TASAVALLAN
PRESIDENTIN PUHE PRESIDENTTI URHO KEKKOSEN
100-VUOTISJUHLAVUODEN AVAJAISTILAISUUDESSA KUOPIOSSA
23.1.2000
Pysyvä
ja muuttuva Urho Kekkosen perinnössä
Urho Kaleva Kekkonen
syntyi 100 vuotta sitten keskelle kiihkeän luovaa
aikaa. Suomen kansallisen sivistyksen ja suomalaisen
kansalaisyhteiskunnan luominen oli hyvässä
vauhdissa. Tiede, taide ja koko kulttuurielämä
kehittyivät suurin harppauksin; yhteydet maailman
metropoleihin olivat vilkkaat. Tulevaa talouden
nousua ennakoiva taloudellisen lainsäädännön
muuttaminen ja elinkeinorakenteen muutos oli
lähtenyt liikkeelle, vaikka yhteiskunta
kokonaisuutena oli vielä talonpoikainen. Tietoisen
kehitystyön tuloksena suomenkieli alkoi olla
sivistyskieli, ja sillä ilmestyi kansainvälisetkin
mitat täyttävä omakielinen kirjallisuus.
Eurooppalaiset aatteet rantautuivat Suomeen ja
synnyttivät vilkkaan seura- ja yhdistystoiminnan.
Suomi järjestäytyi myös poliittisesti. Kaikki
tämä kypsytti suuriruhtinaskunnan itsenäistymisen
edellytyksiä.
Kekkosen nuoruus ja
varhainen poliittinen toiminta osuivat aikaan,
jolloin itsenäistynyt Suomi otti ensimmäisiä ja
osin myös hänelle henkilökohtaisesti raskaita
askeleitaan. Itsenäisyyden säilyttäminen oli
ylivertaisen tärkeä kansallinen tavoite. Punaisista
ja valkoisista ehti eheytyä riittävän yhtenäinen
kansakunta, joka kesti ankarimman mahdollisen
koetuksen toisen maailmansodan aikana. Suomi
säilytti demokraattisen valtiojärjestyksen ainoana
Neuvostoliiton lännenpuoleisena rajanaapurina.
Esiteollinen Suomi oli hyvää vauhtia muuttumassa
teolliseksi.
Pääministerinä ja
presidenttinä Urho Kekkonen oli teollisen ja myös
suurteollisuutta kehittävän Suomen ohjaksissa.
Samalla itsenäisyytensä säilyttänyt maa opetteli
tosissaan kansainvälistymistä. Ulkopolitiikasta
tuli keskeinen poliittisen osaamisen alue.
Kellosepän tarkkaa työtä vaadittiin, kun Suomi
kehitti poliittisia ja taloudellisia suhteitaan niin
itään, länteen kuin eteläänkin. Sisäisesti
maltti riitti nopeaan vaurastumiseen. Ajan
valtavirran mukaan valtio vahvistui, siitä tuli
keino jakaa vaurautta niin, että kaikki suomalaiset
pääsivät siitä osallisiksi. Peräkkäiset
koulu-uudistukset ja korkeakoululaitoksen
laajeneminen lisäsivät opin tiellä oppineita. Maa
otti lahjakkuusreservinsä käyttöön.
* * *
Nyt sata vuotta
presidentti Kekkosen syntymän jälkeen arvioimme
hänen perintöään niin ikään keskellä suuria
muutoksia: talous muuttuu maailmanlaajuiseksi,
politiikka eurooppalaistuu ja kulttuurista on tulossa
uudelleen keskeinen kansallinen vahvuustekijä.
Globaali talous hakee voimansa kaikki rajat
ylittävistä tieto- ja tuotantoverkostoista. Talous
ei - kuten eivät uudet sosiaaliset ja ekologiset
ongelmatkaan ole enää yksin
kansallisvaltioiden keinoin hallittavissa. Tarvitaan
kansainvälistä ja meillä erityisesti
eurooppalaista yhteistyötä. Tällaisessa maailmassa
selviytyvät parhaiten kulttuurisesti vahvat kansat,
joilla on vahva elinvoima, osaaminen ja
yhteistyökyky.
Nykypäivän silmin
monet niistä keinoista, joita Kekkonen käytti
tavoitteidensa toteuttamiseksi, olisivat
vanhentuneita. Hyvä esimerkki on aluepoliittisin
tavoittein tehty maaseudun teollistaminen, osin myös
valtionyhtiöiden avulla. Sellainen keino ei enää
toimisi. Mutta itse tavoitteissa on paljon sellaista,
joista voi hakea oppia myös tämän päivän
tarpeisiin. Kekkoselle keskeisiä tavoitteita olivat
Suomen kansan oikeus määrätä itse omasta
kehityksestään, ihmisten sosiaalinen ja alueellinen
tasa-arvoisuus sekä kaiken pohjana suomalaisen
sivistyselämän ja kulttuurin elinvoima.
* * *
Yksi presidentti
Kekkosen perinnön pysyvä elämänohje on
nähdäkseni seuraava. Etenkin pienen kansan on
tarkasti seurattava maailman muuttumista ja
pohdittava sitä, miten muuttuvissa oloissa voidaan
parhaiten toteuttaa perimmäiset tavoitteet,
kansakunnan hyvä. Tämän ydintä on kansan oikeus
määrätä itse omasta tiestään ja
kehityksestään. Kansakunta ei turvaa kehitystään
käpertymällä itseensä vaan asettumalla rohkeasti
vuorovaikutukseen muun maailman kanssa.
Kekkonen kävi yhden
elämänsä ratkaisevimman henkisen paininsa
jatkosodan loppuvaiheessa 19431944 yhdessä
lähimpien ystäviensä kanssa. Näytti siltä, että
koko se maailmankuva, jonka hän oli nuoruudessaan
omaksunut ja jonka puolesta myös Pekka Peitsenä
kynän keinoin taistellut, oli romahtamassa.
Arkkivihollinen Neuvostoliitto oli selviytymässä
yhdeksi maailmanpalon voittajaksi. Suomen
itsenäisyys, suomalaisten oikeus itse päättää
omista asioistaan kansanvallan periaatteiden mukaan,
oli todellisessa vaarassa. Kysymyksenä oli, miten
perimmäinen tavoite voidaan toteuttaa
perusteellisesti muuttuvissa ulkoisissa oloissa.
Tarvittiin armottoman rehellistä tilannearviota
eikä kipeitäkään, lähes mahdottoman tuntuisia
uudelleenarvioita saanut kavahtaa.
Tiedämme tänään,
että Suomi turvasi itsenäisyytensä raskaiden
uhrausten, realistisen tilannearvion, kansanvallan
perinteen ja ponnisteluja kysyneen
jälleenrakennuksen avulla. Suomen tie oli
yhdistelmä sopeutumista ja periaatteista kiinni
pitämistä. Meillä on tänään myös konkreettista
havaintoaineistoa siitä, miten tuhoisiin
taloudellisiin, moraalisiin ja ekologisiin
seurauksiin epäonnistuminen olisi johtanut. Tämän
tien hahmottamisessa ja toteuttamisessa löytyi
paikka Kekkosen tapaiselle, oman henkisen paininsa
perin juurin läpikäyneelle miehelle, ensin
presidentti Paasikiven läheisenä työtoverina ja
sitten valtionpäämiehenä.
* * *
Suhteet
Neuvostoliittoon olivat ulkopolitiikan keskeinen
kysymys koko sodanjälkeisen ajan. Kylmän sodan
karikoista selviäminen ja toimivien
yhteistyösuhteiden rakentaminen sekä itään että
länteen olivat merkittäviä saavutuksia, joiden
merkitys on jälkeenpäin vain korostunut.
Presidentti Kekkosen
pitkällä toimikaudella Suomesta tuli aktiivinen
vaikuttaja kansainvälisessä politiikassa.
Liikkumavara ei ollut aluksi suuri, mutta sitä
käytettiin ja lisättiin. Pohjoismaisen yhteistyön
kehittäminen, aktiivinen osallistuminen
Yhdistyneiden kansakuntien toimintaan ja hyvien
keskusteluyhteyksien luominen Suomen kannalta
tärkeimpiin valtioihin olivat hänen kautensa
ulkopolitiikan tärkeitä tavoitteita. Kekkonen oli
myös ensimmäinen suomalaispoliitikko, joka oli
merkittävä toimija kansainvälisissä yhteyksissä.
Kekkosen myöhempien
vuosien suursaavutus oli Euroopan turvallisuus- ja
yhteistyökokouksen aikaansaaminen. Se oli
lähtökohta yhteisille eurooppalaisille arvoille
perustuvalle politiikalle, joka ajan mittaan johti
kylmän sodan päättymiseen sekä demokratian
juurtumiseen Keski- ja Itä-Euroopassa. Etykin ja sen
periaatteiden luomalle pohjalle rakentui myös
1990-luvulla uusi Venäjä. Presidentti Kekkosen työ
on jatkunut tähän päivään saakka.
* * *
Aika ajoin on esitetty
arvioita, miten Kekkonen olisi toiminut jossain
nykyisessä tilanteessa. Tätä emme voi
valitettavasti tietää. Meillä on kuitenkin paljon
opittavaa omasta menneisyydestämme.
Historiaan
perehtyminen ei vapauta meitä vastuusta omaa
aikaamme koskevissa päätöksissä. Samalla kun
arvioimme kriittisesti Kekkosen käyttämisen
menettelytapojen oikeellisuutta, voimme ottaa oppia
Kekkosen ennakkoluulottomuudesta, rohkeudesta,
vastuunkannosta ja isänmaallisuudesta. Meidän ei
pidä tehdä niin vain perinteen vuoksi, mutta
meidän ei pidä myöskään muuttaa kantojamme vain
tehdäksemme pesäeroa menneeseen. Kaikessa ulko- ja
turvallisuuspoliittisessa päätöksenteossa meidän
täytyy ajatella Suomen kansan parasta.
Otan esimerkiksi
Suomen noudattaman sotilaallisen liittoutumattomuuden
linjan. Voimme luottaa omaan arvioomme ja
kokemukseemme, joka on osoittanut toisaalta
sotilaallisen liittoutumattomuuden ja toisaalta
aktiivisen osallistumisen poliittiseen yhteistyöhön
Euroopassa ja laajemminkin parhaiten palvelevan
kansamme etua nykyisessä tilanteessa. Tällä
linjalla on myös kansalaisten vankka tuki.
* * *
Jos ulkosuhteiden
hyvä hoito on kansakunnan menestystekijöistä
toinen, on sisäinen yhteenkuuluvuus toinen.
Yhteiskunta on vahva vain, jos ihmiset kaikissa
ryhmissä ja kaikilla alueilla kokevat, että he
tulevat omassa maassaan oikeudenmukaisesti
kohdelluiksi. Presidentti Kekkonen sai lujimman
kannatuksensa salomaiden vähäväkiseltä kansalta.
Heidän hyväkseen hän pyrki myös toimimaan. Hän
tunsi toistuvaa huolta työllisyydestä, myös siksi,
että hänelle työn puute on yksi tärkeimmistä
eriarvoisuutta ja osattomuutta aiheuttavista
tekijöistä. Päätöksentekijänä hän paransi
niiden ihmisten sosiaalista turvaa, jotka eivät
syystä tai toisesta voineet itse huolehtia
itsestään. Ja hän oli valmis ennakkoluulottomasti
käyttämään aikansa vahvistuvaa valtiota
tasa-arvoa lisääviin tarkoituksiin.
Kaikki tämä on
edelleen ajankohtaista, tosin yhdellä lisäyksellä.
Avoimen talouden maailmassa yksityisen valtion
mahdollisuudet tasa-arvon lisäämiseksi ovat aiempaa
rajallisemmat. Talouden pelisäännöistä ja
puitteista on päätettävä kansainvälisesti,
missä Euroopan unioni on tärkeä sekä sisäisten
säädöstensä kannalta että maailmanpolitiikan
toimijana. EU:n vaikutus on jo nyt ilmeinen
maatalous- ja aluepolitiikkaan, mutta voi olettaa sen
merkityksen kasvavan myös muilla elämänaloilla.
Nyt taantuvien
alueiden tulevaisuus ei kuitenkaan voi perustua yksin
sosiaali- ja tukipolitiikan varaan. Tarvitaan omaa
aktiivisuutta ja voimavarojen tehokasta ja
näkemyksellistä käyttöä. Kuten todettu, Kekkonen
käytti oman aikansa keskeisintä yhteiskuntaa
muokkaavaa prosessia, teollistamista ja myös
valtionteollisuutta, aluepoliittisiin tarkoituksiin
ja tuomaan alueiden voimavarat markkinoille. Mikä
voisi olla vastaava nykyajan keino? Miten voisimme
tänään huolehtia Kekkosen alueellista tasa-arvoa
koskevasta perinnöstä?
Suomi näyttää
pääsevän kovin eritahtisesti mukaan siihen uuteen,
maailmanlaajuisia markkinoita hyväksi käyttävään
talouteen, joka perustuu joustavaan tieto- ja
tuotantoverkostojen käyttöön ja nopeasti
kehittyvään osaamiseen. Suurimmat kaupunki- ja
yliopistokeskukset elävät jo täysipainoisesti
tässä maailmassa ja kehittyvät ennätysmäisen
ripeästi. Ne vetävät kansallisia voimavaroja
itseensä tavalla, jonka useat ja etenkin sosiaaliset
seuraukset ovat huonoja. Uuden aluepolitiikan
täytyisi tuoda vastaus tähän. Peruskysymys on,
miten nyt taantuvien alueiden niin maaseudun
kuin kaupunkienkin - osaaminen ja voimavarat
voitaisiin kehittää sellaisiksi alueellisiksi
osaamisverkostoiksi, jotka menestyvät avoimilla
rajat ylittävillä maailmanmarkkinoilla. Miten koko
maa voidaan pitää asuttuna?
Ennen kaikkea
tarvitsemme nyt aluepoliittisen ajattelun
uudistumista tavalla, joka aktivoi alueet ja niiden
osaamisen. Tarvitsemme entistä selkeämpiä
näkemyksiä ja niihin sisältyviä rohkeita
valintoja. Tarvitsemme osaamisen ja yritysten
kokoamista riittävän suorituskykyisiksi
yhteistyöverkostoiksi ja tässä tietotekniikan
täysimääräistä hyväksikäyttöä. Tarvitsemme
paljon nykyistä rohkeampaa panostamista
markkinatuntemukseen ja markkinointiin. Ja tarvitaan
entistä oleellisesti tehokkaimpia osaamisen
kehittämisjärjestelmiä tukemaan valittuja visioita
ja niitä toteuttavia tuotantoverkostoja. Tämä
toisi uuden elon taantuvien alueiden elämään. Kuka
ottaisi uuden toimintapolitiikan kehittämisestä
vastuun? Voisiko esimerkiksi Sitra sen tehdä? Vai
tarvitaanko kokonaan uusia toimijoita? Emme elä
sellaista keskitetyn päätöksenteon aikaa, että
muutos syntyisi yhdellä nuijankopautuksella, mutta
se ei vähennä päätöksentekijöiden vastuuta.
Näiden asioiden pohtiminen on yhteiskunnallisten
vaikuttajien ja valistuneiden kansalaisten tehtävä.
* * *
Presidentti Kekkonen
pyrki osaltaan ylläpitämään ja kannustamaan
kulttuurielämän kehitystä. Hänet tunnetaan
erityisesti liikuntakulttuurin harrastajana, mutta
hän tunsi aktiivista kiinnostusta myös taiteisiin,
etenkin sanataiteeseen, jonka erinomainen osaaja hän
itsekin oli. Erityisen panoksen hän antoi tieteen ja
tutkimuksen voimavarojen kehitykseen, mikä
tärkeällä tavalla loi Suomen ja myös sen alueiden
menestysedellytyksiä. Voimme siis liittää myös
sivistyselämän kehityksen siihen, mikä Kekkosen
elämäntyössä ja laajemminkin Suomen linjassa on
pysyvää.
Avointen rajojen ja
markkinoiden maailmassa kansakunnan tärkein
voimavara on henkinen. Elämme ennen muuta
avoimuutemme, rohkeutemme, luovuutemme,
päättäväisyytemme, osaamisemme ja niin
keskinäisen kuin ulkoisenkin yhteistyökykymme
varassa. Sivistys on kansakunnan menestymisen
edellytys, mutta - ja tämäkin on syytä muistaa -
samalla sen yksi perimmäinen tarkoitus.
Urho Kekkosen
elämänvaiheisiin liittyi usein suurta symboliikkaa.
Yksi tällainen asia on hänen syntymävuotensa,
tasaluku 1900. Koko 1900-luku oli Suomessa siten
eräällä tavalla Kekkosen vuosisata. Hän varttui
yhdessä nuoren kansakunnan kanssa, oli mukana sen
eri kriisivaiheissa, näki koulutustason nousun ja
taloudellisen vaurastumisen. Hänen pitkä
poliittinen toimintansa ajoittui kauteen, jolloin
valtio oli suomalaisessa yhteiskunnassa
voimakkaimmillaan. Kekkosen vuosisatansa ei
päättynyt hänen kuolemaansa 1986, sillä muutos
Euroopassa kohti vapautta, demokratiaa ja
yhteistyötä, jonka sen jälkeen olemme nähneet,
oli samalla myös hänen elämäntyönsä täyttymys.