TASAVALLAN
PRESIDENTIN PUHE PRESSE- UND FUNK-BALLIN
"AATTOILLAN" TILAISUUDESSA BERLIINISSÄ
7.1.2000
Sydämellinen kiitos
ystävällisestä kutsusta tulla puhujaksi tähän
Europäischer Presse- und Funk-Balliin liittyvään
tilaisuuteen. Berliini, yhdistyneen Saksan
pääkaupunki, on paikka, jonne tulen aina
mielelläni. Ja varsinkin kun tilaisuus on osa uuden
vuosituhannen ensimmäistä Presse- und Funk-Ballia.
Olen iloinen saadessani puhua näin arvovaltaiselle
yleisölle.
Vuosituhannen vaihdos
suuntaa ajatuksemme luontevasti eteenpäin nimenomaan
täällä Berliinissä, jossa ovat vahvasti läsnä
ei vain Saksan ja Euroopan historia vaan myös
Euroopan tulevaisuus.
Suomi on asettunut
Berliiniin uuden suurlähetystönsä myötä. Kuten
monet teistä tietävät, Suomen suurlähetystö
Tiergartenissa on osa pohjoismaista
lähetystökokonaisuutta. Kupariaidan yhdistämällä
lähetystöalueella jokaisella viidellä
Pohjoismaalla on oma kansliarakennuksensa. Näiden
lisäksi paikalla on yhteinen monitoimitalo, jossa on
mm. näyttely- ja yleisöpalvelutiloja. Berliini on
Pohjoismaille tärkeä metropoli. Siksi olemme
tulleet tänne ensimmäisten joukossa. Tarkoituksemme
on säilyttää hyvät yhteydet perinteisiin
yhteistyökumppaneihimme täällä ja päästä
lähempään kanssakäymiseen Pohjoismaista
kiinnostuneiden berliiniläisten ja läheisten
osavaltioiden asukkaiden kanssa.
Meille suomalaisille
uusi vuosituhat on avautumassa monella tapaa
kasvavien yhteyksien merkeissä. Mikäli Bertolt
Brecht tulisi nyt Suomeen, hän ei enää puhuisi
meistä ¨kansana joka vaikenee kahdella kielellä¨.
Pikemminkin häntä ihmetyttäisi, mitä tärkeätä
puhuttavaa kadulla kulkevilla, junissa matkustavilla
ja vaikkapa kahviloissa istuvilla suomalaisilla
jatkuvasti on matkapuhelimiinsa. Sitäkin enemmän
Brechtiä ihmetyttäisi, ettei tuo laite ole vain
kaupunkikulttuurin ilmentymä, vaan kiinteä osa
esim. metsurin varustusta, siinä missä
moottorisahakin.
Matkapuhelimet,
internet ja informaatioteknologia kokonaisuudessaan
ovat osa esiin murtautuvaa maailmanlaajuista
kulttuuria. Rajojen madaltuminen ja poistuminenkin on
informaatioteknologian myötä yhdeltä osin
toteutumassa. Ihminen ei ole enää sidottu aikaan ja
paikkaan samalla tavoin kuin suurimman osan
tähänastista historiaansa. Tietoa on helpompi saada
ja välittää eteenpäin kenenkään estämättä.
Muutokset jatkuvat ja eteemme avautuu yhä uusia
mahdollisuuksia hyödynnettäväksi ja ongelmia
ratkaistavaksi.
Olisi kuitenkin virhe
ajatella, että tekniikan kehittymisen myötä
yhteytemme historiaan katkeaisi ja meitä koskisivat
aivan uudet luonnonlait. Päinvastoin,
vastaisuudessakin keskeisiä haasteitamme on se,
miten elämme sovussa naapuriemme kanssa, miten
edistämme hyvinvointia ja tasa-arvoa ja miten teemme
kaiken tämän kestävällä tavalla.
Euroopan tulevaisuutta
pohdittaessa emme voi unohtaa Venäjää. Emme
nimenomaan siitä syystä, että Venäjä on
tulevaisuudessa toivottavasti entistä tiiviimpi osa
Eurooppaa ja venäläiset entistä tiiviimmin mukana
eurooppalaisessa yhteistyössä.
Kuluneen vuosisadan
kehitys Venäjällä on eri vaiheissaan tuntunut
myös Berliinissä. Jatkossakaan venäläisen
yhteiskunnan edistysaskeleet ja taantumat eivät
rajoitu vaikutuksiltaan vain siihen itseensä.
Venäjä avautui
ennennäkemättömästi 1990-luvun kuluessa. Omaa
valtapiiriään rakentaneesta supervallasta tuli
kansainvälisestä vuorovaikutuksesta riippuvainen
euraasialainen valtio. Ruplan arvon romahduksen
jälkeen 1998 viennin osuus on noussut kolmannekseen
bruttokansantuotteesta. Kun Euroopan unionista on
tullut Venäjän tärkein kauppakumppani 40 prosentin
osuudella, Itämeren alueen merkitys kauppaväylänä
on korostunut.
Venäjän saavutukset
kansanvallan kehittämisessä ovat melkoiset,
varsinkin kun ottaa huomioon historiallisen
kokemuksen puuttumisen. Joulukuussa pidettiin
kolmannet demokraattiset kansanedustajanvaalit. Virta
vei kohti keskustaa. Kaikki keskeiset poliittiset
voimat olivat valmiita taistelemaan vallasta duumassa
eikä duuman valtaa vastaan.
Myös maan seuraavan
presidentin valinnassa noudatetaan perustuslaissa
säädettyä järjestystä. Kukaan ei ole asettanut
kyseenalaiseksi kansan oikeutta valita vaaleilla omat
johtajansa. Tämä tuli selvästi ilmi presidentti
Jeltsinin ilmoittaessa erostaan. Jeltsinin rooli
Venäjän demokraattisen kehityksen edistäjänä on
ollut merkittävä. Venäjän historia ei juuri tunne
tilanteita, joissa vallasta luovutaan vapaaehtoisesti
ja seuraaja valitaan vapailla vaaleilla. Jeltsinin
kaudella Venäjä aloitti kehittymisen kohti kypsää
demokratiaa, eikä paluuta entiseen enää ole.
Monet Venäjän
muutoksista eivät olleet tietoisen suunnittelun
tulosta vaan seurausta rajojen avautumisesta ja
ihmisten puhe- ja toimintavapauden
lisääntymisestä. Monessa tapauksessa jouduttiin
toimimaan täysin ilman varmuutta päätösten
pitkäaikaisista vaikutuksista. Olisimmeko
esimerkiksi pystyneet uudistusten alussa aavistamaan,
millaisiin omistusrakenteisiin ja taloudellisiin
vaikutuksiin markkinatalouskehityksen kannalta
välttämätön yksityistäminen johtaisi?
Venäjän
demokratisoituminen ja markkinatalouskehitys ovat
siirtäneet pitkälti päätösvaltaa pois Moskovasta
alueille ja yrityksiin. Suomenkin luontevia
yhteistyökumppaneita ovat lähialueillamme
sijaitsevat Murmanskin alue, Karjalan tasavalta,
Pietari ja Leningradin alue. Tämä
desentralisoitumisprosessi on vaikutuksiltaan
pääosin myönteinen. Parhaimmillaan se johtaa
kansalaisten aktiivisuuden lisääntymiseen ja
terveeseen kilpailuun erilaisten uudistus- ja
kehitysmallien kesken. Jo nyt on havaittavissa,
kuinka esimerkiksi investointien edistämisessä
menestyneen Novgorodin alueen toimintatapoja
yritetään soveltaa myös muilla alueilla.
Päinvastoin kuin jotkut pelkäävät,
desentralisointi johtaa näin Venäjän talouden ja
yhteiskunnan vahvistumiseen, ei sen heikkenemiseen
tai hajoamiseen.
Venäjän 1990-luvun
kehityksen avoin haava on jo liki vuosikymmenen
jatkunut Tshetshenian konflikti. Tshetsheenien
erityinen asema Venäjän kansojen joukossa tulee
selvästi ilmi jo klassisessa venäläisessä
kirjallisuudessa, esimerkiksi Lermontovin ja Tolstoin
teoksissa, ja erittäin selvästi myös
Solzhenitsynin Vankileirien saaristo -teoksessa.
Tshetsheenit olivat myös yksi niistä kansoista,
jotka Stalin karkotti kotiseuduiltaan 1940-luvulla.
Tshetshenian historiaan ovat kuuluneet toistuvat
kapinat keskushallitusta vastaan. Niinpä
Neuvostoliiton hajoamisprosessin alettua 1991
tshetsheenien johtajat pyrkivät luomaan itsenäisen
tasavallan. Neuvostoliiton perustuslaki takasi vain
15 liittotasavallalle oikeuden erota liitosta.
Autonomisena tasavaltana Tshetshenialla tätä
oikeutta ei ollut.
Vuosien 1994-96
verinen kamppailu nosti tasavallan maailman
tietoisuuteen. Hiljaisemman vaiheen jälkeen se
palasi uudelleen otsikoihin viime syksynä. Syksyn
mittaan Tshetshenian konflikti ja sen seurauksena
syntynyt inhimillinen hätä nousivat Euroopan
unionin ja Venäjän välisen keskustelun
tärkeimmäksi aiheeksi.
Euroopan unioni on
tuominnut voimakkaasti siviiliväestöön
kohdistuneen Venäjän suhteettoman ja
sattumanvaraisen voimankäytön. Unioni on tukenut
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Etyjin roolin vahvistamista alueella. Helsingin
huippukokous päätti lisäksi katsoa, mitä
johtopäätöksiä EU:n on tehtävä keskinäisten
suhteidemme osalta Venäjän jatkaessa sotatoimiaan.
Näkemyksemme mukaan
Venäjä haluaa olla ja myös on osa Eurooppaa. Kun
näin on, Venäjän on noudatettava tinkimättä
hyväksymiään kansainvälisen humanitaarisen
oikeuden normeja ja pelisääntöjä. Tämä
sanottiin selvästi myös Helsingin
Eurooppa-neuvostossa. Euroopan unioni on sitoutunut
pitkäaikaiseen kumppanuuteen Venäjän kanssa.
Tämä käy ilmi sekä EU:n Venäjä-strategiasta
että sen pohjoisen ulottuvuuden politiikasta.
Pyrimme estämään sen, että Venäjä omalla
politiikallaan ajaisi itsensä yhä kauemmaksi
Euroopasta ja sen edustamista arvoista. Tämän
perusedellytyksenä on jatkuva työ
kansalaisyhteiskunnan vahvistamiseksi Venäjällä.
Vajaa kuukausi sitten
Helsingin Eurooppa-neuvosto päätti laajentaa
jäsenyysneuvotteluita käyvien maitten piiriä.
Entisten kuuden maan lisäksi nyt mukaan otettiin
kuusi uutta maata. Myös Turkki on nyt ehdokasmaitten
joukossa. EU:n laajentumisessa on edelleen sama
perustavoite kuin hiili- ja teräsyhteisön
perustamisessa 1950-luvun alussa: poliittisen
vakauden ja turvallisuuden sekä taloudellisen
hyvinvoinnin lisääminen.
Jo käynnissä olevat
ja nyt käynnistettävät jäsenyysneuvottelut
vievät joitakin vuosia - kunkin maan omista
suorituksista riippuen. Mutta entä sitten kun
seuraava suuri EU:n laajennuskierros on loppuun
käyty? Mihin asettuu Euroopan ulkoraja ja miten
tehdään yhteistyötä tuon rajan yli?
Vakauden ja
hyvinvoinnin piiri ei saa nyt eikä tulevaisuudessa
pysähtyä EU:n ulkorajalle. Meidän täytyy jo nyt
tehdä työtä sen eteen, että yhteistyötä
haittaavia rajoja häivytetään ja edellytyksiä
vuorovaikutuksen tiivistämiseksi luodaan.
Olen mielihyvin
osallistunut yhtenä suojelijana liittopresidentti
Roman Herzogin käynnistämään ja liittopresidentti
Johannes Raun jatkamaan hankkeeseen "Dialogue of
Cultures", jolla nimensä mukaisesti pyritään
edistämään kulttuurien välistä dialogia.
Hankkeen yhtenä lähtökohtana on ollut professori
Samuel Huntingtonin teoria kulttuurien
yhteentörmäyksestä ja niistä keinoista millä
tätä yhteentörmäystä voidaan torjua.
Vaikka Huntingtonin
näkemyksiä onkin arvosteltu yksipuolisuudesta,
jää hänen ansiokseen huomion kiinnittäminen
kulttuurien ja uskontojen keskinäisen harmonian
merkitykseen maailmarauhalle. Ei riitä, että
keskitymme talouteen ja taloudellisten epäkohtien
korjaamiseen. Meidän on kiinnitettävä huomiota
myös siihen, mitä myönteistä uskonnoilla ja
kulttuureilla on annettavanaan. Uudella
vuosituhannella kestävää kehitystä ei voi
rakentaa, jos unohtaa kulttuuriemme perustan.
Kulttuurierot eivät
automaattisesti johda kilpailuun ja konflikteihin,
mutta olisi hyödyllistä etsiä ja korostaa meitä
yhdistäviä yleismaailmallisia ja yleisinhimillisiä
arvoja. Voimme yhdessä kamppailla eriarvoisuutta,
nälkää ja puutetta vastaan.
Kulttuurien ei siis
tarvitse muuttua samankaltaisiksi, vaan meidän
täytyy tiedostaa, että kulttuurit ja uskonnot
täydentävät toisiaan. Tästä näkökulmasta
jokainen kulttuuri on arvokas ja sen sanoma
kuulemisen arvoinen.
Dialogue of Cultures
-hanke korostaa kasvatuksellisia keinoja tämän
muutoksen aikaansaamisessa. Arvoristiriidat voivat
toimia konfliktien hälytysmerkkeinä, joita
täytyisi harjoitella kuulemaan. Siihen tarvitaan
avoimuutta ja uudenlaista eettistä herkkyyttä.
Yksi itäisten ja
läntisten kulttuurien välisistä arvoristiriidoista
liittyy tapaan, millä oikeuksien ja velvollisuuksien
suhdetta tarkastellaan. On tullut aika ottaa
vakavasti pohdittavaksi Gandhin ajatus, jonka hän
lausui tutustuessaan YK:n ihmisoikeuksien
julistukseen: "Oikeuksien Ganges saa alkunsa
velvollisuuksien Himalajalta".
Yksi keino herättää
yhteistä eettistä vastuullisuutta on kysyä lakeja
valmisteltaessa ja säädettäessä, miten niissä
otetaan huomioon ihmiskuntaa yhdistävät yhteiset
eettiset periaatteet, joista käytetään usein
nimitystä globaalietiikka. Suomen eduskunnassa
toimiva globaalietiikkaryhmä pyrkii toiminnassaan
herättämään tätä tietoisuutta kansanedustajien
keskuudessa. Se kysyy lakeihin sisältyvien
arvovalintojen perusteita ja niiden suhdetta
kansainväliseen eettiseen vastuuseemme. Tällaisten
ryhmien perustaminen eri parlamentteihin voisi olla
yksi keino maailmanlaajuisen yhteisvastuun
edistämisessä.
Tekninen kehitys on
totuttanut meidät maailmanlaajuisiin välittömiin
yhteyksiin ja tehnyt meidät kärsimättömiksi
tulosten saavuttamisen suhteen. Samalla tavoin kuin
meidän on mahdollista saada välitön puheyhteys
lähes kaikkialle maailmassa, odotamme että
toimintamme laajojenkin tavoitteiden saavuttamiseksi
kantaisi välitöntä hedelmää. Mikäli tuloksia ei
heti ala kuulua ja tulee takaiskuja, petytään ja
jätetään toimet kesken.
Välittömän hyödyn
tavoittelu voi olla kannustavaa ja toimia
tuloksekkaasti joillakin elämän aloilla. Mutta en
usko sen olevan kaikkeen soveltuva toimintamalli.
Yhä nopeasykkeisemmäksi käyvässä maailmassa
tarvitsemme edelleen myös hitaita ja
pitkäjännitteisiä hankkeita. Itse olen ihaillut
sitä vakaumusta ja loputonta tulevaisuuden uskoa,
jolla Euroopan suuria katedraaleja on rakennettu
vuosisataisina hankkeina. Rakennushankkeet ovat
välillä pysähtyneet. Sodat ovat tuhonneet
valtakuntia. Mutta niukkuuden ja kurjuuden keskeltä
on yhä uudelleen lähdetty jatkamaan kauan sitten
aloitettua. Samanlaista pitkäjänteisyyttä ja
vakaumusta me tarvitsemme etsiessämme arvojen
yhteisyyttä kulttuurien välille
Kiitos.