Översättning
REPUBLIKENS PRESIDENTS ÖPPNINGSTAL
VID INSTITUTE FOR EAST-WEST STUDIES SEMINARIUM
I S:t PETERSBURG DEN 8.10.1998
Den nya situation som uppkom efter det kalla kriget har varit
en stor andlig utmaning. Gamla konster och prognoser är inte
längre till någon hjälp. I brytningstider är förmågan till
kreativ analys och ett gott kontaktnät verkliga tillgångar.
Institute for East-West Studies har under snart två årtionden
framgångsrikt fyllt denna uppgift. Det är en angenäm uppgift
att få hålla ett anförande vid detta seminarium i S:t
Petersburg.
Många band knyter staden S:t Petersburg till Finlands historia.
Peter den stores beslut att förlägga Rysslands nya huvudstad
till Nevadeltat på kungadömet Sveriges mark inledde Finlands
utveckling mot självständighet. När Alexander I, kejsare av
Ryssland och storfurste av Finland, tillsammans med det autonoma
Finlands senat i början av 1800-talet lät bygga Helsingfors
monumentala centrum var S:t Petersburg förebilden.
Pusjkin skrev att grundandet av S:t Petersburg var som att
"hugga upp ett fönster mot Europa". Den kortaste och
rakaste vägen från Ryssland till Europa går åter via S:t
Petersburg. Idag är framför allt Finland det fönster som
Pusjkin talade om. EU:s yttre gräns, på endast drygt hundra
kilometers avstånd från S:t Petersburg, är idag Rysslands
viktigaste väg till Europas marknader.
Den ekonomiska krisen i Ryssland i kombination med de globala
ekonomiska problemen stärker premissen bakom det EU-intiativ som
blivit känt under namnet "den nordliga dimensionen".
Premissen kan uttryckas med två ord ömsesidigt beroende.
Inte heller en stat av Rysslands storlek kan längre undgå att
påverkas av utvecklingen i Asien eller Europa. Globaliseringen
är varken en välsignelse eller en förbannelse utan ett faktum
och verkningarna är kännbara på alla områden.
Jag lade fram EU-perspektivet "den nordliga
dimensionen" i ett tal i universitetsstaden Dorpat i Estland
1994. Nu håller den nordliga dimensionen på att bli en del av
Europeiska unionens politik. Finland kommer under sin
ordförandeperiod hösten 1999 att satsa stort på att utveckla
EU:s Rysslandspolitik. Samtidigt arbetar vi också för ett
trepartssamarbete mellan EU, Ryssland och USA i frågor som
kärnsäkerheten och kampen mot den organiserade brottsligheten.
Enligt Finlands och EU:s bedömning klarar Ryssland den nuvarande
ekonomiska krisen bäst genom att upprätthålla en ekonomisk
växelverkan med omvärlden. En ökning av exportinkomsterna
förutsätter investeringar i produktionen, vilket i sin tur
kräver en radikal förbättring av förutsättningarna för
investeringar i Ryssland. Bara genom att öka inkomsterna kan
Ryssland bygga ny industri, förnya infrastrukturen och sköta
sin skuld. Förutsättningarna för en ekonomisk utveckling blir
märkbart bättre om verksamhetsmöjligheterna för utländska
företag är sådana att de kan göra investeringar och samtidigt
föra med sig nytt kunnande. Man löser inte ekonomiska kriser
genom att dra in ekonomiska kontakter utan genom att utöka dessa
kontakter.
Det är en gammal sanning att endast arbete och sparsamhet
alstrar välstånd. En fungerande marknadsekonomi förutsätter
förr eller senare en rättsstat som stöder sig på ett
demokratiskt medborgarsamhälle. Ryssland, som är rikt på
naturtillgångar och har en hög utbildnings- och
forskningsnivå, har förutsättningarna för att vända
utvecklingen och börja öka sitt välstånd.
EU är Rysslands viktigaste handelspartner. Genom Polens och de
baltiska ländernas medlemskap kommer kontaktytan mellan EU och
Ryssland att öka ytterligare. Införandet av euron, EU:s
gemensamma valuta, vid årsskiftet innebär att denna valuta
också blir en central faktureringsvaluta i Rysslands
utrikeshandel. Finland för med sig euroområdet till norra
Europa. Euroområdet har redan nu genererat stabilitet som också
avspeglar sig i omgivningen.
Det ömsesidiga beroendeförhållandet mellan Europa och Ryssland
är mångsidigt. Jag betonar säkerheten och de nya aspekterna
på säkerheten. Finska vikens ekologi och säkerheten vid
Leningrads kärnkraftverk är för Finlands del exempel härpå.
Europas ökade behov av gasimport berättar åter om ett
ömsesidigt beroende som öppnar betydande möjligheter till
ekonomiskt utbyte. Partnerskaps- och samarbetsavtalet mellan EU
och Ryssland utgör en grund för handel, investeringar och
ekonomiskt samarbete. Det är viktigt att avtalet fås att
fungera i praktiken.
Gränsen mellan Finland och Ryssland, som tills vidare är EU:s
och Rysslands enda gemensamma gräns, är ett
framtidslaboratorium. Vi är med all orsak stolta över
samarbetet mellan våra länders gränsmyndigheter och ordningen
i gränsområdet. Vi är också tillfreds med att Finland har
kunnat vara med och hjälpt Estland att skapa en gränsbevakning
som uppfyller europeiska normer. För närvarande satsar vi
tillsammans med Europeiska gemenskapernas kommission på att
utveckla Lettlands och Litauens gränsbevakning.
Vid Finlands gräns har också ett banbrytande tullsamarbete
inletts. Finlands och EU:s mål är en fungerande och säker
gränsordning, vilket är ett villkor för de ökande ekonomiska
kontakterna. Detta förutsätter klara spelregler och
respekterande av rättsstatens principer. EU och Finland är
beredda att stöda Ryssland i utvecklandet av ett modernt
tullväsen som uppfyller de europeiska normerna. Det finns
utrymme för endast två myndigheter vid gränsen en
gränsbevakning som ansvarar för riksgränsens säkerhet och ett
tullväsen som övervakar spelreglerna för utrikeshandeln.
Vårt samarbete med Ryssland har redan länge omfattat ett
vidsträckt område. Det nya Ryssland är ett öppet Ryssland.
Affärsmän reser och idkar handel i hela riket. Det ekonomiska
samarbetet har öppnat direkta kontakter till Ryska federationens
subjekt. Människor, varor och kapital rörde sig fritt över
tullgränsen mellan storfurstendömet Finland och kejsardömet
ända fram till 1917. Bolsjevikernas seger i Ryssland och
Finlands självständighet innebar ett avbrott på nästan tre
årtionden för alla gränsöverskridande kontakter. Efter andra
världskriget öppnades gränsen först för godstrafik och
senare, ensidigt, också för persontrafik. Först nu, efter en
över sjuttio år lång paus, är gränsen mellan våra länder
igen öppen för växelverkan mellan finländare och ryssar.
Beslut som inte behöver fattas på högsta nivå flyttas nedåt.
Detta är genuint europeiskt och överensstämmer med EU:s
närhetsprincip. Den stabiliserande kraften i Ryska federationen
är fördelningen av ansvar och bördor mellan centra och
regioner. Det har sommarens kris visat. Aldrig tidigare har
Ryssland haft regionala ledare, guvernörer, som valts genom
direkta val och som ansvarat för sina handlingar inför
väljarna.
Regionalt samarbete är naturligt för EU. Kommissionen deltar
redan nu i Östersjörådets och Barents euroarktiska råds
arbete. Finland har i snart tio år haft direkta kontakter med
ledningen och befolkningen i sina grannområden. Kontakterna
grundar sig på det närområdesavtal mellan Finland och Ryssland
som slöts 1992 och som har fungerat väl. De direkta kontakterna
med Ryssland har skapat en helt ny form av umgänge. Vi har
återknutit de kontakter som avbröts av revolutionen och krigen.
När guvernören i Murmansk- eller Kaliningrad-området eller
stadsdirektören i Viborg eller Svetogorsk vänder sig till sina
finländska grannar, ringer han till bekanta samarbetspartner som
han har lärt sig att lita på. Orsaken till samtalen är klar:
Ansvaret tynger och guvernörerna och stadsdirektörerna vill
säkerställa att den mest sårbara delen av befolkningen skall
klara vintern.
Det finns ingen återvändo till det gamla. Finland vill inom
ramen för EU satsa på utvecklandet av regional- och
lokalförvaltningen i Ryssland. Det är ett led i uppbyggandet av
en rättsstat, en process som också det nya Ryssland frivilligt
bundit sig till och som särskilt Europarådet understöder.
De direkta kontakterna över gränserna berättar om en historisk
utveckling som fört med sig stabilitet i det Europa som härjats
av två världskrig. Att gränshindren blivit lägre är ett av
den efterkrigstida europeiska integrationens främsta vinningar.
Finlands historiska erfarenheter komprimeras i det självklara
umgänget och handeln med Ryssland. Detta utgör också kärnan i
den tanke som vi kallar för Finlands europeiska kall att
förhindra att det uppstår nya gränser. De ökande kontakterna
mellan EU och Ryssland och ett långsiktigt ekonomiskt samarbete
minskar de existerande klyftorna.
Under den pågående historiska brytningstiden kommer Europa att
integreras. Finland och det internationella samfundet stöder ett
enigt Ryssland på dess väg mot demokrati och rättssamhälle.
Så skapas förutsättningar för en fungerande federation.
Fenomen som leder till disintegration och sönderfall kan bäst
förebyggas genom att regionernas förutsättningar och
skyldigheter att verka som subjekt i federationen utvecklas,
genom planlagd decentralisering.
Här i S:t Petersburg den europeiska metropolen kan
man förnimma att också Ryssland kommer att finna sin plats i
det nya Europa.