Översättning

FRU EEVA AHTISAARIS TAL VID ÖPPNANDET AV UTSTÄLLNINGEN
PURSUIT OF EXCELLENCE – CLASSIC DESIGN FROM FINLAND
DEN 15 SEPTEMBER 1998 I ATEN


Utställningar med konstindustri som tema är ett viktigt sätt för länder och till och med avlägsna kulturer att närma sig varandra. Föremål kan ofta förmedla den nationella kulturen effektivare än litteraturen eller bildkonsten. Allt sedan de utställningar som ordnades kring sekelskiftet har presentationen av formgivningen varit viktig för skapandet av en finsk identitet utomlands och för att göra Finland känt. Begreppet "finsk design" uppstod som ett resultat av begåvade och mångsidiga konstnärers och arkitekters strävanden och beledsagades av många internationella pris. Framgångarna under åren efter andra världskriget satte fart på industrins utveckling och exporten, och formgivningen blev en viktig stöttepelare för industrin. I dag är bra formgivning en viktig trumf i konkurrensen, de må sedan röra sig om skeppsbyggnad, mobiltelefoner eller bruksglas. Till de områden som finländarna behärskar väl hör också uppfinningar inom sektorerna arbetsredskap och arbetarskydd.

Den finska designen hämtar inspiration ur en stark nationell tradition, vars rötter återfinns i den gamla bondekulturen och den hantverksskicklighet som var en väsentlig del av bondekulturen. Till en tradition där bruksföremålens användbarhet är utgångspunkt för formgivningen hör också på ett naturligt sätt respekt för materialen och deras egenart. De ändamålsenliga formerna är klara, men kan i sin enkelhet verka strama. I Finland är naturen en viktig inspirationskälla. Naturen har gett upphov till särpräglade bilder, färger och former.

Finländarna har alltid varit öppna för intryck utifrån. Den europeiska kulturens gemensamma vagga stod i Hellas, vars vetenskap, konst och kultur är den västerländska civilisationens fundament och en aldrig sinande inspirationskälla för generation efter generation. Många av de forntida hellenernas uppfinningar är i dag självklarheter, men för samtiden var de gudagåvor. Någonting gudomligt måste förvisso finnas i allt skapande, även om utvecklingen alltid är beroende av den skapande människans erfarenhet och strävan. Under antiken var kvaliteten viktigare än mängden och det fanns inte maskiner som underlättade arbetet. Även om tillverkningen inte längre sker för hand i Finland, är målet kvalitet och estetisk helhet.

Denna utställning reflekterar det finska levnadssättet och strävan efter skönhet och ändamålsenlighet i vardagen. Jag hoppas att utställningen för sin del gynnar kulturutbytet mellan våra länder och fördjupa den inbördes förståelsen för våra respektive kulturer. Jag förklarar utställningen öppnad.