Tasavallan presidentin puhe




TASAVALLAN PRESIDENTTI MARTTI AHTISAAREN ESITELMÄ YK:N ELINTARVIKE- JA MAATALOUSJÄRJESTÖSSÄ ROOMASSA 22.11.1999


KESTÄVÄ METSÄTALOUS: SEN KEHITYS JA MAHDOLLISUUDET SUOMESSA

Haluan ensin kiittää FAO:ta tästä tilaisuudesta puhua meille kaikille tärkeästä asiasta. Nykyisin metsiä koskevat kysymykset ja ohjelmat eivät ole vain paikallisia ja alueellisia, vaan mitä suurimmassa määrin maailmanlaajuisia.

Esityksessäni kerron ensin kestävän metsätalouden käsitteestä, sen jälkeen hahmottelen kuinka Suomessa kestävää metsätaloutta harjoitetaan ja edistetään, ja viimeisenä nostan esiin muutamia kansainvälisiä metsäkysymyksiä.

 

Kestävä metsätalous

Metsä merkitsee eri asioita eri kansoille ja ihmisille. Joillekin se voi merkitä polttopuiden noutopaikkaa, toisille se voi olla vaellusmaasto tai jopa henkinen koti. Jotkut saavat metsien ansiosta puhdasta juomavettä - toiset saavat sieltä raaka-ainetta sahalle. Erilaiset käsitykset vaikeuttavat toisten ihmisten näkökulmien ja tarpeiden ymmärtämistä; vaikka olemmekin samaa mieltä metsien kestävästä käytöstä, tarkoitammeko samaa kuin puhumme kestävyydestä?

Kestävän metsätalouden käsite on viime vuosina laajentunut. Taloudellisen kestävän kasvun rinnalle on noussut muita kestävyyden näkökohtia, kuten ekologinen, sosiaalinen sekä kulttuurinen kestävyys: halu siirtää hyvinvointia seuraavalle sukupolvelle. Kestävä metsätalous on kuitenkin muodostumassa entistä monimutkaisemmaksi tasapainotteluksi yksityisten ja julkisten etujen, tämänhetkisten ja tulevien sukupolvien tarpeiden, ympäristöllisten ja taloudellisten etujen välillä - vain muutamia mainitakseni. Metsätalouden täytyy vastata kasvavan käyttäjämäärän lisääntyviin tarpeisiin.

Kestävän metsätalouden käsite ja yleiset tunnukset määriteltiin eurooppalaisella tasolla Helsingissä 1993. Silloin sovittiin seuraavista periaatteista: Metsävaroja suojellaan ja niiden käyttöä edistetään metsien elinympäristöjen terveyden ja elinvoimaisuuden sekä maailmanlaajuisen hiilitasapainon ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Metsiä käytetään ja hoidetaan edistäen metsäelinympäristöjen monimuotoisuutta ja taloudellista ja sosiaalista käyttöä sekä metsien kuntoa. Lisäksi metsästä saatavien puu- ja muiden tuotteiden sekä palveluiden käyttöä tulisi lisätä.

Me pohjoiseurooppalaiset pidämme kestävään kehitykseen tarvittavaa yhteiskunnallista vakautta lähes itsestäänselvyytenä. Näin ei ole kaikkialla maailmassa. Me voimme kertoa kokemuksiamme metsätalouden kehittymisestä ja edistämisestä ja sen nykytilasta, mutta metsätaloutemme kehitys on seuraus olosuhteiden ja sattumien yhdistelmästä, jota ei ole muualla maailmassa.

 

Metsätalouden kehitys Suomessa

Suomen ilmastolliset olosuhteet eivät ole parhaat mahdolliset metsien kasvun kannalta. Silti metsäsektorin tuotanto ja metsätuotteiden vienti ovat olleet elintärkeitä taloutemme kehitykselle. Tällä hetkellä metsäsektori kattaa noin kolmanneksen Suomen bruttovientituloista. Noin 0,5 prosentin osuudella maailman metsistä Suomi vastaa noin 15 prosentista maailman paperin ja kartonkituotteiden viennistä.

Suomessa sosiaalinen ja teollinen kehitys on vaikuttanut metsien käsittelyyn eri tavoin. Satoja vuosia sitten metsästäjät elivät tasapainossa metsäympäristön kanssa. Maatalouden kehittymisen myötä laiduntaminen, kaskiviljely sekä tervanpoltto tuhosivat metsävaroja. Samaan aikaan 1800-luvun lopussa metsien ylikäytön kanssa lisääntyi myös puutavaran kysyntä Euroopassa. Tämän seurauksena heräsi Suomessa ensimmäisen kerran kysymys puuraaka-aineen riittävyydestä. Senaatti kutsui silloin Suomeen saksalaisen metsätalousasiantuntijan Edmund von Bergin arvioimaan Suomen metsien tilaa.

Ensimmäinen ulkomainen metsäkonsulttimme lausahti tämän kyseenalaisen kehun: "Suomalaiset ovat kehittyneet taitaviksi metsien hävittämisessä" tai " Suomalaiset elävät metsästä ja metsässä, mutta tyhmyydestä ja ahneudesta - kuten vanha nainen sadussa - katkaisevat sen hanhen kaulan, joka munii kultaisia munia". Tämän arvioinnin seurauksena Suomeen tehtiin ensimmäinen metsälaki vuonna 1886. Sen periaate oli yksinkertainen ja toimiva: metsiä älköön hävitettäkö. Pienessä maassa oli helppo huomata, että jos emme istuta kun korjaamme puuta, meillä ei ole metsiä tulevaisuudessa.

Lainsäädännön ja metsänhoidon säädösten kehittymisen kautta olemme vähitellen päässeet tilanteeseen, jossa metsävaroja voidaan käyttää kestävästi erilaisiin tuotteisiin ja palveluihin: aina puu- ja paperituotteista moni- ja maisemakäyttöön.

Metsätalous Suomessa nykyisin

Metsää koskeva lainsäädäntö uudistettiin Suomessa 1990-luvulla. Uusi metsä- ja ympäristölaki sisältävät edelleen kiellon metsän hävittämisestä, mutta sen lisäksi laeissa huomioidaan Rion kokouksessa vuonna 1992 esiin tulleet metsien käytön näkökulmat. Haluaisinkin kertoa muutaman esimerkin ponnisteluistamme kestävän metsätalouden hyväksi.

Yhdeksi parhaimmaksi keinoksi edistää metsien kestävää käyttöä ja metsävarojen kehitystä ja samalla säilyttää metsäsuojelun tarpeellinen taso on Suomessa nähty kansallinen metsäohjelma. Kansallisen metsäohjelman tavoitteena on vastata Suomen kansallisiin ja kansainvälisiin tarpeisiin kehittämällä metsien hoitoa, käyttöä ja suojelua siten, että metsät antavat suomalaisille mahdollisimman paljon työtä ja toimeentuloa, kehittyvät elinvoimaisina ja monimuotoisina sekä antavat henkistä ja fyysistä virkistystä kaikille suomalaisille.

Metsää ja kitumaata on Suomen pinta-alasta suojeltu 7,6 prosenttia. Suojelualueiden lisäksi metsien elinympäristöjen ylläpito ja hoito ovat myös entistä enemmän talousmetsien hoidon varassa. Vuoden 1997 metsälaki sekä luonnonsuojelulaki ovat muodostaneet hyvän kehyksen talousmetsien monimuotoisuuden tason säilyttämiselle.

Kansallisen metsäohjelman mukaan sosiaalista kestävyyttä edistetään vahvistamalla perhemetsätalouden edellytyksiä, hidastamalla työpaikkojen vähenemistä sekä tukemalla uusien elinkeinojen luomista maaseudulla. Metsien ja puun merkitys nähdään yhä tärkeämpänä maaseudun kehittämisen kannalta, sillä ne mahdollistavat elinkeinojen monipuolistamisen ja uusien työpaikkojen syntymisen puun jatkojalostuksessa, kotimaisen energian tuotannossa sekä metsien monikäytössä.

Osana kestävän metsätalouden edistämistä Suomi on myös ollut aktiivinen kestävän metsätalouden tunnuksien ja mittareiden sekä metsien sertifioinnin kehittämisessä. Helsinki-prosessin pohjalta Suomi on laatinut ja testannut maakohtaisesti 6 tunnusta ja noin 150 mittaria, jotka on sopeutettu paikallisiin olosuhteisiin.

Kansainvälinen metsäpolitiikka

Kuluva vuosikymmen on ollut aktiivisten hallitustenvälisten metsäprosessien aikaa. Suomi itsenäisesti sekä Euroopan unionin jäsenenä on painottanut metsien tärkeää osuutta kestävässä kehityksessä. Kestävä kehitys ja sen osana kestävä metsätalous vaativat pitkäaikaista sitoutumista sekä riittäviä toimenpiteitä ja yhteistyötä sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla.

Kansainvälinen yhteistyö metsätaloudessa ja ympäristökysymyksissä on lisääntynyt voimakkaasti. Tästä esimerkkinä on hallitustenvälisen metsäpaneelin (IPF) ja hallitustenvälisen metsäfoorumin (IFF) arvokas työ. Yhdessä Riossa v. 1992 järjestetyn YK:n ympäristö- ja kehityskonferenssin tulosten kanssa tämä työ on tuonut esiin laajan valikoiman hyödyllisiä esityksiä kestävän metsätalouden edistämiseksi ja luonut lujan pohjan prosessin jatkamiselle.

Hallitustenvälisen metsäfoorumin neuvottelut ovat osoittaneet kasvavaa yhteisymmärrystä siitä, että kansainvälisessä metsäpolitiikassa käytyä keskustelua täytyisi jatkaa siten, että se johtaisi yhteisen sopimuspohjan löytämiselle sekä konkreettisiin toimenpiteisiin. Seuraavien asioiden pitäisi mielestäni sisältyä kansainvälisiin tavoitteisiin yhdessä Rion kokouksen ja hallitustenvälisen metsäpaneelin ja foorumin päätösten kanssa:

  • Jatkossa meidän pitäisi löytää yhteisymmärrys ja yhteinen näkemys kestävän metsätalouden sisällöstä. Sisällön olisi huomioitava myös kansainväliset, alueelliset sekä paikalliset näkökohdat.
  • Meidän täytyisi edistää ja lisätä koordinaatiota metsää koskevien toimenpiteiden ja aloitteiden sekä metsäasioita käsittelevien organisaatioiden välillä.
  • Meidän pitäisi ylläpitää ja edistää metsien suojelun tasoa sekä edistää metsien kestävää käyttöä koskevien ohjelmien toimeenpanoa.
  • Meidän täytyisi kehittää kansainvälinen metsäkysymyksiä käsittelevä foorumi, jota voisi hyödyntää yhteisymmärryksen rakentamisessa, päätöksenteossa sekä jatkossa myös toimeenpanon ja toimenpiteiden seurannassa. Foorumi toimisi maailmanlaajuisia metsäkysymyksiä käsittelevien toimenpiteiden perustana ja tarjoaisi mahdollisuudet avoimeen työskentelyyn sekä loisi mahdollisuuden kaikkien asiaankuuluvien ryhmien riittävälle osallistumiselle.

Suomi Euroopan unionin puheenjohtajamaana on vakuuttunut siitä, että aika tästä hetkestä vuoden 2000 alkuun pitäisi hyödyntää etsimällä ratkaisuja tällä hetkellä vallitseviin näkemyseroihin. Aika olisi syytä hyödyntää hakemalla neuvotteluratkaisuja ja yhteisymmärrystä joskus jyrkkienkin näkemyserojen välille; koskeehan päätöksenteko erästä maapallon tärkeimmistä elinympäristöistä eli metsää, josta ihmiskunta on riippuvainen sekä toimeentulonsa että selviämisensä vuoksi.

Metsät ovat kansainvälisen sopimuksen ja yhteisymmärryksen arvoisia. Kansainvälisen sopimuksen pitäisi lähestyä metsäkysymyksiä kokonaisvaltaisesti ja yhtenäisesti ja myöskin lisätä maailmanlaajuisten ympäristösopimusten täytäntöönpanoa. Tulevien järjestelyjen täytyisi myös luoda metsäkysymyksissä kehykset eri maiden välisen tasa-arvoisuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumiselle sekä tarjota tukea kehitysmaille ja ns. siirtymäkauden maille huomioiden näiden erikoisolosuhteet.

Suomen kehityspolitiikan yksi etusijalla olevista alueista on kehitysmaiden tukeminen, niiden toteuttaessa kansainvälisiä ympäristösopimuksia kuten monimuotoisuussopimusta (CBC), ilmastosopimusta (FCCC) sekä aavikoitumissopimusta (CCD) kuin myös toimenpiteitä, joista on päästy yhteisymmärrykseen hallitustenvälisessä metsäpaneelissa ja -foorumissa. Ensisijaisiksi toimenpiteiksi noussee kansallisten metsäohjelmien laadinta ja toimeenpano sekä myös muut metsän käyttöä ja elinympäristöjen suojelua edistävät projektit. Suomi on myös kiinnostunut kannustamaan kansainvälisen metsäsopimuksen luomista ja toteuttamista niin bilateraalisen kuin kansainvälisten organisaatioiden kautta myönnettävän tuen avulla.

Kuitenkin monet kansainväliset ympäristösopimukset ovat päätöksissään ja säädöksissään linjanneet myös metsäasioita ilman, että niiden mahdollisia vaikutuksia metsäsektoriin kokonaisuudessaan on huomioitu. Sen vuoksi haluaisin toistaa vielä kerran metsien kestävää käyttöä ja suojelua koskevan kokonaisvaltaisen ja oikeudenmukaisen kansainvälisen sopimuksen tärkeyttä.

Olen vakuuttunut, että mahdolliset tulevat toimenpiteet osoittavat voimakasta poliittista tahtoa ja korkean tason pysyvää sitoutumista metsäpolitiikan tekemiseen sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla. Onnistumisen edellytyksenä on myös yksittäisten maiden sitoutuminen metsäpolitiikan toteuttamiseen johdonmukaisesti ja kokonaisvaltaisesti kansallisten metsäohjelmien kehyksissä.

 

FAO:n rooli

Kansainvälisissä FAO:n järjestämissä ministerikokouksissa on tehty rakentavaa ja tärkeää työtä metsätalouden, suojelun ja kestävän käytön edistämiseksi. Ministerit ovat päätöksissä painottaneet metsien tärkeyttä ihmisten hyvinvoinnille, toimeentulolle sekä merkitystä ravinnon saatavuuden kannalta nyt ja tulevaisuudessa. Kokouksissa on korostettu myös metsien tärkeyttä maapallolla elämää ylläpitävänä järjestelmänä. Ministerikokoukset pyysivät FAO:ta jatkamaan kestävän metsätalouden kansainvälisten prosessien edistäjänä sekä tukijana.

FAO on tehnyt erinomaista työtä toimiessaan ITFF:n (High Level Inter-Agency Task Force on Forests) puheenjohtajana sekä hallitustenvälisten neuvottelujen edistäjänä. FAO on toiminut ansiokkaasti sekä ohjeellista että teknistä osaamista antavana keskuksena metsäpolitiikan strategioiden ja välineiden kehittämisessä. Näistä erikseen voisi mainita kansalliset metsäohjelmat sekä tietyt erityisalueet kuten yhteisömetsätalous.

FAO:n toiminta maailman metsävarojen sekä metsien tilan arvioinnissa on ollut kiitettävää ja sen jatkamista tulisi tukea ja vahvistaa. FAO:n rooli YK:n asiantuntijaorganisaationa tarjoaa hyvät mahdollisuudet tehostaa ja koordinoida metsiin kohdistuvaa työtä sekä vahvistaa yhteistyötä eri organisaatioiden ja avainryhmien kuten YK:n kehitysohjelman (UNDP) sekä Maailmanpankin välillä.

Kolmannes maapallon pinta-alasta on metsien peitossa. On helppo olla samaa mieltä metsien tärkeydestä paikallisesti, kansallisesti ja maailmanlaajuisesti. Metsät tarjoavat ympäristöystävällistä raaka-ainetta ja hidastavat ilmaston muutosta. Metsien merkitys maapallon asuttavuuden kannalta on olennainen. Mutta kuinka kauan näin voi jatkua?

Lähitulevaisuudessa tärkeäksi kysymykseksi nousee, kuinka sopimusten tulokset ja metsien käsittelystä annetut suuntaviivat voidaan muuntaa todellisiksi toimenpiteiksi. Jokaisen maan omaan harkintaan jäävät toimet, joilla parhaalla mahdollisella tavalla voidaan tasapainottaa ihmisten toiminta luonnon uusiutumiskyvyn kanssa. Tämä vaatii kauaskatseisuutta: tarvitaan suurempaa kansainvälistä ymmärrystä metsäisten elinympäristöjen tämänhetkisistä ja tulevista arvoista. Yksityiset ja julkiset investoinnin metsien hyväksi ovat tarpeen, mutta joskus tarvitaan myös rajoituksia metsien käytön lyhytaikaiselle ja tuhoavalle käytölle.

Maailman väkiluku kasvaa eksponentiaalisesti ja meidän velvollisuutemme on huolehtia siitä, että lapsenlapsillamme on mahdollisuus tietää, mitä ja millaisia metsät oikein ovat. Metsät voidaan siirtää tulevien sukupolvien käyttöön vain konkreettisilla toimenpiteillä. Todellisella toiminnalla voimme tarjota lapsillemme mahdollisuuden kerätä metsistä polttopuuta, löytää vettä juotavaksi, saada sieltä ruokaa ja toimentuloa ja tuntea yhteenkuuluvaisuutta luonnon kanssa.