Översättning
REPUBLIKENS PRESIDENT MARTTI AHTISAARIS TAL
I EUROPAPARLAMENTET; Strasbourg 17.06.1998
Det är en stor ära för mig att få tala i
Europaparlamentet. Under de decennier Europeiska unionen skapats
har parlamentet ofta varit den vägvisare, vars uppfattningar har
kommit att tjäna som utgångspunkt och stöd för beslut av
varierande slag, också svåra sådana.
Parlamentet har sporrat medlemsstaterna att utveckla unionen i
riktning mot inte enbart en ekonomisk, utan också en politisk
gemenskap. Parlamentet har varit talesman för en mera
demokratisk, mera öppen och mera solidarisk union. Det är med
speciell värme jag minns det omfattande stöd som parlamentet
för drygt fyra år sedan gav i samband med den förra
utvidgningen av unionen, ett stöd som också Finland blev
delaktigt av.
Om ett år står Finland i turen att axla ordförandeskapet i
rådet. Vår ordförandeperiod kommer att innebära en utmaning.
Många ur Europeiska unionens perspektiv centrala problemkomplex
kommer att vara mogna för beslut under nästa år.
Också med tanke på dessa beslut är det av stor vikt för
Finland att vi under vår ordförande-period får samarbeta så
intimt som möjligt med parlamentet.
Vår världsdels historia innehåller skeden då Europas folk
inte har avgjort sina egna öden. Under seklernas gång har man
försökt ena Europa genom krig, tvång och allehanda allianser.
Följderna har i regel varit förödande.
Den politiska och ekonomiska integration som inleddes i och med
Parisfördraget har infriat förväntningarna. Resultaten av
integrationen har bundit samman de europeiska folken och staterna
på ett sätt som ger dem möjlighet att tillsammans bygga sin
egen framtid.
Europabygget har den här gången baserat sig på frivillighet,
på politisk vilja. Huruvida dessa ambitioner lyckas beror också
nu på de politiska beslutsfattarnas förmåga att resonera i ett
perspektiv utöver de kortsiktiga nationella intressena.
Under årtiondenas lopp har vi upprepade gånger fått konstatera
att de politiska ledarna måste vara maximalt målmedvetna och
djärva när trångsyntheten gör allt för att vinna terräng.
Europeiska unionen har skapats av de generationer för vilka den
europeiska integrationen har varit en fråga om krig och fred. Vi
måste se till att arvet efter dem inte går till spillo. Tack
vare dessa vidsynta generationer har vi kunnat bygga upp ett
stabilare och tryggare Europa. Freden kan aldrig betraktas som en
självklarhet.
Vi bör komma ihåg att den generation som fötts efter kriget
och som alltid levat under fredliga förhållanden behöver
också andra motiv för unionens existens. Upprätthållandet av
säkerhet och stabilitet utgör alltjämt de primära målen för
integrationen. I världen av idag bör begreppet säkerhet dock
ges en vidare innebörd än tidigare. Det är inte fråga enbart
om militär säkerhet i traditionell bemärkelse. Hoten är
numera i allt högre grad förknippade med miljörisker,
svårkontrollerbara flyttningsrörelser och internationell
brottslighet. Dessa problem kan inte avvärjas med vapenstyrka,
utan de bör lösas med tillgripande av hela den repertoar som
integrationen förfogar över.
Globaliseringen, stärkandet av den sociala dimensionen och
utvecklandet av informations-samhället är några av de element
som enligt min uppfattning ställer nya krav på den framtida
integrationen. EU:s centrala uppgift är att försvara den
europeiska samhällsmodellen, som baserar sig på socialt ansvar
och solidaritet.
När min föregångare för fem år sedan var närvarande här
förhandlade Finland om medlemskap i Europeiska unionen.
Berlinmurens fall var upptakten till den omvandlingsprocess som
alltjämt pågår. En följd av denna process är att den
militära och politiska tudelningen i Europa har försvunnit. Den
förra utvidgningen av EU anknöt till denna förändring.
Under hela 1990-talet har vår världsdel präglats av
genomgripande förändringar. Unionens förmåga att behärska
dessa förändringar kommer under de närmaste åren att mätas
framför allt i anslutning till nästa utvidgning.
De central- och östeuropeiska ländernas EU-anslutning är en
mångfacetterad och krävande process. Förberedelserna inför
ett medlemskap kräver stora ansträngningar från
ansökarländernas sida. För att kunna ta emot nya medlemmar
måste unionen likaså utveckla sin politik inom olika
delområden och revidera sina beslutsprocesser.
Europeiska unionen och dess förfaringssätt måste ses över. Vi
har inte råd med en union som i medborgarnas ögon är
ineffektiv, slösaktig, fjär och mystisk. Vi måste ärligt
fråga oss själva om vi agerar i enlighet med de förväntningar
som ställts på oss.
Europeiska unionen vilar på en stabil plattform, vår gemenskap
bygger på gemensamma värderingar. Vi tror att det är möjligt
att skapa en union som är effektiv och demokratisk,
konkurrenskraftig och social, politiskt homogen och tolerant i
fråga om den pluralism som kännetecknar medlemmarna.
Framför allt måste vi inse hur komplicerade de förestående
utmaningarna är och att vi måste vara beredda att möta dessa
utmaningar tillsammans på unionsnivå och så, att vi tar
hänsyn till de olika parternas synsätt.
För närvarande debatteras frågan om inriktningen av unionens
framtida utveckling. Detta beror bl.a. på det annalkande
millennieskiftet. Det känns naturligt att dels blicka tillbaka
på det som åstadkommits, dels begrunda vad man vill uppnå i
framtiden.
Finland vill ha en stark union, eftersom en sådan har de bästa
förutsättningarna att främja medlemsländernas intressen och
mål. Vår välfärd baserar sig på ett stabilt Europa med
närområden samt på en vidsträckt och väl fungerande marknad.
Genom samarbete och integration stärker vi inte bara
stabiliteten i världsdelen, utan också vår egen ställning. I
vårt perspektiv är Europeiska unionen också en
säkerhetsgemenskap.
Därför är vi måna om EU:s funktionsförmåga. Finland har
under sin tid som medlem aktivt försökt stöda och utveckla
effektiviteten i unionens beslutsprocedurer.
I och med Amsterdamfördraget kompletteras unionens grundfördrag
med många för oss viktiga och positiva element.
Amsterdamfördraget innebär bl.a. att öppenheten stärks och
att unionens förmåga att hantera sysselsättnings- och
miljöfrågorna förbättras. Vissa frågor förblev dock öppna
i Amsterdam, och fördraget svarar därför tyvärr inte i alla
avseenden mot de behov som gäller unionens funktionsförmåga.
Det behövs därför en institutionell reform som uppfyller
följande tre villkor:
För det första bör reformen fokuseras på frågor som är
väsentliga med tanke på unionens funktionsförmåga.
Funktionsförmågan tryggas bäst genom att man i frågor som det
är ändamålsenligt att sköta på europeisk nivå utökar
användningen av beslut som fattats med kvalificerad majoritet.
Vi har ofta noterat att det förfarande som grundar sig på
enhällighet kan utgöra ett hinder för fattandet av
nödvändiga beslut. Framför allt har unionen genom detta
förfarande ofta kommit att bli en trög aktör, vilket har
skadat dess trovärdighet inte bara när det gällt att vara en
förenande länk för medlemsstaterna, utan också i dess
egenskap av internationell aktör. Ingen pelarindelning får
utgöra hinder för ett effektiverat beslutsfattande.
För det andra bör de lösningar som gäller en effektivering av
beslutsprocedurerna vara hållbara. De reformer som avser organen
måste motsvara unionens behov, oberoende av hur många nya
medlemmar som i framtiden antas och i hur många skeden detta
sker.
För det tredje bör beslut om reformerna fattas i god tid före
nästa utvidgning. Finland är för sin del berett att driva
reformprocessen vidare så snart förutsättningarna för ett
agerande är för handen. De historiska EMU-besluten har fattats
och EMU inleder sin verksamhet vid ingången av nästa år. Nu
gäller det att slutföra ratificeringen av Amsterdamfördraget
och behandlingen av förslagen i Agenda 2000. Som läget ser ut
för närvarande kan det i slutet av nästa år bli aktuellt att
ta itu med den institutionella reformprocessen.
Den växande och i allt högre grad integrerade unionen är
föremål för ökade förväntningar också på internationell
nivå. EU är inflytelserik och den bär ansvar utanför sina
egna gränser. I fråga om framför allt traditionella
handelspolitiska förhandlingar har unionens förhandlingskraft
varit betydande. EU:s internationella funktionsförmåga har dock
inte på alla punkter stått i relation till unionens ekonomiska
styrka.
För att unionen skall kunna bevaka sina intressen och göra en
konstruktiv insats för lösandet av de gemensamma problemen
måste den effektivera sin verksamhet inom området yttre
förbindelser. Detta gäller inte minst de yttre förbindelserna
inom ekonomin, ett område där uppkomsten av ett gemensamt
valutaområde ytterligare accentuerar behovet att övergå till
heltäckande gemenskapsförfaranden.
Också i fråga om lösandet av internationella kriser väntar
man sig synligare insatser från EU:s sida. I Amsterdamfördraget
ingår en passus, enligt vilken EU:s funktionsförmåga skall
förbättras inom området för den militära krishanteringen.
Detta motsvarar de rådande säkerhetsbehoven i Europa och är
med hänsyn till EU:s nuvarande utveckling också ett realistiskt
steg i utvecklandet av en gemensam försvarspolitik. När
fördraget trätt i kraft borde EU ha politisk vilja att t.o.m.
med militära medel ingripa i kriser. EU avses inom
krishanteringen bli den aktör som förfogar över det bredaste
urvalet metoder - EU har ju också ekonomiska och politiska
instrument att tillgripa vid behov.
För att EU skall kunna agera i enlighet med det nya och
omfattande säkerhetskonceptet krävs det ovillkorligen att
unionen är funktionsduglig och att den hanterar sina yttre
förbindelser i ett helhetsperspektiv.
Också de nordliga områdena ställer EU inför nya utmaningar av
ovan nämnt slag. Exempelvis Finlands östgräns, dvs. gränsen
mellan EU och Ryssland, utgör en av världens djupaste klyftor
vad levnadsstandarden beträffar. Bortom den gränsen och inom en
del andra nordliga områden finns latenta problem som vi alla har
intresse av att lösa. Å andra sidan finns det inom dessa
områden en enligt Europeiska mått omfattande potential som kan
utnyttjas effektivt enbart med hjälp av mellanstatligt
samarbete.
Det är därför viktigt att unionen skapar en nordlig dimension,
med vars hjälp den kan koordinera och strukturera sina
aktiviteter i norr. Som ett resultat av Barcelonakonferensen har
EU under de senaste åren med framgång stärkt sin sydliga
dimension. Genom den nordliga och den sydliga dimensionen kan man
på ett effektivt sätt skapa stabilitet och säkerhet i EU:s
närområden och samtidigt stärka unionens roll som
internationell aktör.
Den europeiska integrationen har fötts ur kriget, byggts på
ruiner och vuxit i en anda av samhörighet. Dess makt ligger i
friheten att välja och dess styrka i de gemensamma
värderingarna. Politiskt ligger integrationens förenande kraft
i Europeiska unionen och dess institutioner, vilka tillsammans
garanterar kontinuiteten.
Förändringens tid är inte förbi i Europa. Det politiska
beslutsfattandet måste anpassa sig till de krav förändringarna
medför. Men det räcker inte med enbart anpassning. Arvet från
tidigare generationer och våra barns framtid förpliktar till
mycket mer än så.
För ett halvt sekel sedan presenterade grundarna av Europeiska
gemenskaperna visionen om det nya Europa. Den visionen har i hög
grad gått i uppfyllelse. Nu behöver Europa visioner om det nya
årtusendet och beslutsfattare som vågar lita på integrationens
styrka.