Översättning
REPUBLIKENS PRESIDENTS TAL VID FÖRENINGEN
SUOMALAINEN LAKIMIESYHDISTYS 100-ÅRSJUBILEUM den 23 oktober 1998
Finlands rättskultur i den internationaliserade
världen
Rätten och demokratin har nära anknytning till varandra.
Rätten lever i kraft av individen och är till för individen.
Rätt och rättvisa blir verklighet i händerna på en
kvalificerad juristkår. Föreningen Suomalainen Lakimiesyhdistys
100-årsjubileum är en betydelsefull milstolpe. Föreningen
spelar en viktig roll i vårt lands historia och i skapandet av
rättsstaten Finland. De personer som formulerat vår
statsförfattning och de övriga centrala lagarna har i likhet
med många av förgrundsfigurerna i vår republik och dess
rättsliv verkat aktivt i föreningen.
Jag ämnar idag tala om de styrkefaktorer som är utmärkande
för Finlands rättskultur i dagens internationaliserade värld.
Jag har redan tidigare i många sammanhang kunnat erfara hur stor
betydelse rätten har när det gäller upprätthållandet och
stärkandet av freden, den internationella säkerheten samt,
också helt generellt, tryggandet av en hållbar utveckling.
Under de senaste åren har det blivit allt uppenbarare att ett
öppnande av de rättsliga sambanden är en nödvändighet för
att de kulturella och ekonomiska relationerna, och det
internationella umgänget över huvud taget, skall kunna byggas
på hållbar basis. Finland deltar i dag aktivare än tidigare
också i den internationella debatten om människorättsfrågor.
Den finländska juristkårens sakkunskap anlitas i detta nu för
internationella uppdrag på mycket krävande nivå. Samtidigt som
detta har öppnat nya perspektiv, ställs juristkåren även
inför ökade krav. Utöver god yrkesskicklighet och goda
språkkunskaper behövs det talang och förmåga att i
korstrycket mellan olika kulturer och rättssystem uppnå
resultat som alla kan acceptera samt att tillämpa gemensamt
överenskomna internationella normer också på nationell nivå.
De mänskliga rättigheterna inklusive minoriteternas
rättigheter, flerpartidemokratin och rättsstatsprincipen har
under de senaste decennierna utkristalliserat sig som de centrala
aspekterna såväl vad gäller det mellanstatliga umgänget som i
fråga om regeringarna i deras förhållande till de egna
befolkningarna. Säkerheten måste i dag uppfattas som ett
vidsträckt begrepp, en helhet som når utöver de militära
faktorerna och som inbegriper också den demokratiska dimensionen
och de mänskliga rättigheterna. En hållbar säkerhet är
otänkbar utan mänskliga rättigheter.
Vi kan inte kräva mera av andra än vi själva på nationell
nivå är färdiga att förbinda oss till. Vårt reformerade
system vad gäller de grundläggande fri- och rättigheterna
erbjuder en stabil bas när vi på internationell nivå vill
agera för främjande och stärkande av de mänskliga
rättigheterna och minoriteternas rättigheter.
Vår rättsordning och dess centrala principer är resultatet av
en utveckling som omspänner många århundraden. De är en del
av vår historia och de utgör hela nationens gemensamma arv.
Redan långt före det självständiga Finlands tillkomst deltog
företrädare för vårt eget land på jämlik bas och sida vid
sida med företrädarna från de övriga delarna av riket i
lagstiftningsarbetet i Sveriges riksdag och i utvecklandet av
rättsordningen.
När Finland som en följd av 1808-1809 års krig separerades
från Sverige fick vi ett eget rättssystem som Rysslands kejsare
förband sig att upprätthålla. Nationen tog detta rättssystem
till sig - att ersätta det med ett annat system hade utan tvekan
mött stort motstånd.
Finlands rättssystem är starkt förankrat i det nordiska
rättsmedvetandet och den nordiska rättstraditionen.
Medborgarnas grundläggande friheter och respekten för dem har
därmed en lika stabil position och tradition i Finlands
rättssystem som i de andra nordiska länderna. Det intensiva
samarbete som de nordiska länderna länge har bedrivit på
lagstiftningens område kan betecknas som unikt i hela världen.
Nationernas förbund var den första internationella
organisationen i vars verksamhet Finland medverkade som
självständig stat. I anslutning till Nationernas förbund
arbetade en internationell permanent domstol. Till domare i denna
domstol utsågs 1938 den kände finländske experten i
internationell rätt och tidigare statsministern Rafael Erich.
Erich hann dock inte verka som medlem av domstolen - hösten 1939
utbröt vinterkriget och den 1 januari 1940 upphörde domstolens
verksamhet.
Under den tid Förenta Nationerna existerat har många
finländska jurister utsetts till viktiga poster, där de med
utgångspunkt i Finlands egen rättstradition och lagstiftning
kunnat påverka utvecklandet av den internationella rätten i
riktning mot ett främjande av de mänskliga rättigheterna och
social rättvisa. I detta sammanhang vill jag särskilt nämna
vicehäradshövding Helvi Sipilä, professor Erik Castrén,
professor Bengt Broms och justitierådet E.J. Manner. Vid sidan
av dessa har ett flertal finländska jurister under de senaste
åren inom ramen för det internationella samarbetet aktivt
bidragit till utarbetandet av nya instrument avsedda att öka
skyddet av de mänskliga rättigheterna och att förbättra
situationen för olika minoriteters del. Dessa jurister tecknar
samtidigt ute i världen en bild av Finland som ett land där de
nämnda rättigheterna respekteras och efterföljs.
Vid sammankallandet av Konferensen om säkerhet och samarbete i
Europa 1975 spelade Finland en avgörande roll. Konferensens
slutdokument har på ett anmärkningsvärt sätt främjat
respekten för de mänskliga rättigheterna. Som en följd av
slutdokumentet uppstod i framför allt de öst- och
centraleuropeiska socialistiska länderna s.k.
Helsingforsgrupper, som krävde att regeringarna i dessa länder
skall iaktta de principer om de mänskliga rättigheterna som
formulerats i KSSE:s slutdokument. Härigenom sammankopplades
Helsingfors och Finland med främjandet av de mänskliga
rättigheterna, trots att Finland inte uttryckligen hade satsat
på främjandet av just dessa principer vid själva konferensen.
I oktober 1989 föll Berlinmuren och en månad senare antog
KSSE-statscheferna vid ett möte i Paris den s.k. Parisstadgan.
De här två händelserna kom att inleda en ny epok i Europas
historia.
Året 1989 innebar i många avseenden en vattendelare med tanke
på Finlands aktivare medverkan i främjandet av de mänskliga
rättigheterna. I och med att Finland anslöt sig till
Europarådet och därmed också Europeiska konventionen om de
mänskliga rättigheterna kom revideringen av den finländska
människorättskulturen igång på allvar. Antagandet av
konventionen förutsatte avsevärda ändringar i vår
lagstiftning. Utöver det tillsatte statsrådet 1989 kommittén
för grundläggande fri- och rättigheter under ledning av
överdirektör K.J. Lång. Med utgångspunkt i det arbete som
denna kommitté och arbetsgruppen för grundläggande fri- och
rättigheter - den sistnämnda leddes av president Pekka Hallberg
- hade utfört ändrades regeringsformen 1995 genom en
precisering och utvidgning av de i grundlagen tryggade
grundläggande fri- och rättigheterna på det sätt som hade
utstakats i de internationella konventionerna om de mänskliga
rättigheterna.
De central- och östeuropeiska staterna såg i Europarådet en
organisation som å ena sidan kunde hjälpa dem att på ett
t.o.m. mycket konkret sätt bygga upp ett nytt samhällssystem
samt å andra sidan kunde öppna dörrarna för dem till de
europeiska demokratiernas statssamfund. Ingen blir dock
automatiskt medlem av Europarådet. Ansökarstaterna måste
förbinda sig att respektera de europeiska värderingarna,
flerpartidemokratin, rättsstatsprincipen samt de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna.
På begäran av Europarådet har vi för de baltiska länderna,
Ryssland och Georgien arrangerat utbildning i frågor som gäller
anslutningen till Europeiska konventionen om de mänskliga
rättigheterna. Europarådet har också på många andra sätt
använt sig av finländarnas juridiska sakkunskap - bl.a. Tarja
Halonen och Gunnar Jansson har konsulterats. Finländska jurister
har varit, och är alltjämt, verksamma i olika juridiska uppdrag
inom organisationen - som exempel kan här nämnas de projekt som
syftar till att skapa nya grunder för samhällena i de forna
socialistländerna. Inom ramen för projekten har man utrett
förutsättningarna för medlemskap, lagt fram förslag till
sådana bestämmelser om de grundläggande fri- och
rättigheterna som bör ingå i nya grundlagar, bistått med råd
om organiseringen av kommunalförvaltningen och utarbetandet av
lagstiftning inom den kommunala sektorn samt utbildat domare och
andra personer som är involverade i rättssäkerhetsmaskineriet.
Finländska experter har likaså bistått vid utarbetandet av
lagstiftning som gäller tryggandet av minoriteternas ställning
och medborgarorganisationernas verksamhet ävensom de sociala
rättigheterna.
Finlands mål är att främja de mänskliga rättigheterna
överallt i världen. De mänskliga rättigheterna utgör inga
separata fenomen, utan är intimt förknippade med sakkomplexet
internationella relationer och internationellt samarbete. Att
stater sinsemellan enas om att respektera de mänskliga
rättigheterna och rättsstatsprincipen är dock inte allena
saliggörande. Det behövs också effektiva uppföljningssystem,
med vilkas hjälp man kan följa de enskilda staternas beteende.
Finlands representanter har - och härvid har utrikesminister
Tarja Halonen t.o.m. varit initiativtagare - aktivt varit med och
skapat olika uppföljningssystem inom Europarådet, system som
kompletterar det arrangemang FN praktiserar för övervakandet av
de mänskliga rättigheterna.
De internationella normerna gällande de mänskliga
rättigheterna påverkar Finlands lagstiftning och avgörandena i
våra domstolar. Finland rapporterar följaktligen regelbundet
till FN:s och Europarådets övervakningsorgan om situationen
för vår nationella lagstiftnings del. De här rapporterna har
väckt positiv respons. Den finländska praxis, enligt vilken
medborgarorganisationerna bereds möjlighet att diskutera
tillämpningen av konventionerna om de mänskliga rättigheterna
i Finland, har ansetts exemplarisk.
Av tradition har de internationella domstolarna avgjort de
mellanstatliga tvisterna. Genom Europeiska konventionen om de
mänskliga rättigheterna gavs individerna år 1950 en historisk
möjlighet att i en internationell domstol väcka talan mot sin
egen regering. För första gången i mänsklighetens historia
gav staterna en oberoende internationell domstol bindande
befogenhet att pröva och avgöra sådana påståenden om
konventionsförseelser som riktats mot dem. Europarådets
ministerkommitté kontrollerar också att domstolens domar
verkställs. Vidare kan ministerkommittén förutsätta s.k.
generella åtgärder, inklusive ändringar i lagstiftningen. I
ljuset av domstolens avgöranden försöker de finländska
myndigheterna se över sina egna åtgärder och korrigera
uppdagade brister.
Den enskilda individens möjlighet att över rättskränkningar
som man personligen upplevt anföra besvär hos internationella
organ har hittills gällt enbart medborgarrättigheter och
politiska rättigheter. Finland har av tradition betraktat de
mänskliga rättigheterna som en bredspektrig helhet. Styrkan i
det finländska systemet gällande de grundläggande fri- och
rättigheterna ligger bl.a. däri, att individernas frihet,
trygghet och rätt att delta i det samhälleliga beslutsfattandet
samt deras ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter liksom
de till miljön relaterade rättigheterna kan behandlas som en
enda helhet.
Den globalitet, odelbarhet och jämbördighet som gäller alla
mänskliga rättigheter är internationellt erkänd. Jag anser
det uppmuntrande att man numera har börjat diskutera också ett
stärkande av de internationella konventioner som avser de
ekonomiska, kulturella och sociala rättigheterna. I Europarådet
har man redan tagit ett konkret steg i den här riktningen: vid
ingången av juli trädde det tilläggsprotokoll till Europeiska
sociala stadgan i kraft som gäller s.k. kollektivt
klagomålsförfarande. De internationella och nationella
arbetsmarknadsorganisationerna och andra
medborgarorganisationerna kan i framtiden medverka i tillsynen
över de sociala rättigheterna genom att anföra klagomål hos
Europarådet i sådana fall där de anser att stadgan har
iakttagits på ett otillfredsställande sätt i någon
konventionsstat. Vid åstadkommandet av systemet med kollektivt
klagomålsförfarande har Finlands insats varit av central
betydelse.
I motsats till hur det var på Rafael Erichs tid eller låt oss
säga för bara ca tio år sedan är de internationella
domstolarna i dag en del av mången jurists vardag i någon av de
roller som juristen av tradition spelar t.ex. i egenskap av
privat part, juridisk företrädare för Finlands regering eller
en internationell organisation eller domare i en domstol. Finland
har kunnat erbjuda högt kvalificerade jurister för
internationella domarvärv: Raimo Pekkanen och Matti Pellonpää
i Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, Leif
Sevón och Virpi Tiili i Europeiska gemenskapernas domstol samt
Bengt Broms i skiljedomstolen mellan Förenta staterna och Iran.
I Amsterdamfördraget binder sig Europeiska unionen till
principen om respekterandet av de grundläggande fri- och
rättigheterna. Den reform gällande de grundläggande fri- och
rättigheterna som Finland genomförde 1995 påverkade för sin
del innehållet i Amsterdamfördraget. I förhandlingarna om
fördraget föreslog Finland en bestämmelse som i hög grad
motsvarar det reviderade och omfattande förbud mot
diskriminering som har följande ordalydelse i 5 § i
regeringsformen för Finland:
Ingen får utan godtagbart skäl ges en annan ställning på grund av kön, ålder, ursprung, språk, religion, övertygelse, åsikt, hälsotillstånd eller handikapp eller av någon annan orsak som hänför sig till hans person.
Amsterdamfördraget innehåller numera en bestämmelse som på
de flesta punkter stämmer överens med ovan återgivna paragraf
och som nästa år, när fördraget träder i kraft, blir en del
av unionsrätten.
Vår reform gällande de grundläggande fri- och rättigheterna
var epokgörande i många avseenden och den har otvivelaktigt
utvecklat vår kultur vad de mänskliga rättigheterna
beträffar. De grundläggande fri- och rättigheterna omfattar nu
alla individer inom ramen för Finlands jurisdiktionsområde.
Bestämmelsernas tillämpningsområde utvidgades väsentligt i
och med att man vid sidan av de traditionella medborgerliga
rättigheterna tog in också ekonomiska, sociala och kulturella
grundläggande rättigheter. Exempelvis minoriteternas
rättigheter har numera formulerats på ett sätt som t.o.m.
väckt positivt internationellt uppseende. Att de grundläggande
fri- och rättigheternas status stärktes är likaså
anmärkningsvärt. I 16 a § regeringsformen sägs att det
allmänna skall se till att de grundläggande fri- och
rättigheterna och de mänskliga rättigheterna respekteras.
Denna utgångspunkt bör man förhålla sig seriöst till. Ett
reellt respekterande av de grundläggande fri- och rättigheterna
kräver aktiva åtgärder från det allmännas sida.
Stärkandet av vår egen människorättskultur ger oss
möjligheter att på bredare basis än tidigare erbjuda också
andra samarbete och stöd. Finlands erfarenheter och sakkunskap
inom den juridiska sektorn är för närvarande föremål för
stort intresse. Stärkandet av de mänskliga rättigheterna
inklusive befästandet av minoriteternas rättigheter och
konsolideringen av demokratin ingår likaså i den centrala
målsättningen för Finlands biståndssamarbete.
I egenskap av en liten men stark rättsstat har vi förmånen att
kunna agera som ett slags laboratorium för den rättsliga
utvecklingen och förmedla kunskaper om våra erfarenheter. Detta
skapar förutsättningar för en reell dialog som i sin tur leder
till generellt erkännande. Vi har alla förutsättningar att på
ett allt mer djupgående sätt medverka i den internationella
debatten både inom ramen för det bilaterala umgänget och i
Europeiska unionens krets i ett vidare perspektiv.
Finlands erfarenheter av samarbetet med Kina inom den rättsliga
sektorn har varit positiva. Åsikter har utbytts och t.o.m.
svåra frågor har kunnat behandlas i en öppen atmosfär. Den
gemensamma ambitionen har varit att utreda de grundläggande
principerna för rättsstatens verksamhet.
Proportionerna i en stat av Kinas storleksklass är enorma och
förändringarna sker sällan i snabb takt. Kina har emellertid
klart uttryckt sin beredskap vad gäller en närmare anslutning
till det internationella systemet för skydd av de mänskliga
rättigheterna. Kina står i beråd att ratificera FN:s
konvention om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter,
och har nyligen undertecknat FN:s konvention om medborgerliga och
politiska rättigheter. Kina har redan signalerat ett intresse
för att på det juridiska planet få uppgifter om hur Finland
har genomfört de lagstiftningsreformer som förpliktelserna
gällande de mänskliga rättigheterna förutsätter och hur man
har utvecklat de härmed förknippade systemen hos oss.
I många fall kan en saklig dialog och ett praktiskt förankrat
samarbete leda till betydligt bättre resultat än vad som är
fallet om man väljer att fördöma och utöva påtryckning. De
mänskliga rättigheterna är genuint globala till sin karaktär.
Detta ger oss rätten - och också skyldigheten - att bry oss om
hur dessa rättigheter realiseras också på annat håll än här
i Finland.
Vid ett 100-årsjubileum bör man betrakta skeendena i ett
perspektiv som skär igenom epokerna. För 600 år sedan skrev
Dante att han var en världsmedborgare. Ett sådant tillstånd
är alltjämt snarare utopi än verklighet, även om vi
finländare redan är både finska medborgare och medborgare i
Europeiska unionen. Det sistnämnda förpliktar oss att öka
våra ansträngningar då det gäller medverkan i utvecklandet av
det europeiska medborgarsamhället - medborgarnas Europa - och
rättssamhället.
Internationellt engagemang kräver stark nationell självkänsla.
Man kan knappast föreställa sig fenomen som global rätt eller
värdediskussioner, om dessa inte baserar sig på en stark
rättskänsla och på det faktum att man redan i sin närmaste
krets står som garant för människovärdet och den generella
rättvisan. Internationaliseringen innebär att vi öppnar den
finländska rättskulturen för en växelverkan, inte att vi
importerar utländska modeller. Att värna om den nationella
rättskulturen måste alltid ges högsta prioritet.
När Suomalainen Lakimiesyhdistys firade sitt 50-årsjubileum
framförde president K.J. Ståhlberg en hälsning på de
juristers vägnar som i tiden grundat föreningen. Han
lyckönskade föreningen med anledning av dess insatser för
bekantgörandet och utvecklandet av Finlands lag och rätt samt
för det värde och den styrka som dessa element givits i vårt
folks tillvaro.
När vi nu femtio år senare firar föreningens 100-årsjubileum
kan vi alltjämt med tillförsikt begrunda den konstruktiva
betydelse som vår rättskultur har i dagens internationaliserade
värld. Det är värdefullt att Finlands juristkår med
respekterande av traditionerna, men med blicken riktad framåt,
värnar om och stärker människornas fri- och rättigheter både
i vårt eget land och utanför dess gränser.
Jag önskar Suomalainen Lakimiesyhdistys och dess medlemmar
välgång och lycka.