Översättning
FRU EEVA AHTISAARIS TAL VID ÖPPNANDET AV UTSTÄLLNINGEN
PURSUIT OF EXCELLENCE CLASSIC DESIGN FROM FINLAND
DEN 15 SEPTEMBER 1998 I ATEN
Utställningar med konstindustri
som tema är ett viktigt sätt för länder och till och med
avlägsna kulturer att närma sig varandra. Föremål kan ofta
förmedla den nationella kulturen effektivare än litteraturen
eller bildkonsten. Allt sedan de utställningar som ordnades
kring sekelskiftet har presentationen av formgivningen varit
viktig för skapandet av en finsk identitet utomlands och för
att göra Finland känt. Begreppet "finsk design"
uppstod som ett resultat av begåvade och mångsidiga
konstnärers och arkitekters strävanden och beledsagades av
många internationella pris. Framgångarna under åren efter
andra världskriget satte fart på industrins utveckling och
exporten, och formgivningen blev en viktig stöttepelare för
industrin. I dag är bra formgivning en viktig trumf i
konkurrensen, de må sedan röra sig om skeppsbyggnad,
mobiltelefoner eller bruksglas. Till de områden som finländarna
behärskar väl hör också uppfinningar inom sektorerna
arbetsredskap och arbetarskydd.
Den finska designen hämtar inspiration ur en stark nationell
tradition, vars rötter återfinns i den gamla bondekulturen och
den hantverksskicklighet som var en väsentlig del av
bondekulturen. Till en tradition där bruksföremålens
användbarhet är utgångspunkt för formgivningen hör också
på ett naturligt sätt respekt för materialen och deras
egenart. De ändamålsenliga formerna är klara, men kan i sin
enkelhet verka strama. I Finland är naturen en viktig
inspirationskälla. Naturen har gett upphov till särpräglade
bilder, färger och former.
Finländarna har alltid varit öppna för intryck utifrån. Den
europeiska kulturens gemensamma vagga stod i Hellas, vars
vetenskap, konst och kultur är den västerländska
civilisationens fundament och en aldrig sinande
inspirationskälla för generation efter generation. Många av de
forntida hellenernas uppfinningar är i dag självklarheter, men
för samtiden var de gudagåvor. Någonting gudomligt måste
förvisso finnas i allt skapande, även om utvecklingen alltid
är beroende av den skapande människans erfarenhet och strävan.
Under antiken var kvaliteten viktigare än mängden och det fanns
inte maskiner som underlättade arbetet. Även om tillverkningen
inte längre sker för hand i Finland, är målet kvalitet och
estetisk helhet.
Denna utställning reflekterar det finska levnadssättet och
strävan efter skönhet och ändamålsenlighet i vardagen. Jag
hoppas att utställningen för sin del gynnar kulturutbytet
mellan våra länder och fördjupa den inbördes förståelsen
för våra respektive kulturer. Jag förklarar utställningen
öppnad.