TASAVALLAN PRESIDENTIN ESITELMÄ ISRAELI
COUNCIL ON FOREIGN RELATIONSIN TILAISUUDESSA
JERUSALEMISSA
4.10.1999
MAKING
PEACE IN KOSOVO
Olen
iloinen, että minulle on tarjoutunut tilaisuus puhua
juuri tälle yleisölle ja juuri tässä kaupungissa.
Tämä on luonteva paikka arvioida Kosovon kriisiä
ja sen opetuksia. Minun ei tarvitse perustella,
kuinka vakavasta rikoksesta ihmisyyttä vastaan
puhutaan, kun on kyse yhden kansanosan vainoamisesta
sen uskonnon tai etnisen taustan vuoksi. Myöskään
rauhan etsimisen vaikeutta ja tärkeyttä ei tarvitse
erikseen korostaa maassa, jonka kielen tunnetuin sana
on shalom.
Kosovon kriisi ei ollut vain eurooppalainen kriisi.
Se nostatti voimakkaita tunteita ja kiivasta
keskustelua kaikkialla maailmassa. Alusta pitäen
keskustelun pääkysymykset olivat, täytyykö
kansainvälisen yhteisön turvautua voimankäyttöön
Kosovon asukkaiden puolustamiseksi ja jos täytyy,
miten. Pohjois-Atlantin puolustusliiton Naton
ilmapommitusten päättymisestä on jo lähes neljä
kuukautta, mutta edelleen Kosovon tapahtumat ovat
tiiviin ja periaatteellisen kansainvälisen
keskustelun kohteina.
Keskustelun laajuuden ymmärtää, kun tarkastelee
kriisin taustaa. Päättyvällä vuosikymmenellä on
Balkanilta lähtenyt sarja hyvin vaarallisia
signaaleja. Kansainvälinen yhteisö joutui
toistuvasti puuttumaan mielivaltaiseen väkivaltaan
toisia kansallisuuksia ja vähemmistöjä kohtaan.
Kosovo oli viimeinen pisara. Jos Jugoslavian johdolle
olisi annettu vapaat kädet toteuttaa suunnitelmansa,
olisi alueelle muodostunut käyttäytymismalli, jonka
seurauksista kaikki olisivat joutuneet kärsimään.
Esimerkki olisi ollut erittäin kyseenalainen viesti
alueen muille valtioille, joiden Euroopan unionin
tulevina jäsenmaina täytyy osoittaa vähemmistöjä
kohtaan mielivallan ja väkivallan sijasta
suvaitsevaisuutta ja ymmärtämystä.
On tärkeätä erityisesti tulevaisuuden
kriisinhallinnan kannalta, että arvioimme
mahdollisimman tarkkaan Kosovon kriisin ja sen
ratkaisemiseen liittyvät opetukset.
Balkanin niemimaa on ollut kansainvälisen huomion
kohteena koko tämän vuosikymmenen ajan. Jugoslavian
liittovaltion hajoaminen aiheutti neljä aseellista
konfliktia ja suunnattoman määrän inhimillistä
kärsimystä. Jouduimme vielä ennen vuosituhannen
vaihtumista todistamaan jälleen kerran, mihin vihan
ja suvaitsemattomuuden lietsominen johtaa.
Kosovon kriisi osoitti valitettavasti
että kansainvälisen yhteisön voimankäyttö
humanitaarisessa väliintulossa ei ole vain
akateeminen kysymys. Kyse on vakavasta ja
monimutkaisesta asiasta, jota luultavasti joudumme
vielä tulevaisuudessa pohtimaan usean kriisin
yhteydessä. Miten voimme löytää kansainväliselle
yhteisölle yhteiset toimintaperiaatteet, jotta
välttäisimme menneisyyden virheet ja voisimme
estää ihmisoikeuksien räikeän ja
järjestelmällisen rikkomisen?
Kysymys Jugoslavian liittovaltioon kohdistettujen
voimatoimien oikeutuksesta tiivistyy kahden
kansainvälisen oikeuden keskeisen periaatteen
suhteeseen. Toisaalta valtiot ovat suvereeneja omalla
alueellaan, mikä estää muita valtioita puuttumasta
niiden sisäisiin asioihin. Toisaalta ihmisoikeudet
ovat yleismaailmallisia ja jakamattomia, eivätkä ne
riipu siitä, minkä valtion alueella ihminen asuu.
Kun yksittäinen valtio rikkoo räikeästi omien
kansalaistensa oikeuksia, kansainvälinen yhteisö
joutuu pohtimaan, millainen on näiden kahden
periaatteen suhde.
Yhdistyneiden kansakuntien pääsihteeri Kofi Annan
käsitteli tätä teemaa äskettäisessä puheessaan
yleiskokoukselle. Hän sanoi:
"Jos rikolliseen käyttäytymiseen taipuvaiset
valtiot tietävät, että valtakuntien rajat eivät
ole absoluuttinen suoja; jos ne tietävät, että
turvallisuusneuvosto ryhtyy toimiin pysäyttääkseen
rikokset ihmisyyttä vastaan, silloin ne eivät ryhdy
tekoihinsa odottaen suvereniteetin suojaavan niitä
rangaistukselta."
Humanitaarisen väliintulon tärkein tavoite on
estää suuret siviileihin kohdistuvat rikkomukset.
Kosovon tapauksessa Natolla ja muulla
kansainvälisellä yhteisöllä oli vain huonoja
vaihtoehtoja valittavina. Oli selvää, että
voimatoimiin ryhtyminen johtaisi uhreihin serbien
puolella. Oli myös ilmeistä, että kosovolaisiin
kohdistuva suora väkivalta ja heidän karkotuksensa
kodeistaan ainakin väliaikaisesti edelleen
kiihtyisivät. Silti pommitusten aloittamisen
jälkeen kiihtyneen etnisen puhdistuksen aiheuttamien
pakolaisvirtojen mittasuhteet yllättivät useimmat
tarkkailijat.
Oma käsitykseni oli ja on edelleen, että
voimatoimien käynnistyessä maaliskuun loppupuolella
kansainvälisellä yhteisöllä ei enää ollut muita
vaihtoehtoja. Sotilaallisen toiminnan
käynnistäminen oli väistämätöntä. Tilanne
Kosovossa oli muuttunut sietämättömäksi.
Jugoslavian liittovaltion johto ei ollut halukas
hyväksymään minkäänlaista ratkaisua, joka olisi
estänyt kriisin syvenemisen. Kriisi näytti lisäksi
jatkuessaan aiheuttavan epävakautta koko alueelle.
Diplomaattisten ponnistelujen epäonnistuminen
Rambouilletssa ja kosovolaisiin kohdistuneen
väkivallan kiihtyminen johtivat lopulta
voimankäyttöön.
Päätöksen voimankäyttöön ryhtymisestä tekivät
Naton jäsenmaat. Suomi ei ole Naton jäsenmaa, joten
emme osallistuneet päätöksentekoon emmekä
sotilaalliseen toimintaan. Esitimme kuitenkin oman
mielipiteemme sekä omissa kannanotoissamme että
yhteisissä julkilausumissa muiden Euroopan unionin
jäsenmaiden kanssa. Kantamme oli selkeä: vastuun
tilanteesta kantoi Jugoslavian liittovaltio, joka oli
aiheuttanut kriisin omalla toiminnallaan. Puhuessani
Suomen eduskunnassa maaliskuun lopussa totesin, ettei
säälimätöntä väkivaltaa minkään maan omia
kansalaisia kohtaan voida enää sallia nykypäivän
Euroopassa. Tässä yhteydessä haluan lisätä,
että sama periaate pätee luonnollisesti kaikkialla
maailmassa.
Olen monesta syystä pahoillani siitä, että
päätöstä sotilaallisiin toimiin ryhtymisestä ei
voitu tehdä YK:n piirissä. Oli kuitenkin selvää,
että tarvittavaa turvallisuusneuvoston päätöstä
ei ollut saatavissa. Kansainvälinen yhteisö ei
silti saa jättää sortotoimien uhreja vaille
suojelua.
Toukokuun alkuun mennessä kriisi oli muodostunut
kansainväliselle yhteisölle yhä
ongelmallisemmaksi. Ilmapommitukset olivat jatkuneet
jo useita viikkoja, mutta oli yhä selvempää, että
pelkästään niiden avulla kriisiin ei löydy
sotilaallista ratkaisua. Vaikka diplomaattisissa
ponnisteluissa oli jo kertaalleen epäonnistuttu
eivätkä eri tahoilta tehdyt yksittäiset
yhteydenotot näyttäneet tuovan tulosta, tuli
tarpeelliseksi voimistaa diplomaattisen ratkaisun
etsimistä. Tähän vaiheeseen ajoittuu myös oma
mukaantuloni ja samalla Euroopan unionin mukaantulo
rauhanponnisteluihin.
Aloite osallistumisestani tuli muilta. Saamani
käsityksen mukaan ajatus syntyi yhdysvaltalaisten ja
venäläisten keskusteluissa Washingtonissa toukokuun
alkupäivinä. He kokivat tarpeelliseksi kolmannen
osapuolen mukaantulon. Pian heidän yhteydenottonsa
jälkeen keskustelin myös Saksan liittokanslerin
Gerhard Schröderin kanssa. Saksa oli tuolloin EU:n
puheenjohtajamaa, ja Schröder esitti, että
edustaisin ratkaisuyrityksissä koko unionia. Tätä
pidin ainoana järkevänä ratkaisuna.
Balkanin kriisit tai kansainvälinen kriisinhallinta
eivät olleet minulle entuudestaan tuntemattomia
asioita. Toimiessani YK:n palveluksessa ja
erityisesti vastatessani Namibian itsenäistymiseen
johtaneesta operaatiosta jouduin perehtymään
kriisinhallintaan monesta näkökulmasta.
Omakohtaista kosketusta Balkanin kysymyksiin sain
1990-luvun alkupuolella osallistuessani eri
tehtävissä Bosnian sodan ratkaisuyrityksiin. Pidin
luonnollisesti velvollisuutenani vastata
myönteisesti toukokuun alussa esitettyihin
pyyntöihin. En kuitenkaan pitänyt lähtökohtia
kovin lupaavina.
Jo aivan ensimmäisissä yhteydenotoissa kävi
selväksi, että näkemykset kriisin ratkaisun
ehdoista poikkesivat paljon toisistaan. Siksi olikin
tärkeätä saada sekä Yhdysvaltojen, Venäjän
että EU:n edustajat saman pöydän ääreen
keskustelemaan erimielisyyksistä. Näiden kolmen
osapuolen yhteisymmärrys ja sitä kautta
kansainvälisen yhteisön yhtenäisyys oli edellytys
sille, että Jugoslavian johdolle voitaisiin
esittää rauhantarjous ja saada sille myös
hyväksyminen.
Etenemistapani näissä kolmikantakeskusteluissa
Yhdysvaltojen varaulkoministerin Strobe Talbottin,
Venäjän federaation presidentin
Kosovo-erityislähettilään Viktor Tshernomyrdinin
ja minun sekä avustajiemme välillä oli
yksinkertainen: arvovaltakiistojen sijaan oli
keskityttävä käytännönläheisiin mutta
keskeisiin kysymyksiin. Miten luodaan edellytykset
pakolaisten turvalliselle paluulle? Millainen on
kansainvälisen yhteisön läsnäolo? Miten
toteutetaan serbijoukkojen vetäytyminen? Millainen
on alueelle perustettava väliaikainen
kansainvälinen hallinto?
Olin alusta lähtien vakuuttunut siitä, että
kansainvälisen läsnäolon täytyi ollakseen
uskottavaa perustua keskeisten Nato-maiden
mukanaoloon ja olla Nato-maiden johtamaa. Ellei näin
olisi, pakolaiset eivät uskaltaisi palata
koteihinsa. Oli myös selvää, että kyse ei olisi
perinteisestä rauhanturvaoperaatiosta vaan
merkittävästi vaativammasta operaatiosta kuten
myös Bosnia-Hertsegovinassa. Lopulta myös
venäläiset hyväksyivät nämä periaatteet ainakin
keskeisiltä osin.
Yhteisymmärryksen saavuttaminen teki mahdolliseksi
sen, että matkustin Viktor Tshernomyrdinin kanssa
Belgradiin kesäkuun alussa. Neljä viikkoa jatkunut
tiivis työ tuotti tuloksen: välillämme ei ollut
Belgradissa pienintäkään keskinäistä
erimielisyyttä. Esiteltyämme huolellisesti
rauhantarjouksen sisällön Jugoslavian poliittisille
ja sotilaallisille johtajille ja vastattuamme
kysymyksiin maan johto vetäytyi pohtimaan vastausta.
Seuraavana päivänä tuomamme tarjous esiteltiin
sekä Serbian parlamentille että Jugoslavian
liittohallitukselle, jotka kumpikin hyväksyivät
sen. Minulla ei ole lopullista varmuutta siitä,
miksi Jugoslavian johto hyväksyi tarjouksemme, mutta
uskon että myönteisen vastauksen saaminen olisi
ollut huomattavasti vaikeampaa, ellei
kolmikantaneuvotteluissa olisi saavutettu tulosta.
Rauhanomaisen ratkaisun löytyminen oli tietenkin
vain alku prosessissa, joka pyrkii Kosovon ja
ympäröivän alueen vakauttamiseen. Taloudellinen
jälleenrakennus, demokraattisen hallinnon ja
demokraattisten instituutioiden sekä toimivan
kansalaisyhteiskunnan luominen ovat suuria haasteita.
Siviilihallinnon pystyttäminen on annettu YK:n
tehtäväksi. Väliaikaisesta hallinnosta vastaavan
UNMIKin asema ei ole kadehdittava. Tunnen hyvin ne
ongelmat, joita jo sen toimeksiantoon liittyy.
Kosovon siviilihallinnon järjestäminen on tuonut
esiin monia nykyisen kansainvälisen järjestelmän
heikkouksia. Lain ja järjestyksen palauttamiseen
tarvittavista arviolta 4 500 poliisista vasta noin 1
500 on saatu paikan päälle yli kaksi kuukautta
operaation alkamisen jälkeen. Kansainvälisen
yhteisön saatavilla pitäisi olla koulutettuja
poliiseja, tuomareita ja virkamiehiä, jotka
saataisiin jäsenmaista käyttöön nykyistä
lyhyemmällä varoitusajalla. Valitettavan useassa
kriisissä nimittäin romahtaa koko valtiorakenne,
jolloin siviilihallinnon rakentaminen joudutaan
aloittamaan tyhjästä.
Suurin takaisku Kosovon kriisin jälkihoidossa on
kuitenkin ollut se, että kansainvälinen yhteisö ei
ole pystynyt toiminnallaan vakuuttamaan Kosovon
serbivähemmistöä alueen turvallisuudesta, vaan
enemmistö serbeistä on poistunut alueelta.
Myös kansainvälisten järjestöjen toiminnan
koordinointia täytyy kehittää. Sekä
Bosnia-Hertsegovinan että Kosovon operaatiot ovat
osoittaneet, että kansainväliset ponnistelut ovat
kärsineet vastuun jakautumisesta useille
organisaatioille. Se on johtanut sekä toiminnan
päällekkäisyyteen että katvealueiden syntyyn.
Kosovon kriisi ei siis ole herättänyt vain
periaatteellisia kysymyksiä. Kansainvälisen
yhteisön kannalta kyse on myös hyvin
käytännöllisten ongelmien ratkaisemisesta.
Humanitaarisen intervention doktriinia ei
tietenkään voi muodostaa pelkästään Kosovon
kriisin pohjalta, mutta on selvää, että Kosovon
tapahtumat ovat keskeisesti esillä humanitaarisesta
interventiosta ja kriisinhallinnasta käytävässä
keskustelussa vielä pitkään.
Olen tietoinen siitä, että kysymys Naton toiminnan
suhteesta kansainväliseen oikeuteen on
monimutkainen. Kansainvälisen yhteisön
voimankäytön oikeutus perustui humanitaarisiin
syihin. Humanitaarisen oikeuden periaatteiden
kunnioittaminen on olennainen osa kansainvälistä
oikeutta. On ilmeistä, että tulevaisuudessa
humanitaariset syyt ovat entistä määräävämpiä,
kun kansainvälinen yhteisö pohtii omia
toimenpiteitään. Valtiot ovat sitoutuneet
kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin, demokratia
on juurtunut entistä useampaan maahan. Siksi yleinen
mielipide ja hallitukset puolustavat entistä
päättäväisemmin näitä perusarvoja.
On selvää, että laajoihin ja vakaviin
ihmisoikeusloukkauksiin syyllistyneet hallitukset
eivät saa nauttia suvereenisuuden tarjoamaa suojaa
kansainvälisen yhteisön puuttumista vastaan.
Erityisen räikeissä tapauksissa ei aseellistakaan
puuttumista voi poissulkea.. Suvereniteetti tuo
paitsi oikeuksia myös velvollisuuksia.
Humanitaariset syyt olivat keskeinen peruste
Itä-Timorin operaation käynnistämiselle. Kosovon
tavoin siellä oli kyse laajasta väkivallasta sekä
suurista pakolaismääristä. Kosovosta poiketen
Itä-Timorin kysymyksessä kuitenkin sekä
saavutettiin yhteisymmärrys YK:n
turvallisuusneuvostossa että päästiin sopimukseen
Indonesian hallituksen kanssa kansainvälisestä
läsnäolosta.
Kaikesta keskustelusta huolimatta myös
tulevaisuudessa kansainvälinen yhteisö voi joutua
tilanteisiin, joissa muodollisen laillisuuden
tavoittelu sekä toiminnan poliittinen ja moraalinen
oikeutus voivat joutua ristiriitaan keskenään.
Voimankäytön ja diplomatian yhdistäminen on
jatkossakin vaativa ja monimutkainen tehtävä.
Kansainvälisen poliittisen ja oikeudellisen
järjestyksen perusteet eivät ole kokeneet
myllerrystä Kosovon kriisin tai muiden
viimeaikaisten tapahtumien vuoksi. Niitä on
kuitenkin jatkuvasti kehitettävä ajan vaatimusten
mukaisiksi.
Yhdistyneiden kansakuntien peruskirja sallii
voimankäytön vain itsepuolustukseksi tai
turvallisuusneuvoston päätöksellä. Tätä
järjestelmää ei ole syytä muuttaa, mutta sen
toimivuutta on syytä tehostaa. On koko
kansainvälisen yhteisön edun mukaista eikä
suinkaan vähiten pienten kansakuntien näkökulmasta
että turvallisuusneuvosto palauttaa ja
säilyttää toimintakykynsä kansainvälisen rauhan
ja turvallisuuden takaajana.
Turvallisuusneuvoston täytyy pyrkiä
johdonmukaisuuteen suhtautumisessaan kriiseihin ja
konflikteihin. Tämä koskee sekä
valtioidenvälisiä konflikteja että
valtioidensisäisiä humanitaarisia kriisejä.
Koska YK:n omat voimavarat ovat rajalliset, on myös
mahdollista valtuuttaa alueelliset järjestöt tai
yksittäisten valtioiden yhteenliittymät toimimaan
kansainvälisen yhteisön puolesta. Näin onkin
tapahtunut viime vuosien aikana.
Tällainen alueellinen ulottuvuus todennäköisimmin
korostuu tulevaisuudessa. Siksi on parannettava ja
tehostettava YK:n ja alueellisten
turvallisuusjärjestelmien yhteyttä ja
yhteistyötä. Tätä työtä tehdään mm. Etyjin
piirissä, sillä seuraavassa Istanbulin
huippukokouksessa on tarkoitus hyväksyä
järjestölle uusi turvallisuusperuskirja. Siinä
kuvataan sekä perussääntöjä että käytännön
menettelyjä instituutioidenväliselle yhteistyölle
sekä konfliktien estämisessä että niiden
jälkihoidossa.
Kokemuksemme Kosovosta ja muista viimeaikaisista
kriiseistä osoittaa, että kansainvälistä
järjestelmää on kehitettävä sekä
kansainvälisen oikeuden että operaatioiden
toimeenpanon osalta. Meidän on pyrittävä
järjestelmään, joka on periaatteiltaan kestävä,
tasapuolinen ja johdonmukainen ja joka myös
toteuttaa operaatiot tehokkaasti ja tuloksellisesti.
Olen aikaisemmin esittänyt pohdittavaksi neuvovan
lausunnon pyytämistä Kansainväliseltä
tuomioistuimelta, kun kysymyksessä on kriisi, jolle
ei löydy ratkaisua. Tällöin tuomioistuimen
arvovallallaan esittämä oikeudellinen näkökohta
voisi mahdollisesti edesauttaa turvallisuusneuvostoa
löytämään tarvittavan poliittisen
yhteisymmärryksen tilanteissa, jossa valtiota uhkaa
kansainvälinen väliintulo sen johdosta, ettei se
enää pysty tai halua suojella kansalaisiaan
joutumasta aseellisen väkivallan kohteeksi.
Vastaavasti myös operaatioiden toimeenpanon puolella
tarvitaan uusia ajatuksia toiminnan tehostamisesta.
Olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua, jota on
käyty YK:n toimintamahdollisuuksien lisäämisestä
sekä sotilaallisten että muuntyyppisten kriisien
ratkaisemisessa. On selvää, että YK:n valmiutta
nopeaan toimintaan on parannettava.
Kosovon kriisi ja muut samankaltaiset humanitaariset
katastrofit kuten nyt Itä-Timorissa
ovat vaikeita kokemuksia kansainvälisen yhteisön
kannalta. Kaikkein tuskallisimpia ne ovat kuitenkin
niille ihmisille, joiden jokapäiväistä elämää
ne koskettavat. Oman kodin menetys, väkivalta,
läheisten kuolema ja muut julmuudet jättävät
yksittäisen ihmisen elämään pitkän varjon.
Kosovon tapahtumien tärkein opetus on lopulta se,
että ne poliittiset johtajat, jotka suunnittelevat
etnisiä puhdistuksia ja perusoikeuksien
riistämistä omilta kansalaisiltaan, eivät voi olla
varmoja, että kansainvälinen yhteisö ei reagoisi.
On kuitenkin pitkä matka siihen, että
kansainvälinen yhteisö toimisi johdonmukaisesti
kaikissa vastaavissa tapauksissa.