TASAVALLAN PRESIDENTTI MARTTI AHTISAAREN PUHE ULKOMAAN-
TOIMITTAJIEN YHDISTYKSEN 15-VUOTISJUHLASSA HELSINGISSÄ 15.5.1998
SOTILAALLISEN YHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN
MUUTTUVASSA KANSAINVÄLISESSÄ YHTEISÖSSÄ
Eurooppa oli yli neljäkymmentä vuotta sotilaallisesti ja
poliittisesti jakautunut maanosa. Pelot ja uhkakuvat istuvat
syvässä. Irtaantuminen menneestä on nimenomaan henkinen
haaste. Pystymmekö kulkemaan syvenevän yhteistyön tietä?
Sotilaallisen yhteistyön lisääminen on tässä avainasemassa.
Haluan esittää arvioni tästä kysymyksestä ja niistä
tehtävistä, joita Suomelle voidaan katsoa tulevan, kun pyrimme
kantamaan oman vastuumme kansainvälisestä rauhasta
sotilaallisen yhteistyön avulla.
Korostan aluksi, että viime vuosina noudatettu ulko- ja
turvallisuuspoliittinen linjamme on vahvistanut asemaamme.
Sotilaallinen liittoutumattomuus ja itsenäinen puolustus
muodostavat turvallisuuspoliittisen perusratkaisumme. Euroopan
unionin jäsenvaltiona olemme mukana poliittisessa
solidaarisuusyhteisössä, joka kehittää yhteistä ulko- ja
turvallisuuspolitiikkaa, johon kuuluu myötävaikuttaminen
kriisien ennaltaehkäisyyn ja niiden hallintaan. Suomi on myös
mukana NATOn yhteistyörakenteissa. Politiikallamme olemme
voineet vaikuttaa maanosamme vakauden vahvistamiseen ja
yhteistyön lisäämiseen. Tältä pohjalta on hyvä jatkaa.
Sotilaallisen yhteistyön kehittäminen koetaan kylmän sodan
kahtiajaon päättymisen jälkeen yhä suuremmaksi
turvallisuuspoliittiseksi haasteeksi. Tämä on seurausta ennen
muuta muuttuneista riski- ja uhkakuvista. Ne on alettu tiedostaa
yhä paremmin, mutta ne eivät noudata kahtiajaon logiikkaa.
Uusia yhteistyömuotoja kehitetään.
Kriisien ennaltaehkäiseminen ja hallinta on tärkein uudenlaisen
yhteistyön muoto, niin sotilaallisessa kuin
siviilikysymyksissäkin. Sotilaallisen muutoksen tukeminen
uusissa demokratioissa on osa tätä yhteistyötä.
Viime päivinä olemme saaneet jälleen vakavia muistutuksia
siitä, että turvallisuus on monissa osissa maapalloa edelleen
vaakalaudalla. Viittaan etenkin Intian suorittamiin ydinkokeisiin
sekä tilanteen kiristymiseen Kosovossa ja Indonesiassa. Nämä
esimerkit kuvaavat aikamme turvallisuushaasteita.
Näiden mainitsemieni turvallisuushuolien osalta kantamme on
selvä. Ensinnäkin asevalvonnan ja aseidenriisunnan toimissa on
saatava jatkuvaa edistystä. Ydinasekilpaan ei saa nyt ajautua
Toisekseen kansainvälistä sotilaallista yhteistyötä on
lisättävä, jotta Kosovon kaltaiset etnisperäiset kriisit
saadaan estettyä tai, jos ne ovat puhjenneet, nopeasti purettua
ja vakautta luotua.
Keskityn seuraavassa kansainvälisen sotilaallisen
kriisinhallintayhteistyön kehittämiseen Suomen näkökulmasta.
Pääpaino on Euroopassa, mutta kysymys on sotilaallisesta
yhteistyöstä laajemminkin. Kansainvälinen kriisinhallinta tai
sotilaallisiin tukijärjestelyihin nojautuva rauhan vakauttaminen
on osa kylmän sodan jälkeisen turvallisuusjärjestyksen
kehittämistä ja ylläpitoa. Sitä varten ei kuitenkaan ole
riittäviä valmiuksia. Olemme nähneet operaatioita, joissa on
tehty virheitä, käytetty voimaa väärin tai sitten ajoitus on
ollut väärä. Usein myös siviiliväestön luottamus on
jäänyt saamatta.
Suursodan uhkan väistyttyä ja sotilasblokkijaon murruttua ovat
kaikki ETYJ-valtiot hyväksyneet tavoitteekseen yhteisen
turvallisuuden Euroopassa. Sotilaallinen yhteistyö on tullut
yhdeksi välineeksi turvallisuuden luomisessa Euroopassa ja
osaksi perusteellista muutosta yhteiskuntien sisällä ja
valtioiden välillä.
Poliittiset muutokset Keski- ja Itä-Euroopassa käynnistivät
samalla sotilaalliset uudistukset, joita vauhdittavat useiden
maiden pyrkimykset Euroopan unionin ja NATOn jäsenyyteen.
Asevoimien demokraattinen valvonta sekä kansainvälisen oikeuden
normien sisäistäminen kuuluvat yhteisen turvallisuuden
edellytyksiin.
Venäjän sotilaallinen uudistus on tärkeä. Maan osallistuminen
kansainväliseen yhteistyöhön edistää uudistusta. Venäjän
toimintaa entisen Jugoslavian IFOR- ja SFOR-operaatioissa
arvostetaan.
Baltian maat rakentavat puolustusvoimiaan. Suomi kuten
muutkin Pohjoismaat on tukenut Baltian maita tässä
työssä, mikä vahvistaa niiden suvereeniteettia.
Valmiuden kehittäminen kansainvälisiin rauhanturvatehtäviin on
myös tärkeä osa Baltian maiden puolustusvoimien rakentamista.
Baltian maat ovat perustaneet yhteisen rauhanturvapataljoonan,
jonka on määrä lähitulevaisuudessa olla valmis itsenäiseen
vastuunottoon. Yhteiseen turvallisuuteen päästään, kun kaikki
valtiot ovat turvallisuuden vahvistajia ja antavat panoksensa
yhteisiin toimiin.
YK:lla ja sen turvallisuusneuvostolla on päävastuu
kansainvälisestä rauhasta ja turvallisuudesta. YK on
kehittänyt rauhanturva- ja kriisinhallintavalmiuksiaan. Samalla
niin YK:n piirissä kuin Euroopankin puolella on vahvistunut
käsitys, että alueellisia kiistoja ja kriisejä pitäisi
ensisijaisesti pyrkiä selvittämään alueen valtioiden ja
niiden järjestöjen voimin peruskirjan VIII luvun mukaisesti.
YK:n jäsenvaltiot ovat osaltaan ottaneet haasteen vastaan.
Rauhanturva-toimintaan ja monipuoliseen kriisinhallintaan
tähtäävästä kansainvälisestä yhteistyöstä on tullut yhä
tärkeämpi osa jäsenvaltioiden asevoimien kehittämisessä
samoin kuin sotilaallisten järjestöjen NATOn ja WEU:n
sopeutuksessa uuteen turvallisuusympäristöön. ETYJ on
määritellyt rooliaan rauhanturvaamisessa ja sillä on asema
operaatioiden toimeksiantajana YK:n tapaan.
YK on luonut laajan valmiusjärjestelmän, jotta
kriisinhallintaoperaatiot saataisiin käynnistettyä riittävän
ajoissa. Siihen on tähän mennessä ilmoittanut joukkojaan
kaikkiaan 71 maata. Järjestelmän piiriin on kirjattu miltei 100
000 sotilasta. Toimintakyvyn parantamiseksi YK:ssa on myös tehty
periaatepäätös sellaisen operatiivisen esikunnan
perustamisesta, joka on siirrettävissä YK:n sihteeristöstä
kentälle hyvin lyhyellä varoitusajalla.
YK on jatkuvasti kehittänyt rauhanturvatoimiaan voidakseen
nopeasti reagoida sellaisiin kriisitilanteisiin, joissa tarvitaan
sotilaallista rauhanturvaa. Suomi on omalta osaltaan pyrkinyt
vastaamaan tähän YK:ssa tapahtuvaan kehitykseen,
allekirjoittamalla 30.3.1998 yhteistyömuistion osallistumisesta
YK:n valmiusjärjestelmään (UNSAS). Suomi pyrkii lisäksi
kehittämään valmiuksiaan osallistumalla monikansalliseen
valmiusprikaatiin (SHIRBRIG), joka tarjoaa YK:lle
rauhanturvaresursseja YK:n pääsihteerin niin pyytäessä.
SHIRBRIG on tällä hetkellä kuusi jäsenmaata (Tanska, Kanada,
Itävalta, Norja, Ruotsi ja Hollanti) käsittävä
valmiusprikaati. Suomi on liittynyt siihen tarkkailijana sekä
osallistuu sen ohjausryhmään.
Suomen kannalta on tärkeää, että Euroopan union vahvistuu
turvallisuuspoliittisena toimijana. Amsterdamin sopimuksen mukaan
sotilaalliset kriisinhallintatehtävät kuuluvat yhteisen ulko-
ja turvallisuuspolitiikan piiriin. Unioni voi tehdä päätöksen
operaatioista, jotka toteutettaisiin WEU:n avulla.
Yhteistyömekanismia on ryhdytty luomaan.
Sopimusuudistus osoittaa, että unioni ei jää
sivustakatsojaksi. Se on keskeinen poliittinen toimija, kun
kansainvälinen yhteisö tekee ratkaisuja poliittisesta tai
sotilaallisesta väliintulosta. Unionin asemaa vahvistaa sen kyky
taloudelliseen ja poliittiseen tukitoimintaan, mikä on
erottamaton osa nykyaikaista kriisinhallintaa.
NATOlle rauhanturvaaminen on 1990-luvulla tullut
toimintamuodoksi, joka rakentaa liittokunnan tulevaisuutta. NATO
on muokannut rakenteitaan, suunnittelujärjestelmäänsä ja
valmiuksiaan ja luonut nopeasti liikuteltavia, uudenlaisiin
tehtäviin koulutettuja monikansallisia joukkoja.
NATOn muutoksen tekee laajakantoisemmaksi sen avautuminen
yhteistyöhön kumppanuusmaiden kanssa. Tähtäimessä on luoda
käytännöllisesti katsoen kaikille Euroopan maille valmiutta
yhteisiin operaatioihin.
Rauhankumppanuusohjelma (PfP) on osoittautunut hankkeeksi, joka
muokkaa perustavalla tavalla Euroopan poliittis-sotilaallista
maisemaa. Bosnian IFOR- ja SFOR-operaatiot ovat osoittaneet
rauhankumppanuusmallin toimivan käytännössä, vaikka ne eivät
muodollisesti ottaen syntyneetkään PfP-operaatioina. Ne ovat
antaneet kokemusta tuleviin tehtäviin sekä jakaneet tietoa ja
luoneet myönteistä sotilaallista kanssakäymistä yli entisten
jakolinjojen.
PfP-malli ei ole teknisesti vielä valmis eikä myöskään
poliittisesti vailla ongelmia. NATO-maille PfP on osa liiton
sopeuttamista, mistä vallitsee erilaisia näkemyksiä.
Jäsenyyteen pyrkiville maille se on väylä jäsenyysehtojen
täyttämiseen. Muille, kuten Suomelle, se on kanava käytännön
yhteistyöhön ja vaikuttamiseen kriisinhallinnassa. Toivon
Venäjän tulevan aktiivisemmin mukaan kumppanuustoimintaan.
Euroopan turvallisuuden kannalta on tärkeätä, että
rauhankumppanuus vahvistuu ja myös Euroatlanttinen
kumppanuusneuvosto (EAPC) muodostuu tehokkaaksi
yhteistyöfoorumiksi.
Suomi ja muut sotilaallisesti liittoutumattomat maat ovat
uudistaneet puolustusajatteluaan ja puolustusjärjestelmäänsä
voidakseen kantaa kansainvälisiä velvoitteita. Ne vaativat
uudenlaisia valmiuksia, eivät pelkästään sotilaallisia vaan
sotilaallisten ja siviiliviranomaisten yhteistyötä tai
esimerkiksi siviilipoliisivoiman luovuttamista. YK:n tehtävien
ohella rauhankumppanuuteen osallistuminen on Suomen
kansainvälisten panostusten pääsuuntana. Kokemukset ovat
olleet myönteisiä ja osoittavat, että meidän täytyy jatkaa
rauhanturvaosaamisemme kehittämistä, jossa pääpaino on uusien
operaatioiden edellyttämässä koulutuksessa, etenkin siviilien
ja sotilaiden välisen yhteistyön kehittämisessä.
Siviiliyhteiskunnan luottamuksen saaminen on keskeistä. Tähän
myötävaikuttaa ratkaisevasti avoimien tiedotusolosuhteiden
aikaansaaminen.
Niinisalon koulutuskeskus on toiminut jo lähes kolme
vuosikymmentä. Se on kouluttanut sekä suomalaisia että
ulkomaisia rauhanturvaajia. Näkyvin kansainvälinen
toimintamuoto on sotilastarkkailijakurssien järjestäminen.
Niinisalo on myös ollut osa pohjoismaista
YK-rauhanturvakoulutusta, jossa on noudatettu työnjakoa
Pohjoismaiden kesken.
Koulutuskeskus kehitettiin nimenomaan YK:n perinteisten
rauhanturva-operaatioiden tarpeita varten ja se on palvellut
tätä tarkoitusta hyvin. Kylmän sodan oloissa kriisinhallinta
rajoittui kuitenkin pitkälti sen vakiinnuttamiseen, mistä
konfliktin osapuolet kykenivät itse keskenään sopimaan. On
ryhdyttävä kehittämään Niinisaloa muuttuneiden rauhanturva-
ja kriisinhallintatehtävien mukaisesti. Pohjoismaisen
yhteistyön mahdollisuudet on tässä selvitettävä.
Rauhanturva- ja kriisinhallintatyö ei ole koskaan vaaratonta.
Tiedän sen henkilökohtaisesti. Kansainvälisiin tehtäviin
siirtyvän rauhansotilaan täytyy tämä täysin tiedostaa.
Osallistuminen rauhanturvaamista ja kriisinhallintaa koskevaan
yhteistyöhön on etujemme mukaista. Viime kädessä
yhteistyöllä pyritään ennaltaehkäisevään vaikutukseen,
joka vahvistuu sitä mukaa kuin kansainvälinen yhteistyö
tiivistyy. Väkivaltaisten kriisien uhatessa tai syttyessä
kansainvälisellä väliintulolla voidaan estää konfliktin
laajentuminen ja luoda edellytykset poliittiselle ratkaisulle ja
jälleenrakennukselle.
Rauhanturvalaki määrittää ehdot Suomen osallistumiselle ja
joukkojen luovuttamiselle kansainvälisiin tehtäviin. Nykyisin
käytössä oleva 2000 sotilaan yläraja vastaa hyvin
mahdollisuuksiamme. Tällä hetkellä meillä on toiminnassa 1100
rauhanturvaajaa ja tarkkailijaa. Lain mukaan Suomi voi osallistua
YK:n tai ETYJin päätökseen perustuvaan toimintaan, joka
tähtää sotilaallisiin turvallisuustavoitteisiin tai
humanitaariseen avustamiseen. Laaja-alaisesta
rauhanturvaoperaatiosta on esimerkkinä IFOR/SFOR, johon Suomi on
voinut hallituksen ja eduskunnan yhteistyön pohjalta
menestyksellisesti osallistua pohjoismais-puolalaisessa
prikaatissa.
Suomella on oltava valmius ja kyky riittävään osallistumiseen.
Suomen ei silti voi olettaa kantavan vastuuta kaikkein
raskaimmista sotilaallisista operaatioista, emmekä lain mukaan
osallistu varsinaisiin sotilaallisiin pakotetoimiin, jotka
tähtäävät kiistan osapuolten painostamiseen voimakeinoin
ratkaisuun. Persianlahden operaatio on viimeaikainen esimerkki
kansainvälisen yhteisön ryhtymisestä sotilaalliseen
pakottamiseen täysimittaisen sodan vaaran uhallakin.
On selvää, että Suomella pitää olla riittävä mahdollisuus
osallistua suunnitteluun ja päätöksentekoon niissä
operaatioissa, joihin suomalaisia lähetetään.
Rauhankumppanuuden kohdalla tätä kehitetään. NATO sen sijaan
säilyttää päätöksenteon resurssiensa ja joukkojensa
käytöstä jäsenmailla. Yhdessä Ruotsin kanssa olemme nyt
saaneet oikeuden tasavertaiseen osallistumiseen operaatioihin,
joita WEU saattaa tehdä unionin toimeksiannosta.
Yhtä tärkeää on muistaa, että viime kädessä päätämme
itse joukkojemme lähettämisestä kussakin tapauksessa erikseen.
Suomalaisten sotilaiden lähettäminen perustuu
vapaaehtoisuuteen. Kun ilmoitamme joukkoja YK:n
valmiusjärjestelmän käyttöön tai NATOlle tai WEU:lle
kriisinhallintasuunnittelua varten eräänlaiseen
resurssipankkiin, se ei velvoita meitä osallistumaan mihinkään
operaatioon vaan on tehokasta kansainvälistä yhteistoimintaa,
ennalta varautumista ja konfliktinestoa.
Entisen Jugoslavian alueella käyty sota oli suuri onnettomuus
paitsi alueen asukkaille myös koko Euroopalle. Sen puhkeaminen
todisti myös eurooppalaisen turvallisuusjärjestyksen
keskeneräisyyden ja puutteellisuuden. Sen enempää YK kuin
eurooppalaiset järjestötkään eivät kyenneet tarttumaan
konfliktiin riittävän tehokkaasti ja varhain. Pitkään
ainoaksi tehtäväksi jäi rajoitettu humanitaarinen väliintulo.
Sodan lopettamisessa ja rauhansopimuksen valvonnassa, ennen muuta
sen sotilaallisten määräysten toteuttamisessa kansainvälinen
yhteisö, NATO päävastuunkantajana, on osoittanut
päättäväisyyttä, valmiutta ja toimintakykyä.
Kosovon tilanne osoittaa, että tehtävä ei ole päättynyt,
vaan entinen Jugoslavia on edelleen koko Euroopan
turvallisuushuoli. On pelättävissä, että konflikti muuttuu
väkivaltaisemmaksi ja laajentuu naapurimaihin ilman osapuolten
kantojen muutosta tai kansainvälistä väliintuloa.
Euroopalla ei ole varaa päästää uutta sotaa syttymään.
Väliintulomekanismeja on tarjolla laaja valikoima ja
yhteistoimintakykyä on rakennettu monissa yhteyksissä.
Toiminnan käynnistämiseen tarvitaan poliittista tahtoa ja
kykyä päätöksiin. Ensisijaisesti vastuu on kuitenkin kiistan
osapuolilla ja ennen muuta Jugoslavian liittotasavallalla ja
Serbialla. Pysyvää ratkaisua ei saada ilman osapuolten
myötävaikutusta. Kansainvälinen yhteisö ei voi puuttua
vaaralliseen tilanteeseen ilman valmistautumista ja selkeää
toimintasuunnitelmaa.
Tähän mennessä Jugoslavian liittotasavalta ei ole suostunut
kansainväliseen välitykseen tai muuhun väliintuloon, jota
Euroopan unioni on tarjonnut, vaan halunnut selvittää
konfliktin maan sisäisenä kysymyksenä. Kosovon albaanit eivät
ole halunneet lähteä neuvotteluihin ilman kansainvälisen
yhteisön läsnäoloa ja ovat vaatineet myös Jugoslavian
asevoimien poistumista alueelta. Jugoslavia etääntyy ja eristyy
entisestään kansainvälisestä yhteistyöstä taloudellisten
pakotteiden kiristyessä. Sen paluu ETYJin piiriin tai jäsenyys
Euroopan neuvostossa ei ole tullut lähemmäksi, mikä toisaalta
on vaikeuttanut näiden järjestöjen käyttämistä kiistan
selvittelyssä.
Olemme nyt kuulleet, että kiistan keskeiset osapuolet ovat
pitkän taivuttelun jälkeen suostuneet tapaamaan toisensa. On
syytä toivoa, että ratkaisua kiistaan ryhdytään vakavasti
etsimään. Osapuolet tietävät, että kansainvälinen yhteisö
on valmis antamaan kaiken tukensa nyt toivottavasti
käynnistyvälle neuvotteluprosessille.
Jugoslavian hallituksen painostamisen rinnalla kansainväliset
ponnistelut keskittyvät siihen, että konfliktin laajentuminen
yli rajojen estetään. Makedonian alueella toimivan YK:n
ennaltaehkäisevän rauhanturvaoperaation (UNPREDEP) jatkosta
joudutaan päättämään lähiaikoina. Kosovon kriisin
seurauksena Makedonian vakaus saattaa joutua uhatuksi sen
merkittävän albaanivähemmistön vuoksi. Albania on pyytänyt
kansainvälistä läsnäoloa Kosovon vastaisen rajansa
turvaamiseksi. Aseiden ja miesten vuotaminen Kosovon puolelle
uhkaa johtaa yhteenottoihin Jugoslavian asevoimien kanssa.
YK:n operaatiota täytyisi jatkaa Makedoniassa. Suomi on valmis
osallistumaan siihen jatkossakin. Turvallisuusneuvoston pysyvät
jäsenet eivät ole asiasta yksimielisiä, eikä jatko ole
varmaa. Myös EAPC:n vetämä operaatio on mainittu vaihtoehtona.
Albanian puolella tilannetta saatetaan pyrkiä vakauttamaan NATOn
ja sen kumppaneiden läsnäololla. WEU puolestaan pyrkii
vahvistamaan Albaniassa olevaa neuvoa-antavaa
poliisioperaatiotaan, jossa Suomikin on mukana. WEU on myös
valmis tukemaan NATOn toimia Albaniassa.
Johtavien valtojen muodostama kontaktiryhmä ei ole ollut
yksimielinen Jugoslavian painostamisesta, vaan Venäjä on
jättäytynyt uusimpien taloudellisten pakotepäätösten
ulkopuolelle. Jugoslavian johdolle on kuitenkin esitetty selkeät
ehdot ja vaatimukset sotilaallisen jännityksen purkamiseksi ja
neuvotteluratkaisuun pyrkimiseksi. Kosovon kysymyksen
hyväksyttävä ratkaisu voisi avata Jugoslavialle paluun
kansainväliseen yhteistyöhön.
Kansainvälisten järjestöjen yhteistoimintaan on saatava
selkeyttä ja tehokkuutta, jotta kaikki voimat voidaan
keskittää konfliktien estämiseen, selvittämiseen ja
jälkihoitoon. Tämä on varmasti kaikkien yhteinen
päämäärä, joka asetettiin kylmän sodan päättymisen
jälkeen ETYKin seurantakokouksessa Helsingissä 1992.
Kansainvälisten järjestöjen ja muiden toimijoiden täytyy
tukea ja täydentää toisiaan. Keskinäinen kilpailu tai
pyrkimys yksipuoliseen eduntavoitteluun on yhteisesti torjuttu ja
yhteistyövarainen turvallisuus asetettu etusijalle. Työtä
järkevän työnjaon ja tehokkaan turvallisuusjärjestyksen
luomiseksi jatketaan parhaillaan niin ETYJin piirissä kuin
Euroopan neuvoston asemaa pohtivassa ryhmässä.
Operaatioille on saatava selkeä mandaatti. Niistä ei saa tulla
kiistanalaisia vaan yhteistyövaraisia toimia. Suomen mielestä
perusmalli on YK:n mandaatti tai ETYJin päätös.
Jälkimmäisestä ei tosin vielä ole kokemusta.
NATOn rauhankumppanuus on voimavarojensa vuoksi luonnollinen
ratkaisu etenkin suurempaa sotilaallista voimankäyttöä
vaativiin operaatioihin. Niitä varten jäsenten ja
kumppanimaiden kesken luodaan yhteistoimintakykyä. Olennaisen
tärkeätä toimien uskottavuudelle on Yhdysvaltojen sitoutuminen
Euroopan turvallisuuteen. Ei voida kuitenkaan lähteä siitä,
että NATOn ja Yhdysvaltojen osallistuminen on aina mahdollista
tai edes tarpeellista tai tarkoituksenmukaista. Siksi EU:n ja
WEU:n on luotava Amsterdamin sopimuksen pohjalta uskottava kyky
kriisinhallintaan. EU-WEU-mekanismi täytyy saada
käyttövalmiiksi hyvissä ajoin. Laajaa kansainvälistä
yhteistyötä tarvitaan joka tapauksessa kaikissa tilanteissa.
Arvoisat Toimittajat,
Toimittajilla on merkittävä rooli kansainvälisen politiikan ja
etenkin kansainvälisten kriisien seurannassa. Seuraamme, niin
minäkin, tapahtumia usein ensin CNN:n välityksellä.
Lisääntyvä julkisuus on rauhanomaista kehitystä vahvistava
tekijä. Tähän viittaavat alan tutkimukset. Samalla toimittajat
ovat saaneet kriisien kehityksen kannalta yhä tärkeämmän
roolin. Osapuolet keskustelevat medioiden välityksellä, eivät
useinkaan ensin keskenään. On tärkeää, että toimittajien
ammattitaitoon panostetaan. Tänään 15 vuotta täyttävä
Ulkomaantoimittajien yhdistys tekee tärkeää työtä tällä
saralla. Toivotan sille mitä parhainta menestystä.