Nato ja Venäjä ovat viikolla jatkaneet vuoropuheluaan, joka lähti liikkeelle lentoturvallisuuden takaamisesta Itämerellä. Aivan ilmeisesti kumpikin on laajentamassa keskustelua yleisempiin turvallisuuskysymyksiin ja se on hyvin perustelua. Jo se, että keskustelua käydään, on myönteistä.
Venäjän aktiivisuus herätti meillä myös epäluuloja motiiveista. Nato näyttää kuitenkin vihreää valoa vuoropuhelulle. Ja on Nato myös meidän suuntaamme aktiivinen; Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg informoi minua torstaina tarkkaan tämän hetkisestä tilanteesta. Edelleen, niin kuin kansainvälinen media kertoo, Stoltenbergilla on tarkoitus tavata Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov alkavan YK-viikon aikana New Yorkissa. Tulee olemaan mielenkiintoista kuulla siellä paikan päällä, josko yhteys etenee.
Kaikkien etu tietysti on, jos turvallisuutta lisäävistä toimista syntyy yhteistä näkemystä Naton ja Venäjän kesken. Erityisesti huolta Suomessa on kannettu Itämeren lentoturvallisuudesta ja oma käsitykseni on, että pienikin askel turvan lisäämiseksi on positiivinen. Joskus voi käydä niinkin, että askel oikeaan suuntaan helpottaa ottamaan niitä seuraaviakin.
Viime aikoina on ollut myös pari mielenkiintoista pienempää uutista. Virolaisen Postimees-sanomalehden haastattelema nimellään esiintynyt virolainen sotilashenkilö kertoi, että Venäjä oli heti heinäkuun alusta muuttanut käyttäytymistä niin, että sen sotilaskuljetuskoneet alkoivat käyttää transpondereita. Venäläinen Izvestija puolestaan kertoi nimeltä mainitsemattoman amerikkalaisupseerin todenneen, että amerikkalaiskoneet käyttävät transpondereita Itämerellä. Kun virolaislehti lausuu venäläisistä ja venäläislehti amerikkalaisista jotain myönteistä, niin kaipa jutuissa sitten jotain perää on. Miniatyyriaskelia nuo ovat, mutta oikean suuntaisia.
Sauli Niinistö
PS. EU:n yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka puhuttaa ja ääni kellossa tuntuu paranevan. Keskeinen kysymys on, onko unioni mikään unioni, ellei se kanna huolta alueellisesta koskemattomuudestaan.