens förtroende.
Efter att risken för ett storkrig har gett vika och indelningen
i militära block brutits ned har alla OSSE-stater godkänt en
gemensam säkerhet i Europa som sitt mål. Det militära
samarbetet har blivit ett av instrumenten när det gäller att
skapa säkerhet i Europa och utgör också en del av den
genomgripande förändring som äger rum i samhällena och mellan
staterna.
De politiska förändringarna i Central- och Östeuropa satte
samtidigt igång militära reformer, som påskyndas av flera
länders strävan efter medlemskap i Europeiska unionen och NATO.
En demokratisk tillsyn över de beväpnade styrkorna samt ett
accepterande av internationella rättsnormer hör till
förutsättningarna för en gemensam säkerhet.
Den militära reformen i Ryssland är en viktig fråga. Landets
deltagande i det internationella samarbetet främjar denna
reform. Rysslands agerande i IFOR- och SFOR-operationerna i det
forna Jugoslavien uppskattas.
De baltiska länderna bygger upp sin försvarsmakt. Finland och
de övriga nordiska länderna har stött de baltiska länderna i
detta arbete, vilket stärker deras suveränitet.
Utvecklandet av beredskapen för internationella fredsbevarande
uppdrag utgör också en viktig del av uppbyggandet av
försvarsmakten i de baltiska länderna. De baltiska länderna
har inrättat en gemensam fredsbevarande bataljon, och avsikten
är att denna bataljon snart skall vara beredd att ta
självständigt ansvar. En gemensam säkerhet förutsätter att
alla stater medverkar till att stärka denna säkerhet och satsar
på gemensamma åtgärder.
FN och dess säkerhetsråd bär huvudansvaret för den
internationella freden och säkerheten. FN har utvecklat sin
beredskap med tanke på fredsbevarande verksamhet och
krishantering. Uppfattningen att regionala tvister och kriser i
första hand bör lösas med hjälp av staterna i respektive
regioner och deras organisationer i enlighet med kapitel VIII i
stadgan har samtidigt stärkts såväl inom FN som i Europa.
FN:s medlemsstater har för sin del antagit utmaningen. Det
internationella samarbete som syftar till fredsbevarande
verksamhet och en mångsidig krishantering har blivit en allt
viktigare del i utvecklandet av medlemsstaternas beväpnade
styrkor och likaså i anpassningen av de militära
organisationerna NATO och VEU till den nya säkerhetsomgivningen.
OSSE har definierat sin roll i den fredsbevarande verksamheten
och har en ställning lik FN:s som uppdragsgivare för
operationer.
FN har skapat ett omfattande beredskapssystem för att
krishanteringsoperationerna skall kunna inledas i ett
tillräckligt tidigt skede. Hittills har sammanlagt 71 länder
anmält trupper till systemet. Nära 100 000 soldater har
registrerats i systemet. I syfte att förbättra
funktionsförmågan har FN också fattat ett principbeslut om
inrättande av en operativ stab som med mycket kort varsel kan
förflyttas från FN:s sekretariat till fältet.
FN har hela tiden utvecklat sin fredsbevarande verksamhet för
att snabbt kunna reagera på sådana krissituationer där det
behövs militär fredsbevarande verksamhet. Finland har för sin
del försökt svara på denna utveckling inom FN genom att
30.3.1998 underteckna en samarbetspromemoria om deltagande i FN:s
beredskapssystem (UNSAS). Finland strävar dessutom efter att
utveckla sin beredskap genom att delta i en multinationell
beredskapsbrigad (SHIRBRIG), som tillhandahåller fredsbevarande
resurser för FN då FN:s generalsekreterare ber därom. SHIRBRIG
är en beredskapsbrigad där för närvarande sex medlemsländer
är företrädda (Danmark, Kanada, Österrike, Norge, Sverige och
Holland). Finland har anslutit sig till brigaden som observatör
och deltar i dess ledningsgrupp.
För Finland är det viktigt att Europeiska unionens ställning
som säkerhetspolitisk aktör stärks. Enligt Amsterdamfördraget
hör militära krishanteringsuppgifter till den gemensamma
utrikes- och säkerhetspolitiken. Unionen kan fatta beslut om
operationer som genomförs med hjälp av VEU. Skapandet av en
samarbetsmekanism har inletts.
Det reviderade fördraget visar att unionen inte kommer att stå
bredvid och titta på. Den är en central politisk aktör då den
internationella gemenskapen fattar beslut om en politisk eller
militär intervention. Unionens förmåga att vidta ekonomiska
och politiska stödåtgärder, som är en oskiljaktig del av
modern krishantering, stärker unionens ställning.
På 1990-talet har den fredsbevarande verksamheten för NATO:s
del blivit en verksamhetsform som utgör en byggsten i
utformandet av organisationens framtid. NATO har sett över sina
strukturer, sitt planeringssystem och sin beredskap och skapat
multinationella snabbinsatsstyrkor som har utbildats för nya
typer av uppgifter.
Förändringen inom NATO får vidare verkningar genom att NATO
har blivit öppnare för samarbete med partnerskapsländerna.
Tanken är att praktiskt taget alla länder i Europa skall ha
beredskap för gemensamma operationer.
Programmet partnerskap för fred (PfP) har visat sig vara ett
projekt som på ett grundläggande sätt formar om det
politisk-militära scenariot i Europa. IFOR- och
SFOR-operationerna i Bosnien har visat att modellen med
partnerskap för fred fungerar i praktiken, även om de formellt
inte kom till som PfP-operationer. De har gett erfarenheter med
tanke på kommande uppdrag, fört med sig information och skapat
positivt militärt umgänge över de tidigare delningslinjerna.
PfP-modellen är inte ännu färdig tekniskt sett och inte heller
problemfri politiskt sett. För NATO-länderna är PfP en del av
NATO:s anpassning, som det råder olika åsikter om. För de
länder som eftersträvar medlemskap innebär PfP en möjlighet
att uppfylla villkoren för medlemskapet. För andra, t.ex.
Finland, är PfP en kanal för praktiskt samarbete och påverkan
i krishanteringen. Jag hoppas att Ryssland mera aktivt tar del i
partnerskapsverksamheten.
Med tanke på säkerheten i Europa är det viktigt att
partnerskapet för fred stärks och att också Euroatlantiska
partnerskapsrådet (EAPC) blir ett effektivt samarbetsforum.
Finland och de övriga militärt alliansfria länderna har
reviderat sitt försvarstänkande och sitt försvarssystem för
att kunna fullgöra sina internationella skyldigheter. Dessa
kräver en ny sorts beredskap, inte enbart militär beredskap
utan också samarbete mellan militära och civila myndigheter
eller t.ex. att civila polisstyrkor ställs till förfogande. Vid
sidan av FN:s uppdrag utgör deltagandet i partnerskapet för
fred huvudlinjen i Finlands internationella satsningar.
Erfarenheterna har varit positiva och visar att vi måste
fortsätta att utveckla vårt kunnande när det gäller den
fredsbevarande verksamheten, så att tyngdpunkten ligger på den
utbildning som de nya operationerna kräver och framför allt på
utvecklandet av samarbetet mellan civila och militärer.
Civilsamhällets förtroende är en central fråga, och
åstadkommandet av en öppen informationsatmosfär har en
avgörande inverkan därpå.
Utbildningscentret i Niinisalo har redan existerat i närmare tre
decennier. Där har både finländska och utländska
fredsbevarare fått utbildning. Den mest synliga internationella
verksamhetsformen är de kurser för militärobservatörer som
har ordnats. Niinisalo har också, inom ramen för en
överenskommen arbetsfördelning mellan de nordiska länderna,
utbildat nordiska FN-fredsbevarare.
Utbildningscentret byggdes upp uttryckligen med tanke på FN:s
traditionella fredsbevarande operationer och det har tjänat
detta ändamål väl. Under det kalla krigets dagar inskränkte
sig krishanteringen emellertid rätt långt till att stabilisera
och befästa det som parterna i konflikten själva sinsemellan
kunde komma överens om. Nu är det nödvändigt att börja
utveckla Niinisalo i enlighet med de förändrade fredsbevarande
uppdragen och krishanteringsuppgifterna. Möjligheterna till
nordiskt samarbete i detta avseende bör utredas.
Fredsbevarande arbete och krishanteringsarbete är aldrig
riskfritt. Det vet jag personligen. En fredsbevarare som tar emot
internationella uppdrag måste ha detta faktum fullständigt
klart för sig.
Det ligger i vårt intresse att delta i det samarbete som gäller
fredsbevarande verksamhet och krishantering. Genom samarbetet
eftersträvas i sista hand en förebyggande effekt, som blir allt
starkare i takt med att det internationella samarbetet
intensifieras. Om en våldsam kris hotar eller bryter ut, kan en
internationell intervention förhindra att konflikten utvidgas
samt skapa förutsättningar för politiska lösningar och
återuppbyggnad.
Lagen om Finlands deltagande i fredsbevarande verksamhet slår
fast villkoren för Finlands deltagande och för överlämnandet
av trupper för internationella uppdrag. Den nuvarande gränsen,
2 000 soldater, motsvarar väl våra möjligheter. För
närvarande har vi 1 100 fredsbevarare och observatörer ute i
världen. Enligt lagen kan Finland delta i fredsbevarande
verksamhet som baserar sig på beslut av FN eller OSSE och som
har militära säkerhetsmål eller humanitär hjälpverksamhet
som syfte. Som exempel på en omfattande fredsbevarande operation
kan nämnas IFOR/SFOR, i vilken Finland utgående från
samarbetet mellan regeringen och riksdagen framgångsrikt har
kunnat delta inom ramen för en nordisk-polsk brigad.
Finland måste ha beredskap och förmåga att kunna delta i
tillräcklig omfattning. Finland kan dock inte förväntas bära
ansvar för de allra tyngsta militära operationerna, och enligt
lagen deltar vi inte i egentliga militära tvångsåtgärder som
syftar till att med maktmedel tvinga de tvistande parterna till
en lösning. Operationen i Persiska viken är ett aktuellt
exempel på militära tvångsåtgärder som den internationella
gemenskapen vidtog t.o.m. med risk för ett fullskaligt krig.
Det är klart att Finland bör ha tillräckliga möjligheter att
delta i den planering och det beslutsfattande som gäller
operationer till vilka finländare skickas ut. När det gäller
partnerskapet för fred håller detta på att utvecklas. Inom
NATO däremot fattas besluten om användningen av NATO:s resurser
och trupper fortfarande av medlemsländerna. Tillsammans med
Sverige har vi nu fått rätt till ett jämlikt deltagande i
operationer som VEU genomför på uppdrag av unionen.
Det är lika viktigt att komma ihåg att det är vi själva som i
varje enskild situation i sista hand fattar beslut om att skicka
ut våra trupper. Finländska soldater skickas ut på frivillig
basis. Då vi ställer trupper till förfogande för FN:s
beredskapssystem eller för NATO eller VEU i en sorts resursbank
med tanke på planeringen av krishanteringen, förpliktar detta
oss inte att delta i några operationer, utan vårt handlande
utgör ett exempel på effektivt internationellt samarbete, på
förhandsberedskap och på konfliktförebyggande verksamhet.
Kriget i det forna Jugoslavien var en katastrof inte bara för
alla dem som bor på området, utan för hela Europa. Det faktum
att det bröt ut visade också att det europeiska
säkerhetssystemet är halvfärdigt och bristfälligt. Varken FN
eller olika europeiska organisationer förmådde ingripa i
konflikten tillräckligt effektivt och i ett tillräckligt tidigt
skede. I långa tider var begränsad humanitär hjälp det enda
man kunde erbjuda. I arbetet på att få ett slut på kriget och
övervaka efterlevnaden av fredsavtalet, framför allt när det
varit fråga om att genomföra de militära föreskrifterna i
avtalet, har den internationella gemenskapen med NATO som
huvudansvarig uppvisat beslutsamhet, beredskap och
handlingskraft.
Läget i Kosovo visar att uppdraget inte är slutfört, utan att
det forna Jugoslavien fortfarande är ett säkerhetsproblem för
hela Europa. Det finns risk för att konflikten trappas upp och
sprider sig till grannländerna om parternas ståndpunkter inte
ändras eller det sker ett internationellt ingripande.
Europa har inte råd med ett nytt krig. Det finns ett brett utbud
av mekanismer som kunde träda emellan, och i många sammanhang
har en förmåga till samarbete byggts upp. Nu behövs politisk
vilja och förmåga att fatta beslut. I första hand ligger
ansvaret ändå hos parterna i konflikten, framför allt hos
Förbundsrepubliken Jugoslavien och hos Serbien. Någon
bestående lösning är omöjlig att få till stånd utan
parternas medverkan. Den internationella gemenskapen kan inte
ingripa i den farliga situationen utan grundliga förberedelser
och en klar handlingsplan.
Hittills har Förbundsrepubliken Jugoslavien inte gått med på
internationell medling eller annan intervention som Europeiska
unionen har erbjudit, utan landet har velat lösa konflikten som
en intern fråga. Kosovoalbanerna har inte varit villiga att
delta i förhandlingarna utan den internationella gemenskapens
närvaro och har också krävt att Jugoslaviens beväpnade
styrkor skall avlägsna sig från området. Jugoslavien fjärmar
sig och isolerar sig allt mer från internationellt samarbete i
och med att de ekonomiska sanktionerna blir strängare. Landets
återinträde i OSSE eller ett medlemskap i Europarådet har inte
blivit mera aktuellt, vilket också har gjort det svårare att
utnyttja dessa organisationer i lösandet av konflikten.
Vi har nu fått höra att de centrala parterna i konflikten,
efter många försök till övertalning, har gått med på att
träffas. Vi får hoppas att man på allvar försöker nå en
lösning på konflikten. Parterna är medvetna om att den
internationella gemenskapen är beredd att ge sitt fulla stöd
för den förhandlingsprocess som nu förhoppningsvis kommer i
gång.
Vid sidan av påtryckningar på den jugoslaviska regeringen
koncentreras de internationella ansträngningarna på att
försöka hindra att konflikten sprider sig över gränserna.
Inom kort kommer man att vara tvungen att besluta om en
fortsättning av FN:s fredsbevarande operation (UNPREPED) i
Makedonien. Till följd av krisen i Kosovo kan stabiliteten i
Makedonien komma att vara hotad på grund av Makedoniens
betydande albanska minoritet. Albanien har bett om internationell
hjälp för att dess gräns mot Kosovo skall kunna tryggas. Det
faktum att vapen och män går över till Kosovo hotar att leda
till sammandrabbningar med Jugoslaviens beväpnade styrkor.
FN:s operation borde fortsätta i Makedonien. Finland är berett
att delta i den också i fortsättningen. Säkerhetsrådets
permanenta medlemmar är inte eniga i denna fråga och det är
inte säkert att det blir någon fortsättning. Också en
operation ledd av EAPC har nämnts som ett alternativ.
Det är möjligt att man försöker stabilisera läget på den
albanska sidan genom närvaro av Nato och dess bundsförvanter.
VEU å sin sida försöker stärka sin rådgivande polisoperation
i Albanien, där också Finland är med. VEU är också berett
att stödja NATO:s aktioner i Albanien.
Den av de ledande makterna bestående kontaktgruppen har inte
varit enig i fråga om påtryckningarna på Jugoslavien, utan
Ryssland har ställt sig utanför de senaste besluten om
ekonomiska sanktioner. Man har likväl för Jugoslaviens ledning
lagt fram klara villkor och krav gällande hur den militära
spänningen skall kunna lösas och ett förhandlingsresultat
uppnås. En acceptabel lösning på Kosovofrågan kunde ge
Jugoslavien en ny chans att åter komma med i det internationella
samarbetet.
De internationella organisationernas samarbete måste vara
rätlinjigt och effektivt så, att alla krafter kan koncentreras
på att förhindra och lösa konflikter och följa upp läget.
Det här är säkert allas gemensamma mål, och det målet
uppställdes efter att det kalla kriget var till ända, under
KSSE:s uppföljningskonferens i Helsingfors 1992. De
internationella organisationerna och övriga aktörer måste
stödja och komplettera varandra. Inbördes tävlan och ensidig
strävan efter egna förmåner har fördömts gemensamt, och i
stället har en säkerhet som bygger på samarbete ställts i
första rummet. Både inom OSSE och den grupp som dryftar
Europarådets ställning fortsätter arbetet på att försöka
åstadkomma en förnuftig arbetsfördelning och ett effektivt
säkerhetssystem.
Det är viktigt att få ett klart mandat för operationerna. Det
får inte bli fråga om kontroversiella åtgärder, det måste
handla om samarbete. Finland ser helst att det blir ett mandat av
FN eller ett beslut av OSSE. Det finns visserligen ingen
erfarenhet av det senare alternativet.
NATO:s partnerskap för fred är på grund av dess resurser ett
naturligt alternativ i synnerhet när det är fråga om
operationer som kräver större militära styrkor. Med tanke på
sådana operationer försöker man bygga upp samarbetsförmågan
mellan medlemmarna och de allierade. Av största vikt för
åtgärdernas trovärdighet är att USA binder sig till
säkerheten i Europa. Man kan likväl inte utgå ifrån att
Nato:s och USA:s deltagande alltid är möjligt eller ens
nödvändigt eller ändamålsenligt. Därför måste EU och VEU
på grundval av Amsterdamavtalet skapa en trovärdig förmåga
till krishantering. EU-VEU-mekanismen måste vara klar för
användning i god tid. Ett brett internationellt samarbete
behövs under alla omständigheter i alla situationer.
Ärade redaktörer,
Redaktörena har en viktig roll när det gäller att informera om
internationell politik och internationella kriser. Ofta får vi,
så också jag, först höra nyheterna via CNN. Ökad publicitet
stärker en fredlig utveckling. Alla undersökningar på området
tyder på detta. Samtidigt har redaktörerna fått en allt
viktigare roll med avseende på krisernas utveckling. Parterna
diskuterar med varandra via medierna, ingalunda alltid först
sinsemellan. Det är viktigt att man satsar på redaktörernas
yrkesskicklighet. Utrikesredaktörernas förening, som i dag
fyller 15 år, utför ett viktigt arbete på detta område. Jag
önskar föreningen framgång och allt gott i fortsättningen.