Översättning
REPUBLIKENS
PRESIDENT MARTTI AHTISAARI VID ÖPPNANDET
AV SYMPOSIET OM GLOBAL STYRNING, FN OCH FOLKRÄTTENS ROLL
I HELSINGFORS 27.8.1998
Det är en glädje för mig att få
öppna detta symposium som är ett av Finlands bidrag till det
folkrättsårtionde som FN:s generalförsamling utlyste 1989. I
detta sammanhang kan det vara lämpligt att jag presenterar
några av mina personliga reflexioner om den roll som rätten
spelar i FN:s aktiviteter när det gäller den globala
styrningen.
Innan jag går in på det vill jag gärna uttrycka min
tillfredsställelse med anledning av det beslut som i juli
fattades i Rom om inrättandet av en internationell
brottmålsdomstol. Den här processen understöddes konsekvent
från finländsk sida. Vi har all orsak att hoppas att domstolen
skall bli inte bara ett effektivt instrument i
krigsförbrytarrättegångarna, utan också en kraftfull varning
vad gäller förövandet av brott i krig.
Många av er vet kanske att jag för några år sedan arbetade
för FN. I det sammanhanget hade jag tillfälle att medverka i
ett av organisationens tidigare försök att sköta en uppgift
som i dagens perspektiv och i dagens språkbruk kan hänföras
till kategorin global styrning. Jag syftar här på Namibias
framgångsrika övergång till självständighet i slutet av
1980-talet. Namibiaprocessen är ett bra exempel på FN:s
möjligheter inom ramen för den globala styrningen. Namibia
visar också att folkrätten kan spela en central roll i dylika
samanhang. Det gläder mig alldeles speciellt att här kunna
återkalla i minnet att det var den finländska delegationen i
säkerhetsrådet som 1970 gjorde en historisk insats när den
föreslog att man skulle be om internationella domstolens
rådgivande yttrande angående den status som den sydafrikanska
närvaron hade i det som då kallades Sydvästafrika. Som ni alla
känner till ansåg domstolen inte bara att Sydafrikas närvaro i
Namibia var olaglig, utan också att alla stater omfattades av
säkerhetsrådets bindande resolutioner och alltså varken fick
erkänna denna närvaro eller ge den rättslig verkan. Med andra
ord accepterade internationella domstolen att FN hade ett globalt
mandat, ett slags offentligträttslig funktion i enlighet med
vilken FN kunde inte bara konstatera legaliteten i en viss
situation, utan också accentuera sina beslut genom åtgärder
som var bindande för FN:s medlemmar.
Den förpliktelse som avser icke-erkännande är givetvis bara en
av de metoder FN förfogar över i handhavandet av sina uppgifter
inom ramen för den globala styrningen. Efter Namibia har
principen om icke-erkännande tillämpats i samband med
exempelvis Iraks ockupation av Kuwait och kriget i det forna
Jugoslavien. Kollektivt icke-erkännande av en situation eller
bestridande av de rättsliga verkningarna av en situation är ett
ypperligt redskap för FN. Det oaktat är denna metod mindre
dramatisk än ekonomiska och militära åtgärder enligt kapitel
VII i FN:s stadga. I motsats till de sistnämnda sanktionerna är
icke-erkännandet en metod som inte drabbar oskyldiga civila -
dess symboliska betydelse är däremot knappast mindre än
metoder som går ut på att bojkotta handeln i ett land. Mot
bakgrunden av situationen i Namibia före 1989 var
icke-erkännandet en synnerligen lämplig metod när det gällde
att ge kraft åt organisationens ideal och dess globala
åtaganden. Metoden var dock ingalunda obeprövad ens i det
skedet. Under Rhodesias långa väg mot oberoende och
tillblivelsen av republiken Zimbabwe hade kollektivt
icke-erkännande allt sedan 1965 varit en av FN:s metoder i den
här regionen.
Det har ofta hävdats att ekonomiska sanktioner inte är
tillräckligt effektiva, och faktum är att det inte finns många
exempel på fall där FN:s ekonomiska bojkotter har lett till
resultat motsvarande organisationens politiska strävanden. I
exempelvis Irak förefaller FN snarast att ha blivit något av en
fånge för sin egen politik. Det framstår som fullt klart att
den ekonomiska bojkott som inleddes 1990 - och vars effekter jag
personligen hade tillfälle att bevittna därpå följande år -
till dags dato inte har lett till ett uppnående av de
uppställda målen. Bojkotten har däremot tillfogat de mest
såbara delarna av Iraks befolkning stora lidanden. Man kan
likaså fråga sig om de ekonomiska åtgärderna mot
Serbien-Montenegro på det hela taget har haft någon effekt när
det gällt att mildra de serbiska ledarnas attityder.
Som instrument för den globala styrningen är kollektiva
åtgärder inom handel och ekonomi således sannolikt användbara
i endast begränsad utsträckning. Jag hävdar dock inte att
dessa metoder aldrig borde tillgripas - det finns situationer
där inga genomförbara alternativ står till buds. Den största
synliga fördelen med åtgärder av nämnda typ är måhända
symbolisk: de visar att det internationella samfundet inte ämnar
låta illegala situationer pågå. Samtidigt ger de också
utrymme för kraftfullare åtgärder - nämligen militära
aktioner - och kan såtillvida fylla en viktig funktion i en
pågående konflikt.
Å andra sidan - det visar också mina erfarenheter i Namibia -
uppvägs nyttan av de negativa sanktionerna av den positiva roll
som Förenta Nationerna, dess organ och medlemmar kan spela när
det gäller att uppnå målen för den globala styrningen.
Tillsättandet av FN:s Namibiaråd var en unik åtgärd i
riktning mot en organisering av den internationella
administrationen gällande ett territorium som blivit offer för
en illegal de facto-regim. De få lagstiftningsakterna i
sammanhanget hade kanske inte så stor konkret effekt, men den
symboliska betydelsen av dem får inte undervärderas. De utgör
ett utmärkt exempel på Förenta Nationernas roll i fråga om
den globala styrningen. Detta är också ett exempel som kan visa
sig relevant i de pågående diskussionerna om problematiken
kring s.k. misslyckade stater eller i andra situationer där
avsaknaden av ett effektivt och legitimt styre orsakar eller
hotar att skapa humanitära faromoment. I kombination med
humanitära program och andra stödprogram, bl.a. sådana som
genomförs av FN-generalsekreterarens specialsändebud, kan dessa
åtgärder visa sig effektivare än sanktioner då det gäller
uppnåendet av FN:s mål.
Det finns förstås också andra exempel på positiv växelverkan
mellan FN och folkrätten när det gäller främjandet av mål
inom ramen för den globala styrningen. En situation jag kommer
att tänka på är hanteringen av den långvariga gränsdispyten
mellan Libyen och Tchad angående den s.k. Aouzouremsan. I det
här fallet förde de två staterna sin konflikt till
internationella domstolen. Demarkationslinjen drogs upp i
enlighet med domstolens beslut år 1994 och detta skedde under
säkerhetsrådets och generalsekreterarens överinseende. Också
denna händelse var en innovativ procedur där FN kom att bli
aktören som genomförde den juridiska lösningen i en konflikt
präglad av militära och strategiska övertoner.
Som ni alla väl känner till finns det ett växelspel mellan FN
och folkrätten också inom andra sektorer än i samband med
påtryckningar som avser kollektiv säkerhet. FN har bl.a. stått
för en imponerande insats när det gäller kodifierigen och det
progressiva utvecklandet av folkrätten. De utdragna
förhandlingar som sent omsider ledde till att FN:s
havsrättskonvention kunde träda i kraft 1994 är ett måhända
mindre sensationellt, men nog så konkret exempel på FN:s arbete
inom den globala styrningen. Förhandlingarna resulterade i en
omfattande samling regler och principer och till inrättandet av
en internationell administration. Arrangemanget har alla
tänkbara utsikter att bli en genuint global "grundlag"
gällande haven. För knappt två månader sedan kunde vi
bevittna hur förhandlingarna om inrättandet av en
internationell brottmålsdomstol fick en framgångsrik utgång.
Detta organ kommer i sinom tid att ersätta de nuvarande ad
hoc-tribunalerna för krigsförbrytelser. Ett mycket viktigt steg
har tagits för säkerställandet av att de individer -
politiker, soldater etc. - som är ansvariga för grymheter och
illdåd i samband med internationella eller interna konflikter
ställs inför rätta. Det här kommer dessutom att kunna
åstadkommas genom en internationell procedur som är fri från
den belastning som anklagelserna gällande retroaktivitet,
selektivitet och "segerns rätt" ibland har utgjort vid
tidigare försök att tillämpa internationell straffrätt. Inte
heller får vi undervärdera den nya domstolens betydelse då det
gäller bekräftandet av vissa principiella aspekter:
inrättandet av domstolen innebär en tydlig signal om att det,
trots ett i övrigt fragmentariskt internationellt system,
förvisso existerar ett visst samförstånd om de fundamentala
värderingarna.
I detta sammanhang önskar jag betona den allt större roll som
värnandet om de mänskliga rättigheterna har kommit att spela
inom FN. Enligt min uppfattning bör internationella standarder
gällande de mänskliga rättigheterna fortfarande och i ökande
omfattning genomföras på både nationell och internationell
nivå. FN kan härvid erbjuda ett kraftfullt stöd genom att
integrera de mänskliga rättigheterna i alla aspekter av sitt
arbete. Likaså är det önskvärt att medborgarsamhällena i
högre grad börjar medverka i de FN-aktiviteter som avser den
globala styrningen.
Inte sällan utsätts FN för skarp kritik. Det hävdas att
organisationen inte har ett funktionellt ändamål och att den
är alltför byråkratisk, ineffektiv, elitistisk och utopisk
för att man skall kunna förhålla sig seriöst till den.
Oberoende av sanningshalten i den här kritiken, utgör
generalsekreterarens reformförslag ett viktigt steg mot
hanteringen av de problem som FN har konfronterats med.
Likaså måste folkrätten ta hänsyn till den internationella
politikens föränderliga karaktär. Båda dessa element måste
vara mer lyhörda för de folk, grupper och intressen som
hittills har haft alltför litet att säga till om när det
gällt beslutsstrukturerna inom den offentliga diplomatin. Man
har, som jag påpekade här tidigare, i varje fall gjort enorma
framsteg under FN:s folkrättstionde, som ju löper ut nästa
år. Den internationella brottmålsdomstolens arm kommer att vara
lång nog för att sträcka sig över suveränitetens gränser.
Frågor som gäller de mänskliga rättigheterna och
miljöproblemen har blivit synnerligen viktiga i FN:s arbete. De
utgår från uppfattningen om ett globalt förvaltningssystem och
en global styrning. Oberoende av hur stort behovet är att
tillämpa subsidiaritetsprincipen i förhållande till FN och den
klassiska folkrätt som är förbunden därmed, finns det inget
substitut för en enda regelsamling som uppfattar de mänskliga
samhällena som en genuin världsstad. Detta är det fastställda
ändamålet för FN och det underförstådda antagandet bakom
varje plan för global styrning.
Jag önskar detta symposium all framgång.