(Suomennos)
TASAVALLAN PRESIDENTTI
MARTTI AHTISAAREN PUHE 20.1.1999
KANSAINVÄLISESSÄ TUOMIOISTUIMESSA HAAGISSA
Kiitän tilaisuudesta puhua täällä kansainvälisen
oikeudenkäytön lähteillä, Kansainvälisessä
tuomioistuimessa.
Minulla on myös ilo puhua teille aikana, jolloin kansainvälinen
oikeusjärjestys on selvästi vahvistumassa. Jo kansainvälisen
tuomioistuimen toiminta sinänsä heijastaa tällaista
kehitystä. Tuomioistuimen käsiteltävänä olevat tapaukset
osoittavat valtioiden mielenkiintoa ja halukkuutta saattaa
riitansa sen käsiteltäväksi. Kylmän sodan päättymisen
jälkeen valtiot ovat olleet kasvavassa määrin valmiita
kansainvälisten riitojensa ratkaisemiseen oikeusteitse.
Valmius kansainvälisten riitojen oikeudelliseen ratkaisemiseen
voisi kuitenkin olla vielä tuntuvasti nykyistä suurempaa.
Tämä edellyttäisi esimerkiksi laajempaa Kansainvälisen
tuomioistuimen tuomiovallan tunnustamista ilman erityistä
sopimusta. Olisi toivottavaa, että useammat valtiot luottaisivat
tuomioistuimen toimintaan tunnustamalla sen pakollisen
tuomiovallan yksipuolisella selityksellä. Olen tyytyväinen
voidessani todeta, että Suomi antoi tällaisen selityksen jo
vuosia sitten. Suomi on perinteisesti tukenut tuomioistuinta sen
tärkeässä tehtävässä.
Kansainvälisen oikeuden myönteinen kehitys viime vuosien aikana
on ollut rohkaisevaa - vietämmehän parhaillaan Kansainvälisen
oikeuden vuosikymmentä. Tämä kehitys on kuitenkin selvästi
osoittanut tuomioistuimen käytettävissä olevien voimavarojen
riittämättömyyden kasvaneeseen työmäärään nähden. Olen
pannut mielenkiinnolla merkille tuomioistuimen vastauksen YK:n
yleiskokouksen päätöslauselmaan (52/161) 15. päivältä
joulukuuta 1997, jossa tuomioistuinta pyydettiin esittämään
kommentteja ja havaintoja seurauksista, joita kasvaneella
tapausmäärällä on tuomioistuimen toimintaan. Vastauksessaan
tuomioistuin on aiheellisesti huolissaan käytettävissään
olevien varojen niukkuudesta tehtäviensä hoitamiseksi YK:n
oikeudellisena pääelimenä. Kauan toivotun toiminnan kasvun
seurauksena tulisi myös varmistaa, että tuomioistuimella on
tarvittavat voimavarat vastata tehokkaan oikeudenkäytön
haasteisiin. Tuomioistuimen velvollisuutena on luonnollisesti
käsitellä ja ratkaista kaikki oikeustapaukset yhtäläisellä
huolella ja ammattitaidolla.
Myönteiseen kehitykseen voidaan lukea myös se, että
tuomioistuimen toiminta ja ratkaisujen perusteet tunnetaan ja
tunnustetaan entistä laajemmin tietoyhteiskunnan tarjoamien
uusien mahdollisuuksien ansiosta. Tuomioistuimen
internet-kotisivut saattavat sen työn ja ratkaisut viipymättä
kansainväliseen tietoisuuteen.
Viime vuosina on esitetty ajatuksia tuomioistuimen toimivallan
mahdollisesta uudistamisesta. Asiallisesti toimivalta on
tarpeeksi laaja kaikenlaisten kansainvälisoikeudellisten
riitojen käsittelyyn. Sen sijaan asianosaisuuden kannalta
tuomioistuimen menettelyissä voisi olla kehittämisen varaa,
mikä ei välttämättä edellyttäisi sen perussäännön
muodollista muuttamista. Tässä yhteydessä viittaan
tuomioistuimen neuvoa-antavia lausuntoja koskevaan menettelyyn.
Kuten usein on todettu, ainoa YK:n pääelin, jolla ei ole
oikeutta pyytää neuvoa-antavia lausuntoja tuomioistuimelta, on
pääsihteerin edustama järjestön sihteeristö.
Yksimielisyyttä ei ole kuitenkaan saavutettu pääsihteerin
kytkemisestä lausuntoprosessiin. Mielestäni asiaa kannattaa
vielä vakavasti harkita ottaen erityisesti huomioon
tuomioistuimen roolin vahvistaminen kansainvälisen rauhan ja
turvallisuuden edistämisessä.
Olisi myös mahdollista ajatella tuomioistuimelle vieläkin
laajempaa toimivaltaa laajentamalla oikeus pyytää
neuvoa-antavia lausuntoja koskemaan tuomioistuimen
perussäännön hyväksyneitä valtioita. Tällainenkaan
neuvoa-antava lausunto ei olisi sitova, mutta kylläkin tarjoaisi
arvovaltaisen kansainvälisen oikeuden tulkinnan kulloinkin
esillä olevasta kysymyksestä.
Aikojen kuluessa on käyty runsaasti keskustelua
"poliittisista" ja "oikeudellisista"
riidoista Kansainvälisessä tuomioistuimessa. Tuomioistuimen
tehtävänä ei luonnollisestikaan ole "poliittisten"
riitojen käsittely. Kansainvälisille suhteille on kuitenkin
tyypillistä, että "oikeudellisiin" riitoihin liittyy
poliittisia näkökohtia. Tämän vuoksi tuomioistuimen vaikea ja
tärkeä tehtävä on harkita, ovatko yksittäiseen tapaukseen
liittyvät riidanalaiset kysymykset siinä määrin
oikeudellisia, että tuomioistuin on toimivaltainen sitä
käsittelemään. Tuomioistuin päättää itse toimivallastaan.
Toisaalta sen päätökset ovat myös riitapuolten kriittisen
huomion kohteena. Tuomioistuin on kuitenkin onnistunut hoitamaan
tehtävänsä itsenäisesti ja riippumattomasti Yhdistyneiden
kansakuntien peruskirjan ja tuomioistuimen perussäännön
mukaisesti. Kuten muidenkin tuomioistuimien ratkaisuja, myös sen
päätöksiä voidaan sekä kiittää että arvostella, mutta
tuomioistuimen kiistämätön asiantuntemus ja ammattitaito ovat
varmistaneet sille maailmanlaajuisen arvostuksen.
Merkittävä on myös kysymys Kansainvälisen tuomioistuimen
asemasta Yhdistyneiden kansakuntien
"valtiosääntötuomioistuimena". Äskettäisessä
puheenvuorossanne YK:n yleiskokouksessa 27. päivänä lokakuuta
1998 Te, arvoisa Kansainvälisen tuomioistuimen Presidentti,
mainitsitte, että tuomioistuin on toiminut Yhdistyneiden
kansakuntien peruskirjan ylimpänä tulkintaelimenä.
Tuomioistuin on useissa yhteyksissä antanut peruskirjaa koskevia
tulkintaratkaisuja ja tällaisia kysymyksiä on parhaillaankin
tuomioistuimessa esillä.
Erityisen haastavia ovat asiat, joissa tuomioistuin voi joutua
arvioimaan Yhdistyneiden kansakuntien pääelinten keskinäisiä
toimivaltasuhteita. Puheenvuorossanne huomautitte, että
ratkaistessaan oikeuskysymyksiä tuomioistuimen tulee pysytellä
sekä Yhdistyneiden kansakuntien että sen jäsenvaltioiden
poliittisen vaikutusvallan ulkopuolella. Tähän
johtopäätökseen voin täysin yhtyä.
Kansainvälinen tuomioistuin ei ole ainoa olemassaoleva
kansainvälinen oikeusistuin. Päinvastoin, viime vuosina on
perustettu useita uusia tuomioistuimia. Osa niistä, kuten
Kansainvälinen merioikeustuomioistuin, käsittelee asioita,
joita myös Kansainvälinen tuomioistuin voi ottaa
käsiteltäväkseen. Osa puolestaan käsittelee tapauksia, joita
Kansainvälinen tuomioistuin ei voi ottaa ratkaistavakseen;
tällaisia tuomioistuimia ovat entistä Jugoslaviaa ja Ruandaa
varten perustetut rikostuomioistuimet sekä vastikään
perustettu Kansainvälinen rikostuomioistuin.
Rauhanomaisesta riitojen ratkaisemisesta puhuttaessa on usein
kiinnitetty huomiota siihen, että uusia ratkaisumekanismeja ei
tulisi luoda lisää, jos entisetkään menettelyt eivät ole
riittävässä käytössä. Vasta-argumenttina on vedottu siihen,
että käytettävissä tulisi olla laaja valikoima keinoja ja
menetelmiä, jotta mahdollisimman moni valtio löytäisi
itselleen sopivan menettelyn riitojensa ratkaisemiseksi.
Ihanneyhteisössä ei ehkä olisi tarvetta tuomioistuimille tai
ainakaan rikosoikeudelliselle lainkäytölle. Tämän päivän
kansainvälinen yhteisö on kuitenkin kaukana tällaisesta
utopiasta. Päinvastoin tarvitaan erilaisia menettelyjä ja myös
oikeudellisia mekanismeja käytännön haasteisiin vastaamiseksi.
Kansainvälisen rikostuomioistuimen perussäännön hyväksyminen
Roomassa viime kesänä on viime aikojen merkittävin askel
kansainvälisen oikeuden kehittämisessä.
Kansainvälisen rikostuomioistuimen, samoin kuin entistä
Jugoslaviaa ja Ruandaa varten perustettujen tuomioistuimien
oikeudenkäyttö kohdistuu yksilöihin, ei valtioihin. Kaiken
valtiollisen toiminnan takana on aina yksi tai useampi yksilö,
joiden syyksi toiminnan seuraukset voidaan lukea. Tällaisesta
toiminnasta vastataan ja tullaan vastaamaan kansainvälisissä
rikostuomioistuimissa.
Mutta myös asianomainen valtio on vastuussa toiminnastaan.
Perinteisesti juuri valtio on oikeuksien ja velvollisuuksien
haltijana muihin valtioihin nähden. Valtion tulee myös
kunnioittaa ihmisoikeuksia ja humanitaarisen oikeuden
perusperiaatteita suhteessa omiin kansalaisiinsa.
Viime vuosina ongelmana on kuitenkin yhä useammin ollut valtion
epäonnistuminen siten, että valtio itse ja kaikki sen
instituutiot ovat romahtaneet tai hajonneet. Valtion
ylläpitämän lain ja yleisen järjestyksen on korvannut kaaos,
kilpailevien etujen ja etnisten ryhmien välinen taistelu, jopa
suoranainen sota. Ihmiset kärsivät ja kuolevat. Muilla
valtioilla tai kansainvälisillä järjestöillä ei ole aina
oikeutta puuttua tilanteeseen edes silloin kun kyseessä on
humanitaarinen katastrofi. Yhdistyneiden kansakuntien
turvallisuusneuvosto voi päättää toimenpiteisiin
ryhtymisestä, mutta YK:n peruskirjan soveltamisen
oikeusperustasta ollaan oltu eri mieltä silloin kun tilanne ei
sovi perinteiseen kansainvälisten riitojen kategoriaan.
Erityisesti poliittisista syistä, jotka eivät aina ole
yleismaailmallisia, kansainvälinen oikeus ei toistaiseksi ole
onnistunut tarjoamaan riittäviä keinoja tällaisten tilanteiden
selvittämiseksi. Uuden vuosituhannen kynnyksellä meidän tulisi
olla yhtä innovatiivisia kuin kansainvälisen oikeuden
asiantuntijat sata vuotta sitten tässä kaupungissa Haagin
ensimmäisessä kansainvälisessä rauhankonferenssissa. On
olemassa selvä tarve pohtia mahdollisuuksia kehittää
humanitaarisen väliintulon edellytyksiä ja perusteita
inhimillisen kärsimyksen nykyistä tehokkaammaksi
ehkäisemiseksi ja lievittämiseksi. Kansainvälisen yhteisön ei
tulisi enää avuttomana seurata inhimillisiä katastrofeja.
Kansainvälinen yhteisö ei ole myös läheskään toteuttanut
täysimääräisesti valtioiden keskinäistä vastuuta ratkaista
riitansa rauhanomaisin keinoin. Vaatimus kaikkien osapuolten
suostumuksesta riitaisuuksien ratkaisemiselle on valtiolle
tehokas keino välttää riidan käsittelyä tässä
tuomioistuimessa. Jokaista kansainvälisen yhteisön jäsentä
tulisi painokkaasti kehottaa esimerkiksi hyväksymään
Kansainvälisen tuomioistuimen toimivalta sen perussäännön
sääntelemin tavoin.
Uusia tuomioistuimia tulisi pitää pikemminkin vanhoja
täydentävinä kuin päällekkäisinä. Ne ovat merkittäviä
saavutuksia kansainvälisen oikeuden institutionaalisten
puitteiden kehittämisessä.
Kansainvälisten tuomioistuinten lukumäärän kasvuun voi
liittyä myös muita myönteisiä näkökohtia. Uusien
tuomioistuinten seurauksena esimerkiksi tietämys kansainvälisen
oikeuden sisällöstä ja mahdollisuuksista leviää aikaisempaa
laajemmalle. Kansainvälisen oikeuden asiantuntijoilla on
tuomioistuinten tehtävissä entistä paremmat mahdollisuudet
tehdä kansainvälisen oikeuden säännöksiä tunnetuksi
suurelle yleisölle.
Toisen maailmansodan jälkeen on myös alueellisesti tapahtunut
merkittävää kehitystä. Suomelle erityisen merkitykselliset
Euroopan yhteisöjen tuomioistuin ja Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin ovat onnistuneet ylittämään
perinteiset suvereeniteettirajat edistäessään jäsenvaltioiden
yhteisiä etuja. Tätä ei ole vielä tapahtunut samassa määrin
maailmanlaajuisesti.
Viimeaikainen poliittisten suhteiden kehitys on edesauttanut
kansainvälisten tuomioistuinten toimivallan hyväksymistä.
Yleisesti ottaen maailmassa vallitsee entisen rinnakkaiselon
sijaan yhteistyön henki. Tämä heijastuu myös valtioiden
halukkuuteen saattaa riitansa Kansainvälisen tuomioistuimen
käsiteltäväksi. Lisääntyvässä määrin riitojen osapuolet
ovat nähneet etujensa mukaiseksi antaa ongelmansa ulkopuolisen
selvittelyelimen ratkaistavaksi. Valtion haluttomuus hyväksyä
Kansainvälisen tuomioistuimen toimivalta on aina pettymys.
Tässä suhteessa voin kuitenkin tyytyväisenä todeta, että
riitojen osapuolet ovat aikaisempaa useammin antaneet
suostumuksensa riitansa tuomioistuinkäsittelyyn.
On myös aihetta painottaa, että riidan saattamista
tuomioistuimeen ei tule pitää epäystävällisenä tekona
riidan osapuolten välisissä suhteissa. Tätä on useasti
korostettu kansainvälisissä yhteyksissä, mutta ei aina
ymmärretty todellisessa riitatilanteessa. Yhdistyneiden
Kansakuntien peruskirjan 36 artikla tekee kuitenkin asian
selväksi. Sen mukaan oikeudellista laatua olevat riitakysymykset
tulisi saattaa Kansainvälisen tuomioistuimen käsiteltäväksi.
Hyvänä esimerkkinä Suomen osallistumisesta Kansainvälisen
tuomioistuimen toimintaan voidaan mainita aloitteemme vuonna1970.
Suomi ehdotti Yhdistyneiden Kansakuntien turvallisuusneuvostolle,
että Kansainväliseltä tuomioistuimelta pyydettäisiin
neuvoa-antava lausunto Etelä-Afrikan läsnäolosta silloisessa
Lounais-Afrikassa.
Kuten tiedetään, tuomioistuin piti neuvoa-antavassa
lausunnossaan vuonna 1971 Etelä-Afrikan läsnäoloa Namibiassa
laittomana, ja katsoi myös, että valtioilla oli velvollisuus
olla tunnustamatta sitä tai antamatta sille oikeusvaikutuksia.
Tuomioistuimen lausunto viitoitti tietä kehitykselle, joka johti
sittemmin Namibian itsenäistymiseen. Yhdistyneiden kansakuntien
virkamiehenä minulla oli mahdollisuus valvoa Namibian
itsenäistymisprosessia, ja henkilökohtaisen kokemuksen
perusteella myös mahdollisuus antaa arvoa tuomioistuimen
lausunnon merkitykselle Namibian kysymyksen ratkaisussa.
Kansainvälisen tuomioistuimen oikeuskäytäntö on
merkittävästi edistänyt kansainvälisen oikeuden asemaa ja
arvostusta kansainvälisissä suhteissa. On myös yleisesti
tunnettua, että tuomioistuimen vaikutusvalta ulottuu
käytännössä yli sen toimivallan muodollisten rajojen. Tämä
johtuu tuomioistuimen yleismaailmallisesta arvostuksesta ja
arvovallasta.
Kansainvälisen oikeudenkäytön tehostaminen on ollut
voimakkaasti esillä kuluneella Kansainvälisen oikeuden
vuosikymmenellä, josta Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous
päätti vuonna 1989. Kansainvälisten rikostuomioistuinten
perustaminen ei ole merkinnyt vain huomattavaa edistystä
oikeuden toteuttamisessa, vaan heijastaa myös maailman
omaatuntoa, joka perustuu kansakuntien yhteisiin arvoihin.
Muutaman kuukauden kuluttua tähän liittyvistä kysymyksistä
keskustellaan myös Haagin vuoden 1899 ensimmäisen
kansainvälisen rauhankonferenssin satavuotisjuhlassa. Seuraavan
vuosituhannen tarpeet ovat myös haaste kansainvälisen oikeuden
soveltajille.
Kansainvälisen oikeuden kehittämisessä on sen kodifioinnilla
ja kansainvälisillä sopimuksilla ollut perinteisesti tärkeä
sijansa. Tämän päivän monisäikeisessä maailmassa on
kuitenkin yhä vaikeampaa kattaa tyhjentävästi
kansainvälisellä sääntelyllä kaikkea valtioiden välistä
toimintaa ja kaikkia siihen liittyviä ilmiöitä. Tämä
merkitsee kasvavaa haastetta kansainvälisille oikeusistuimille
niiden tulkitessa ja soveltaessa kansainvälistä oikeutta.
Kansainvälisellä tuomioistuimella on tässä työssä keskeinen
asema, ja tärkeän tehtävänsä täyttämiseksi se ansaitsee
kaikkien kansainvälisen yhteisön jäsenten tuen.