TASAVALLAN
PRESIDENTTI MARTTI AHTISAAREN PUHE KAUPAN
KESKUSLIITON SYYSKOKOUKSESSA 24.11.1999
Alkavan vuosituhannen haasteet
suomalaisille yrityksille
Lähitulevaisuuteen
katsoen vuosituhat vaihtuu omalta kannaltamme
taloudellisesti suotuissa oloissa. Kotimaan
taloudellinen kehitys on ripeää ja edelleen
vahvistuvaa. Talous- ja rahaliitto on tuonut siltä
odotetun rahataloudellisen vakauden. Hinnat ovat
pysyneet vakaina. Valtiontalous on tervehtynyt.
Työttömyys on laskenut rivakasti vaikka onkin
edelleen korkealla tasolla.
Huolta aiheuttavat
monien lamasta kärsimään joutuneiden ihmisten
edelleen vaikea asema, palkkakehitys,
asuntomarkkinatilanne ja muuttoliike. Ylilyönnit
palkanmuodostuksessa tai pankkien luotonannossa
voisivat katkaista talouden suotuisan kehityksen. On
kuitenkin syytä uskoa, että näin ei käy. Ulkoiset
riskit liittyvät lähinnä Japanin ja Yhdysvaltojen
talouden kehitykseen.
Kokemus talous- ja
rahaliiton toiminnasta on vielä varsin lyhyt. On
korkeintaan alustavien välitilinpäätösten aika.
Silti voidaan todeta, että EMU on tuonut mukanaan
rahataloudellista vakautta ja vakiinnuttanut
inflaatio-odotukset mataliksi. On täysi syy uskoa,
että tämä tilanne jatkuu. Vakaa rahataloudellinen
ympäristö ja hintatason vakaus hyödyttävät
yrityksiä. Tämän pitäisi kannustaa
pitkävaikutteisiin investointipäätöksiin.
Työmarkkinat ja
palkanmuodostus
EMU antaa uudet raamit
myös työmarkkinoiden toiminnalle ja
palkanmuodostukselle. Koska palkkakustannusten nousua
ei voi siirtää hintoihin, ylisuuret
palkankorotukset pakottavat yritykset sopeuttamaan
toimintojaan, mikä useimmiten merkitsee työvoiman
vähentämistä. Jos palkkapuolella pääsee
tapahtumaan ylilyöntejä, menetys on pitkäaikainen,
koska mitään mahdollisuutta virheen korjaamiseen
devalvaation avulla ei ole olemassa.
Euroopan unionin
laajentumisen haasteet
Euroopan unionin
laajeneminen Keski- ja Itä-Euroopan maihin ei ole
mikään helppo tehtävä. Siihen liittyy
merkittäviä kustannuksia. Mutta potentiaaliset
taloudelliset hyödytkin ovat suuret. Näköpiirissä
oleva EU:n jäsenyys tukee hakijamaiden poliittista
ja taloudellista vakautta. Vakaus on edellytys sille,
että taloudellinen kasvu näissä maissa on nopeaa.
Sitä kautta hakijamaat lähentyvät jäsenmaita,
vaikka kestääkin vielä pitkään ennen kuin
taloudellinen vauraus nousee samalle tasolle.
Hakijamaiden nopea
talouskasvu merkitsee kasvavia markkinoita myös
EU-maiden yrityksille ja tukee siten kasvua
EU-maissa. Kysymys ei ole mistään olemassa olevan
kakun jakamisesta, vaan nopeasti laajenevasta
kakusta, josta riittää jaettavaa kaikille.
Keski- ja
Itä-Euroopan integroituminen muuttaa Euroopan
ulkomaankaupan rakennetta, vaikka muutos viekin
aikaa. Tämä on ymmärrettävää, sillä
historiallisista syistä kaupan rakenne onkin
luonnoton ja kaukana suhteellisista eduista. Entisten
sosialististen maiden kauppavirrat suuntautuivat
Neuvostoliittoon ja naapurusten välinen kauppa jäi
vähäiseksi. Vastaavasti EU-maiden kauppa naapureina
olleiden sosialististen maiden kanssa oli
vähäisempää kuin mitä se olisi voinut olla
markkinatalouden pohjalla ja vapaan kaupan oloissa.
Nyt kauppavirrat ovat
vähitellen hakeutumassa kohti jonkinlaista
"luonnollista" tasapainoansa. EU-maiden
kohdalla se merkitsee ja on jo merkinnyt sitä, että
joitakin tuotteita ei enää tuoteta täällä vaan
hakijamaissa, koska siellä kustannukset ovat
alempia. Tämä on edellytys sille, että nämä maat
vaurastuisivat ja kypsyisivät jäsenyyteen.
Itämeren alueen
haasteet
Itämeren alue on
hyvä esimerkki siitä, miten poliittinen historia on
muokannut alueen maiden ulkomaankauppaa ja kaiken
taloudellisen kanssakäymisen määrää ja laatua.
Pohjoismaiden ja Baltian maiden kauppa samoin kuin
Baltian maiden keskinäinen kauppa oli sosialismin
aikana sangen vähäistä. Nyt kaupan rakenne on
varsin lyhyessä ajassa muuttunut oleellisesti.
Baltian maiden ja
Puolan eteneminen kohti EU:n jäsenyyttä luo
edellytyksiä kaupan ja muun taloudellisen
kanssakäymisen nopealle laajenemiselle Itämeren
alueen maiden kesken. Myös palvelualoilla
liiketoiminta kansainvälistyy ja ketjuuntuu.
Ketjuuntuminen tapahtuu helpommin naapurimaasta
toiseen kuin toisistaan etäällä olevien maiden
välillä. Itämeren alueella nähdään jatkossa
entistä enemmän ja entistä laajemmalla alueella
samoja liikemerkkejä ja palvelukonsepteja monilla
aloilla, kuten vähittäiskaupassa, hotelli- ja
ravintolatoiminnassa ja pankki- ja
vakuutustoiminnassa.
Tasavallan
Presidentin työllisyystyöryhmä
Kun aloitin nykyisen
tehtäväni hoitamisen, tunsin velvollisuudekseni
tarttua työttömyysongelmaan. Koska presidentin
keinot vaikuttaa talouspolitiikkaan ovat rajalliset,
halusin muotoilla tavoiteohjelman, jota varsinaiset
talouspolitiikan vastuulliset voivat sitten ryhtyä
toteuttamaan.
Asetin kesäkuussa
1994 Matti Pekkasen johtaman työryhmän, jonka
jäseniksi kutsuin talouselämän ja yhteiskunnan
vaikuttajia. Työryhmä kartoitti työttömyyden
pysyvän alentamisen tiellä olevia esteitä, kokosi
asiantuntijoiden laatimat selvitykset ja ehdotukset
sekä esitti selkeät suositukset toimenpiteiksi,
jotka tehokkaasti vähentävät työttömyyttä.
Työryhmä laati esityksensä noin kolmessa
kuukaudessa.
Pekkasen työryhmä
hahmotti strategian ja toimenpiteet työttömyyden
alentamiseksi 200 000 henkilöön vuoteen 2 000
mennessä, mutta ehdot olivat kovat. Syksyllä 1994
työttömyys oli pahimmillaan ja työryhmän
linjaukset herättivät epäilyksiä. Työryhmän
mukaan keskeinen edellytys työttömyyden
alentamiselle oli kokonaistuotannon kasvu
keskimäärin 5 % vuosittain 2000 loppuun saakka.
Lisäksi edellytettiin työvoiman kysyntää ja
työmarkkinoiden toimintaa vahvistavia erityistoimia.
Työryhmän
kasvuvaatimusta pidettiin yleisesti epärealistisena,
mutta kovin paljon tästä tavoitteesta ei olla
jäämässä jälkeen. Ajanjaksona 19951998
tuotannon keskimääräinen kasvu vuosittain on ollut
noin 5 %. Ilman näin nopeaa talouskasvua
työllisyyden paraneminen olisi ollut olennaisesti
hitaampaa. Viimeisten tilastojen mukaan
työttömyysaste on 9,5 prosenttia ja työttömänä
oli 237 000 henkeä.
Työryhmän
esittämät toimenpiteet ja talouskehitykselle
asetetut tavoitteet ovat hämmästyttävän hyvin
toteutuneet jo nyt. Tyytyväisyyteen ei saa silti
tuudittautua, vaikka vakaa kasvu näyttää jatkuvan
nähtävissä olevassa tulevaisuudessa.
Yritysten haasteet
Globalisaatio eri
muodoissaan hämärtää nykyisten toimialojen rajoja
ja laajentaa maantieteellisiä markkinoita.
Globalisaatio merkitsee talouden, teknologian ja
kulttuurin irtoamista kansallisesta valvonnasta
vapaiksi muuttujiksi, jotka vaikuttavat
maailmanlaajuisesti. Yritystoiminta sijoittuu
valtioiden rajoista välittämättä sinne missä se
on taloudellisesti kannattavinta. Kansallisvaltiolle
kehitys on vaativa haaste. Niille ole vaihtoehtoa,
mutta niiden on sopeuduttava entistä enemmän
keskinäiseen ja monenkeskiseen yhteistyöhön.
Kansallisvaltioiden tärkein tehtävä on
ennustettavan ja vakaan toimintaympäristön
turvaaminen yrityksille globaaleilla markkinoilla.
Globalisaatio
merkitsee kasvavia vaatimuksia myös pienille ja
keskisuurille yrityksille. Niiden on pystyttävä
tavaroiden ja palvelujen toimittamiseen yhä
laajemmalla asteikolla ja maantieteellisellä
alueella. Samalla kilpailu niiden perinteisillä
kotimarkkina-alueilla kovenee. Pienten ja
keskisuurten yritysten onkin opittava toimimaan
joustavasti kansainvälistyvillä markkinoilla.
Verkostumalla ja yhteistyöllä toistensa kanssa ne
voivat kehittää uusia vahvuuksia ja kääntää
uhkakuvat menestykseksi.
EU tarjoaa
suomalaisille yrityksille laajat ja vakaat markkinat.
Tavaroiden, palvelujen, pääoman ja ihmisten
liikkuvuus on kilpailuetu, jossa Eurooppa on vielä
liian paljon kilpailijoitaan jäljessä. Euroalueella
yhteiseen rahaan siirtyminen helpottaa tavaroiden ja
palvelujen vertailtavuutta, vähentää yritysten
kustannuksia ja parantaa sisämarkkinoiden
toimivuutta. Erityisesti palvelujen kauppa EU-maiden
välillä voisi kasvaa olennaisesti. Tällä
hetkellä palvelujen kauppa koskee vasta osaa
rahoitus-, vakuutus- ja yrityspalveluja.
EU-maat kattavat
suuren osan ulkomaankaupastamme, mutta muitakaan
alueita ei pidä unohtaa. Aasian, Latinalaisen
Amerikan, NAFTA-alueen ja Venäjän markkinat
tarjoavat yrityksille tulevaisuudessa merkittäviä
mahdollisuuksia. Venäjällä on valtavat
luonnonvarat sekä suuri ja koulutettu väestö.
Suomen ja suomalaisten yritysten etu on
yhteiskunnallisesti vakaa, demokraattinen Venäjä,
jonka asukkaat voivat hyvin ja talous on terve sekä
kestävästi kasvava.
Suomalainen yritys
ponnistaa edelleen Suomen maaperältä ja
ympäristöstä. Kotimaan toimintaympäristön ja
elinkeinopolitiikan on oltava kunnossa, jotta
yrityksemme voisivat menestyä maailmalla.
Elinkeinopolitiikkaamme on jatkuvasti muokattava
vastaamaan muuttuvia olosuhteita
itsetyytyväisyyteen ei pidä tuudittautua.
Valtiovallan on kannustettava yrityksiä
kansainvälistymään ja omalta osaltaan panostettava
vienninedistämistoimintaan.
Muiden haasteiden
ohella on muistettava myös väestön ikääntyminen.
Näyttää siltä, että tähän kysymykseen ei ole
vielä kiinnitetty sen ansaitsemaa huomiota. Tämä
saattaa johtua siitä, että ikääntymisen suurimmat
vaikutukset ovat nähtävissä vasta muutaman
vuosikymmenen kuluttua, vaikka kehitys on jo nyt
hämmästyttävän tarkkaan laskettavissa.
Ikääntymisen
ongelmallisuus johtuu itse asiassa kahdesta
tekijästä: keskimääräisen eliniän piteneminen
ja syntyvyyden lasku. Niiden vaikutus kasautuu.
Vuonna 2030 Suomessa on yli 55-vuotiaita noin kaksi
miljoonaa eli 50 % enemmän kuin tänään. Tilanne
on samantapainen monissa muissa teollisuusmaissa,
esimerkiksi Saksassa. Muutoksen seurauksena
eläkekustannukset sekä sosiaali- ja
terveydenhoitomenot kasvavat samalla kun
työikäisten veronmaksajien määrä vähenee.
Tämä yhtälö on hankala ratkaista.
Tämä ei suinkaan
tarkoita sitä, että vanheneva väestö pitäisi
kokea ongelmaksi. Päinvastoin on suuri haaste ja
mahdollisuus kehittää kansakuntaa, jossa on
enemmän elämänkokemusta kuin koskaan ennen.
Muutokseen sopeutuminen vain vaatii yhteiskunnaltamme
uudistumista.
Myös markkinoilla
muutos on valtava. Kysynnän rakenteen muutos ja
ikääntyneiden varallisuuden kasvu synnyttää
runsaasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia etenkin
sosiaali- ja terveyspalvelujen alueella. Tämä
koskee aivan samalla tavalla alhaisen ja korkean
teknologian aloja. Jo nyt markkinoille on ilmaantunut
korkean teknologian tuotteita, joilla ikääntymiseen
liittyviä sairauksia voidaan tehokkaasti seurata ja
ehkäistä. Syntyvyyden laskusta johtuen työvoiman
tarjonta tulee 10-20 vuoden sisällä nykyisestä
pienenemään. Työttömyys voi muuttua työvoiman
niukkuudeksi.
Yritysten
toimintaympäristö muuttuu. Muutos synnyttää uusia
uhkakuvia ja haasteita, mutta tarjoaa myös uusia
mahdollisuuksia. Uusiutumisen tarve on pysyvää
myös uudella vuosituhannella.