Suomennos
TASAVALLAN PRESIDENTTI MARTTI AHTISAARI
2.11.1998
AHVENANMAAN MAAKUNTAPÄIVIEN AVAJAISISSA
Ahvenanmaan itsehallintolain mukaan maakuntapäivät avaa
tasavallan presidentti tai tasavallan presidentin puolesta
maaherra. Suomen perustuslain mukaan tasavallan presidentillä on
aivan erityinen rooli suhteessa Ahvenanmaan itsehallintoon.
Presidentti ei ainoastaan harjoita valvontavaltaa
käyttäessään veto-oikeuttaan siinä tapauksessa, että
maakuntapäivät ovat ylittäneet itsehallintolain mukaisen
lainsäädäntövaltansa, vaan presidentti-instituutiota voidaan
myös pitää takeena siitä, että itsehallintoa kunnioitetaan
ja käsitellään asianmukaisella tavalla valtakunnan taholta.
Tässä yhteydessä haluan korostaa, että itsehallinnon
kehittyminen ja hyvinvointi ovat tärkeitä koko maalle. Kun
päätin tänä vuonna itse henkilökohtaisesti avata
maakuntapäivät, halusin siten osoittaa, että tunnen suurta
mielenkiintoa siihen, että itsehallintojärjestelmä toimii
maakunnan ja valtakunnan molemminpuoliseksi tyydytykseksi. On
varmasti myös syytä todeta, että tein päätökseni kauan
ennen kuin kesän itsenäisyyskeskustelu ja viime aikojen
kielikeskustelu leimahtivat.
Kesällä herätetty itsenäistä Ahvenanmaata koskeva keskustelu
on saanut suurta huomiota koko maassa, eikä vähiten siksi,
että aloitteentekijä on maakuntahallituksen jäsen. Moni
varmaan odottaa, että tasavallan presidentti ottaisi kantaa
mahdollisiin itsenäisyyspyrkimyksiin. Ensinnäkin on
syytä korostaa, että keskustelu, jota Ahvenanmaalla käydään,
on uusi eivätkä edes keskustelijat kuvittele, että
itsenäisyys voisi olla lähellä. Se, että mahdollisille
itsenäisyyspyrkimyksille löytyy tukea myös virallisen
Ahvenanmaan taholta, aiheuttaa kuitenkin sen, että keskustelu on
otettava vakavasti.
Ahvenanmaan itsehallinto on kehittynyt vakavien kansainvälisten
selkkauksien ratkaisuna. On sanottu, että eräs syy siihen,
että itsehallinto on toiminut niin hyvin, on se, että ratkaisu
on tuonut jokaiselle jotakin: Ahvenanmaan kuuluminen Suomen
suvereniteetin alaisuuteen tunnustettiin, Ahvenanmaa sai
itsehallintonsa ja Ruotsille taattiin, että Ahvenanmaa pysyy
demilitarisoituna ja neutraalina.
Ahvenanmaan itsehallinto on lukuisissa yhteyksissä tuotu esiin
kansainvälisenä esikuvana konfliktien ratkaisuksi. Ahvenanmaa
kuuluu tänä päivänä maailman rauhallisimpiin ja
onnellisimpiin alueisiin. Tätä on syytä vaalia. Haluan tässä
yhteydessä erityisesti mainita Tansanian presidentin Mkapan
vierailun viime kesänä. Minulle osoittamassaan kirjeessä
presidentti Mkapa on ilmaissut kiitollisuutensa siitä, että sai
vierailla Ahvenanmaalla.
Hän kirjoittaa näin: Oli hyvin huomaavaista taholtanne
järjestää meille vierailu Ahvenanmaalle, missä meitä ei
ainoastaan otettu erittäin hyvin vastaan ja osoitettu
erinomaista vieraanvaraisuutta, vaan missä saimme myös
tilaisuuden oppia jotain Ahvenanmaan ja Suomen valtion
välisestä monimutkaisesta suhteesta. Joitakin puolia tästä
suhteesta voitaisiin ehkä soveltaa kehittymässä olevaan
Sansibarin ja Unionin hallitusten väliseen suhteeseen. Siinä
tapauksessa saatamme tarvita teidän teknistä apuanne
kehitettäessä niitä meidän tarpeisiimme sopiviksi.
Ahvenanmaan erityisasema on herättänyt mielenkiintoa maailmalla
laajemminkin. Tästä syystä on parhaillaan perusteilla
kontaktiryhmä ulkoasiainministeriön ja Ahvenanmaan
maakuntahallituksen välille. Kontaktiryhmälle on ajateltu
tehtäväksi mm. Ahvenanmaan itsehallintomallin kansainvälistä
tunnetuksi tekemistä ja esittelyä ulkoasiainministeriön ja
ulkomailla olevien edustustojen kautta. Tällainen yhteistyön
lisääminen Helsingin viranomaisten ja Ahvenanmaan maakunnan
välillä on kaikkien osapuolten etu.
Nykyisen hallintomuodon muuttaminen ei ole Suomen tasavallan edun
mukaista. Tähän on monia ja monimutkaisia syitä. Tässä
yhteydessä haluan mainita ainoastaan tärkeimmät niistä.
Ahvenanmaalla toimiva itsenäisyysliike horjuttaisi alueen
tasapainoa. Rauhattomassa maailmassa meidän tulisi edelleen
voida esiintyä esikuvana siitä, miten suhteet voivat kehittyä
asteittain ilman, että itse tuomme kuvaan uusia
epävarmuustekijöitä. Ahvenanmaan itsenäisyys merkitsisi
muutoksia, jotka tänään ovat mahdottomia ennakoida. Kaikki
kansainväliset suhteet ennen kaikkea suhteet Euroopan
unioniin olisi rakennettava uudelleen, ja on hyvin
epävarmaa minkälaista valmiutta siihen löytyisi. Pienenä
valtiona Ahvenanmaa olisi taloudellisesti haavoittuva, kun
nykyisen taloudellisen järjestelmän antama turvallisuus
häviäisi. Elinkeino-oikeutta ja maan hankintaa ei luultavasti
enää olisi mahdollista rajoittaa, koska EU ei enää
hyväksyisi mitään poikkeuksia. Jopa kielisuojan perusta
häviäisi, mikä merkitsee sitä, että kansainvälisiä
yleissopimuksia olisi noudatettava ilman minkäänlaisia
poikkeuksia. Ruotsin kielestä tulisi enemmistökieli
vähemmistökielen sijaan. Ja viimeisenä mutta ei vähiten
tärkeänä seikkana: turvallisuuspoliittinen tilanne Itämeren
alueella horjuisi ennakoimattomalla tavalla.
Siinähän ei luonnollisestikaan ole mitään väärää, että
Ahvenanmaalla keskustellaan itsenäisyyskysymyksestä ja
selvitellään sen vaikutuksia ja edellytyksiä, mutta toivoisin,
että Ahvenanmaan virallinen linja pysyisi selkeänä. Sekä
Ahvenanmaalle että koko maalle on haitaksi, jos asiasta on
liikkeellä kahdenlaista mielipidettä. Siksi haluan tässä
yhteydessä toivomuksenani ilmaista, että sekä maakuntapäivät
että maakuntahallitus tulevassa työssään tekisivät selväksi
sen, että nykyinen itsehallinto muodostaa sen perustan, jolla
seistään ja jonka eteen tehdään työtä. Samalla tunnen,
että minun velvollisuuteni tasavallan presidenttinä on todeta,
ettei Suomella ole aikomusta luopua Kansainliiton aikoinaan
tunnustamasta suvereniteetista. Yhtä selvää on, että Suomi
jatkaa itsehallinnon kehittämistyötä, ja toivomukseni on,
että tämä tulevaisuudessakin voisi tapahtua yhteisymmärryksen
ja molemminpuolisen kunnioituksen vallitessa.
Kieli ja kielipolitiikka ovat kysymyksiä, jotka helposti saavat
tunteet kuohumaan. Eräs selitys tähän on varmasti se, että
kieli on niin tärkeä osa jokaisen henkilökohtaista
identiteettiä. Kaikkia niitä, jotka heittäytyvät mukaan
kielikeskusteluun, haluan kehottaa sovinnollisuuteen. Omien
kielellisten oikeuksien voimakas puolustaminen sekä toisten
oikeuksien kunnioittaminen luovat yhdessä vahvan perustan
rakentavalle toiminnalle. Tämä ei päde ainoastaan Suomessa,
vaan myös monikielisessä Euroopan unionissa. - Tämän päivän
huipputeknologian yhteiskunnassa myös kielikysymykset saavat
uusia ulottuvuuksia. Mahdollisuuksia palvella kansalaisia heidän
äidinkielellään rajoittaa usein se, mikä on teknisesti
mahdollista. Samalla tekniikka antaa täysin uusia
mahdollisuuksia monikieliseen palveluun. Monilla hallinnonaloilla
palvelu omalla äidinkielellä on tärkeä oikeusturvan
edellytys. Ahvenanmaalle mm. verohallinto on tällainen alue. On
tärkeää, että uusia tietojärjestelmiä rakennettaessa
muistetaan tehdä kaksikielisiä tietokoneohjelmia. Tämä ei ole
suuri kustannus siinä yhteydessä, mutta tulee jälkikäteen
tehtynä kalliiksi.
Viime vuosina tapahtuneista laajoista uudistuksista ja
muutoksista huolimatta maakuntapäiviä odottavat myös nyt monet
tärkeät tehtävät. Eduskunnassa käsitellään parhaillaan
itsehallintolain muuttamista koskevaa esitystä. Lakiehdotus
liittyy uutta Suomen Hallitusmuotoa koskevaan ehdotukseen, joka
on tarkoitettu tulemaan voimaan vuonna 2000. Muitakin
itsehallintolain muutoksia on vireillä työryhmässä, jonka
odotetaan antavan mietintönsä ensi vuoden alkupuolella. Toivon,
että olisi mahdollista löytää ratkaisut varsinkin niihin
ongelmiin, jotka koskevat lainsäädännön valvontaa ja
EU-asioiden käsittelyä.
Näillä sanoilla julistan Ahvenanmaan maakuntapäivät avatuiksi
ja toivon, että työ olisi tuloksellista sekä maakunnalle että
sen väestölle.