TASAVALLAN PRESIDENTTI MARTTI AHTISAAREN PUHE
VALTION PAIKALLIS- JA ALUEHALLINTOPÄIVILLÄ
TAMPEREELLA 9.11.1999
TEHOKAS HALLINTO, OSA SUOMEN
KILPAILUKYKYÄ
Itsenäisyytensä
aikana Suomi on jatkuvasti kohdannut ja läpivienyt
suuria muutoksia ja haasteita. Nyt vuosituhannen
vaihtuessa elämme jälleen haasteellista
murrosvaihetta. Sen ydintekijöitä ovat integraatio
ja globalisaatio sekä tietoyhteiskunnan synty.
Integraatio ja
globalisaatio lisäävät ratkaisevasti
kansantalouksien ja kansakuntien välistä kilpailua.
Samanaikaisesti ne edellyttävät uusia ja
uudenlaisia valmiuksia yhä moninaisempaan
kanssakäymiseen ja yhteistyöhön. Näitä
kysymyksiä mietitään tällä hetkellä eri
puolilla maailmaa. Itse käsittelin niitä
esimerkiksi viime viikolla Pariisissa pitämässäni
puheessa. Hallinnon merkitys korostui myös siellä.
Julkisella hallinnolla
on ollut keskeinen asema ja tehtävä Suomen
rakentamisessa ja kehittämisessä, aiempia murroksia
ja haasteita kohdattaessa. Hallinto on
lainsäädäntöä toimeenpannen ja sen antamin
valtuuksin vahvasti säädellyt ja ohjannut ihmisten
ja heidän yhteisöjensä elämää. Hallinto on
myös ollut yhteiskunnan aktiivinen kehittäjä.
Mutta mikä on
hallinnon rooli ja tehtävä integroituvassa ja
globalisoituvassa markkinataloudessa ja
tietoyhteiskunnassa? Itsestään selvää on, että
hallinnon on muututtava. Hallinnon muutos onkin
meillä käynnissä. Monet seikat edellyttävät
tämän muutoksen jatkamista ja syventämistä.
Kansalaisten asenne
hallintoon on muuttunut aiempaa vaativammaksi ja
kriittisemmäksi. Entistä paremmin koulutetut,
tietävämmät ja osaavammat ihmiset haluavat
päättää itse omista asioistaan eivätkä tarvitse
siihen julkisen vallan apua, ainakaan entisessä
määrin. Perusturvaa ja oikeudenmukaisuutta ihmiset
kuitenkin edelleen odottavat ja vaativatkin
yhteiskunnalta.
Talouden
pelisäännöissä Suomessa on tapahtunut lyhyessä
ajassa valtava muutos. Pääomaliikkeiden vapauduttua
ja kilpailun esteiden vähitellen poistuttua julkisen
vallan tehtäviin ei kuulu entiseen tapaan
talouselämän säännöstely. Tämä ei kuitenkaan
merkitse, etteikö talouselämä tarvitsisi hallinnon
tukea.
Perinteisen
infrastruktuurin ohella yritystoiminta on entistä
riippuvaisempaa tiedon saatavuudesta, sekä
koulutetusta työvoimasta että tieteellisen
tutkimuksen tuloksista. Yrityksen henkilöstön
tarvitsemien palvelujen saatavuus ja laatu samoin
kuin elinympäristön viihtyisyys ohjaavat yritysten
sijoittumista. Rajojen madaltuminen ja vapauksien
lisääntyminen ovat johtaneet rikollisuuden kasvuun
ja muutenkin sellaisiin häiriöihin, että yrityksen
ja sen henkilöstön toiminta- ja elinympäristön
turvallisuuteen pannaan varmaan vastedes entistä
enemmän painoa.
Murrosten ja
mullistusten keskellä on oleellista muistaa
perusasiat ja perusarvot. Niihin kuuluu
oikeudenmukaisuus. Valtion perustehtäviä ovat
ihmisten yhdenvertaisen kohtelun turvaaminen ja osana
sitä erityisesti heikompiosaisista huolehtiminen.
Vain oikeudenmukaisuuteen perustuva yhteiskunta on
toimiva ja vahva. Tämä on myös eurooppalaisen
integraation kantava ajatus.
Euroopan unionin
keskeisiin periaatteisiin kuuluva koheesiopolitiikka
rakentuu sen vanhan totuuden varaan, että
kokonaisuus on niin vahva kuin sen heikoin lenkki.
Siksi on tärkeätä tasata elinolosuhteita unionin
eri osien välillä tukemalla erityisesti heikompien
alueiden kehitystä. Heikompiosaisten elinoloja
parantamalla ja oikeudenmukaisuutta toteuttamalla
kasvatetaan koko yhteisön sisäistä koheesiota ja
näin vahvistetaan yhteisöä kokonaisuutena.
Vaikka kansalaisten
luottamus tämänhetkisiin demokraattisiin
instituutioihin on viime aikoina heikentynyt meillä
Suomessakin, valtiollisen järjestelmän
kansanvaltaisuudella ja ihmisten osallistumis- ja
vaikuttamismahdollisuuksilla on perustavaa laatua
oleva merkitys ihmisyhteisöjen kehitykselle. Tämä
on havaittu myös kehitysyhteistyössä. Kestävää
kehitystä ei näytä syntyvän ilman demokratiaa.
Instituutioiden ja niiden toimintatapojen
uudistaminen on suuri käsissämme oleva tehtävä
niin monissa kansallisvaltioissa kuin Euroopan
unionissakin.
Hallinto on siis
meilläkin vaativien haasteiden edessä. Yhtäältä
sen tehtävänä on edelleen kansanvaltaisen,
oikeudenmukaisen ja turvallisen yhteiskunnan
ylläpitäminen ja vahvistaminen. Toisaalta hallinto
on muuttumassa ihmisten ja elämän säätelijästä
ja ohjaajasta sekä aktiivisesta kehittäjästä
ensisijaisesti hyvien toimintapuitteiden luojaksi ja
ihmisten omatoimisuuden tukijaksi. Tämä muutos on
läpivietävä kovenevassa kansankuntien ja
kansantalouksien välisessä kilpailussa, jossa
kilpailijat ovat samalla yhteistyökumppaneita.
Tässä olisi jo haastetta yllin kyllin. Mutta
muutostarve on vielä suurempi.
Tietoyhteiskunta,
sellaisena kuin me kykenemme sitä tänä päivänä
arvioimaan, asettaa omia erityisiä vaatimuksia
julkiselle vallalle ja hallinnolle. Yritän tässä
hahmotella muutamia tällaisia vaatimuksia. On yhtä
hyvin yhteiskunnan tarpeiden vaatimaa kuin hallinnon
oman edun mukaista, että hallinnon piirissä nyt
panostetaan tietoyhteiskunnan hallintomallien ja
hallinnon toimintaperiaatteiden pohdintaan ja
kehittelyyn.
Olen tehtävissäni
viimeisen vuosikymmenen aikana tiiviisti seurannut
hallintomme muutosta. Paljon on tehty, mistä ansio
lankeaa ennen muuta hallinnolle itselleen, Teille,
hyvät kuulijat. Työtä toki on vielä jäljellä,
ja yhdessä suhteessa olemme vasta uudistuksen
alkutaipaleella varsinkin, kun katsomme asiaa
tietoyhteiskunnan näkökulmasta. Tarkoitan hallinnon
menneiltä aikakausilta periytyvää hierarkkista
rakennetta ja luonnetta.
Hallinto-organisaatioiden
ja niiden ympäristön välillä vallitsee nykyisin
jännite. Tieto kulkee piittaamatta hierarkkisista
suhteista. Hallintokäytäntö sen sijaan ei ole
vielä ratkaisevasti muuttunut, koska hierarkkinen
rakenne on syvällä meidän ajattelussamme.
Hierarkioiden heikkenemistä vahvistaa myös kehitys,
jota tavataan kutsua verkostoitumiseksi.
Verkostoituminenhan
tarkoittaa lisääntyvää ja monipuolistuvaa
yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Tällainen
kehitys on välttämätöntä maailmassa, jossa
kaikki riippuu kaikesta. Suomessakin hallinto on
tämän tilanteen kohdannut ja siihen jo vastaamassa.
Aluepolitiikkaa harjoitetaan nykyisin sekä
kansallisesti että osana Euroopan unionin rakenne-
ja aluepolitiikkaa aluetason viranomaisten ja muiden
toimijoiden tiiviissä yhteistyössä, verkostoina.
Paikallistasolla kuntien yhteistyö on lisääntynyt,
joskin liian hitaasti.
Tietoyhteiskunta
johtaa hierarkkisten rakenteiden alasajamiseen. Sen
hallittuun hoitamiseen on hallinnon itsensä syytä
nyt toden teolla paneutua. Tähän murrosvaiheeseen
sisältyy tavattomia mahdollisuuksia. Kansalaisten
sekä heidän tarpeitaan lähinnä olevien hallinnon
tasojen luovuus ja aloitteellisuus voidaan saada
uudella tavalla ja voimalla palvelemaan yhteistä
hyvää.
Hallinnon tehtävänä
osaltaan on hyödyntää uuden tekniikan
mahdollisuuksia niin, että sen avulla parannetaan
julkisten palvelujen saatavuutta ja laatua sekä
vedetään syrjäytymässä olevia ihmisiä mukaan
palvelujen, yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja
inhimillisen kanssakäymisen piiriin.
Tietoyhteiskuntakehitys
antaa hallinnolle myös uusia mahdollisuuksia tukea
tasapainoista alueellista kehitystä. Sähköisten
tietoliikenneyhteyksien sekä asioinnin ja hallinnon
toimenpiteiden aika- ja paikkasidonnaisuuden
vähenemisen myötä hallinnon toimintoja voidaan
sijoittaa harkiten maan eri osiin. Tähänkin
työhön perinteiset hierarkiat unohtaen
haastan Teitä, hyvät kuulijani. Juuri Te,
jotka teette työtänne paikallis- ja
aluehallinnossa, voitte olla kehityksen
aloitteentekijöinä ja muutosvoimana.
Sähköinen
tietoliikenne on luonnollisesti antanut
mahdollisuuksia nopeuttaa hallinnon toimintaa.
Hallinnon hierarkkisten rakenteiden osittainen
purkaminen luo edellytyksiä keventää hallintoa ja
näin lisätä sen tehokkuutta. Suomi on kuten kaikki
tiedämme tietoyhteiskuntakehityksen eturintamassa
lähes kaikilla lohkoilla, myös julkisessa
hallinnossa. Tässä meillä onkin käsissämme yksi
kansallinen valttikortti, jolla voimme parantaa
yritystemme ja koko kansantaloutemme kilpailukykyä.
Mitä hallinnon
tehokkuus tässä yhteydessä tämän päivän ja
huomisen maailmassa merkitsee? Kustannustehokkuus on
entistä tärkeämpi osa hallinnon tehokkuutta. Mitä
pienemmän osan hallinto vie siitä, mitä
kansakuntana tuotamme, sitä enemmän voimme panostaa
kilpailuedellytyksiämme parantavaan ja tulevaisuutta
rakentavaan toimintaan kuten tutkimukseen ja
koulutukseen. Hallintoamme voisikin kehittää vielä
tehokkaammaksi.
Hallinnon
kansainvälinen kilpailukyky ei ole vain
kustannustehokkuutta. Suomalaisen hallinnon
perinteinen vahvuus, luotettavuus, on vahvaa
valuuttaa tänäänkin. Suomalaisilla yleensä on
maailmalla rehellisen ja luotettavan kansan maine.
Kun nämä samat ominaisuudet leimaavat myös
hallintoamme, niistä on pidettävä tinkimättä
kiinni ja niiden varaan myös osaltaan rakennettava
kansainvälistä kilpailukykyämme. Tältäkin
kannalta on erinomaista, että hallinnossamme on
alettu keskustella arvoista ja eettisistä
kysymyksistä.
Hallinnolta
edellytetään nykyään mennyttä maailmaa paljon
enemmän joustavuutta ja reaktioherkkyyttä sekä
muuntautumis- ja uusiutumiskykyä. Tämä ei ole
varmaankaan uusista haasteista helpoimpia. Tiukkoja
muotovaatimuksia on totuttu meillä pitämään
oikeusvarmuuden takeina. Oikeusvarmuudesta on
tietenkin pidettävä kiinni. Sen takeita
tulevaisuudessa ovat ennen muuta virkamiesten vahva
osaaminen ja toiminnan korkea laatu.
Olen kannustamassa
teitä määrätietoiseen ja tehokkaaseen etenemiseen
hallinnon ja sen toimintatapojen uudistamisen usein
kivikkoisella ja epäkiitollisella tiellä. Yksi
pulma tällä tiellä nimenomaan tietoyhteiskunnassa
liittyy kustannusten ja hyötyjen keskinäiseen
ajoittumiseen. Uusi informaatioteknologia vaatii
runsaasti taloudellista panostusta. Perusinvestoinnit
ovat kalliita. Hyödyt tulevat täysimääräisesti
usein vasta pitkällä aikavälillä.
Sähköinen asiointi
tekee tuloaan julkiseen hallintoomme. Siinäkin
olemme kansainvälisessä kärjessä. Ja sitä paitsi
julkinen hallintomme menestyy tässä hyvin myös
vertailussa yksityisen sektorin kanssa. Monen maan
hallinnossa on kuitenkin käynnissä laajoja ohjelmia
sähköisen tietoliikenteen laajamittaiseksi
hyödyntämiseksi. Suomella on hyvät lähtökohdat
säilyttää erinomainen kilpailuasemansa. Se vaatii
kuitenkin lisäpanostusta. Mielestäni olisi juuri
nyt oikea hetki laatia ja käynnistää ohjelma,
jolla turvataan hallinnon sähköisen asioinnin
tehokas kehittyminen ja toteutuminen. Se olisi myös
oikeata kansallista alue- ja koheesiopolitiikkaa.
Meidän ei pidä
vaieta hallintomme saavutuksista. Kehittyvässä
hallinnossamme on monia kilpailukykyisiä
vientituotteita. Esimerkiksi suomalainen
paikallisdemokratia, kunnallishallinto voisi olla
Suomen yksi merkittävä panos eurooppalaiseen ja
laajempaankin yhteistyöhön.
On tärkeää, että
hallintomme ja virkamiehemme laajasti ja
aktiivisesti, nykyistä enemmänkin, osallistuvat
Euroopan unionin jäsenyyttä hakeneiden valtioiden
ja muidenkin maiden demokratian sekä siihen nojaavan
ja sitä tukevan hallinnon rakennustyöhön.
Toivotan teille
jokaiselle erikseen ja kaikille yhdessä menestystä
työssänne tämän päivän hallinnossa ja sen
jatkuvassa uudistamisessa.