Tal av republiken Finlands president


 

 

REPUBLIKENS PRESIDENT VID DEN EUROPEISKA EXPERTKONFERENSEN "LIVSLÅNGT LÄRANDE, DET FRIA BILDNINGSARBETET OCH MEDBORGARSAMHÄLLET" I ÅBO 20.9.1999


DEMOKRATIN OCH MEDBORGARSAMHÄLLET I FRAMTIDENS EUROPA


Demokrati - frågan om människors jämlikhet i den politiska maktutövningen - kommer under det århundrade som snart inleds att vara lika viktigt som under det utgående århundradet. En fungerande demokrati och ett fritt medborgarsamhälle har visat sig vara de bästa garanterna för en bestående fred. Demokratiska samhällen för inte krig mot varandra.

Fred och frihet i samhället är inte självklarheter. Europa har under detta århundrade upplevt två storkrig som spritt sig till andra kontintenter. Också under det sista året av detta sekel talade vapnen, mänskliga rättigheter kränktes och extremnationalismen tog sig grymma uttryck också i vår egen världsdel. Kriget på Balkan har nu upphört, men ett krävande materiellt, psykiskt och socialt återuppbyggnadsarbete återstår. Den kanske viktigaste frågan i återuppbyggnadsarbetet är att stärka medborgarsamhället och få demokratin att slå rot i området.

Allmänt sett har demokratin dock gått framåt med stormsteg under århundradets sista decennium, såväl i hela världen som i Europa. Speciellt intressant är den mångfasetterade och sjudande utvecklingen i tidigare kommuniststyrda länder, där demokratiska institutioner och demokratisk praxis håller på att skapas. Våra erfarenheter hittills visar hur svårt det är att genomföra demokrati, men också hur snabbt stora framsteg kan göras genom målmedvetet agerande.

Västeuropa tvingades allvarligt begrunda frågan om demokratin och dess förutsättningar för ett halvsekel sedan, då världsdelen stod bland ruinerna och förstörelsen efter kriget och gjorde upp med sin närhistoria. Kärnfrågan var: hur skapa ett demokratiskt Europa? Och hur skapa ett Europa där demokratin klarar av kommande prövningar? Projektet har lyckats nästan över förväntan. Det ena landet efter det andra har utvecklat en statsform som baserar sig på folkstyre. Nationerna är knutna till varandra genom ett mångsidigt samarbete. Ett uttryck för ett demokratiskt Europa är den expanderande Europeiska unionen.

Det vore ändå ett allvarligt misstag att försjunka i självbelåtenhet. Demokratin tycks vara sådan att den måste byggas på nytt varje dag. Av de nya utmaningarna är människornas alienering från maktutövningen i samhället en av de allvarligaste. Alltför många upplever makten som något som försvinner i systemets invecklade labyrinter; så totalt, att det inte ens lönar sig att göra sin egen röst hörd vid val. Och farligast av allt: odemokratiska rörelser, paranoid nationalism och främlingshat lyfter än en gång på huvudet i olika delar av Europa.

Det sjunkande valdeltagandet i både nationella och europeiska val är ett fenomen som måste granskas ordentligt. Allt färre deltar i olika samhälleliga organisationers och partiers verksamhet.

Trots att medierna håller oss väl informerade om dagshändelserna, har inga nya sätt att delta och påverka uppstått. Vi vet inte tillräckligt om hur moderna medier påverkar - och hur de kunde påverka - den demokratiska processen, till exempel upprätthållandet av en äkta dialog mellan väljare och invalda.

Också internationaliseringen och globaliseringen av samhällena för med sig nya utmaningar. Under hela detta sekel har vi vant oss att se demokrati som en intern fråga som gäller nationalstater. Men kan en demokrati som enbart bygger på nationalstater fungera i en värld där ekonomin och medieindustrin är allt mer internationella och i själva verket globala?

Jag tror att staterna och samarbetet dem emellan förblir viktiga så långt vi kan förutspå framtiden med något slags trovärdighet. Ändå är det aktuellt att fråga om det i en värld som styrs av stora företag och enheter behövs nya demokratiska institutioner som omfattar mer än enskilda nationer. Hur skulle dessa institutioner se ut? Hur skulle demokratin i EU kunna realiseras bättre? Förmår demokratin lösa världsomfattande problem som har att göra med t.ex. miljöförstöringen på jorden och en hållbar utveckling? Skapar informationssamhället och de nya medierna en grund för ett globalt medborgarsamhälle? Alla dessa frågor talar sitt tydliga språk om att vi har ett brännande behov av att ompröva frågorna om demokrati.

* * *

Å andra sidan finns det ingen bättre - eller för att vara lojal mot Winston Churchills berömda uttalande: mindre dålig - samhällsmodell än demokratin i sikte. Churchill sade ju träffande att demokratin är ett uselt sätt att ordna beslutsfattandet, men ändå bättre än något annat känt alternativ.

Förändring för inte med sig bara hot utan alltid också möjligheter. Till exempel den moderna datatekniken ger helt nya möjligheter till påverkan och beslutsfattande, om vi har viljan och förmågan att använda de möjligheter som erbjuds. Just nu är tiden inne för innovationer som gäller demokratin.

Kanske just denna konferens kunde vara ett europeiskt startskott för ny forskning kring, utveckling av och studier i demokratin och dess rötter, som går djupt in i medborgarsamhället. En gammal sanning som fortfarande gäller men som kanske glömts bort är att demokratins uppgift är att fostra - jag använder här medvetet ett grundtvigianskt ord - "upplysta" medborgare, som i sin tur förmår upprätthålla demokratin.

Demokratin är inte en fråga som berör endast system eller strukturer, den tränger djupt in på områden som har med moral, attityder och värden att göra. Det behövs demokratiska personligheter. Det behövs människor som utgående från det egna omdömet har åsikter om gemensamma frågor och som har mod och kurage att föra fram sina tankar. Det behövs människor som kan förstå människor i olika livssituationer och som är tillräckligt mogna att söka lösningar som gagnar det gemensamma bästa. Det behövs människor som tar ansvar för gemensamma frågor och som har beredskap att arbeta i demokratiska institutioner. Demokrati förutsätter mänskliga rättigheter, tolerans, respekt och förståelse för andra människor. Alla dessa aspekter kan främjas genom fostran.

Min första slutsats är att det är viktigt att upprätthålla fostran som stöder demokrati. Att stärka demokratiska värden är också i ett europeiskt perspektiv ett allmänt accepterat mål för livslångt lärande. Det vi måste fundera på är vad det innebär i praktiken. Som vuxenpedagoger är ni i en nyckelposition. Vid denna konferens finns en arbetsgrupp som studerar demokratin ur fostrans synvinkel. Jag vill gärna ha gruppens rapport för eget bruk.

I Norden är frågan om demokratin en av de frågor som har lett till en omvärdering av folkbildningens betydelse. Folkbildningens traditionella uppgift har varit att stöda personlighetsutvecklingen och ett medborgarsamhälle baserat på människornas frivilliga samarbete, samtidigt som målet är jämlikhet, värdepluralism och demokrati. Som bäst pågår också i Finland en omfattande omvärdering av folkbildningsarbetet. Denna omvärdering ingår också i programmet för Finlands sittande regering, i vilket man lovar "stärka förutsättningarna för ett fritt bildningsarbete". De olika europeiska länderna har alla sina egna lösningar, men överallt är en fostran som stöder demokrati viktig.

* * *

De samhälleliga frågorna blir allt mer komplicerade, utgör större utmaningar och är i många avseenden också skrämmande. Vi lever i ett risksamhälle, som en sociolog konstaterat. Det har på ett mycket träffande sätt sagts att människorna har tre alternativ. Man kan försjunka i apati och uppgivenhet och tänka att en liten människa ändå inte kan påverka någonting. Eller också kan man drivas till förkastliga lösningar, till exempel hat mot andra grupper, folk eller kulturer. Eller man kan med öppna ögon modigt ta sig an också de svåraste problem, försöka lära sig förstå orsakerna till dem och tillsammans med andra försöka finna lösningar på dem. Vuxenpedagogikens stora uppgift är att stöda det sistnämnda alternativet i en äkta anda av livslångt lärande. Demokrati förutsätter att människorna kan bedöma sin egen situation, de krafter som påverkar situationen och hur dessa krafter i sin tur kan påverkas. Tidigare tillhandahöll de stora ideologierna verktyg till detta. Nu behövs nya mönster som hjälper människorna att förstå sin egen ställning i samhället.

Så är min andra slutsats också att det för att stöda fostran till demokrati behövs både forskning och något som kunde kallas en värdebaserad kartläggning av olika former av verksamhetspolitik. Med detta avser jag verksamhet där man utgående från olika värden seriöst sätter sig in i nya och hotande problem och försöker utveckla förslag till hur problemen kunde lösas. Arbete av detta slag utförs på ett berömvärt sätt i många, huvudsakligen amerikanska, hjärntruster och institut. Vi européer satsar kanske inte tillräckligt på att utveckla olika slags alternativa former av verksamhetspolitik.

Det vore viktigt att med tanke på medborgardiskussionen producera väl genomtänkta förslag och alternativ gällande hur problemen som vi kämpar med kunde lösas. Också Europeiska unionen kunde uppmuntra verksamhet av detta slag. Också med relativt små insatser kan man få mycket till stånd. Hjärntruster som utvecklar samhälleliga innovationer är en del av dagens samhälleliga folkbildning. Bildningsorganisationerna vore en i europeiskt perspektiv naturlig grund för detta som samtidigt ligger nära medborgarsamhället.

* * *

Min tredje slutsats gäller det erkänt nära förhållandet mellan demokrati och jämlikhet. Också denna fråga blir aktuell nu, då de ekonomiska skillnaderna tycks växa både på individ- och samhällsnivå. Jämsides med den ekonomiska utslagningen ökar den sociala och kulturella utslagningen. En privilegierad minoritet lever ett intressant internationellt och globalt liv, som majoriteten av människorna står utanför. De privilegierade förmår i full utsträckning dra nytta av informationssamhällets nya tjänster och möjligheter. Samtidigt har andra inte ens tagit sitt första steg i informationssamhället.

De växande ekonomiska och kulturella skillnaderna är i det långa loppet också ett hot mot demokratin. Utslagningen hör mycket nära ihop med människornas utbildningsnivå. Också därför behöver vi en medveten satsning på livslångt lärande, en satsning som samtidigt är ägnad att bygga upp jämlikhet. Här gäller det också att avsevärt bättre än förr lära sig använda de möjligheter som medborgarsamhället och medborgarorganisationerna erbjuder. För många människor är t.ex. en medborgarorganisation som ligger en själv nära den enda verkliga möjligheten till internationalisering.

* * *

Den nordiska demokratin har förutom i den långa frihetstraditionen också sina rötter i det medborgarsamhälle som började utvecklas för 150 år sedan och vars ursprungsform var föreningar baserade på frivillighet. Inom det religiösa livet, kulturen, vetenskapen, studierna, fritiden, idrotten och socialsektorn, i olika livssituationer, professionellt samarbete, politik, andelsverksamhet osv. skapades de organisatoriska strukturerna för medborgarsamhället och medborgaraktiviteten. Dessa strukturer har haft en oerhörd betydelse för människornas liv, men också för den ekonomiska, sociala och politiska utvecklingen i Norden. En motsvarande utveckling i någon form ligger till grund för alla fungerande demokratier.

Det finns forskare som på starka grunder hävdar att medborgarsamhället är mycket viktigare än man antar. På mig själv gjorde Robert Putnams jämförande undersökning om Syd- och Norditalien på sin tid ett starkt intryck. Ni har säkert redan behandlat denna fråga under detta seminarium. När medborgarsamhället är starkt, fungerar också staten och marknaden bra. Då medborgarsamhället försvagas börjar det i såväl den statliga verksamheten som på marknaden förekomma maktmissbruk, ineffektivitet, korruption och kriminalitet.

Ett medborgarsamarbete som baserar sig på frivillighet är ingen intressant utfyllnad som man kan syssla med om ekonomin tillåter. I medborgarsamhället skapas de normer och det förtroende som styr växelverkan och som vi har börjat kalla socialt kapital, som utgör grunden för samhällsmoralen och i sista hand också för demokratin och ekonomin.

Alltför ofta närmar vi oss frågor om fostran ur en synvinkel som tjänar ekonomiska behov. Under de senaste åren har det dock framgått att det också ur en modern ekonomis synvinkel är viktigt att människorna kan utvecklas till mångsidiga, initiativrika och samarbetsvilliga personligheter. Också av denna orsak bör man se på fostran i ett vitt humanistiskt perspektiv, som gör det möjligt för människorna att utveckla den egna personligheten och bli ansvarsfulla medborgare. För individen och gruppen är det viktigt att upprätthålla och stärka den naturliga förmågan att lära sig nya saker. På så sätt kan medborgarsamhället fungera som en skapande och positiv förändrande kraft.

Jag är glad att Finlands ordförandeskap och Åbo i egenskap av landets äldsta stad kan bidra till att frågorna om demokrati, medborgarsamhälle och det livslånga lärande som stöder de båda förra lyfts fram i den europeiska diskussionen. Detta möte behandlar frågor som har stor inverkan på Europas framtid. Ännu återstår många öppna men intressanta frågor.

I detta seminariums anda kan dock en sak anses säker. Det är viktigt att också inom Europa skapa många kontakter på olika nivå mellan människor. Endast så skapas förståelse och förtroende mellan människor, endast så skapas det europeiska sociala kapitalet.