Översättning
TAL AV REPUBLIKENS PRESIDENT MARTTI AHTISAARI
VID INTERNATIONELLA DOMSTOLEN I HAAG 20.1.1999
Jag vill tacka för att jag getts möjlighet att tala här vid
den internationella rättskipningens källor, inför
Internationella domstolen.
Jag har också glädjen att tala till er vid en tidpunkt då den
internationella rättsordningen helt tydligt håller på att
stärkas. En sådan utveckling avspeglar sig redan i
Internationella domstolens egen verksamhet. De fall som domstolen
har uppe till behandling visar på staternas intresse och vilja
att låta domstolen lösa deras tvister. Sedan det kalla kriget
upphörde har staterna i ökande grad varit beredda att låta
sina internationella tvister avgöras på rättslig väg.
Beredskapen att lösa internationella tvister på juridisk väg
kunde likväl vara avsevärt större än vad som nu är fallet.
För detta krävs t.ex. att Internationella domstolens
jurisdiktion erkänns i större utsträckning, utan något
särskilt avtal. Det vore önskvärt att fler stater visade
förtroende för domstolens arbete genom att underkasta sig dess
tvingande jurisdiktion genom en ensidig förklaring. Det är med
tillfredsställelse jag nämner att Finland avgav en sådan
förklaring för många år sedan. Finland har av tradition
stött domstolen i dess viktiga uppgift.
De senaste årens positiva utveckling inom folkrätten har varit
uppmuntrande - vi firar ju som bäst FN:s folkrättsårtionde.
Denna utveckling har dock tydligt visat att domstolens till buds
stående resurser är otillräckliga i förhållande till den
ökade arbetsbördan. Jag har med intresse noterat domstolens
svar på FN:s generalförsamlings resolution (52/161) av den 15
december 1997, där domstolen ombads framföra kommentarer och
iakttagelser i fråga om de följder som det ökade antalet fall
har på domstolens verksamhet. I sitt svar är domstolen, med
fog, bekymrad över att så knappa medel ställts till dess
förfogande för skötseln av uppgiften som FN:s juridiska
huvudorgan. Som en följd av den länge önskade utvidgningen av
verksamheten bör det också säkerställas att domstolen har de
behövliga resurserna för att kunna svara på de utmaningar som
en effektiv rättskipning innebär. Det är naturligtvis
domstolens skyldighet att behandla och avgöra alla rättsfall
med samma noggrannhet och yrkesskicklighet.
Till den positiva utvecklingen kan också räknas det faktum att
man känner till och erkänner domstolens arbete och grunderna
för dess avgöranden i större utsträckning än tidigare, detta
tack vare de nya möjligheter som informationssamhället
erbjuder. Via domstolens Internetsidor får folk världen över
utan dröjsmål information om domstolens arbete och avgöranden.
Under de senaste åren har det framförts tankar på en eventuell
revidering av domstolens behörighet. I sak är behörigheten
tillräckligt omfattande för behandlingen av alla slags
folkrättsliga tvister. Däremot kunde domstolens procedurer i
fråga om delaktigheten i tvistemål utvecklas, men detta
förutsätter inte nödvändigtvis en formell ändring av
domstolens stadga. Jag hänvisar här till förfarandet med
rådgivande yttranden. Som ofta har framhållits är
organisationens sekretariat, som generalsekreteraren
företräder, det enda av FN:s huvudorgan som inte har rätt att
be domstolen om rådgivande yttranden. Enighet har dock inte
nåtts om en koppling av generalsekreteraren till
yttrandeprocessen. Enligt min mening är det fortfarande skäl
att allvarligt överväga frågan, i synnerhet med tanke på
domstolens allt viktigare roll i arbetet för internationell fred
och säkerhet.
Man kunde också tänka sig att ge domstolen en ännu mera
omfattande behörighet genom att utvidga rätten att inbegära
rådgivande yttranden till att gälla de stater som har godkänt
domstolens stadga. Ett sådant rådgivande yttrande skulle heller
inte vara bindande, men väl erbjuda en auktoritativ
folkrättslig tolkning av det aktuella fallet.
Under årens lopp har det förts åtskilliga diskussioner om
"politiska" och "juridiska" tvister i
Internationella domstolen. Domstolens uppgift är naturligtvis
inte att behandla "politiska" tvister. Det typiska för
internationella relationer är ändå att "juridiska"
tvister inbegriper "politiska" aspekter. Därför har
domstolen en svår och viktig uppgift i att bedöma om de
omtvistade frågorna i anknytning till ett enskilt fall är i så
hög grad juridiska att domstolen har behörighet att behandla
fallet. Det är domstolen själv som avgör sin behörighet. Å
andra sidan är dess beslut också föremål för de tvistande
parternas kritiska uppmärksamhet. Domstolen har ändå klarat av
att sköta sin uppgift självständigt och oberoende, i
överensstämmelse med Förenta Nationernas och domstolens
stadgor. Precis som andra domstolars avgöranden kan också
Internationella domstolens beslut både risas och rosas, men
domstolens obestridliga sakkunskap och yrkesskicklighet har
garanterat den aktning världen över.
Viktig är också frågan om Internationella domstolens
ställning som Förenta Nationernas
"konstitutionsdomstol". I Ert anförande inför FN:s
generalförsamling den 27 oktober 1998 nämnde Ni, ärade
President i Internationella domstolen, att domstolen har verkat
som det högsta tolkande organet visavi Förenta Nationernas
stadga. Domstolen har vid flera tillfällen träffat avgöranden
som inneburit tolkning av stadgan, och frågor av detta slag är
också för närvarande föremål för behandling i domstolen.
Särskilt utmanande är de ärenden där domstolen kan bli
tvungen att bedöma behörighetsförhållandena mellan Förenta
Nationernas huvudorgan. I Ert anförande påpekade Ni att
domstolen när den avgör juridiska frågor måste stå utanför
Förenta Nationernas och dess medlemsstaters politiska
inflytande. Jag kan helt och fullt instämma i denna slutsats.
Internationella domstolen är inte det enda existerande
internationella rättskipande organet, tvärtom. Under de senaste
åren har det inrättats flera nya domstolar. En del av dem,
t.ex. Internationella havsrättsdomstolen, behandlar ärenden som
också Internationella domstolen kan ta upp till behandling.
Andra domstolar åter behandlar ärenden som Internationella
domstolen inte kan avgöra; sådana domstolar är de
brottmålsdomstolar som inrättats med tanke på det tidigare
Jugoslavien och Rwanda samt den nyligen inrättade
Internationella brottmålsdomstolen.
I diskussionen om fredliga lösningar på tvister har det ofta
framförts att ytterligare mekanismer för lösandet av tvister
inte bör skapas om inte ens de redan existerande metoderna
används i tillräcklig utsträckning. Motargumentet har varit
att det bör finnas ett brett utbud av medel och metoder för att
så många stater som möjligt skall kunna hitta en lämplig
metod för lösning av sina tvister.
I idealsamhället skulle det kanske inte behövas domstolar, och
åtminstone inte straffrättslig rättskipning. Dagens
internationella samfund står åtminstone långt från denna
utopi. Det behövs tvärtom olika procedurer och även rättsliga
mekanismer för att svara på de praktiska utmaningarna.
Antagandet av Internationella brottmålsdomstolens stadga i Rom i
somras var den senaste tidens viktigaste steg inom utvecklandet
av folkrätten.
Internationella brottmålsdomstolens rättskipning, precis som
rättskipningen i de domstolar som inrättats med tanke på det
tidigare Jugoslavien och Rwanda, inriktar sig på individer, inte
stater. Bakom all statlig verksamhet finns alltid en eller flera
individer som kan anses ansvara för följderna av verksamheten.
För sådan verksamhet svarar man, och kommer också i
fortsättningen att svara, inför de internationella
brottmålsdomstolarna.
Men också staten bär ansvar för sin verksamhet. Av tradition
har just staten rättigheter och skyldigheter gentemot andra
stater. Staten skall också respektera de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande principerna för den
humanitära rätten när det gäller de egna medborgarna.
Under de senaste åren har problemet likväl allt oftare varit
att staten har misslyckats på ett sådant sätt att den själv
och alla dess institutioner har kollapsat eller fallit sönder.
Den lag och allmänna ordning som staten upprätthållit har
ersatts av kaos, strider mellan konkurrerande intressen och
etniska grupper, ibland t.o.m. krig. Människor lider och
människor dör. Andra stater eller internationella
organisationer har inte alltid rätt att ingripa ens när det
handlar om en humanitär katastrof. Förenta Nationernas
säkerhetsråd kan besluta om åtgärder, men meningarna har
varit delade i fråga om den juridiska grunden för
tillämpningen av FN-stadgan i de fall då situationen inte
passat in i det traditionella mönstret för internationella
tvister.
Av i synnerhet politiska orsaker, som inte alltid är globala,
har folkrätten hittills inte lyckats erbjuda tillräckliga medel
för lösandet av sådana situationer. På tröskeln till det nya
årtusendet bör vi vara lika innovativa som folkrättsexperterna
var i denna stad för hundra år sedan, vid den första
internationella fredskonferensen i Haag. Det finns ett klart
behov av att utreda möjligheterna att utveckla
förutsättningarna och grunderna för sådant humanitärt
ingripande som syftar till att effektivare än för närvarande
förebygga och lindra mänskligt lidande. Det internationella
samfundet får inte längre hjälplöst agera åskådare och
vittne till mänskliga katastrofer.
Det internationella samfundet har inte heller på långt när
fullt ut realiserat staternas ömsesidiga ansvar då det gäller
att lösa sina tvister med fredliga medel. Kravet på alla
parters samtycke till lösandet av tvister innebär ett effektivt
sätt för en stat att undvika att tvisten behandlas vid denna
domstol. Varje medlem av det internationella samfundet bör med
eftertryck uppmanas att t.ex. godkänna Internationella
domstolens behörighet på det sätt dennas stadga anger.
Nya domstolar bör närmast ses som komplement till de gamla och
inte som överlappningar. De innebär betydande steg i
utvecklandet av institutionella ramar för folkrätten.
Att antalet internationella domstolar ökar kan också vara
förenat med andra positiva aspekter. Som en följd av de nya
domstolarna sprids t.ex. kunskapen om folkrättens innehåll och
möjligheter bättre än tidigare. Folkrättsexperterna har om de
arbetar vid domstolarna större möjligheter att göra
folkrättsbestämmelserna kända för den stora allmänheten.
Efter andra världskriget har det skett en avsevärd utveckling
också på det regionala planet. Europeiska gemenskapernas
domstol och den europeiska domstolen för de mänskliga
rättigheterna - två instanser som är särskilt betydelsefulla
för Finland - har i sitt arbete för medlemsstaternas gemensamma
intressen lyckats överskrida de traditionella
suveränitetsgränserna. Detta har ännu inte skett i samma mån
på det globala planet.
Den senaste tidens utveckling i fråga om de politiska
relationerna har bidragit till ett ökat accepterande av de
internationella domstolarnas behörighet. Allmänt taget råder
det i världen nu en samarbetsanda där man tidigare levde sida
vid sida. Detta avspeglar sig också i staternas beredvillighet
att föra sina tvister till Internationella domstolen för
behandling. Tvistande parter har i allt högre grad sett det som
förenligt med sina intressen att låta ett utomstående organ
lösa problemen. En stats ovilja att erkänna Internationella
domstolens behörighet är alltid en besvikelse. I detta
sammanhang kan jag ändå med tillfredsställelse konstatera att
tvistande parter oftare än förut har samtyckt till en
domstolsbehandling av sina tvister.
Det är också skäl att understryka att det i relationerna
mellan parterna i en tvist inte skall ses som en fientlig
handling om tvisten förs till domstol. Detta har ofta betonats i
internationella sammanhang men inte alltid insetts i faktiska
konfliktsituationer. Artikel 36 i Förenta Nationernas stadga
klarlägger dock saken. Enligt denna artikel bör tvister av
juridisk karaktär föras till Internationella domstolen för
behandling.
Som ett gott exempel på Finlands deltagande i Internationella
domstolens verksamhet kan nämnas det initiativ vi tog 1970.
Finland föreslog för Förenta Nationernas säkerhetsråd att
Internationella domstolen skulle ombes avge ett rådgivande
yttrande om Sydafrikas närvaro i det dåvarande Sydvästafrika.
Som vi vet ansåg domstolen i sitt rådgivande yttrande 1971 att
Sydafrikas närvaro i Namibia var olaglig och att staterna var
skyldiga att inte erkänna denna närvaro eller ge den
rättsverkan. Domstolens yttrande angav vägen för den
utveckling som senare ledde till Namibias självständighet. Som
tjänsteman vid Förenta Nationerna hade jag möjlighet att
övervaka självständighetsprocessen i Namibia, och jag kunde
utgående från mina personliga erfarenheter också inse vilken
betydelse domstolens yttrande hade för lösningen av
Namibiafrågan.
Internationella domstolens rättspraxis har i hög grad främjat
folkrättens ställning och prestige inom de internationella
relationerna. Det är också allmänt känt att domstolens
inflytande i praktiken sträcker sig utanför de formella
gränserna för dess behörighet. Detta beror på den
uppskattning och det inflytande domstolen åtnjuter världen
över.
Frågan om en effektivering av den internationella
rättskipningen har behandlats intensivt under det gångna
folkrättsårtiondet, som Förenta Nationernas generalförsamling
fattade beslut om 1989. Inrättandet av internationella
brottmålsdomstolar har inte bara inneburit ett avsevärt
framsteg inom skipandet av rättvisa, utan det avspeglar också
ett världssamvete som bygger på nationernas gemensamma
värderingar. Inom några månader kommer frågor i anknytning
till detta också att diskuteras vid hundraårsjubileet med
anledning av den första internationella fredskonferensen i Haag
1899. De behov som nästa årtusende för med sig innebär också
en utmaning för tillämparna av folkrätten.
Inom utvecklandet av folkrätten har folkrättens kodifiering och
de internationella överenskommelserna av tradition haft en
viktig ställning. I dagens komplexa värld blir det dock allt
svårare att med hjälp av internationell reglering uttömmande
täcka all mellanstatlig verksamhet och alla därtill anknytande
fenomen. Detta innebär en växande utmaning för de
internationella domstolarna i deras tolkning och tillämpning av
folkrätten. Internationella domstolen har en central ställning
i detta arbete, och för att kunna fylla sin viktiga uppgift
behöver den stöd av alla medlemmar i det internationella
samfundet.