REPUBLIKENS PRESIDENT VID ISRAELI COUNCIL ON
FOREIGN RELATIONS
I JERUSALEM DEN 4 OKTOBER 1999
ATT
ÅSTADKOMMA FRED I KOSOVO
Det gläder mig att
få tala inför just denna publik och i just denna
stad. Det här är en naturlig plats för en
utvärdering Kosovokrisen och vad vi har lärt oss av
den. Här behöver jag inte motivera att vi talar om
ett allvarligt brott mot mänskligheten när en
befolkningsgrupp utsätts för förföljelse på
grund av sin religion eller etniska bakgrund. Inte
heller behöver jag i ett land vars språks mest
kända ord är shalom betona hur svårt och viktigt
det är att söka fred.
Kosovokrisen var inte
enbart en europeisk kris. Den väckte starka känslor
och häftig diskussion överallt i världen. Från
början gällde huvudfrågorna om det internationella
samfundet måste tillgripa maktmedel för att
försvara befolkningen i Kosovo och, om det måste
ske, hur det skulle ske. Det har redan förflutit
nästan fyra månader sedan Nordatlantiska
försvarsalliansen Natos flygbombningar upphörde,
men händelserna i Kosovo är fortfarande föremål
för en intensiv och principiell internationell
diskussion.
Man kan förstå
diskussionens omfattning när man granskar bakgrunden
till krisen. Under det senaste decenniet har en serie
mycket farliga signaler kommit från Balkan. Det
internationella samfundet har upprepade gånger fått
ingripa på grund av det godtyckliga våld som riktat
sig mot andra nationaliteter och minoriteter. Kosovo
blev sista droppen. Om Jugoslaviens ledning hade
fått fria händer att genomföra sin plan, hade i
området skapats en beteendemodell av vars följder
alla hade fått lida. Modellen hade också
innehållit ett mycket tvivelaktigt budskap till de
övriga stater i området som i egenskap blivande
medlemmar i Europeiska unionen förväntas visa
tolerans och förståelse för minoriteter i stället
för att utsätta dem för godtycklighet och våld.
Speciellt med tanke
på den framtida hanteringen av kriser är det
viktigt att vi gör en så omsorgsfull bedömning av
Kosovokrisen och lärdomarna av dess lösning som
möjligt.
Balkanhalvön har
varit föremål för internationell uppmärksamhet
under dela 90-talet. Upplösningen av
Förbundsrepubliken Jugoslavien gav upphov till fyra
väpnade konflikter och en oändlig mängd mänskligt
lidande. Vi var tvungna att ytterligare en gång
före årtusendeskiftet bevittna vart uppvigling till
hat och intolerans leder.
Kosovokrisen visade
tyvärr att användandet av maktmedel i
en humanitär intervention inte bara är en akademisk
fråga för det internationella samfundet. Det
handlar om en allvarlig och komplicerad fråga, som
vi troligen kommer att bli tvungna att begrunda
också i framtiden i samband med nya kriser. Hur
skall vi kunna finna gemensamma principer för det
internationella samfundet, så att vi kan undvika
tidigare fel och sätta stopp för hänsynslösa och
systematiska förbrytelser mot de mänskliga
rättigheterna?
Frågan om
användningen av maktåtgärder mot
Förbundsrepubliken Jugoslavien var berättigad
koncentrerar sig till relationen mellan två centrala
folkrättsliga principer. Å ena sidan är staterna
suveräna inom eget territorium, vilket hindrar andra
stater från att ingripa i deras interna
förhållanden. Å andra sidan är de mänskliga
rättigheterna universella och odelbara, och inte
beroende av i vilken stat man är bosatt. När en
stat hänsynslöst begår brott mot sina egna
medborgares mänskliga rättigheter, måste det
internationella samfundet överväga förhållandet
mellan dessa två principer.
Kofi Annan, Förenta
nationernas generalsekreterare, behandlade nyligen
frågan i ett tal inför generalförsamlingen. Han
sade:
"Om stater med
benägenhet för kriminellt beteende vet att
riksgränserna inte ger ett absolut skydd, om de vet
att säkerhetsrådet vidtar åtgärder för att
stoppa brott mot mänskligheten, begår de inte sina
brott i tron att suveräniteten skyddar dem från
straff."
Det främsta syftet
med en humanitär intervention är att förhindra
grova förbrytelser som är riktade mot
civilbefolkningen. I fallet Kosovo hade Nato och det
övriga internationella samfundet enbart dåliga
alternativ att välja mellan. Det var uppenbart att
användandet av kraftåtgärder skulle leda till
offer på serbernas sida. Det var också uppenbart
att det direkta våld som riktades mot invånarna i
Kosovo och fördrivningen från hem och härd skulle
trappas upp åtminstone tillfälligt. Trots detta
överraskades de flesta observatörerna av
proportionerna på flyktingströmmarna efter
upptrappningen av de etniska utrensningar som följde
på de första bombningarna.
Min personliga
uppfattning var och är fortfarande att det
internationella samfundet inte längre hade några
andra alternativ att ta till när kraftåtgärderna
vidtogs i slutet av mars. En militär aktion var
oundviklig. Situationen i Kosovo var ohållbar.
Förbundsrepubliken Jugoslaviens ledning var inte
villig att godkänna någon som helst lösning som
skulle ha förhindrat att krisen fördjupades. Krisen
verkade dessutom, i och med att den fortsatte, skapa
instabilitet i hela området. De misslyckade
diplomatiska ansträngningarna i Rambouillet och det
ökade våldet mot invånarna i Kosovo ledde
slutligen till att man tillgrep maktmedel.
Beslutet att vidta
maktåtgärder fattades av Natos medlemsländer.
Finland är inte medlem i Nato, och deltog därför
inte i beslutsfattandet och inte heller i den
militära aktionen. Vi framförde dock vår åsikt
både i egna ställningstaganden och i gemensamma
resolutioner tillsammans med de övriga EU-länderna.
Vår ståndpunkt var entydig: ansvaret för
situationen var Förbundsrepubliken Jugoslaviens, som
själv hade orsakat krisen genom sitt beteende. När
jag talade i Finlands riksdag i slutet av mars
konstaterade jag att hänsynslöst våld mot de egna
medborgarna inte längre kan godkännas i något land
i dagens Europa. I detta sammanhang vill jag
tillägga att samma princip naturligtvis gäller alla
delar av världen.
Av flera orsaker
beklagar jag att beslutet att vidta militära
åtgärder inte kunde fattas inom ramen för FN. Det
var dock klart att det inte gick att få det beslut
av säkerhetsrådet som skulle ha behövts. Det
internationella samfundet kan ändå inte lämna
offer för förtryck utan skydd.
I början av maj hade
krisen utvecklats så, att den blivit allt mer
problematisk för det internationella samfundet.
Bombningarna hade pågått i flera veckor, men det
var allt tydligare att en militär lösning på
krisen inte skulle nås enbart med hjälp av dem.
Trots att man redan en gång misslyckats med att
lösa konflikten på diplomatisk väg och inte heller
enskilda aktioner tycktes leda till resultat, blev
det nödvändigt att intensifiera försöken att
finna en diplomatisk lösning. Till detta skede
hänför sig också mitt och samtidigt Europeiska
unionens inträde i fredsansträngningarna.
Initiativet till mitt
deltagande kom från andra. Enligt den uppfattning
som jag fått föddes tanken under de
rysk-amerikanska samtalen i Washington i början av
maj. Man fann då att det var nödvändigt att
introducera en tredje part. Strax efter att jag hade
kontaktats, diskuterade jag också med Tysklands
förbundskansler Gerhard Schröder. Tyskland innehade
ordförandeposten i EU och Schröder föreslog att
jag skulle företräda hela unionen i de kommande
försöken att lösa konflikten. Jag ansåg detta
vara det enda förnuftiga sättet att ordna
fredsförhandlingarna.
Varken kriserna på
Balkan eller internationell krishantering var okända
för mig. Under min tid i FN och särskilt när jag
ansvarade för den operation som resulterade i ett
självständigt Namibia fick jag lov att bekanta mig
med krishantering ur många synvinklar. Personlig
erfarenhet av Balkanfrågorna fick jag i början av
1990-talet då jag skötte olika uppgifter i
anslutning till försöken att skapa fred i Bosnien.
Jag ansåg naturligtvis det vara min plikt att svara
jakande när jag tillfrågades i början av maj,
trots att utgångsläget inte var särskilt lovande.
Redan vid de allra
första kontakterna som togs med mig framgick det att
synsätten vad gällde villkoren för en lösning på
krisen skilde sig mycket från varandra. Därför var
det också viktigt att kunna samla USA:s, Rysslands
och EU:s representanter runt samma bord för att
diskutera meningsskiljaktigheterna. Enighet mellan de
tre parterna och därigenom ett enigt internationellt
samfund var en förutsättning för att vi skulle
kunna presentera ett fredsförslag för Jugoslaviens
ledning och också få det godkänt.
Min strategi i
trepartsdiskussionerna mellan USA:s vice
utrikesminister Strobe Talbott, Ryska federationens
presidents Kosovo-specialsändebud Viktor
Tjernomyrdin och mig samt våra medhjälpare var
enkel: i stället för prestigefrågor måste vi
koncentrera oss på de mycket jordnära men viktiga
frågorna. Hur skapa förutsättningar för ett
säkert återvändande för flyktingarna? Hur utforma
det internationella samfundets närvaro? Hur
genomföra tillbakadragandet av de serbiska
styrkorna? Hur utforma den provisoriska
internationella administrationen?
Jag var från första
början övertygad om att en internationell närvaro
i Kosovo för att vara trovärdig måste bygga på de
viktigaste Nato-ländernas deltagande och också
genomföras i Nato-ländernas regi. I annat fall
skulle flyktingarna inte våga återvända till sina
hem. Det var också klart att det inte rörde sig om
en fredsbevarande operation i traditionell mening,
utan om en betydligt mer krävande operation lik den
i Bosnien-Hercegovina. Slutligen godkändes
principerna, åtminstone huvuddragen i dem, också av
Ryssland.
Att vi nådde en
överenskommelse möjliggjordes genom att jag
tillsammans med Viktor Tjernomyrdin reste till
Belgrad i början av juni. Fyra veckors intensivt
arbete ledde till resultat: det fanns inte en
tillstymmelse till oenighet mellan oss i Belgrad.
Efter att vi noggrant presenterat fredsförslagets
innehåll för Jugoslaviens politiska och militära
ledning och svarat på frågor, drog sig landets
ledning tillbaka för att överväga sitt svar.
Följande dag presenterades vårt förslag både för
det serbiska parlamentet och Jugoslaviens federala
regering, som bägge godkände förslaget. Jag vet
inte med säkerhet varför Jugoslaviens ledning
godkände vårt förslag, men jag tror att det skulle
ha varit betydligt svårare att få ett positivt svar
om inte trepartsförhandlingarna hade varit
resultatrika.
Den fredliga
lösningen var naturligtvis bara början på en lång
process som syftar till stabilitet i Kosovo och
närliggande områden. Det ekonomiska
återuppbyggnadsarbetet och skapandet av en
demokratisk administration, demokratiska
institutioner och ett fungerande medborgarsamhälle
är de stora utmaningarna.
Upprättandet av en
civil förvaltning har anförtrotts FN. Det är
verkligen inte ett avundsvärt uppdrag för UNMIK,
som svarar för den provisoriska förvaltningen. Jag
känner väl till de problem som förekommer redan i
samband med denna uppgift.
Upprättandet av en
civil förvaltning i Kosovo har avslöjat flera
svagheter i det nuvarande internationella systemet.
Av de uppskattningsvis 4 500 poliser som behövs för
att återställa lag och ordning har hittills endast
ca 1 500 anlänt, trots att det är över två
månader sedan operationen inleddes. Det
internationella samfundet borde ha tillgång till
utbildade poliser, domare och tjänstemän i
medlemsländerna, som kunde ställas till förfogande
med kortare varsel än för närvarande. Kriser leder
nämligen beklagansvärt ofta till att hela
statsstrukturen raseras, varvid civilförvaltningen
måste byggas upp från noll.
Det största bakslaget
för eftervården av Kosovokrisen har emellertid
varit att det internationella samfundet inte genom
sin verksamhet har lyckats övertyga den serbiska
minoriteten i Kosovo om att området är säkert. I
stället har de flesta serberna lämnat området.
Också samordningen av
de internationella organisationernas insatser måste
utvecklas. Både operationen i Bosnien-Hercegovina
och den i Kosovo har visat att de internationella
insatserna har lidit av att ansvaret varit fördelat
mellan flera organisationer. Detta har lett till
överlappande verksamheter och till att det funnits
områden som inte täckts av aktionerna.
Kosovokrisen har
alltså inte bara väckt principiella frågor. Från
det internationella samfundets synpunkt sett rör det
sig också om att finna en lösning på utpräglat
praktiska problem.
Man kan naturligtvis
inte skapa en doktrin för humanitära interventioner
enbart på grundval av Kosovokrisen, men det är
uppenbart att händelserna i Kosovo ännu en lång
tid framöver kommer att vara aktuella i
diskussionerna om humanitära interventioner och
krishantering.
Jag är medveten om
att frågan om i vilket förhållande Natos
ingripande står till folkrätten är komplicerad.
Det internationella samfundets rätt att tillgripa
maktmedel baserade sig på humanitära skäl.
Respekten för människorättsprinciperna är ett
centralt element inom folkrätten. Det är uppenbart
att humanitära skäl kommer att få allt större
tyngd när det internationella samfundet överväger
sina åtgärder. Staterna är bundna till
internationella avtal om de mänskliga
rättigheterna, demokratin har rotat sig i allt fler
länder. Därför försvarar också den allmänna
opinionen och regeringarna dessa grundläggande
värden med allt större beslutsamhet.
Det är klart att
regeringar som gjort sig skyldiga till omfattande och
grova brott mot de mänskliga rättigheterna inte på
grund av sin suveränitet skall kunna åtnjuta skydd
mot ingripanden från det internationella samfundets
sida. I särskilt grova fall kan man inte heller
utesluta militära ingripanden. Suveränitet medför
inte enbart rättigheter utan också skyldigheter.
Humanitära skäl var
en central motivering när operationen i Östtimor
inleddes. Liksom i Kosovo rörde det sig om ett
omfattande våld och stora flyktingströmmar. Till
skillnad från vad som var fallet i Kosovo lyckades
man beträffande Östtimor både nå enighet i FN:s
säkerhetsråd och komma överens om formen för den
internationella närvaron med Indonesiens regering.
Trots all diskussion
kan det internationella samfundet också i framtiden
råka in i situationer, där strävan till formell
legitimitet och ett politiskt och moraliskt
rättfärdigande av en aktion kan komma att stå i
konflikt med varandra. Att förena tvångsåtgärder
och diplomati kommer också i framtiden att vara en
krävande och komplicerad uppgift.
Grunderna för den
internationella politiken och rättsordningen har
inte upplevt någon omvälvning på grund av
Kosovokrisen eller andra kriser på senaste tid. De
måste emellertid hela tiden utvecklas så att de
svarar mot tidens krav.
FN:s stadga tillåter
militära maktmedel endast i självförsvar eller på
beslut av säkerhetsrådet. Det finns ingen orsak att
ändra på den ordningen, men det är skäl att få
den att fungera effektivare. Det är i hela det
internationella samfundets, och inte minst i de små
nationernas intresse, att säkerhetsrådet
återställer och bevarar sin förmåga att fungera
som garant för internationell fred och säkerhet.
Säkerhetsrådet
måste eftersträva en konsekvens i sitt
förhållningssätt när det gäller kriser och
konflikter. Detta gäller både konflikter mellan
stater och interna humanitära kriser.
Eftersom FN:s resurser
är begränsade, är det också möjligt att
bemyndiga lokala organisationer eller
sammanslutningar av enskilda stater att verka för
det internationella samfundets räkning. Så har man
också gjort under de senaste åren.
Denna regionala
dimension kommer troligen att betonas i framtiden.
Därför måste vi förbättra och effektivera
kontakterna och samarbetet mellan FN och regionala
sammanslutningar för säkerhet. Ett sådant arbete
utförs redan bl.a. inom OSSE och avsikten är att en
ny säkerhetsstadga för organisationen skall
godkännas under nästa toppmöte i Istanbul. Den
skall beskriva både de grundläggande reglerna och
det praktiska samarbetet mellan institutionerna när
det gäller förhindrande och eftervård av
konflikter.
Våra erfarenheter av
Kosovo och andra kriser under senaste tid visar att
det internationella systemet måste utvecklas både
med avseende på folkrätten och med tanke på
igångsättandet av operationer. Vi måste försöka
åstadkomma ett system som bygger på hållbara,
rättvisa och konsekventa principer och som
möjliggör effektiva och framgångsrika operationer.
Jag har en gång
tidigare föreslagit ett system där man kan be om
ett utlåtande av Internationella domstolen när det
gäller kriser som inte kan lösas. Då kan den
rättsliga aspekt som domstolen med sin auktoritet
bidrar med kanske hjälpa säkerhetsrådet att finna
det politiska samförstånd som situationen kräver
när en stat hotas av internationell intervention
därför att den inte kan eller vill skydda sina
medborgare från att bli föremål för väpnat
våld.
På motsvarande sätt
behövs det också nya idéer beträffande hur man
skulle kunna effektivera genomförandet av
operationer. Jag har med intresse följt diskussionen
om en utökning av FN:s möjligheter att vidta
åtgärder för att lösa både militära konflikter
och andra typer av kriser. Det är uppenbart att FN:s
beredskap för snabba operationer måste
förbättras.
Krisen i Kosovo och
andra liknande humanitära katastrofer, som den i
Östtimor, är svåra upplevelser ur det
internationella samfundets synvinkel. Värst drabbar
de ändå de människor vars dagliga liv berörs. Att
förlora sitt hem, utsättas för våld,
familjemedlemmars död och andra grymheter kastar
långa skuggor i en människas liv.
Den viktigaste
lärdomen av händelserna i Kosovo är till slut att
en politisk ledning som planerar etniska utrensningar
och att frånta sina egna medborgare grundläggande
fri- och rättigheter, inte kan vara säker på att
det internationella samfundet inte kommer att
reagera. Härifrån är det dock ett långt steg till
ett konsekvent handlande från det internationella
samfundets sida i alla motsvarande fall.