TASAVALLAN PRESIDENTIN PUHE MEKSIKON KONGRESSIN PYSYVÄN
KOMISSION
JUHLAISTUNNOSSA 23.2.1999
Haluan aluksi kiittää Teitä ystävällisestä
vastaanotostanne ja lämpimistä sanoistanne minua ja maatani
kohtaan. Pidän suurena kunniana tilaisuutta voida puhua
kansanedustuslaitoksessanne. Kiitollisuuttani lisää tietoisuus
siitä, että otitte minut vastaan kongressin syys- ja
kevätistuntokausien välillä, jolloin teidän kaikkien pitäisi
viettää hyvin ansaittua lomaa lainsäädäntötyöstä ennen
käymistä käsiksi uuden parlamenttikauden haasteisiin.
Tunnen erityistä mielihyvää siitä, että puhetta tässä
suuressa komissiossa johtaa vanha henkilökohtainen ystäväni.
Minulla oli ilo työskennellä 1980-luvulla yhdessä Meksikon
silloisen YK-suurlähettilään Porfirio Muñoz Ledon kanssa
Namibian itsenäisyyden pohjustamiseksi, joka sitten toteutuikin
vuonna 1990. Minulle se merkitsi yhden elämäni tärkeimmän ja
haasteellisimman työrupeaman päättymistä ja sen
mukanaantuomaa tyydytystä siitä, että olin saanut olla mukana
avustamassa Namibian kansaa luomaan itsenäisen oman valtionsa.
Meneillään oleva vierailuni on Suomen valtionpäämiehen
ensimmäinen valtiovierailu kauniiseen ja kiehtovaan Meksikoon.
Maillamme on monia historiallisia yhtymäkohtia. Suomi
julistautui 6. joulukuuta 1917 itsenäiseksi tasavallaksi.
Meksiko oli ensimmäisiä Latinalaisen Amerikan valtioita, joka
tunnusti Suomen itsenäisyyden. Meksikon vallankumous puolestaan
synnytti 5. helmikuuta saman vuonna uuden perustuslain, jonka 82.
vuotisjuhlaa äskettäin vietitte Guerétarossa.
Minuun teki suuren vaikutuksen se juhlallinen ja kunnioittava
tapa, jolla meksikolaiset suhtautuvat tuohon kansanvaltanne
edelleen voimassaolevaan perusdokumenttiin. Teillä, arvoisat
liittovaltion kongressin jäsenet, on vaalittavana kunniakkaat
perinteet. Perustuslaki muodostaa työllenne lujan perustan
rakentaessanne omalla panoksellanne sellaista meksikolaista
poliittista, taloudellista ja yhteiskunnallista järjestelmää,
joka pystyy kansalaisianne tyydyttävällä tavalla vastaamaan
uuden vuosituhannen haasteisiin.
Suomea ja Meksikoa yhdistää kansalaisten voimakas tahto
puolustaa kansallista suvereniteettiaan ja maansa alueellista
koskemattomuutta. Tässä suhteessa maittemme historialliset
kokemukset ovat samansuuntaiset. Meitä yhdistävät myös
yhteiset arvot kansanvallan, ihmisoikeuksien ja perusvapauksien,
oikeusvaltion ja kestävän kehityksen edistämiseksi.
Kunnioitettu presidenttinne Benito Juárez antoi meille kaikille
- niin yksilöinä kuin kansakuntinakin - edelleen ajankohtaisen
ja velvoittavan elämänohjeen: "Rauha on toisten oikeuksien
kunnioittamista". Tiedän tämän viisaan lauseen olevan
lainsäädäntöpalatsinne istuntosalin seinällä muistuttamassa
lainsäätäjiä, hallitusta ja kaikkia kansalaisia toisten
kansojen, kulttuurien ja mielipiteiden kunnioittamisen
tärkeydestä.
Valtioittemme molemminpuolista kiinnostusta suhteiden
kehittämiseen kuvaa se, että kahdenvälinen ystävyyssopimus
solmittiin jo vuonna 1936 ennen kuin maidemme välillä oli
vielä diplomaattisuhteita. Kuluvan vuoden marraskuun 11.
päivänä tulee kuluneeksi 50 vuotta diplomaattisuhteiden
muodostamisesta. Suurlähetystöt perustettiin México Cityyn ja
Helsinkiin vuonna 1964.
Viime vuosina maittemme suhteet ovat syventyneet ja laajentuneet.
Kauppa ja taloudellinen yhteistyö muodostaa suhteittemme rungon,
jonka edelleen vahvistamiseen myös tämänkertainen vierailuni
tähtää. Emme ole vielä läheskään hyödyntäneet täysin
molempien valtioiden ja talouksien suurta potentiaalia. Meksikon
kiinnostavuus kauppakumppanina ja investointikohteena on suuresti
lisääntynyt. Se on seurausta maanne nopeasta talouskasvusta,
kaupan esteiden poistamisesta ja ulkomaankauppajärjestelmänne
vapauttamisesta sekä ennen varsin voimakkaan valtiosektorinne
yksityistämisestä.
Meksiko on tänä päivänä houkutteleva lähes 100 miljoonan
asukkaan markkina, jonka merkitystä lisää kuulumisenne
Pohjois-Amerikan vapaakauppa-alueeseen. Suomalaisyritykset
ovatkin tehneet viime vuosina teollisia investointeja mm.
Durangoon, Reynosaan ja Monterreyhin. Minulla on ilo vihkiä
tämän vierailuni aikana käyttöön kaksi elektronikkaan ja
telekommunikaatioon liittyvää tuotantolaitosta. Vastaavasti
Suomi tarjoaa meksikolaisille yrityksille luotettavan kauppa- ja
yhteistyökumppanin osana 370 miljoonan asukkaan yhteismarkkinaa.
Eilen kansallispalatsissa (Palacio Nacional) allekirjoitettiin
Suomen ja Meksikon välinen sopimus investointien
molemminpuolisesta edistämisestä ja suojelusta. Yhdessä juuri
voimaanastuneen kaksinkertaisen verotuksen estävän sopimuksen
kanssa se lisää yritystemme luottamusta toisen osapuolen
markkinaa kohtaan. Uskon näiden sopimusten edesauttavan uusien
investointien syntymistä maissamme.
Kansainvälisellä areenalla maittemme pyrkimykset ovat
samansuuntaiset ja yhteistyömme vakiintunutta. Työskentelemme
YK:n rakenteiden uudistamiseksi ja maailmanjärjestön
vahvistamiseksi, aseriisunnan edistämiseksi, ihmisoikeuksien
puolustamiseksi ja koko ihmiskuntaa uhkaavien globaalien uhkien
torjumiseksi. Suomi ja Meksiko toimivat määrätietoisesti myös
vapaakaupan edistämiseksi Maailman kauppajärjestön WTO:n
puitteissa.
Meksikon aktiivisuutta arvostetaan teollisuusmaiden talous- ja
sosiaalipolitiikkaa tutkivassa OECD-järjestössä, johon maanne
liittyi ensimmäisenä Latinalaisen Amerikan valtiona.
Kehitysmaiden auttamisessa maillamme on yhteinen hanke, sillä
eilen allekirjoitettiin Suomen, Meksikon ja Guatemalan kesken
sopimus kolmikantayhteistyöstä eteläisen naapurimaanne
alkuperäisväestön elinolosuhteiden parantamiseksi
rajaseudulla. Konkreettinen osoitus maanne solidaarisuudesta ja
läheisistä suhteista Keski-Amerikan maihin saatiin viime syksyn
hirmumyrsky Mitchin tuhojen yhteydessä, jolloin Meksiko oli
kansainvälisten avustustoimien liikkeellepaneva voima.
Suomen hallitus suhtautuu erittäin myönteisesti Euroopan ja
Meksikon välisten suhteiden kehittämiseen. Maamme ratifioi
ensimmäisenä Euroopan unionin ja Meksikon välillä joulukuussa
1997 allekirjoitetun puitesopimuksen, jonka perusteella
parhaillaan käydään neuvotteluja vapaakauppasopimuksesta.
Toimiessaan EU:n puheenjohtajamaana ensi heinäkuusta alkaen
kuuden kuukauden ajan Suomi tekee vapaakauppaa suosivan
perussuhtautumisensa mukaisesti kaikkensa, jotta tuloksena olisi
kattavan, tasapainoisen ja molempia osapuolia tyydyttävän
sopimuksen aikaansaaminen mahdollisimman nopeasti. Uskon tämän
olevan teollisuutemme etujen mukaista.
Euroopan unioni pyrkii aktiivisesti kehittämään suhteitaan
Latinalaiseen Amerikkaan. Kaupan vapauttamisen ja sen esteiden
poistamisen lisäksi yhteistyö sisältää myös laaja-alaisen
poliittisen vuoropuhelun sekä kulttuurivaihdon. Ottaen huomioon
Meksikon historialliset, kieli- ja kulttuurisiteet Eurooppaan on
luonnollista, että näiden siteiden lujittaminen on myös
teidän hallituksenne painopisteitä.
Euroopan unionin sekä Latinalaisen Amerikan ja Karibian maiden
välinen ensimmäinen huippukokous pidetään kesäkuussa Rio de
Janeirossa. Rion ryhmän puheenjohtajana Meksikolla on tärkeä
rooli tämän historiallisen kokouksen valmisteluissa. Suomi
toivoo huippukokoukselta konkreettisia suosituksia ja linjauksia
Euroopan ja Latinalaisen Amerikan välisten suhteiden
tiivistämiseksi ja konkreettisten yhteistyöhankkeiden
toteuttamiseksi mm. oikeusvaltion ja ihmisoikeuksien
vahvistamiseksi sekä köyhyyden ja huumeiden vastaisen taistelun
tehostamiseksi.
Minulle on suuri kunnia vierailla Meksikon
kansanedustuslaitoksessa, jonka asema viimeisten
parlamenttivaalienne jälkeen heinäkuussa 1997 on selvästi
voimistunut. Maanne on johdonmukaisella ja päättäväisellä
tavalla siirtymässä kohti vallan tasaisempaa jakaantumista eri
valtiomahtien samoin kuin eri puolueiden välillä.
Suomessa demokratialla ja puolueiden välisellä yhteistyöllä
on pitkät perinteet. Vuoden 1906 valtiopäiväjärjestyksessä
toteutettiin radikaali uudistus, kun säätyvaltiopäivät
korvattiin 200-jäsenisellä yksikamarisella eduskunnalla.
Kansanedustajat valittiin välittömillä, suhteellisilla ja
salaisilla vaaleilla vaalipiireittäin, jolloin alueellinen
edustavuus parani.
Tässä uudistuksessa suomalaiset naiset saivat ensimmäisinä
koko maailmassa sekä äänioikeuden että oikeuden asettua
ehdokkaaksi eduskuntavaaleissa. Ensimmäiseen eduskuntaan
valittiin 19 naiskansanedustajaa. Nykyisen eduskunnan
koostumuksessa kolmasosa on naisia, joilla on perinteisesti
muutenkin ollut tärkeä rooli suomalaisen yhteiskunnan
rakentamisessa ja kehittämisessä. Kodin ulkopuolella
työskentelevien naisten osuus koko työvoimasta on Suomessa
maailman korkeimpia.
Suomi itsenäistyi 6.12.1917 irtautumalla ensimmäisen
maailmansodan jälkimainingeissa Venäjän hajonneesta
keisarikunnasta. Eduskuntaa koskevat perustuslait pysyivät
miltei muuttumattomina 1980-luvun puoliväliin saakka. Tämän
jälkeen kansainvälisessä toimintaympäristössä tapahtuneet
suuret muutokset - ei vähiten Suomen jäsenyys Euroopan
unionissa vuonna 1995 - ovat heijastuneet myös
lainsäädäntöön ja eduskunnan toimintaan.
Liittymissopimuksella osa Suomen aikaisemmin itsenäisesti
käyttämästä lainsäädäntövallasta siirtyi unionille
tietyissä tarkoin määritellyissä asiaryhmissä kuten
maatalous- ja kauppapolitiikka. Unionin päätöksillä voidaan
luoda jäsenvaltioita sitovaa lainsäädäntöä. Jäsenmaiden
kansalliset parlamentit eivät ole suoraan edustettuina EU:n
toimielimissä, vaan ne valvovat ja ohjaavat EU:n toimintaa
unionin neuvostossa toimivien jäsenmaiden hallitusten edustajien
kautta.
EU-jäsenyys merkitsi suurta muutosta eduskunnan työssä. Monet
aikaisemmin puhtaasti kansalliseen päätösvaltaan kuuluneet
asiat muuttuivat Euroopan unionin sisäisiksi asioiksi. Kauppamme
muiden jäsenmaiden kanssa ei ole ulkomaankauppaa, vaan osa
unionin sisämarkkinoita. Tästä seurasi tarve uudistaa asioiden
käsittelyjärjestystä. Keskeinen haaste oli taata eduskunnan
tehokas osallistuminen Euroopan tason päätösten kansalliseen
valmisteluun. Uskon meidän onnistuneen tässä hyvin, ja nyt
eduskunnalla on tärkeä asema muotoiltaessa Suomen politiikkaa
Euroopan unionin asioissa.
Kuvaavaa Suomen poliittiselle järjestelmälle on se, ettei
mikään puolue ole itsenäisyytemme aikana koskaan saavuttanut
sellaista äänimäärää, joka olisi mahdollistanut sen
enemmistöhallituksen muodostamisen. Hallitukset ovat aina
neuvottelujen tuloksena syntyneitä koalitioita, joiden
politiikka perustuu konsensukseen ja yhteistyöhön. Ainakin
Suomen poliittisessa järjestelmässä tämä on toiminut koko
yhteiskuntaa yhdistävänä ja rakentavana voimana.
Suomi on ollut edelläkävijä myös oikeusasiamiehen
instituution kehittämisessä. Sellainen virka perustettiin
maahamme jo 80 vuotta sitten toisena maailmassa Ruotsin jälkeen.
Oikeusasiamiehen tehtävä on koko toimiajan ollut sama: valvoa
viranomaisten ja virkamiesten virkatoimien lainmukaisuutta. Myös
Euroopan unionin parlamenttiin perustettiin muutama vuosi sitten
oikeusasiamiehen virka, jonka ensimmäisenä haltijana toimii
suomalainen. Riippumaton oikeusasiamiesjärjestelmä on tärkeä
osa kansanvaltaa.
Parlamenttiemme välillä on viime vuosina ollut lisääntyvää
vierailuvaihtoa. Meksikolaisia parlamentaarikkoja on vieraillut
maassamme tutustumassa erityisesti metsäsektoriin. Suomen
eduskunnan ulkoasiainvaliokunta puolestaan vieraili Meksikossa
1996. Viime vuonna eduskuntaan perustettiin Meksikon
ystävyysryhmä. Toivonkin, että kansanedustuslaitostemme
väliset yhteydet vilkastuisivat ja dialogi lainsäätäjiemme
välillä tiivistyisi. Mielipiteiden vaihto kokemuksista
rikastuttaa parlamenttikeskustelua molemmissa maissa.
Toivotan teille menestystä vaativassa työssänne Meksikon
kansan oikeuksien ja etujen ajamisessa siirryttäessä uudelle
vuosituhannelle.
Paljon kiitoksia.