Tal av republiken Finlands president




FÖREDRAG AV REPUBLIKENS PRESIDENT MARTTI AHTISAARI VID FN:S LIVSMEDELS- OCH JORDBRUKSORGANISATION
I ROM 22.11.1999


HÅLLBART SKOGSBRUK:
DESS UTVECKLING OCH MÖJLIGHETER I FINLAND


Först vill jag tacka FAO för detta tillfälle att tala om något som är viktigt för oss alla. Nu för tiden är skogsfrågorna och skogsprogrammen inte bara lokala och regionala, utan i allra högsta grad globala.

I mitt föredrag behandlar jag först begreppet hållbart skogsbruk, sedan skisserar jag upp det sätt på vilket hållbart skogsbruk idkas och främjas i Finland, och till sist tar jag upp några internationella skogsfrågor.

 

Hållbart skogsbruk

Skogen betyder olika saker för olika folk och människor. För en del kan skogen vara en plats dit man går efter brännved, för andra kan den vara vandringsterräng eller rentav ett andligt hem. Somliga får rent dricksvatten tack vare skogarna, medan andra utvinner råvara för sågarna. De olika uppfattningarna gör det svårt att förstå andra människors synpunkter och behov; även om vi är ense om vikten av en hållbar skogsanvändning, avser vi verkligen samma sak när vi talar om hållbarhet?

 

Begreppet hållbart skogsbruk har fått en utvidgad innebörd på senare år. Vid sidan om en ekonomiskt hållbar tillväxt har andra aspekter på begreppet hållbarhet vunnit terräng, till exempel ekologisk, social och kulturell hållbarhet: önskan att överföra välfärd till nästa generation. Det hållbara skogsbruket är emellertid på väg att bli en allt mera intrikat balansgång mellan enskilda och allmänna intressen, dagens behov och framtida generationers behov, miljöintressen och ekonomiska intressen, för att nämna bara några. Skogsbruket måste svara på den växande användarskarans tilltagande behov.

Begreppet hållbart skogsbruk och de allmänna kännetecknen därpå definierades på europeisk nivå i Helsingfors 1993. Då enades man om följande principer: Skogstillgångarna skyddas och användningen av dem främjas i syfte att upprätthålla och förbättra sundheten och livskraften hos skogarnas livsmiljöer samt den globala kolbalansen. Skogarna används och sköts så, att de skogliga livsmiljöernas mångfald och en ekonomisk och social användning samt skogarnas skick främjas. Dessutom bör användningen av virkesprodukter och andra produkter som fås ur skogarna ökas, alldeles som anlitandet av de tjänster som skogarna tillhandahåller.

Vi nordeuropéer anser att den stabilitet i samhället som behövs för en hållbar utveckling är nära nog en självklarhet. Så förhåller det sig inte överallt i världen. Vi kan berätta om våra erfarenheter av skogsbrukets utveckling, skogsbruksfrämjandet och skogsbrukets nuläge, men utvecklingen hos oss är en följd av en kombination av omständigheter och sammanträffanden som inte förekommer någon annanstans.

Skogsbrukets utveckling i Finland

Klimatförhållandena i Finland är inte de bästa möjliga för skogarnas tillväxt. Trots det har skogssektorns produktion och exporten av skogsprodukter varit livsviktiga för vår ekonomiska utveckling. För tillfället står skogssektorn för cirka en tredjedel av Finlands bruttoexportinkomster. Finland med sin andel om ungefär 0,5 procent av världens skogar svarar för omkring 15 procent av all export av papper och kartongprodukter i världen.

I Finland har den sociala och industriella utvecklingen inverkat på skogsbehandlingen på olika sätt. För hundratals år sedan levde jägarna i balans med skogsmiljön. I och med jordbrukets utveckling kom betesgång, svedjebruk och tjärbränning att tära på skogstillgångarna. Samtidigt med överexploateringen av skogarna i slutet av 1800-talet ökade också efterfrågan på virke i Europa. Till följd härav väcktes i Finland för första gången frågan om virkesråvarans tillräcklighet. Senaten inkallade då den tyske skogsexperten Edmund von Berg för att bedöma de finländska skogarnas tillstånd.

Vår första utländska skogskonsult uttalade det tvivelaktiga berömmet att finländarna har utvecklats till skickliga skogsskövlare. Han menade vidare att finländarna lever av och i skogen, men i sin enfald och girighet - alldeles som käringen i sagan - vrider nacken av den gås som lägger guldägg. Till följd av denna bedömning stiftades Finlands första skogslag 1886. Principen var enkel och fungerande: skog må icke skövlas. I ett litet land var det lätt att märka att om vi inte planterar när vi hugger så har vi inga skogar i framtiden.

Genom den utveckling som lagstiftningen och skogsvårdsbestämmelserna har genomgått har vi småningom nått fram till en situation där skogstillgångarna kan användas hållbart till olika produkter och tjänster: allt från virkes- och pappersprodukter till mång- och landskapsbruk.

Skogsbruket i dagens Finland

Skogslagstiftningen i Finland har reviderats på 1990-talet. De nya skogs- och miljölagarna innehåller alltjämt ett förbud mot skogsskövling, men dessutom beaktas i lagarna de synpunkter på skogsanvändning som framfördes vid konferensen i Rio 1992. Jag skulle därför vilja ge några exempel på våra ansträngningar för ett hållbart skogsbruk.

I Finland har ett nationellt skogsprogram betraktats som ett av de bästa sätten att främja en hållbar användning av skogarna och en utveckling av skogstillgångarna, samtidigt som den skogsskyddsnivå som behövs bibehålls. Målet för det nationella skogsprogrammet är att tillgodose Finlands nationella och internationella behov genom att utveckla skötseln, användningen och skyddet av skogarna så, att skogarna ger finländarna så mycket arbete och en så god utkomst som möjligt, utvecklas på ett livskraftigt och mångformigt sätt samt ger alla finländare andlig och fysisk rekreation.

Sammanlagt 7,6 procent av Finlands yta är sådan skog och tvinmark som skyddats. Utöver skyddsområdena är också upprätthållandet och skötseln av de skogliga livsmiljöerna allt mera beroende av hur ekonomiskogarna sköts. Skogslagen av år 1997 samt naturvårdslagen utgör en god ram för bibehållandet av mångfalden i ekonomiskogarna.

Enligt det nationella skogsprogrammet främjas den sociala hållbarheten genom att förutsättningarna för familjeskogsbruk stärks, arbetsplatsbortfallet bromsas upp och skapandet av nya näringar på landsbygden stöds. Skogarna och virket uppfattas som allt viktigare för landsbygdsutvecklingen, eftersom det tack vare dem är möjligt att göra näringarna mångsidigare och skapa nya arbetstillfällen inom vidareförädlingen av trä, produktionen av inhemsk energi och det skogliga mångbruket.

Som en del av främjandet av hållbart skogsbruk har Finland också varit aktivt vid utvecklingen av kriterier och indikatorer för hållbart skogsbruk samt av skogscertifieringen. Utgående från Helsingforsprocessen har Finland utarbetat och landsvis testat 6 kriterier och ca 150 indikatorer som har anpassats till lokala förhållanden.

Den internationella skogspolitiken

Det innevarande decenniet har varit en tid av aktiva mellanstatliga skogsprocesser. Finland har självständigt och som en del av Europeiska unionen betonat skogarnas viktiga roll i den hållbara utvecklingen. En hållbar utveckling och ett hållbart skogsbruk som en del därav kräver långvarigt engagemang samt tillräckliga åtgärder och samarbete, både internationellt och nationellt.

Det internationella samarbetet i skogsbruks- och miljöfrågor har ökat kraftigt. Ett exempel är det värdefulla arbete som den mellanstatliga skogspanelen (IPF) och det mellanstatliga skogsforumet (IFF) utför. Tillsammans med resultaten från FN:s miljö- och utvecklingskonferens i Rio år 1992 har detta arbete lett till ett stort antal nyttiga förslag gällande främjandet av hållbart skogsbruk samt skapat en stabil grund för en fortsatt process.

Förhandlingarna inom ramen för det mellanstatliga skogsforumet har gett prov på ökande samförstånd om att den internationella skogspolitiska diskussionen måste fortgå så, att den leder till ett gemensamt avtalsunderlag och konkreta åtgärder. Jag anser att följande borde ingå i de internationella målen tillsammans med de beslut som fattades vid Riokonferensen och de beslut som skogspanelen och skogsforumet har fattat:

* Vi måste uppnå samförstånd om och komma fram till en gemensam syn på vad begreppet hållbart skogsbruk innefattar. Innebörden bör beakta också internationella, regionala och lokala aspekter.

* Vi måste främja och öka samordningen av åtgärder och initiativ som gäller skogen samt samordningen mellan de organisationer som behandlar skogsfrågor.

* Vi måste upprätthålla och främja skogsskyddsnivån samt främja verkställigheten av program som gäller en hållbar användning av skogarna.

* Vi behöver ett internationellt forum för skogsfrågor som kan utnyttjas i arbetet på att uppnå samförstånd, i beslutsfattandet och längre fram också i uppföljningen av verkställigheten och åtgärderna. Forumet skulle ligga till grund för åtgärder som behandlar världsomspännande skogsfrågor och erbjuda möjligheter till öppet arbete samt skapa tillfällen för alla berörda grupper att delta i tillräcklig utsträckning.

Finland är i egenskap av ordförande för Europeiska unionen övertygat om att tiden fram till ingången av år 2000 bör utnyttjas till att undersöka lösningar på de skillnader i synsätt som råder just nu. Det är skäl att ta vara på tiden genom att eftersträva förhandlingslösningar och försöka nå samförstånd mellan de olika uppfattningarna, som kan vara till och med brant divergerande; beslutsfattandet gäller ju en av jordklotets viktigaste livsmiljöer, skogen, som mänskligheten är beroende av både för sin utkomst och för sin överlevnad.

Skogarna är värda ett internationellt avtal och samförstånd. Det internationella avtalet bör närma sig skogsfrågorna på ett helhetsinriktat och enhetligt sätt och också öka verkställigheten av de världsomspännande miljökonventionerna. De framtida arrangemangen bör också i skogsfrågor skapa ramar inom vilka jämbördighet och rättvisa kan uppnås mellan olika länder samt erbjuda u-länderna och de s.k. övergångsekonomierna stöd som beaktar dessas särskilda omständigheter.

Ett av de delområden som Finlands utvecklingspolitik främst inriktas på är stödjandet av u-länderna när dessa genomför internationella miljökonventioner såsom mångfaldskonventionen (CBC), klimatkonventionen (FCCC) och konventionen om ökenspridning (CCD) samt åtgärder om vilka den mellanstatliga skogspanelen och det mellanstatliga skogsforumet har nått samförstånd. Förstahandsåtgärderna är sannolikt utarbetande och verkställighet av nationella skogsprogram samt andra projekt som främjar skogsanvändningen och skyddet av livsmiljöerna. Finland är också intresserat av att främja upprättandet och genomförandet av en internationell skogskonvention med hjälp av stöd som beviljas dels bilateralt, dels via internationella organisationer.

Ändå har många internationella miljökonventioner i sina beslut och bestämmelser också behandlat skogsfrågor utan att de eventuella verkningarna för skogssektorn som helhet har beaktats. Därför vill jag ännu en gång upprepa hur viktigt det är med en övergripande och rättvis internationell konvention om hållbar skogsanvändning och skogsskydd.

Jag är övertygad om att de eventuella framtida åtgärderna kommer att visa på en stark politisk vilja och ett permanent åtagande på hög nivå i fråga om skogspolitiken, både internationellt och nationellt. En förutsättning för framgång är också att de enskilda länderna förbinder sig att genomföra skogspolitiken konsekvent, helhetsinriktat och inom ramen för nationella skogsprogram.

FAO:s roll

Vid de internationella ministermöten som FAO har arrangerat har arbetet för att främja skogsbruket, skogsskyddet och en hållbar skogsanvändning varit konstruktivt och viktigt. Ministrarna har i besluten betonat hur viktiga skogarna är för människornas välbefinnande och utkomst samt för tillgången till föda, nu och i framtiden. Vid mötena har också framhållits hur viktiga skogarna är som livsuppehållande system. Ministermötena bad FAO fortsätta att främja och stödja de internationella processerna för ett hållbart skogsbruk.

FAO har utfört ett ypperligt arbete som ordförande för ITFF (High Level Inter-Agency Task Force on Forests) och vid främjandet av mellanstatliga förhandlingar. FAO har arbetat förtjänstfullt som ett centrum för både normgivning och tekniskt kunnande vid utvecklingen av skogspolitiska strategier och instrument. Här kunde man särskilt nämna de nationella skogsprogrammen samt vissa specialområden såsom byskogsbruket.

FAO:s insatser vid uppskattningen av världens skogstillgångar samt bedömningen av skogarnas tillstånd har varit berömvärda, och en fortsättning av dem bör uppmuntras och stödjas. FAO:s roll som sakkunnigorganisation inom FN erbjuder goda möjligheter att effektivera och samordna det arbete som riktar sig till skogarna och att befästa samarbetet mellan olika organisationer och nyckelgrupper såsom FN:s utvecklingsprogram (UNDP) och Världsbanken.

En tredjedel av jordklotets yta är täckt av skog. Det är lätt att vara ense om skogarnas lokala, nationella och globala betydelse. Skogarna erbjuder miljövänlig råvara och bromsar upp klimatförändringarna. Skogarna är av avgörande betydelse för att jordklotet skall förbli beboeligt. Men hur länge kan detta fortgå?

En fråga som blir viktig inom en nära framtid är frågan hur resultaten av olika avtal och riktlinjerna för behandlingen av skogarna skall kunna omvandlas till konkreta åtgärder. Varje land överväger självt hur man bäst kan uppnå jämvikt mellan människans agerande och naturens egen förmåga till förnyelse. Här krävs det långsiktighet: det behövs större internationell förståelse beträffande de skogliga livsmiljöernas värden i dag och i framtiden. Privata och offentliga investeringar till förmån för skogarna behövs, men ibland behövs också gränser för kortvarig och ödeläggande skogsanvändning.

Befolkningsökningen i världen är exponentiell, och det är vår skyldighet att se till att våra barnbarn får veta vad skogar är för något och hurdana de egentligen är. Kommande generationer kan ges tillgång till skog bara genom konkreta åtgärder som vi vidtar. Genom vårt faktiska agerande kan vi erbjuda våra efterkommande en möjlighet att samla brännved, hitta vatten att dricka, få mat och utkomst och känna samhörighet med naturen - allt detta i skogarna.