Tasavallan
presidentin puhe
TASAVALLAN
PRESIDENTIN PUHE RANSKAN ULKOPOLIITTISEN INSTITUUTIN
20-VUOTISJUHLASEMINAARISSA PARIISISSA 4.11.1999
EUROOPPALAINEN NÄKÖKULMA
TIETOYHTEISKUNNAN TULEVAISUUTEEN GLOBALISOITUVASSA
MAAILMASSA
Ranska ja Pariisi ovat
erinomainen ympäristö pohtia tietoyhteiskunnan
luonnetta. Tunnemme Ranskan maana, joka on
tietoyhteiskuntakysymysten edelläkävijä. Täällä
ymmärrettiin vuosia ennen muita, että
tietoyhteiskunnan rakentamisessa tärkeintä on saada
koko yhteiskunta ja kaikki ihmiset mukaan tähän
prosessiin. Isäntämaamme on myös kulttuurin
suurvalta, jolla on paitsi upea historia myös vahva
ote tulevaisuuteen. Ranska on keskeinen tekijä
kansainvälisessä taloudellisessa ja henkisessä
vuorovaikutuksessa.
Olen iloinen siitä,
että Ranskalla ja Suomella on erityisen läheinen
yhteistyö tietoyhteiskuntakysymyksissä.
* * *
Maassa, jonka oman
vallankumouksen aatteet aloittivat uuden kauden
maanosamme historiassa, voi hyvällä omallatunnolla
sanoa, että elämme jälleen uuden vallankumouksen
aikaa.
Teknokraatit eivät
ole koskaan tehneet vallankumousta.
Vallankumouksellisia ovat olleet ihmiset, joilla on
ollut selvä näkemys siitä, mihin suuntaan he
haluavat yhteiskuntaa kehittää. He ovat osanneet
pukea sanoiksi arvot, joihin he uskovat.
"Vapaus, veljeys ja tasa-arvo" oli
iskulause, joka kaksi vuosisataa sitten sysäsi
liikkeelle muutoksen kohti modernia Eurooppaa. Nuo
kolme sanaa kuvaavat edelleenkin ihanteita, joihin me
eurooppalaiset uskomme. Voimmeko silti sanoa
hyvällä omallatunnolla, että ne tai jotkin muut
arvot ohjaavat päätöksentekoamme
tietoyhteiskuntaan liittyvissä kysymyksissä?
Osaammeko ylipäänsä kuvata, mille arvoille
haluamme eurooppalaisen tietoyhteiskunnan perustuvan?
Kyse on koko
Euroopalle yhteisestä haasteesta. Maidemme
kansalaisilla on perusteltu oikeus kysyä, mihin me
pyrimme eurooppalaisessa yhteistyössä.
Euroopan olisi nyt
koottava voimansa ja siirryttävä tietoyhteiskunnan
kehityksen kärkeen maanosana, joka yhdistää
tekniikan, talouden, tasapainoisen
yhteiskuntakehityksen ja yksilön oikeudet.
Tavoitteena on oltava, että kehityksestä pääsee
osalliseksi koko yhteiskuntamme nuoret ja
vanhat, menestyneet ja vähempiosaiset, yksilöt ja
yhteisöt. Tässä murroksessa pääsemme
näyttämään, mitkä ovat arvomme.
Haluan seuraavaksi
käsitellä siirtymistä kohti tietoyhteiskuntaa
erityisesti talouden, kulttuurin ja demokratian
näkökulmasta.
* * *
Siirtyminen kohti
tietoyhteiskuntaa muuttaa voimakkaasti talouden
rakenteita. Se synnyttää valtavat palveluiden
markkinat. Se myös pakottaa tekemään monia
vaikeita poliittisia ratkaisuja. Ehkä Suomen
esimerkki tältä vuosikymmeneltä kuvaa tilannetta
myös yleisemmällä tasolla. Haluan käyttää
Suomea esimerkkinä, koska maallamme on pitkä
kokemus tietoyhteiskuntakehityksestä ja koska
joudumme kohtaamaan monet uudet haasteet
ensimmäisten joukossa.
Kilpailun lisääminen
teleliikenteessä oli Suomessa tietoinen ja omasta
aloitteestamme syntynyt päätös. Markkinoiden
avaaminen alkoi jo 1980-luvulla ja eteni niin, että
1990-luvun alusta lähtien markkinoille pääsy on
ollut täysin vapaata. Esteetön pääsy markkinoille
ja siitä seurannut kilpailu ovat olleet edellytys
palvelutarjonnan kasvulle ja uusien palvelujen kuten
Internetin läpimurrolle. Tämä puolestaan on
heijastunut talouden muille alueille. Kasvu ja muutos
kohti tietoyhteiskuntaa ei olisi ollut mahdollista
ilman kilpailurajoitusten poistoa.
Olisi kuitenkin
kaunistelua kuvata taloutemme muuttumista vain
poliittisten päätöksentekijöiden viisaisiin
päätöksiin pohjautuvaksi ja ennalta suunnitelluksi
prosessiksi. Taloushistorioitsijat painottavat myös
niin sanotun luovan tuhon merkitystä. Siitäkin me
saimme kohtuullisen osamme.
Tämän vuosikymmenen
alussa taloutemme joutui usean tekijän
yhteisvaikutuksesta syvempään lamaan kuin
yksikään läntinen talous toisen maailmansodan
jälkeen. Julkinen talous joutui kriisiin ja
työttömyys kohosi lyhyessä ajassa muutamasta
prosentista moninkertaiseksi. Taloudellinen ahdinko
tuntui lähes jokaisen suomalaisen
henkilökohtaisessa elämässä.
Vakiintuneet
taloutemme rakenteet joutuivat hetkessä koetukselle.
Uuteen tarkasteluun joutuivat myös ajatusmallimme.
Tiesimme, että entiseen maailmaan ei ollut paluuta.
Oli ryhdyttävä kehittämään jotain uutta.
Siksi suuntasimme
voimamme uuden teknologian kehittämiseen. Panostusta
tutkimus- ja kehitystoimintaan oli kasvatettu jo
pitemmän aikaa, ja koulutettua työvoimaa oli
saatavilla.
Uhraukset alkoivat
tuottaa hedelmää. Kilpailukykymme koheni ja
yrityksemme alkoivat menestyä entistä paremmin
kansainvälisessä kilpailussa. Uudesta teknologiasta
ja erityisesti tietoliikenneteollisuudesta tuli
taloutemme uusi tukijalka. Taloutemme kääntyi
nousuun, joka on jatkunut vahvana tähän saakka.
Työttömyytemme on painunut jo Euroopan unionin
jäsenmaiden keskiarvon alle. Pystyimme myös
liittymään euroalueeseen ja siirtymään matalan
inflaation kauteen.
Mitä esimerkkimme
voisi opettaa muille? Sitä, että kyse on
erityisesti henkisestä muutoksesta. Kriisistä
selviäminen johtui suurelta osin juuri siitä, että
uskalsimme luopua ja jouduimme luopumaan vanhoista
asenteistamme ja käänsimme katseen kohti
tulevaisuutta.
Kokemuksistamme voi
olla myös muuta opittavaa. Rakennemuutos on
nimittäin herättänyt uusia kysymyksiä. Vaikka
kehitys tuo kansallemme kokonaisuutena taloudellista
menestystä, vauraus jakaantuu epätasaisesti.
Tähän saakka tulonjakomme on ollut yksi Euroopan
tasaisimmista. Suomalaisista on nyt tulossa
keskimäärin rikkaampia, mutta se ei takaa, että
yhteiskunta olisi oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen.
On selvää, että
yrittämisen ja erityisosaamisen täytyy olla
palkitsevaa. On yhtä selvää, että sellainen
yhteiskunta ei voi olla oikeudenmukainen ja
tasa-arvoinen, joka jakautuu voittajiin ja
häviäjiin. Emme voi siksi panostaa vain huippuihin
ja eliittiin. Meidän täytyy huolehtia siitä, että
kaikilla kansalaisilla on yhdenvertaiset edellytykset
hyödyntää tietoyhteiskunnan mahdollisuuksia.
Tämä on keskeinen tavoite.
* * *
Kuluneina
vuosikymmeninä meihin on iskostunut ajatusmalli,
jonka mukaan kehitys vie kohti suurempia yksiköitä,
suurempaa keskittymistä ja monimuotoisuuden
häviämistä. Tämän on usein pelätty koskevan
sekä taloutta että kulttuuria.
Tietoyhteiskuntakehitys
näyttäisi murtavan tämän ajattelumallin. Suurista
organisaatioista olemme siirtyneet kohti joustavia
verkostoja. Monimuotoisuuden arvo luovuuden ja
joustavuuden lähteenä ymmärretään koko ajan
paremmin. Pienuus on entistä useammin vahvuuden
eikä heikkouden merkki; Daavid on entistä useammin
Goljatia taitavampi. Nykyisin on mahdollista, että
suomalaisen opiskelijan kehittämä tietokoneiden
käyttöjärjestelmä haastaa maailman suurimman
ohjelmistotalon tasaveroiseen kilpailuun.
Olemmeko
ymmärtäneet, millaisia mahdollisuuksia nyt on
avautumassa? Nyt saattaisi olla mahdollista tasoittaa
aivan uudella tavalla kehityseroja sekä maiden
sisällä että eri maiden välillä. Kysymys on
innovatiivisuudesta, kyvystä soveltaa osaamista
uudella tavalla. Se on aidosti ehtymätön
luonnonvara.
Meidän täytyy
ryhtyä kehittämään aivan uudenlaisia ratkaisuja
ja myös uudenlaista aluepolitiikkaa. Etätyön,
etäopetuksen, telelääketieteen ja muiden
telekommunikaation sovellusten avulla voimme tuoda
osaamisen ja innovaation hyödyntämisen myös
syrjäisille ja harvaan asutuille seuduille. Jos
kerran sanomme juhlapuheissa, että uusi tekniikka
vähentää etäisyyksien merkitystä, miksi emme
uskoisi siihen myös käytännön elämässä.
Sama ajattelu pätee
myös maailmanlaajuisesti. Monelle vähemmän
kehittyneelle maalle voisi tarjoutua nyt mahdollisuus
päästä osalliseksi osaamisesta ja kehityksestä
olennaisesti aikaisempaa pienemmin investoinnein.
Rohkenen uskoa, että suuntautuminen kohti
tietoyhteiskuntaa voisi olla yksi tapa saada
esimerkiksi Afrikka vahvalle kehityksen uralle.
* * *
Siirtyminen
tietoyhteiskuntaa kohti ei koske kuitenkaan vain
taloutta. Ehkä vielä enemmän sillä on vaikutusta
kulttuuriin. Ihmisten elämäntavat ja keskinäinen
yhteydenpito muuttuvat. Myös kansakuntien väliset
rajat hämärtyvät, kun etäisyys menettää
merkitystään.
Muutos koskee myös
pieniä kulttuurialueita. Seuraamme erityisen
tarkasti, miten muutos kohtelee suomen kaltaisia
kieliä. Usein esitetään pelkoja, joiden mukaan
suuret kielet saavuttavat ylivoimaisen aseman ja
vähitellen peittävät pienemmät kielet alleen.
Näin ei ole käynyt.
Totta kai tarvitsemme vieraiden kielten taitoa
asioidessamme maailmalla. Samalla voimme kuitenkin
todeta, että suomen kieli on tällä hetkellä
elinvoimaisempi kuin ehkä koskaan. Suomi on Euroopan
unionin virallinen kieli. Lisäksi uuden tekniikan
avulla entistä useampi suomalainen voi hyödyntää
suomenkielisiä palveluita ollessaan ulkomailla. Sama
koskee luonnollisesti myös muita kuin suomen kieltä
puhuvia. Tämä mahdollisuus on erityisen tärkeä
Euroopan kaltaisessa, kielellisesti monimuotoisessa
maanosassa.
Jo nykyään monet
maantieteellisesti hajallaan sijaitsevat pienryhmät
hyödyntävät uusinta tekniikkaa yhteydenpidossaan.
Tässä piilee suurten muutosten siemen. Ihmisten
identiteetti ei perustu jatkossa enää yhtä paljon
maantieteelliseen ympäristöön. Heidän
harrastuksensa ja kiinnostuksensa, yhteiskunnalliset
mielipiteensä tai uskonnolliset vakaumuksensa saavat
entistä keskeisemmän aseman. Näin yhteiskunnat
muuttuvat moniarvoisemmiksi. Tietoyhteiskunnassa
vähemmistöt saattavat olla tosiasiallinen
enemmistö.
Tällä
vähemmistöjen jopa maailmanlaajuisella
yhteydenpidolla on paljon myönteisiä seurauksia. Se
tukee kielellistä ja kulttuurista monipuolisuutta.
Se myös estää enemmistöä tukahduttamasta
vähemmistöjen mielipiteitä. Toisaalta se saattaa
myös vahvistaa kielteisiä voimia, jotka suhtautuvat
vihamielisesti johonkin ihmisryhmään. Näitä
voimia ei kuitenkaan voiteta sensuurilla tai
valvonnalla. Niiden vahvin vastavoima on perustaltaan
terve yhteiskunta, jossa suvaitsevaisuus on keskeinen
arvo.
* * *
Suuret
yhteiskunnalliset kysymykset koskevat aina
yksittäistä ihmistä. Jos kysymme, miten demokratia
voi kehittyä tietoyhteiskunnassa, meidän täytyy
kysyä myös, millaisia välineitä se tarjoaa
yksittäisille kansalaisille.
Monet
kansalaisliikkeet ovat ottaneet jo uudet
mahdollisuudet haltuunsa. Ne pitävät keskenään
yhteyttä ja pyrkivät vaikuttamaan yleiseen
mielipiteeseen tietoverkkojen avulla. Luulen, että
olemme saaneet vasta esimakua siitä, millä tavalla
tämä kehitys voi voimistaa kansalaisyhteiskuntaa.
Myös perinteisen
päätöksentekojärjestelmän täytyy ryhtyä
rohkeasti uudistumaan. Kansalaisille täytyy tarjota
etukäteen tietoa päätösten valmistelusta ja myös
antaa mahdollisuus osallistua keskusteluun ja
päätöksentekoon. Paikallishallinnon kokeiluista
saadut kokemukset osoittavat, että ennakkoluulot
uusia päätöksentekotapoja kohtaan ovat usein
olleet perusteettomia.
Tietoyhteiskunta on
tärkeä osa elämäämme, mutta toimintamallimme,
hallintokoneistomme ja johtamisajattelumme perustuvat
edelleen menneen ajan hierarkkisiin malleihin.
Meidän täytyy opetella toimimaan uudessa
ympäristössä, jossa käskyjen ja rajoitusten
tilalla on yhteistyö ja jossa suljettujen
rakenteiden tilalla ovat avoimet verkostot.
Valitettavasti joudun toteamaan, että
eurooppalaisella hallintokoneistolla on tässä
ajattelussa vielä pitkä matka kuljettavanaan.
Mitä me voimme oppia
edellä käsitellyistä asioista?
Kehittyvä
tietoyhteiskunta sisältää suuria mahdollisuuksia.
Meidän on mahdollista rakentaa sitä sellaiseen
suuntaan, jossa toteutuvat vapauden, yhteisvastuun ja
tasa-arvon ihanteet. Kyse ei ole siis pelkästä
teknologiapolitiikasta. Kyse on siitä, että
kehitämme koko yhteiskuntaa yhteisten arvojen
pohjalta.
Meidän ei pidä
odotella tulevaisuutta neuvottomana, vaan voimme jo
nyt ryhtyä muokkaamaan sitä haluamaamme suuntaan.
Ensinnäkin meidän on
taisteltava määrätietoisesti eriarvoistumista
vastaan. Suomessa olemme havainneet, että myös
syrjäisten ja harvaanasuttujen alueiden kehitystä
voidaan vauhdittaa lisäämällä niiden asukkaiden
valmiuksia hyödyntää tietoyhteiskunnan
mahdollisuuksia. Näistä kokeiluista saadut tulokset
ovat rohkaisevia. Alueellisen tasa-arvon
vahvistaminen on tärkeää paitsi Euroopassa myös
maailmanlaajuisesti.
Toiseksi meidän on
saatava myös vanhempi väestönosa mukaan
tietoyhteiskuntaan. Nopean muutoksen aikakausi
edellyttää uuden omaksumista myös muilta kuin
nuorilta ihmisiltä. Olemme saaneet hyviä kokemuksia
esimerkiksi hankkeista, joissa eri ikäluokkien
roolit on käännetty päälaelleen ja lapset ovat
ryhtyneet opettamaan tietoyhteiskuntataitoja omille
vanhemmilleen yhteisissä kerhoissa. Näin on
pystytty paitsi levittämään osaamista myös
murtamaan sukupolvien välisen kanssakäymisen
rajoja.
Kolmanneksi meidän on
jatkuvasti tehtävä töitä suvaitsevaisuuden
puolesta. Uusi tekniikka lisää kaikenlaisten
mielipiteiden mahdollisuuksia levitä, sekä
myönteisten että vihamielisten. Suvaitsevaisuus ja
heikompien suojeleminen vahvempia vastaan on
tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää.
Eurooppalaiset yhteiskunnat voivat olla terveitä ja
vahvoja vain, jos ne ovat myös monimuotoisia ja
suvaitsevia.
Olen vakuuttunut,
että Eurooppa kykenee selviämään näistä
haasteista. Se edellyttää kuitenkin runsaasti
työtä ja ajattelumme uudistamista.
|