Tal av republiken Finlands president




REPUBLIKENS PRESIDENTS TAL I TAMMERFORS DEN 9 NOVEMBER 1999 PÅ TEMADAGARNA KRING DEN STATLIGA LOKAL- OCH REGIONALFÖRVALTNINGEN

EN EFFEKTIV FÖRVALTNING – ETT LED I FINLANDS KONKURRENSKRAFT


Finland har under sin självständighetstid ständigt mött och klarat stora förändringar och utmaningar. Nu vid millennieskiftet lever vi åter en gång i ett brytningsskede fullt av utmaningar. Kärnan i detta skede utgörs av integration och globalisering samt informationssamhällets framväxt.

Integrationen och globaliseringen ökar på ett avgörande sätt konkurrensen mellan samhällsekonomierna och nationerna. Samtidigt förutsätter de nya färdigheter för ett allt mer mångsidigt umgänge och samarbete. Dessa frågor är för närvarande föremål för reflektion på olika håll i världen. Själv behandlade jag dem bl.a. i mitt tal i Paris förra veckan. Även där framhävdes förvaltningens betydelse.

Den offentliga förvaltningen har haft en central position och uppgift vid uppbyggandet och utvecklingen av vårt land, när man stått inför tidigare omvälvningar och utmaningar. Genom att verkställa lagstiftningen och med de fullmakter lagstiftningen ger har förvaltningen starkt reglerat och styrt människornas liv och livet i deras gemenskaper. Förvaltningen har också aktivt utvecklat samhället.

Vilken roll har förvaltningen i en marknadsekonomi som integreras och globaliseras och i informationssamhället? Det är en självklarhet att förvaltningen måste förändras. En sådan förändring pågår också hos oss. Många faktorer förutsätter att förändringen fortgår och fördjupas.

Medborgarnas inställning till förvaltningen har blivit mera krävande och kritisk än tidigare. Människorna har bättre utbildning, vet mera och kan mera än förut och de vill själva bestämma om sina angelägenheter. För det behöver de inte det allmännas bistånd, åtminstone inte i samma omfattning som tidigare. Grundtrygghet och rättvisa är dock någonting som människorna alltjämt förväntar sig och också kräver av samhället.

De ekonomiska spelreglerna i Finland har förändrats enormt under en kort tid. När kapitalflödena har blivit fria och konkurrenshindren stegvis har försvunnit hör det inte till det allmänna att reglera det ekonomiska livet på samma sätt som förr. Detta innebär dock inte att det ekonomiska livet inte längre behöver förvaltningens stöd.

Vid sidan av den traditionella infrastrukturen är företagsverksamheten mera beroende av tillgången på information än tidigare. Den behöver både utbildad arbetskraft och vetenskapliga forskningsrön. Lokaliseringen av företag styrs av tillgången och kvaliteten på de tjänster som företagets anställda behöver liksom av trivseln i miljön. Den ökade rörligheten över gränserna och större friheter har medfört ökad brottslighet och även annars sådana störningar att det i fortsättningen säkert fästs allt större vikt vid att de anställda kan arbeta och leva i en trygg miljö.

Mitt bland förändringarna är det viktigt att komma i håg grundläggande fakta och de grundläggande värderingarna. Rättvisa är en av dem. Det hör till statens grundläggande uppgifter att garantera att människorna bemöts lika, och som ett led i det, att speciellt ta hand om dem som har det sämre ställt. Endast ett sådant samhälle som grundar sig på rättvisa är fungerande och starkt. Det här är också den bärande idén för den europeiska integrationen.

En av de viktigaste principerna för Europeiska unionen, sammanhållningspolitiken, bygger på den gamla sanningen att helheten är lika stark som den svagaste länken i kedjan. Därför är det viktigt att jämna ut levnadsförhållandena mellan olika delar inom unionen genom att stödja utvecklingen speciellt i de minst utvecklade regionerna. Genom att förbättra betingelserna för dem som har det sämre ställt och se till att rättvisa råder kan den inre sammanhållningen inom hela gemenskapen utökas och på så sätt stärks gemenskapen som helhet.

Trots att medborgarnas tilltro till dagens demokratiska institutioner har minskat under den senaste tiden, även i vårt land, är demokratin i det politiska systemet och människornas möjligheter att delta och påverka av grundläggande betydelse för de mänskliga samhällenas utveckling. Detta har noterats också inom utvecklingssamarbetet. Hållbar utveckling tycks inte uppkomma utan demokrati. Revidering av institutionerna och deras verksamhetssätt är en stor uppgift som vi har för handen, både i många nationalstater och inom Europeiska unionen.

Förvaltningen står alltså även hos oss inför stora utmaningar. Å ena sidan skall den alltjämt bevara och stärka ett demokratiskt, rättvist och tryggt samhälle. Å andra sidan förändras förvaltningen i en riktning som innebär att den i stället för att reglera, styra och aktivt utveckla människorna och livet i första hand börjar utforma goda ramar för verksamheten och stödja människornas egna initiativ. Förändringen måste drivas igenom i en allt hårdare konkurrens mellan nationerna och samhällsekonomierna, en konkurrens där konkurrenterna samtidigt är samarbetspartner. Redan här skulle det finnas utmaningar mer än nog, men behovet av förändring är större än så.

Informationssamhället, sådant vi förmår bedöma det i dag, ställer egna särskilda krav på det allmänna och den offentliga förvaltningen. Jag skall här försöka skissera upp några sådana krav. Att man inom förvaltningen nu satsar på att diskutera och utveckla förvaltningsmodeller för informationssamhället och principer för förvaltningsverksamheten i informationssamhället grundar sig i lika hög grad på att behoven i samhället kräver det som på att det ligger i förvaltningens eget intresse.

Under det senaste decenniet har jag i mina uppgifter på nära håll följt förändringen inom vår förvaltning. Mycket har gjorts, vilket vi framför allt har förvaltningen, Er, bästa åhörare, att tacka för. Det finns trots allt mycket kvar att göra, och i ett hänseende befinner vi oss bara i början av reformen, i synnerhet om vi betraktar frågan ur informationssamhällets perspektiv. Jag syftar på förvaltningens hierarkiska struktur och karaktär, som är ett arv från svunna tider.

I dag råder det en spänning mellan förvaltningsorganisationerna och deras omgivning. Information överförs utan hänsyn till hierarkiska förhållanden. Förvaltningspraxisen har däremot ännu inte förändrats på något avgörande sätt, eftersom den hierarkiska strukturen är djupt rotad i vårt tänkesätt. Utvecklingstrenden att bilda så kallade nätverk bidrar också till att hierarkierna försvagas i högre grad.

Nätverken innebär att samarbetet mellan olika aktörer ökar och blir mångsidigare. En sådan utveckling är nödvändig i en värld där allt är beroende av allting. Också i Finland har förvaltningen ställts inför denna situation, och vi håller redan på att bemöta den. Regionalpolitik bedrivs i dag både nationellt och som ett led i Europeiska unionens regional- och strukturpolitik i nära samarbete, inom nätverk, mellan myndigheterna på regional nivå och andra aktörer. På lokal nivå har det kommunala samarbetet ökat, om än alltför långsamt.

Informationssamhället leder till att hierarkiska strukturer raseras. Inom förvaltningen är det skäl att på allvar sätta sig in i hur detta skall kunna skötas på ett kontrollerat sätt. Genombrottsskedet är förknippat med enorma möjligheter. Kreativiteten och initiativförmågan hos medborgarna och de förvaltningsnivåer som befinner sig närmast medborgarnas behov kan fås att på ett nytt sätt och med ny kraft betjäna det allmänna bästa.

Det hör till förvaltningens uppgifter att för sin del dra nytta av de nya tekniska möjligheterna så att tillgången och kvaliteten på offentliga tjänster förbättras med teknikens hjälp och att de människor som håller på att bli utslagna i stället blir delaktiga av tjänsterna, påverkan i samhället och mänskligt umgänge.

Utvecklingen till ett informationssamhälle tillhandahåller också förvaltningen nya möjligheter att stödja en balanserad regional utveckling. De elektroniska datakommunikationerna och den minskade bundenheten till tid och plats när det gäller att sköta ärenden och i fråga om förvaltningsåtgärder innebär att förvaltningsfunktioner enligt prövning kan placeras i olika delar av landet. Bästa åhörare, också till detta arbete utmanar jag Er – och till att glömma hierarkierna. Just Ni, som arbetar inom lokal- och regionalförvaltningen, kan vara initiativtagare till utvecklingen och en kraft som bidrar till förändringar.

Den elektroniska datakommunikationen har naturligtvis möjliggjort en snabbare förvaltningsverksamhet. Om de hierarkiska strukturerna inom förvaltningen delvis avvecklas, skapas förutsättningar för att luckra upp förvaltningen och på sätt höja dess effektivitet. Så som vi alla känner till befinner sig Finland på nästan alla områden i det främsta ledet i fråga om utvecklingen till ett informationssamhälle, också inom den offentliga förvaltningen. Här har vi ett nationellt trumfkort, och med det kan vi förbättra konkurrenskraften för våra företag och för hela vår samhällsekonomi.

Vad betyder då effektiv förvaltning i detta sammanhang i världen av i dag och i morgon? Kostnadseffektivitet utgör ett allt viktigare led inom en effektiv förvaltning. Ju mindre förvaltningen tar av det som vi producerar som nation, desto mera kan vi satsa på sådan verksamhet som förbättrar våra konkurrensförutsättningar och bygger upp vår framtid, t.ex. forskning och utbildning. Vår förvaltning kan utvecklas så att den blir ännu effektivare.

Förvaltningens internationella konkurrenskraft är inte enbart kostnadseffektivitet. Den finländska förvaltningens traditionella styrka, tillförlitligheten, är också i dag en stark valuta. Ute i världen är finländarna överlag kända som ett ärligt och pålitligt folk. När samma egenskaper också präglar vår förvaltning, gäller det att hålla fast vid dem utan eftergifter och också bygga vår internationella konkurrenskraft på dem. Också ur detta perspektiv är det förträffligt att det inom vår förvaltning har börjat föras diskussioner om värderingar och etiska frågor.

Jämfört med svunna tider förutsätts det att dagens förvaltning är mycket smidigare och reagerar snabbare samt kan anpassa sig och förnyas. Det är säkerligen inte den lättaste av de nya utmaningarna. Vi har vant oss vid att se stränga formkrav som garantier för rättssäkerheten. Det gäller naturligtvis att hålla fast vid rättssäkerheten. De främsta framtida garantierna för rättssäkerheten är att tjänstemännen har starka kunskaper och att deras verksamhet är av hög kvalitet.

Jag vill uppmuntra er till att målmedvetet och effektivt gå vidare på den ofta steniga och otacksamma väg som leder till en revidering av förvaltningen och dess verksamhetssätt. Ett problem som i synnerhet i informationssamhället dyker upp på vägen hänför sig till den tidsmässiga inpassningen av kostnaderna och nyttan. Den nya informationstekniken kräver stora ekonomiska satsningar. De grundläggande investeringarna är dyra. Full nytta fås ofta först på lång sikt.

Elektronisk kommunikation vinner insteg i vår offentliga förvaltning. Även där står vi i främsta ledet internationellt sett, och här klarar sig vår offentliga förvaltning dessutom bra i jämförelse med den privata sektorn. I många länder pågår dock inom förvaltningen vittgående program för ett omfattande utnyttjande av elektronisk datakommunikation. Finland har goda utgångspunkter för att bevara sitt utmärkta konkurrensläge. För detta krävs dock ytterligare satsningar. Enligt min mening är det just nu rätt tidpunkt för att göra upp och inleda ett program som garanterar att elektronisk kommunikation inom förvaltningen utvecklas och genomförs effektivt. Det skulle också vara en korrekt nationell regional- och sammanhållningspolitik.

Vid bör inte tiga om de framgångar som vår förvaltning har rönt. I vår förvaltning, som är stadd i utveckling, finns det många konkurrenskraftiga exportprodukter. Till exempel den finska lokaldemokratin, kommunalförvaltningen, kunde vara en av Finlands betydande insatser för ett europeiskt och även ett mera vidsträckt samarbete.

Det är viktigt att vår förvaltning och våra tjänstemän vittgående och aktivt, även mera än i dag, deltar i arbetet för att i de stater som ansökt om medlemskap i Europeiska unionen och även i andra länder bygga upp en demokrati samt en förvaltning som stöder sig på och stöder demokratin.

Jag önskar var och en av Er och Er alla tillsammans framgång i Ert arbete inom förvaltningen i dag och i den kontinuerliga revideringen av den.