Gå direkt till innehållet

Republiken Finlands president: Tal och intervjuer

Republiken Finlands President
Normal textstorlekStörre textstorlek
Tal, 22.11.2005

Republikens president Tarja Halonens hälsning vid öppningsceremonin för fusionsmötet för Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL i Helsingfors den 22 november 2005

Ni mötesdeltagare och de övriga JHL-medlemmarna är viktiga personer för oss alla. Som arbetstagare inom den offentliga sektorn och välfärdsområdena har ni en central ställning när det gäller att skapa konkurrenskraft och framgång för vårt land. Genom er medverkan har vi tillgång till kunniga och aktiva människor. Men ni har en viktig ställning också när det gäller att bygga upp nationens välfärd. Många av de gemensamma tjänster som faller under ert ansvar är en förutsättning för välfärd i alla stadier av livet.

De nordiska länderna har i internationell jämförelse lyckats förena de mänskliga rättigheterna, demokratin och rättsstaten med social rättvisa. Detta har också tillförsäkrat länderna en ställning bland de mest framgångsrika nationerna i världen. Hos oss är strävan att var och en ges en god framtid i solidarisk anda.

Globaliseringen skapar utmaningar och möjligheter för samhället. Den offentliga sektorn är inte skyddad för denna förändring. En god offentlig ekonomi utgör en del av en sund ekonomi. Därför är det viktigt att vi försöker vara så framgångsrika som möjligt i det vi gör när det gäller både resultat och lönsamhet. Tanken på att de offentliga tjänsterna konkurrensutsätts – t.o.m. för global konkurrens — har utmanat våra traditionella nordiska välfärdstjänster. Det är bra att man i Finland har börjat fundera på hur det lönar sig att producera de gemensamma tjänsterna.

Konkurrensutsättning är en metod bland andra. Då serviceproduktionen revideras bör tryggandet av medborgarnas välfärd vara en absolut utgångspunkt. Frågan är komplicerad. Välfärdstjänsterna består inte enbart av ekonomisk verksamhet, utan de är förknippade med en samhällelig räckvidd och trygghetsaspekter, vilka noggrant bör beaktas.

Hur förhåller sig då klienterna till dessa planer? Finländarna ställer sig avvisande till att gemensamma tjänster externaliseras och privatiseras. Detta har klart framgått av de attitydmätningar som Näringslivets delegation EVA utfört under de senaste tio åren och av många andra opinionsundersökningar. Kommunerna, staten och organisationerna har bibehållit sin ställning som de mest pålitliga serviceproducenterna.

I kommunerna har konkurrensutsättningen redan länge varit aktuell. Vi har redan våra första erfarenheter av detta. Konkurrensutsättningen har ibland lyckats bättre, ibland sämre. Det är bra att minnas att varu- och tjänsteupphandling är två olika saker. Ett misslyckande när det gäller tjänsteupphandlingen är ofta klart svårare att rätta till än ett misslyckande i fråga om varuupphandlingen. Det är dags att vi i Finland lär oss köpa tjänster med beaktande av vilka långsiktiga verkningar besluten har på dels den totala lönsamheten i fråga om tjänsteproduktionen, dels dem som använder tjänsterna och arbetstagarna.

Lösningen på de problem som hänför sig till serviceproduktionen och finansieringen av tjänsterna förutsätter att man känner till hur de processer som gäller hela serviceproduktionen fungerar samt att man förstår sig på kostnadseffektivitet, kvalitet och verkningsfullhet för att utifrån detta kunna vidta förbättringsåtgärder. Serviceproduktionen kan och skall enligt min mening förbättras även genom modernisering av arbetet, arbetsmetoderna, ledningssystemen och användningen av teknologi inom den offentliga sektorn. Arbetstagaren skall inte behöva hamna i kläm då tjänsterna konkurrensutsätts och externaliseras. Resultat och kvalitet är inte några självklara kännetecknande drag för vare sig privata eller offentliga serviceproducenter, utan de åstadkoms genom gemensamma insatser.

Den offentliga sektorn bör noggrant dryfta sin egen arbetsgivarroll och personalpolitik. Stora organisationer är förhållandevis mer stabila med tanke på antalet anställda och bör därför utveckla sin förmåga att uppskatta behovet av personal så att ogrundade sammanlänkningar av anställningar och visstidsanställningar kan undvikas.

Vi har haft framgång som nation, men måste kunna klara oss bra även framöver. Detta innebär att vi måste kunna förändra oss. Jag hoppas att vi tillsammans kan bryta den onda cirkeln av rädsla och osäkerhet och i stället skapa en atmosfär av tillväxt och utveckling. Jag uppmuntrar alla att upprätthålla sitt eget kunnande, att aktivt delta i utvecklandet av det egna arbetet och den egna arbetsgemenskapen samt att vara aktiva kommuninvånare och medborgare.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL håller nu på att bildas. Ert fackförbund har ärligt förtjänat detta namn. Genom fusionen samlar ni också krafter för att såväl effektivera intressebevakningen som producera offentliga och gemensamma tjänster för alla på lika grunder med beaktande av samhällets intresse. Det arbete ni utför underlättar finländarnas vardag. Jag önskar ert fusionsmöte allt gott.

Skriv ut
Bookmark and Share
Detta dokument

Uppdaterat 22.11.2005

© 2012 Republikens presidents kansli Mariegatan 2, 00170 Helsingfors, tel: (09) 661 133, Fax (09) 638 247
   Information om webbplatsen   webmaster[at]tpk.fi