Tasavallan presidentin puhe




TASAVALLAN PRESIDENTIN PUHE VALTIOPÄIVIEN AVAJAISISSA 4.2.2000


 

 

Yhdenvertaisuus on suomalaiselle tärkeä asia. Tästä kertoo myös Akseli Koskelan toteamus, että hän täällä pohjantähden alla katsoo jokaista vastaantulijaa omien silmiensä tasalta "tuli niin iso herra kuin tulikin". Näin voi jokainen suomalainen sanoa. Tämä on myös uuden perustuslain lähtökohta.

Olen voinut mielihyvällä todeta, että toimikauteni aikana on saatu valmiiksi laaja oikeudenkäyntimenettelyä koskeva uudistustyö. Se on vaatinut ponnisteluja sekä lainvalmistelijoilta että eduskunnalta. Kokemukset uudistuksen toimivuudesta vaikuttavat pääosin hyviltä. Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota erääseen seikkaan.

Oikeudellisten ongelmien ratkaisujen eli tuomioiden yhteiskunnallinen hyväksyttävyys nojaa paitsi selkeisiin perusteluihin myös lainkäytön yleiseen arvostukseen. Jokaista tuomiota on voitava pitää riippumattoman tuomioistuimen lopulliseksi tarkoittamana, perusteellisesti harkittuna kannanottona. Tuomioiden vakuuttavuudelle ei ole eduksi, jos liian moni oikeudenkäynti hahmottuu ihmisten silmissä tapahtumaksi, joka joudutaan esittämään samanlaisena alusta loppuun useammin kuin kerran.

Suomessa on pidetty tärkeänä oikeutta hakea muutosta käräjäoikeuden päätöksiin ilman minkäänlaisia rajoituksia. Jos kuitenkin muutoksenhausta tulee poikkeuksen sijaan sääntö, epäluulo käräjäoikeuksien ratkaisuja kohtaan luonnollisesti lisääntyy. Eduskunta itsekin on asettanut tavoitteeksi oikeudenkäynnin painopisteen saamisen käräjäoikeuksiin. Hovioikeusuudistuksen vaikutuksia ja kokemuksia on näin ollen syytä tarkastella pitemmälläkin aikavälillä ja valmistella lainmuutoksia, jos aihetta ilmenee.

* * *

Turvallisen elämän varmistaminen koetaan nykyisin entistä tärkeämmäksi julkisen vallan tehtäväksi. Valvonnan lisääminen tai rangaistusten koventaminen eivät ole kuitenkaan riittäviä keinoja arjen turvallisuuden luomisessa, sillä ne pureutuvat oireisiin, eivät syihin.

Kestävin tapa huolehtia kansalaisten turvallisuudesta on kuitenkin taata yhteiskuntamme perustan säilyminen terveenä. Tarvitaan yhteistä vastuuta niistä, jotka ovat syrjäytyneet tai vaarassa syrjäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle. Tarvitaan sosiaalipolitiikkaa ja toimivia turvaverkkoja.

Sitäkin huolestuttavampaa on havaita syrjäytymisen ja kansan eriarvoisuuden lisääntymisen merkkejä juuri taloudellisen nousun vaiheessa. Jatkuessaan eriarvoistuminen voi olla kasvupohja monenlaisille sosiaalisille ongelmille, myös rikollisuudelle.

Ajankohtaisen esimerkin tarjoavat huumeongelman hoito ja päihdehuolto. Rikokset ja rikosten uusiminen liittyvät useassa tapauksessa päihteiden käyttöön. Monet väkivaltarikokset tehdään humalassa, omaisuusrikokset taas ovat usein keino huumausaineiden käytön rahoittamiseksi. Huumeet koskettavat yhä useamman nuoren elämää. Myös yhä suurempi osa vangeista kärsii hoitoa vaativasta päihdeongelmasta tai huumeriippuvuudesta.

On syytä kysyä, saavatko nämä ihmiset tarvitsemansa avun ja hoidon vai jäävätkö ongelmat hoitamatta, koska yhteiskunta ei pääse sopuun maksajasta. Kuitenkin päihdeongelmaan puuttuminen olisi tehokas keino nuoren alkavan rikosuran katkaisemiseksi. Se olisi usein myös nopein tie uusintarikollisuuden vähentämiseksi — puhumattakaan hoidolla ja kuntoutuksella saavutettavista muista säästöistä.

Sama pätee mielenterveyspalveluihin. Niissä nyt haetut säästöt voivat osoittautua kovin lyhytaikaisiksi. Lapsen tai nuoren hoitamatta jääneet mielenterveyden ongelmat voivat myöhemmin tulla perin kalliiksi kaikille osapuolille.

 

* * *

Rajat ylittävät turvallisuusuhat eivät nykyään ole enää yksinomaan sotilaallisia. Uudet, kansainvälisen rikollisuuden, ympäristöongelmien ja ydinturvallisuuden kaltaiset kysymykset ovat entistä vakavampia ihmisten jokapäiväisen elämän kannalta. Suomen puheenjohtajakaudella tehty työ ja sen huipentuminen Tampereen ylimääräisessä huippukokouksessa osoittavat, että Euroopan unioni on meille yhä tärkeämpi keino näiden uhkien torjumisessa.

Vaikka turvallisuus tänään koetaan laaja-alaisena, myöskään sotilaallisten selkkausten uhka ei ole väistynyt. Maailmansodan vaara toki väheni olennaisesti kylmän sodan loppumisen myötä, mutta valtioiden sisäiset ja usein myös alueelliset aseelliset yhteenotot näyttävät pikemminkin lisääntyneen.

Siviiliväestön kärsimykset ovat kestämättömät tilanteissa, joissa valtiot eivät halua tai kykene suojaamaan omia kansalaisiaan. Kansainvälinen yhteisö ei voi seurata tällaisia tilanteita kylmänä sivusta, kuten Yhdistyneiden kansakuntien pääsihteeri katsauksessaan yleiskokoukselle viime syksynä totesi. Kansainvälisen humanitaarisen oikeuden ja tiedonvälityksen kehitys ovat tehneet ihmisoikeuksien rikkomuksista meitä kaikkia koskettavan asian. Se, ettei kansainvälisellä yhteisöllä tänään ole läheskään riittäviä institutionaalisia eikä materiaalisia edellytyksiä tehokkaasti puuttua kaikkiin rikkomuksiin, ei anna meille oikeutta väistää vastuutamme.

Kylmän sodan päivinä me totuimme ajattelemaan, että perinteinen, rajoitettu sota ei ole enää mahdollinen Euroopassa. Päättyneen vuosikymmenen tapahtumat ennen kaikkea Balkanilla ja Kaukasiassa ovat kuitenkin havahduttaneet meidät karuun todellisuuteen. Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön sekä Euroopan neuvoston työtä on tehostettava, Euroopan unionin on laajennuttava. Vain hyvinvointi ja oikeudenmukaisuus sekä ihmisoikeuksien aito kunnioitus ja erilaisten enemmistöjen ja vähemmistöjen rauhanomainen rinnakkainelo voivat poistaa aseelliset selkkaukset meidän omasta maanosastamme.

Silloinkaan emme voi eristäytyä ongelmilta ja niiden seurauksilta muualla maailmassa. Yhdistyneet kansakunnat ja siihen kytkeytyneet kansainväliset järjestöt ovat jatkossakin meidän tärkein välineemme pyrkiessämme lisäämään ihmiskunnan turvallisuutta. Toisaalta nämä järjestöt kehittyivät kylmän sodan maailmassa, joka sen jälkeen on kokenut syvällisen muutoksen. Myös kansainvälisen yhteisön instituutioiden on kyettävä uudistumaan, jotta voimme taata turvatun tulevaisuuden seuraaville sukupolville.

* * *

Päätöksentekijöiden täytyy päivänpoliittisten kysymysten keskellä pitää mielessä myös päätösten pitkäaikaiset vaikutukset. Samalla on pystyttävä ennakoimaan niitä kysymyksiä, joitten merkitys on kasvamassa. Suomen eduskunnan työssä korostuu päätösten vaikutusten ennakointi ja yleisemminkin varautuminen tulevaisuuden haasteisiin. Tässä suhteessa eduskunnan eri valmisteluelimet kuten tulevaisuusvaliokunta ovat tehneet tärkeää työtä, joka on ansaitusti saanut huomiota maailmalla.

Yhteiskuntapoliittinen keskustelu ja tutkimus ovat meillä erityisen tärkeää, koska maamme on hyvin nopean muutoksen keskellä. Suomen maine ja myös taloudellinen menestys perustuu nykyisin paljolti korkeaan tekniseen osaamiseen ja uuden tekniikan nopeaan käyttöönottoon. Olemme menestyneet hyvin tietoyhteiskuntakehityksen tässä vaiheessa.

Nyt meidän täytyy ottaa jo seuraavia askelia vaiheeseen, jossa tekniikan rinnalla keskeisessä asemassa ovat ihmiset ja heidän tarpeensa. Emme saa rakentaa yhteiskuntaa, jossa vain osa ihmisistä pystyy toimimaan sen täysivaltaisina jäseninä. Meidän on huolehdittava siitä, että kaikilla maamme asukkailla on ikään, asuinpaikkaan ja yhteiskunnalliseen taustaan katsomatta edellytykset selvitä, menestyä ja hallita omaa elämäänsä. Tällainen kehitys ei tapahdu automaattisesti, vaan siihen tarvitaan tietoisia päätöksiä.

* * *

Voimakkaat muutokset taloudessa ovat vieneet huomiotamme viime vuosina. Olemme puhuneet pääomien liikkeistä, velkaantumisesta, vaurastumisesta ja taloudellisesta eriarvoisuudesta. Markkinoiden mahti on suuri, mutta sen ei pidä antaa hämärtää ihmiskäsitystämme. Kulttuuri ja sivistys ovat edelleen tärkeimmät voimavaramme. Toivottavasti uudella tuhatluvulla suomalainen yhteiskunta suuntaa entistä enemmän voimiaan henkisen kasvun edistämiseen ja taisteluun henkistä köyhyyttä vastaan.

Julistan vuoden 2000 valtiopäivät avatuiksi ja toivotan eduskunnalle menestystä sen työssä.