TASAVALLAN PRESIDENTTI MARTTI AHTISAAREN
ESITELMÄ
MATÍAS ROMERO -INSTITUUTISSA MEXICO CITYSSÄ 23.2.1999
"FINLAND, EUROPE AND THE CHALLENGES OF
THE GLOBALIZED WORLD"
Minulle on suuri kunnia saada puhua täällä arvostetussa
Matías Romero -instituutissa. Olen jälleen jo tähänastisen
vierailuni aikana voinut todeta, kuinka pieni merkitys
maantieteellisellä etäisyydellä nykyään enää on. Vaikka
kartalta katsoen maamme sijaitsevat kaukana toisistaan, joudumme
usein omassa työssämme pohtimaan samoja kysymyksiä. Maailmamme
on yhteinen.
Kylmän sodan aikana totuimme jakamaan maailman kategorisesti
kahteen osaan. Jo tuolloin tämä jakolinja oli aika
keinotekoinen. Kuluvan vuosikymmenen aikana taloudellinen
globalisatio on lopullisesti murtanut kylmän sodan asetelmat.
Tänään on silti nähtävissä jakautuminen globaaliin
etelään, johon Meksiko kuuluu, ja globaaliin pohjoiseen, johon
puolestaan Suomi kuuluu. Vaikka tämäkin jakolinja on paljolti
keinotekoinen yhteinen tehtävämme on pureutua globalisaation
ongelmakohtiin, kuten valtioiden erilaisiin edellytyksiin
hyötyä tästä prosessista. Tutkija Blanca Heredia toteaa,
että "globalisaatio syventää entisestään kehitysmaiden
välisiä eroja". Heredia tarkoittaa, että juuri globaalin
etelän piirissä globalisaatio lisää eriarvoisuutta. Tämä
huoli on otettava vakavasti. Tarvitsemme kehityksen tasapainoista
jakautumista koko maailmanyhteisössä.
Euroopan unioni on ollut päätoimija Euroopan yhdentymisessä
aina 1950-luvun alkupuolelta lähtien. Kolmenkymmenen vuoden
sisällä käydyn kahden maailmansodan jälkeen läntisessä
Euroopassa oli pohjaa uudenlaiselle lähestymistavalle: hakea
turvallisuutta ja hyvinvointia yhteisin toimin, ei vain
kansallisella politiikalla ja muiden kansojen kustannuksella.
Vanhastaan toistensa kanssa kilpailleet maat Saksa ja Ranska
yhdistivät voimansa Italian, Alankomaiden, Belgian ja
Luxemburgin kanssa muodostaakseen Euroopan hiili- ja
teräsyhteisön. Taloudellisten perusetujen yhdistäminen
katsottiin hyväksi keinoksi taata tasapainoiset suhteet
jäsenmaiden kesken.
Kehityskulku joka on johtanut alkuperäisestä kuuden jäsenmaan
Hiili- ja teräsyhteisöstä nykyiseen Unioniin, on ollut pitkä
ja monimuotoinen. Paras todistus yhdentymisajatuksen
menestyksellisyydestä on ollut yhteisön jäsenmaiden kasvava
määrä. Suomen liittyessä Euroopan unioniin neljä vuotta
sitten, yhdessä Ruotsin ja Itävallan kanssa, jäsenmaiden
määrä kasvoi 12:sta 15:een. Nykyinen Unioni on yli 300
miljoonan ihmisen valuutta- ja talousalue sekä poliittinen
yhteisö.
Ulkomaankauppa ja esteetön pääsy vientimarkkinoille ovat
olleet merkittäviä tekijöitä Suomen kasantaloudelle. Suomelle
maailmankaupan jatkuva vapauttaminen on elintärkeä kysymys.
Euroopan yhdentyminen on pitkään edennyt kahdella tasolla:
osallistujamaiden määrä on vähitellen kasvanut ja
samanaikaisesti yhteistyötä on laajennettu ja syvennetty.
Alkuperäisestä taloudellisesta yhteisöstä on tulossa yhä
enemmän unioni, jolla on yhteinen politiikka sellaisilla
toimialoilla, kuten ympäristö, maatalous, sosiaaliset
standardit sekä oikeus- ja sisäasiat.
Kylmän sodan päättyminen antoi Euroopan yhdentymiselle uutta
liikevoimaa. Euroopan unioniin liittyminen oli Suomelle
luonnollinen askel. 1990-luvun alussa. Halusimme toimia yhdessä
vertaistemme maiden kanssa: läntisten parlamentaaristen
demokratioitten ja hyvinvointivaltioitten kanssa. Ja halusimme
olla osallisia yhdentymisen dynamiikassa, taloudellisesti ja
poliittisesti.
Unionille Suomen jäsenyys on ollut uusi kokemus siten, että
ensi kertaa Unionilla on nyt yhteinen raja Venäjän kanssa,
lähes 1300 kilometriä yhteistä rajaa. Kokemus on uusi myös
Suomelle. Nyt emme ole kohtaamassa Venäjää vain
kahdenväliseltä pohjalta. Unioni on kohdannut uuden
välittömän naapurinsa laajan yhteistyön puitteissa, joka on
kirjattu osapuolten välisessä kumppanuus- ja
yhteistyösopimuksessa.
Euroopan unionin jäsenyys on suuri haaste Suomen kaltaiselle, 5
miljoonan asukkaan kokoiselle maalle. Suomen ja Ruotsin
liittyessä Unioniin ei tapahtunut vain maantieteellistä
laajentumista. Uudet pohjoiset jäsenmaat ovat kyenneet
välittämään kulttuurisia ja yhteiskunnallisia arvojaan
Unionin työhön. Meillä on esimerkiksi pitkät ja vankat
perinteet miesten ja naisten tasa-arvoisessa kohtelussa
koulutuksessa, työmarkkinoilla ja myös politiikan kentällä.
Jäsenyytemme myötä tasa-arvoisuuden teema on saanut uutta
sisältöä Unionin puitteissa.
Suomi toimii kuluvan vuoden heinäkuun alusta lukien vuoden
loppuun saakka Euroopan unionin puheenjohtajana. Millaisen EU:n
puheenjohtajaksi Suomi tulee?
Muihin alueellisiin talousalueisiin , kuten ASEAN:iin tai
vaikkapa Mercosuriin verrattuna, EU on erityistapaus, "sui
generis". Tänään, 21. vuosisadan kynnyksellä EU on
kehittymässä tiiviimmäksi poliittisen yhteistyön alueeksi,
jolla on edellytykset tuottaa myös yhteistä tai
yhdenmukaisempaa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Unioni ei
kuitenkaan ole jäsenvaltioiden korvike. Seuraavina vuosina
unioni kehittynee tällaisena poliittisena yhteisönä ilman,
että sillä on edellytyksiä siirtää olennaisesti enemmän
valtaa kansallisilta hallituksilta yhteisille instituutioille.
Mutta jo nykyisenkaltaisenakin toimijana,
"siviilivaltana" (civilian power). Euroopan unioni on
merkittävä vaikuttaja kansainvälisessä yhteisössä ja yhä
selvemmin yksi tämän yhteisön voimakeskuksista. On
kansainvälisen yhteistyön alueita, joissa unioni on muodostunut
keskeiseksi toimijaksi. Viittaan ympäristönsuojeluun,
kehitysapupolitiikkaan sekä maailmankaupan vapauttamista
koskeviin neuvotteluihin. Korostan, että nimenomaan
kehitysapupolitiikassa Euroopan unioni on tiennäyttäjä
maailmassa.
Kolme tekijää vahvistavat EU:n kansainvälistä merkitystä
jatkossa.
Ensinnäkin unionin rooli globaalina taloudellisena ja
kauppapoliittisena toimijana on korostumassa, missä eurolla on
tärkeä merkitys.
Toiseksi, kesän alussa tulee voimaan niin sanottu Amsterdamin
sopimus, joka luo uusia keinoja Euroopan unionin yhteisen ulko-
ja turvallisuuspolitiikan kehittämiseksi.
Kolmanneksi, EU:n laajentuminen vakiinnuttaa unionin aseman
Euroopan hyvinvoinnin ja turvallisuuden ankkurina. Nyt Euroopan
unionissa on 15 jäsenmaata. Tietyn ajan kuluessa uusia jäseniä
saattaa liittyä yli kymmenen.
Tämän vuoden alussa Suomesta tuli ainoana pohjoismaana 11
EU-maan muodostaman euroalueen jäsen. Vuonna 2002 kansalliset
valuutat lopullisesti korvataan eurolla. Jo pelkkä euroalueen
odotus on alentanut korkoja ja luonut kasvua. Tiedän, että
minun ei ole täällä Meksikossa tarvetta vakuutella kuulijoita
siitä, kuinka tärkeää valuuttojen vakaus on koko
kansantalouden kehitykselle. Jatkossa avainasemassa on se, että
kukin euromaa pitää kiinni sovituista talouspoliittisista
kriteereistä. Tämä ei tietenkään tule olemaan helppoa.
Eurosta on nopeasti tulossa yksi keskeisistä maailmanvaluutoista
dollarin rinnalle. Euro yksinkertaisesti luo uudenlaisen
Euroopan, ei uutta supervaltaa, mutta Yhdysvaltain veroisen
talousvallan. Euron avulla voitaneen myös vakauttaa maailman
hermostuneita rahamarkkinoita, mistä kaikki hyötyisivät.
Työ Unionin yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
kehittämiseksi jatkuu. Euroopan unionille ollaan kehittämässä
yhteisiä strategioita. Ensivaiheessa on keskitytty
Venäjä-strategian valmisteluun. Venäjän taloudellinen kriisi
ja monet poliittiset vaikeudet muodostavat huomattavan
epävarmuustekijän Euroopassa. Se on heijastunut myös
kansainvälisille finanssimarkkinoille.
Tavoitteena ovat myös mm. Ukraina- ja Välimeri- strategiat ja
ehkäpä joitain ihmisoikeus - ja aseriisunta-strategioitakin.
Strategioiden kautta unionin yhteistyösuhteet ajan myötä
globaalistuvat. Samalla vahvistetaan unionin edellytyksiä toimia
kriisien ennaltaehkäisemiseksi ja niiden hallitsemiseksi myös
sotilaallisin keinoin.
Tämä vastaa nykyistä turvallisuustilannetta. Euroopassa
valtioiden välisten sotilaallisten yhteenottojen riskit ovat
olennaisesti vähentyneet. Sotilaalliset riskit ja uhkat nousevat
eräiden siirtymämaiden sisäisistä etnisistä ja sosiaalisista
ristiriidoista. Näiden estämisessä ja hallinnassa tarvitaan
kansainvälistä yhteistyötä. Haluan tässä yhteydessä
mainita, että Suomi on toisen maailmansodan jälkeen
lähettänyt yli 35 000 miestä kansainvälisiin
rauhanturvaamistehtäviin.
EU:n suuri strateginen tehtävä liittyy Euroopan unionin
laajennuksen edistämiseen. Laajennus on joka tapauksessa
historiallinen ja vaativa prosessi. Vasta sen onnistuminen joskus
ensi vuosikymmenellä osoittaa, millaisen merkityksen Euroopan
unionin saa ei vain Euroopassa vaan maailmanlaajuisesti.
Keskityn seuraavassa eräisiin kansainvälistä yhteistyötä
koskettaviin tehtäviin, jotka ovat Suomen EU-puheenjohtajuuden
kannalta etualalla. Kansainvälinen yhteisö on rajussa
murroksessa vuosituhannen vaihtumisen kynnyksellä.
Puheenjohtajamaa hoitaa ennen muuta unionin yhteisiä hankkeita,
mutta jokaisella puheenjohtajamaalla on omia luontaisia
painotuksiaan.
Ensinnäkin haluamme jatkaa unionin kehittämistä alueellisena
vaikuttajana. Tässä suhteessa Suomen hallituksen aloite
Euroopan unionin pohjoisesta ulottuvuudesta on tärkeä. Aloite
on tarkoitettu luomaan unionille yhtenäisempää pohjoisen
politiikkaa ja kehittämään yhteistyötä Venäjän kanssa.
Toisekseen Suomi toimiessaan puheenjohtajana euromaiden
edustajana haluaa edistää maailmantalouden vakauttamiseen ja
kasvuun tähtääviä toimia sekä IMF:n että G-7:n kautta.
Suomen puheenjohtajuuskaudella aloitetaan WTO:n Millenium
Round-neuvottelut. Niillä pyritään lisäämään
maailmankaupan liberalisoitumista sekä keskittymään tässä
suhteessa olennaisiin kysymyksiin. Muista taloudellisista
hankkeista haluan vielä erikseen mainita EU:n
kehitysyhteistyösopimuksen, eli Lomé-sopimuksen. Sopimuksen
uudistamista koskevat neuvottelut aloitetaan Suomen
puheenjohtajakaudella.
Kolmanneksi haluamme antaa panoksemme kansainvälisen yhteisön
kriisinhallintatoimissa. Unioni pyrkii määrätietoisesti
kehittämään kykyään toimia neuvottelijana ja sovittelijana
ei vain oman alueensa kriiseissä vaan tarpeen mukaan
laajemminkin. Monien kansainvälisten kriisien ehkäisemisessä
ja sovittelussa tarvitaan laajaa kansainvälistä yhteistyötä.
Neljänneksi EU:n tulee luoda keinoja uusien turvallisuusriskien,
kuten rikollisuuden , ympäristöuhkien ja terrorismin
torjumiseksi. Suomessa pidetään ylimääräinen EU-huippukokous
tämän vuoden syksyllä juuri rikollisuuden torjunnasta. Esitin
vuonna 1995 ajatuksen EU:n, Venäjän ja Yhdysvaltain
huipputapaamisesta. Senkaltaisessa yhteistyössä voitaisiin
yhdistää voimia nimenomaan terrorismin ja rikollisuuden
vastaisessa taistelussa ja ympäristöhankkeissa. On selvää,
että nämä kolme toimijaa , niin erilaisia kuin ne ovatkin,
joutuvat joka tapauksessa kehittämään kanssakäymistään.
Haluan lopuksi vielä käsitellä Euroopan ja Meksikon suhteita.
Maanne kansainvälinen merkitys on koko ajan vahvistumassa, ja
sitä korostaa keskeinen asemanne alueellisessa yhteistyössä.
Tämän vuoksi Euroopan unionin ja Meksikon kanssakäyminen
tiivistyy jatkuvasti ja saa yhä uusia muotoja.
Euroopan unioni pyrkii aktiivisesti kehittämään suhteitaan
Latinalaiseen Amerikkaan. Kaupan vapauttamisen ja sen esteiden
poistamisen lisäksi yhteistyö sisältää myös laaja-alaisen
poliittisen vuoropuhelun sekä kulttuurivaihdon. Ottaen huomioon
Meksikon historialliset, kieli- ja kulttuurisiteet Eurooppaan on
luonnollista, että näiden siteiden lujittaminen on myös
teidän hallituksenne painopisteitä.
Suomen hallitus suhtautuu erittäin myönteisesti Euroopan ja
Meksikon välisten suhteiden kehittämiseen. Maamme ratifioi
ensimmäisenä Euroopan Unionin ja Meksikon välillä joulukuussa
1997 allekirjoitetun puitesopimuksen, jonka perusteella
parhaillaan käydään neuvotteluja vapaakauppasopimuksesta.
EU:n puheenjohtajamaana Suomi tekee vapaakauppaa suosivan
perussuhtautumisensa mukaisesti kaikkensa, jotta tuloksena olisi
kattavan, tasapainoisen ja molempia osapuolia tyydyttävän
sopimuksen aikaansaaminen mahdollisimman nopeasti. Uskon tämän
olevan myös teollisuutemme etujen mukaista.
Kehitysyhteistyössä maillamme on yhteinen hanke, sillä eilen
allekirjoitettiin Suomen, Meksikon ja Guatemalan kesken sopimus
(aiepöytäkirja) kolmikantayhteistyöstä eteläisen
naapurimaanne alkuperäisväestön elinolosuhteiden
parantamiseksi rajaseudulla. Konkreettinen osoitus maanne
solidaarisuudesta ja läheisistä suhteista Keski-Amerikan maihin
saatiin viime syksyn hirmumyrsky Mitchin tuhojen yhteydessä,
jolloin Meksiko oli kansainvälisten avustustoimien
liikkeellepaneva voima.
Euroopan unionin sekä Latinalaisen Amerikan ja Karibian maiden
välinen ensimmäinen huippukokous pidetään kesäkuussa Rio de
Janeirossa. Rion ryhmän puheenjohtajana Meksikolla on tärkeä
rooli tämän historiallisen kokouksen valmisteluissa. Suomi
toivoo huippukokoukselta konkreettisia suosituksia ja linjauksia
Euroopan ja Latinalaisen Amerikan välisten suhteiden
tiivistämiseksi ja konkreettisten yhteistyöhankkeiden
toteuttamiseksi mm. oikeusvaltion ja ihmisoikeuksien
vahvistamiseksi sekä köyhyyden ja huumeiden vastaisen taistelun
tehostamiseksi.
Suomen ja Euroopan näkökulmasta globalisoituvan maailman
haasteet eivät ole vain abstrakteja ajatuksia vaan myös hyvin
käytännönläheistä toimintaa. Voin tyytyväisenä todeta,
että tämän vierailun aikana sekä minulla että mukanani
seuraavalla valtuuskunnalla on mahdollisuus tehdä tätä
konkreettista työtä maidemme ja maanosiemme yhteistyön
vahvistamiseksi.