REPUBLIKENS PRESIDENTS TAL VID RIKSDAGENS AVSLUTNING AV
VALPERIODEN 1995 - 1999 16.3.1999
Den riksdag som nu avslutar sitt arbete har, i likhet med sina
tre närmaste föregångare, kunnat visa sitt förtroende för en
regering som suttit hela valperioden. Detta har gjort det
möjligt att arbeta planmässigt vid beslutsfattandet, såväl i
lagstiftningsfrågor som i statsekonomiska frågor.
Under det gångna årtiondet råkade Finland ut för en allvarlig
ekonomisk depression men förmådde småningom slå in på en
väg av stabil återhämtning. Vår internationella ställning
har förändrats i avgörande grad. Den riksdag som nu avslutar
sitt arbete har varit en samarbetsvillig axlare av sitt ansvar.
Ett av valperiodens största lagstiftningsprojekt hänförde sig
till grundlagsreformen, som den nya riksdagen nu har att
behandla.
Den gångna fyraårsperioden var den första hela valperiod för
riksdagen under vilken Finland varit medlem av Europeiska
unionen. Den inledande fasen av medlemskapet är nu förbi.
Anpassningen till det gemensamma europeiska beslutsfattandet och
till den påverkningskanal som detta beslutsfattande utgör har
löpt väl för alla statliga organs vidkommande.
Denna riksdag går till hävderna också genom sitt beslut om
Finlands medverkan i den ekonomiska och monetära unionens tredje
etapp. Riksdagen deltog också på andra viktiga sätt i den
nationella beredningen av Europeiska unionens politik och i
beslutsfattandet gällande den.
Riksdagen har, alldeles som det finländska samhället i övrigt,
trätt in i en mera krävande tid av internationalisering.
Framför allt utgör anpassningen till EU-beslutsfattandet en
stor utmaning. Det handlar inte om något som bara en liten krets
av invigda har insikt i utan om ett i hög grad praktiskt sätt
att förbättra finländarnas välfärd i det europeiska
samarbetet.
Europeiska unionen och dess
institutioner måste åtnjuta medborgarnas fulla förtroende.
Våra verksamhetsbetingelser på det internationella planet är
stadda i ständig förändring. Tidvis har förändringen varit
så snabb att den har satt många befolkningsgruppers
anpassningsförmåga på hårda prov. Den snabba ökningen i
exporten av högteknologi har emellertid möjliggjort den
nuvarande ekonomiska tillväxten, som en stärkt inhemsk
efterfrågan nu stöder.
Krisen i Ryssland är djup, och för att den skall kunna
övervinnas måste ryssarna själva fatta många smärtsamma
beslut. Ryssland behöver också utomstående stöd när landet
börjar driva igenom reformer. Det tar tid innan Ryska
federationen har utvecklats till en fungerande stat, och
processen är inte riskfri.
De baltiska länderna har avancerat snabbt på sin väg mot ett
uppfyllande av kriterierna för medlemskap i Europeiska unionen.
Vi har med tillfredsställelse noterat att Ryssland visat
beredskap att ingå avtal med Estland om de gränsfrågor som är
öppna.
Vårt lands interna säkerhet byggs allt mer upp också med
hjälp av internationellt samarbete. Europeiska unionens extra
toppmöte i Tammerfors i höst kommer att koncentrera sig just
på dessa frågor. Man måste dock komma ihåg att den viktigaste
säkerhetsfaktorn, en sund samhällsbas, uppkommer genom beslut
som träffas här i det egna landet.
Brottsligheten har förändrats under detta årtionde.
Våldsbrott begås allt oftare av unga som är på väg att bli
utslagna ur det övriga samhället. Målet för en allt större
del av egendomsbrotten är att få ihop pengar till den dagliga
narkotikadosen.
Många gånger sägs strängare kontroll och straff vara en
lösning på dessa problem. Om det stannade vid det skulle ändå
bara symtomen behandlas. Det gäller att gripa in i själva
orsakerna. Fängelset är inte en plats där man i första hand
löser de ungas problem. Situationen för dem som hotas av
utslagning måste förbättras genom konkreta åtgärder.
Öppenvården för dem som är beroende av narkotika och
rehabiliteringen av dem så att de kan återta sin plats i
samhället måste effektiveras avsevärt.
Det arbete som under detta årtionde har utförts för främjande
av samhälls- och statsekonomin har inte varit och får inte vara
ett självändamål. Genom det har man strävat efter att trygga
och befästa finländarnas välfärd. Mest lidande av
depressionen blev de som förlorade sin arbetsplats eller sitt
företag. När vi nu har kommit in i en tid av stabil tillväxt
måste vi se till att frukterna av arbetet fördelas rättvist
mellan olika områden och människor. Den befolkning som förmår
arbeta och som är i arbetsför ålder måste sysselsättas. Det
här målet får vi inte ge avkall på.
För jordbruket och landsbygden har de senaste åren varit en tid
av krävande anpassning. Beklagligtvis har livsmedelsindustrins
utsikter försvagats. Det är viktigt att regeringen har
förbundit sig till att jordbruket skall kompenseras fullt ut
för nedskärningar i samband med Agenda 2000. Jag sätter stort
värde på att den nationella endräkt som gäller tryggandet av
en framtid för jordbruket och en levande landsbygd har stärkts.
Det finska folkets styrka har varit samarbete och gemensamt
ansvar under svåra tider. Därför är det oroväckande att
egoismen och likgiltigheten för andra förefaller att ha brett
ut sig nu, när tiderna är goda. Ett av de främsta
kännetecknen på ett samhälle som är framgångsrikt på lång
sikt är att man visar omsorg också om människor som är mindre
lyckligt lottade och områden som utvecklas långsammare. Sådana
företag som tar hand om alla sina anställda klarar sig i det
långa loppet bäst.
Om några dagar bestämmer väljarna vilka de personer är som i
riksdagen skall representera folket under nästa valperiod.
Aktivt valdeltagande är ett primärt kännetecken på en
fungerande demokrati. För somliga är det en medveten protest
att låta bli att rösta. Det är emellertid ett ofruktbart och
ineffektivt sätt att anmäla avvikande åsikt.
Enligt färska rön förhåller sig människorna misstänksamt,
delvis rentav avvisande, till det politiska beslutsfattandet. Om
medborgarna inte tycker sig kunna påverka gemensamma
angelägenheter kan missnöjet med tiden förgifta atmosfären i
samhället och finna andra utlopp. Förtroendet måste
återställas. Det gäller att visa att man på demokratisk väg
kan förändra samhället och stärka välfärden, så som vi har
lyckats göra under hela vår självständighet.
Medborgarna måste kunna veta vilka alternativ de har att välja
mellan. En värdediskussion är en förutsättning för en
fungerande demokrati. Att visa på alternativen är en uppgift
för de partier och kandidater som nu är mitt uppe i valarbetet.
Jag tackar riksdagen för det arbete den har utfört nationen
till fromma och förklarar riksdagsarbetet under denna valperiod
avslutat.