TASAVALLAN PRESIDENTIN PUHE
VETURIMIESTEN LIITON
100-VUOTISJUHLASSA 6.6.1998
Veturimiesten liiton 100-vuotisjuhla on
huomattava yhteiskunnallinen virstanpylväs. Onnittelen
lämpimästi juhlivaa liittoa sekä kaikkia sen jäseniä ja
heidän läheisiään. Satavuotias liitto on lähes
kaksikymmentä vuotta vanhempi kuin itsenäinen Suomen tasavalta.
Veturimies ammattina on vieläkin vanhempi. Rautatietoimintahan
alkoi maassamme 136 vuotta sitten.
Rautateiden rakentaminen oli oleellinen osa
tuolloin Suomen suuriruhtinaskunnassa käynnissä ollutta
voimakasta taloudellista, yhteiskunnallista ja sivistyksellistä
toimeliaisuutta. Aikalaisten uurastus matkaansaattoi suotuisan
yhteiskunnallisen kehityksen, joka loi henkistä ja taloudellista
pohjaa kansalliselle heräämiselle ja valtiolliselle
itsenäistymisellemme ja tasavaltamme synnylle. 1800-luvun
lopulla alkoi myös työväestön järjestäytyminen
itsenäiseksi ammattiyhdistysliikkeeksi, joka nivoutui osaksi
prosessia, jonka ilmentymä nykyinen tasa-arvoinen
kansalaisyhteiskuntamme on.
Veturimiehet olivat niiden ensimmäisten työväen aktiivien
joukossa, jotka rohkeasti ja pelottomasti lähtivät
esittämään näkemyksiään ja ajatuksiaan asioiden
kehittämiseksi ja parantamiseksi. Kun ammattikuntanne edustajat
100 vuotta sitten kokoontuivat perustamaan yhteistä
ammattijärjestöään Suomen Kuljettaja- ja
Lämmittäjäyhdistystä, niin heillä oli merkittävä - ja
ennen kaikkea oikeaksi osoittautunut - visio. He luottivat
siihen, että tulevaisuutta voidaan parhaiten rakentaa yhdessä
ja yhteistyöllä.
Muutokset olivat silloinkin suuria ja mullistavia, elettiin
teollisen yhteiskunnan luomisen aikaa. Tänä päivänä
kohtaamme myös huiman teknologisen kehityksen ja globalisaation
haasteen. Tässä ja nyt tarvitaan vanhaa veturimiesten visiota:
ongelmiin on tartuttava ja ne voitettava yhdessä ja
yhteistyöllä - ja uskoa: ongelmat on luotu voitettaviksi ja ne
voitetaan, kun toimeen tartutaan.
Optimismia ja yhteistyökykyä tarvitaan kaikilta osapuolilta,
mutta ammattiyhdistysliikkeellä on tässä tärkeä tehtävä ja
monessa asiassa ratkaisun avaimet hallussaan. Muutoksien
keskellä ammattiyhdistystoiminta tarjoaa turvallisuutta. Kaveria
ei jätetä! Ammattiyhdistysliikkeellä on luovuttamaton oikeus
ja väistämätön velvollisuus vaikuttaa kehityksen suuntaan
puolustaessaan jäsentensä etuja ja oikeuksia muutoksissa.
Sillä on osaltaan myös vastuu tulevaisuudesta ja mahdollisuus
rohkaista jäseniään sopeutumaan muutoksiin, joita ei voida
välttää, mutta joiden väistämättömyys ei ole kaikille
ilmeinen. Myönteisellä ja yhteistyöhakuisella asenteella
Veturimiesten liitto voi luottavaisesti aloittaa toisen
menestyksekkään vuosisatansa.
Rautatiet ja rautatieläisten ammatit ovat aina herättäneet
positiivisia mielikuvia. Näin on erityisesti veturimiesten
ammatin kohdalla - tehtävä kiehtoo sekä aikuisia että lapsia.
Veturimiehet ovat myös erottamaton osa rautateiden historiaa sen
perusammattina. Juhani Ahon kuvaamasta Liisan ja Matin
höyryjunamatkasta on siirrytty Pendolino-aikakauteen.
Rautatiet edustivat perustamisensa aikaan aikakautensa
huipputekniikkaa. Nyt rautateitä tulisi voimakkaasti kehittää
osana eurooppalaista liikennepolitiikkaa. Meillä Suomessa on
tähän hyvät asenteet ja mahdollisuudet. VR-konserni on
investoimassa niin henkilö- kuin tavaraliikenteeseenkin.
Pendolino-ohjelma lyhentää matka-aikoja ja lisää rautateiden
kilpailukykyä. Rautatieliikenteen osuus kaikesta
tavaraliikenteestä on Suomessa yli neljännes, mikä on
globaalistikin hieno saavutus. Henkilöliikenteenkin näkymät
ovat lupaavat. Tällaiseen rautatieliikenteen malliin voisimme
Euroopan yhteisön piirissä yllyttää muitakin valtioita,
sillä eurooppalaisten rautateiden kehitys ei yleisesti vastaa
sitä, mitä siltä on odotettu.
Rautatieliikenteessä korostuu painokkaasti yleisesti hyväksytty
kestävän kehityksen periaate. Ongelmana niin Suomessa kuin
muuallakin on yhtäältä vaadittavien ratainvestointien
mittavuus ja toisaalta valtioiden budjettitalouksien hyvin
rajalliset liikkumavarat. Mielihyvin olen kuitenkin voinut
todeta, että viime vuosien tiukasta budjettitaloudesta
huolimatta on rataverkon kunto voitu kääntää kohenevaan
suuntaan. Toivon, että tämä myönteinen kehityssuunta voisi
jatkua. Rataverkko on sellaista kansallisomaisuutta, josta
meidän on pidettävä huolta.
Meillä Valtionrautateitä on tarmokkaasti rationalisoitu,
saneerattu ja uudelleenorganisoitu viimeisen kymmenen vuoden
aikana. Tätä työtä on tehty hyvässä yhteistyössä
henkilöstöjärjestöjen kanssa. Työntekijöitä ei ole
irtisanottu eikä lomautettu ja henkilöstöpolitiikkaa on
pystytty hoitamaan työnantajan ja järjestöjen välisenä
neuvotteluprosessina. Työntekijäjärjestöt ovat keskeisesti
osallistuneet liikelaitostamiseen ja yhtiöittämiseen ja muihin
kehittämishankkeisiin. Työntekijäpuolella on ollut myönteinen
näkemys rautateiden kehittämisestä. Kaikki tämä työ on
kantanut merkittävää hedelmää. VR-konsernin tulostiedot ovat
olleet miellyttävää luettavaa. Yhtiön menestys takaa
rautatieliikenteen ja sen palvelujen tulevaisuuden.
Voinkin tyydytyksellä todeta, että VR-konserni - sen johto ja
henkilöstö yhdessä - ovat onnistuneet tehtävissään. Uskon
teidän myös pystyvän vastaamaan kaikkiin tulevaisuuden
haasteisiin. Haasteet ovat sekä kotimaisia että EU:n
asettamista liikenne- ja rautatiepoliittisista tavoitteista
johtuvia. Kaikissa ratkaisuissa on otettava huomioon Suomen
erityisolosuhteet. Suomi on pinta-alaltaan laaja ja suhteellisen
harvaanasuttu maa. Hyvin toimiva rautatiejärjestelmä takaa
omalta osaltaan maan tasapuoliset kehittymismahdollisuudet sekä
taloudellisesti tehokkaat ja ympäristön kannalta
tarkoituksenmukaiset kuljetukset. Nämä näkökohdat tulisi
huomioida kaikissa rautateitä koskevissa päätöksissä.
Suomen rataverkko kytkeytyy muiden EU-maiden rautateihin
lähinnä kahden junalauttayhteyden kautta. Historiallinen
kuljetussuuntamme on Venäjä, jonka kanssa meillä on sama
raideleveys. Mahdollisuutemme Venäjän kuljetuksissa ovat suuret
ja niiden toteutuminen vaatii sujuvaa liikenteellistä
yhteistyötä. Tähän työhön panostetaan niin valtiovallan
kuin yhtiön taholta mittavasti. Suomen ja Venäjän välisten
rautatieyhteyksien kehittämisellä sekä tavara- että
henkilöliikenteessä edistetään molempien maiden
elinkeinoelämää ja kansakuntien luonnollista kanssakäyntiä.
Samalla luodaan edellytyksiä kestävän kehityksen mukaisille
liikennevirroille, jotka kulkevat maamme kautta edelleen
Eurooppaan ja muihin maanosiin.
Hyvät veturimiehet!
Esitän kaikille veturimiehille ja rautateille parhaan
tervehdykseni ja menestyksen toivotukseni. Hyvää kesää!