REPUBLIKENS PRESIDENT MARTTI AHTISAARIS TAL
I RIKSDAGEN VID ÖPPNANDET AV 1999 ÅRS RIKSDAG 31.3.1999
Finland har fått sin 25:e riksdag. Jag lyckönskar alla
invalda ledamöter.
Till den nya riksdagens första uppgifter hör att bidra till att
vi får en funktionsduglig majoritetsregering. Den kommande
regeringen står inför krävande arbetsuppgifter. Finlands
ställning som medlem i Europeiska unionen och framför allt som
ordförandeland under senare hälften av detta år ställer
särskilda krav.
Den här riksdagen är den första under det nya millenniet. Vi
bör överväga vilka reformer som bäst kan bidra till att vi
lyckas i våra strävanden.
Detta decennium har varit en kamp mot recessionen. Nu har det
skapats förutsättningar för att vi skall kunna koncentrera oss
på reformer som stärker det finländska samhällets grundvalar.
Svaren på de framtida utmaningarna måste vi i allt högre grad
söka i samarbete, eftersom utmaningarna - globaliseringen,
konkurrensförmågan och arbetslösheten - också i stor
utsträckning är gemensamma. Euron ger Finlands ekonomi
stabilitet. Vårt hemmamarknadsområde har utvidgats att täcka
unionen.
För att sysselsättningen och välfärden skall kunna tryggas
måste Finland vara ett land som lockar till sig ny produktion
och nya investeringar. Inte bara kapitalet, utan också
arbetskraften rör sig över gränserna. Det är emellertid
viktigt att uttryckligen vårt eget land, Finland, upplevs som en
bra närmiljö och att människorna har möjlighet att arbeta i
sitt eget hemland.
Vår framtid är i främsta hand beroende av att vi har
tillräckligt mycket människor som är företagsamma och som
skapar arbetsplatser. Med tanke på samhällsekonomin är det
väsentligt att man i vårt land förmår skapa ett ökat antal
företag som växer snabbt och agerar internationellt.
Sysselsättningen måste förbättras målmedvetet. Den
strukturella arbetslösheten måste angripas med allt kraftigare
åtgärder. Attityderna gentemot den äldre arbetskraften måste
bli positiva och arbetstagarnas yrkesskicklighet måste utvecklas
kontinuerligt. Vi måste se till att den äldre arbetskraftens
kunskaper och färdigheter upprätthålls. Långa perioder av
arbetslöshet får inte tillåtas uppkomma, eftersom det är
speciellt svårt att återvända till arbetslivet efter sådana
perioder.
Arbetstagarna har förutsättningar att stanna kvar i arbetslivet
längre tid, eftersom den äldre befolkningens hälsa blir allt
bättre. Det måste skapas faktorer som motiverar arbetstagarna
att inte lämna arbetslivet i förtid. För närvarande verkar
dessa impulser delvis i fel riktning.
Också annars krävs det förändringar i arbetslivet.
Stämningen på arbetsplatserna måste vara positiv och ärlig.
Den psykiska utbrändheten är ett reellt problem. När en
arbetskamrat behöver stöd skall man inte av
"artighetsskäl" låta bli att ingripa. En medmänniska
som brottas med problem får inte lämnas ensam.
Frågan om de offentliga medlen är tillräckliga och hur de
skall användas måste alltid övervägas noggrant. Om det krävs
besparingar måste vi noga tänka efter vad vi kan göra för att
samtidigt trygga basen för välfärdssamhället.
Finländarna stöder sitt välfärdssamhälle.
Riksdagen måste axla ansvaret för framtiden på lång sikt.
Detta förutsätter att riksdagen tacklar problemen på ett
sådant sätt att de inte en dag yppar sig som obehagliga
överraskningar. Riksdagens arbete bör inte omspänna endast
fyra år. Det behövs ett betydligt längre perspektiv utöver
valperioden.
Under de senaste femton åren har Finland i betydande omfattning
ökat sina satsningar på forskning och produktutveckling. I år
använder vi redan drygt tre procent av bruttonationalprodukten
för denna verksamhet som skapar nytt och högklassigt kunnande.
Vi har kunnat konstatera att dessa strävanden gett lön för
mödan på många olika sätt. Arbetslösheten har dock inte
gått ned i den takt som man önskat och trott. Likaså kan vi i
vår omgivning förnimma och se tecken på att människorna är
djupt oroade över en ökande ojämlikhet, det må sedan gälla
regioner eller människor.
En förutsättning för vårt folks välfärd är att så många
medborgare som möjligt har utsikter och vilja att arbeta. Endast
därigenom kan vi på rätt sätt ta hand om de av våra
medborgare som behöver stöd i olika skeden av livet.
Vi kan vara stolta över vår utbildningsnivå. Men vi skall
trots det se till att högmod inte går före fall. Utvecklandet
av vårt undervisnings- och universitetsväsende är en
kontinuerlig utmaning.
Har vi gett exempelvis kvalificerat kunnande en alltför snäv
definition? Kan inte kvalificerat kunnande i större
utsträckning än för närvarande gälla områden som avser
praktiska färdigheter, kultur, service eller specialproduktion
inom jordbruket? Är det tänkbart att vi kan få t.ex. den
elektroniska handeln att under betydligt effektivare former
börja betjäna dessa styvmoderligt behandlade områden? Kan vi
möjligen utveckla ett system som innebär att universiteten,
yrkeshögskolorna och forskningsinstituten i högre grad
engageras att stöda de småföretag som befinner sig närmare
människornas vardag? De positiva erfarenheterna av Tekes
verksamhet kan enligt min uppfattning i större skala utnyttjas
till gagn för vårt folk.
De praktiska färdigheterna, kulturen, servicenäringarna och
jordbruket har fördelat sig jämnare på de olika delarna av
landet än vad högteknologin gjort. Genom att stimulera
småföretag på landsorter skulle man kunna skapa arbetsplatser
på ett mångsidigare sätt och med sikte på att de till buds
stående resurserna utvecklas i de olika regionerna. Framför
allt anser jag det dock vara angeläget att vi genom konkreta
åtgärder visar dessa branscher vår uppskattning och sålunda
ger vidare kretsar en tro på framtiden och existensmöjligheter.
Den internationella situationen överskuggas av de senaste
veckornas händelser på Balkan. De visar hur allvarliga
bristerna i dag är när det gäller det europeiska
säkerhetssystemet. Detta system kan stöda sig enbart på
fungerande och öppna demokratier.
Jugoslavienledaren Milosevics politik i Kosovo utgör en grov
överträdelse av mänskliga rättigheter, samarbete och
demokrati.
Hänsynslöst våld mot det egna landets civilbefolkning kan inte
tillåtas i dagens Europa. Finlands regering hoppas att freden
kan återställas. Därför måste president Milosevic göra slut
på våldet i Kosovo och välja fredens väg. Finlands regering
meddelade igår att humanitär hjälp ges för lindrande av
flyktingproblemet. Finland är redo att delta i säkerställandet
av freden och i återuppbyggnadsarbetet i Kosovo.
Den ekonomiska och sociala situationen i Ryssland är svår.
Ryssland söker sin väg.
Trots dessa svårigheter har säkerhetssituationen i norra Europa
förblivit stabil. Östersjöregionen håller på att utvecklas
till ett nytt europeiskt samarbetsområde. Härvid är de
baltiska ländernas förberedelser inför ett medlemskap i EU av
central betydelse.
Finland har i Europeiska unionen försökt stärka samarbetet
mellan unionen och Ryssland. Detta är syftet med vårt projekt
för utvecklande av EU:s nordliga dimension, ett projekt som
vunnit omfattande understöd. Utvecklingen i Ryssland kommer att
vara en central fråga när olika teman behandlas under Finlands
ordförandeperiod. Vi vill inte att Europa sluter sig, utan genom
EU försöker vi tvärtom bygga upp samarbete i alla riktningar
och väderstreck. Europeiska unionen är Rysslands viktigaste
samarbetspartner.
Europeiska kommissionen bad om avsked efter att till följd av
brister i sin förvaltning ha blivit föremål för skarp kritik.
Eftersom avskedet var det första i sitt slag sedan den
europeiska integrationsprocessen för tiotals år sedan inleddes,
kom händelsen också att få stor principiell betydelse.
En del av Europeiska unionens organ kännetecknas av många
sådana drag som återspeglar en föråldrad förvaltningskultur
och en otillräcklig öppenhet. Nu finns det möjlighet att skapa
en öppen och effektiv förvaltning som uppfyller de för de
nordiska länderna karaktäristiska kraven. Därmed främjas
också en utvidgning av unionen.
Samförståndet gällande ordföranden i den nya kommissionen och
lösningen enligt Agenda 2000 är betydelsefulla faktorer med
tanke på Finlands förestående ordförandeperiod i EU. Många
ärenden som skall avgöras återstår dock under vår
ordförandeperiod. Verkställandet av Amsterdamfördraget och
Agenda 2000 skall inledas. Beredningen av institutionella
reformer som möjliggör en utvidgning av EU skall likaså
påbörjas. Frågan om utvidgningen skall sålunda drivas framåt
målmedvetet. Vi står inför en historisk möjlighet som inte
får spolieras.
Finlands ordförandeperiod är med andra ord en krävande uppgift
och en konkret utmaning. Vi är dock redo för detta.
I samband med riksdagsvalet debatterade man på goda grunder den
politiska demokratins tillstånd. Diskussionen kan gärna få en
fortsättning. Kalevi Kivistö bidrog i egenskap av
läsarombudsman med ett värdefullt inlägg i Keskisuomalainen
den 26 mars 1999. Jag citerar Kivistö:
"Om medborgarna inte litar på vare sig politiker eller
journalister, kan demokratin hamna i en kris. Ju mindre man litar
på dessa stöttepelare i det demokratiska systemet, desto mera
ökar de "sanningssägare" som den historiska
erfarenheten uppmanar oss att ta avstånd från. Att återställa
förtroendet för både politiken och mediernas verksamhet är
därför en gemensam utmaning och uppgift för bägge parterna. I
förhållande till varandra får de vara avvaktande, men i
förhållande till demokratin får de inte visa
likgiltighet".
Kivistö har på ett träffande sätt sammanfattat vår
gemensamma utmaning.
Vid skapandet av ett bra samhälle är det knappast någonsin
fråga om att enbart bruka pengar eller makt. Det behövs också
en vidsynt, inspirerande atmosfär och en attityd som visar att
man uppskattar sina medmänniskor.
En av de viktigaste utmaningarna på tröskeln till det nya
årtusendet är övergången till ett mångkulturellt Finland. I
framtiden kommer allt fler sådana finländare som inte har
finska som modersmål eller som inte har rötter i Finland att
bygga upp en egen tillvaro i vårt land.
Lyckligtvis har inget reellt främlingshat utvecklats i Finland,
trots att vår invandrarbefolkning ökade just under de svåra
recessionsåren. Vi måste dock kontinuerligt arbeta för
vidsyntheten i vårt eget samhälle. Undersökningar visar att
avogheten gentemot främmande religioner har ökat. Detta är ett
oroväckande drag. Dialogen mellan religioner och kulturer måste
främjas.
Jag önskar den nya riksdagen framgång i dess arbete samt
förklarar 1999 års riksdag öppnad.